Jump to content

Vart tog beteckningarna vägen?

Recommended Posts

Jag har kollat runt på Soldf och upptäckt att alla äldre fordon har snygga och prydliga beteckningar.

Terrängbilar hade Tgb, pansarterrängbilar hade Ptgb, bandvagnar hade Bv.

Då jag ryckte in i lumpen blev jag chockad. Det mest militära fordonet man hade, hade beteckningen "Pansarterrängbil XA-180", och kallades mest för SISU. Det näst mest militära fordonet hade inte beteckning alls, utan kallades för "Dallasjeep". Fordonet jag använde hade inte heller någon beteckning, utan kallades för Syncro kort och gott. De nya lastbilarna man har saknar tillika beteckning.

Värst är dock Galten, som heter "RG32". Vad i helsicke står RG för? Vad menas med 32? Det har inget att göra med hur många föregångare den har haft, eller om motorstyrka (förhoppningsvis i alla fall), antalet axlar den driver på eller antalet passagerare den kan bära.

Varför har försvaret numera en sån extrem kakafoni av olika fordon, som man inte döper?

Jag har kollat runt på Soldf och upptäckt att alla äldre fordon har snygga och prydliga beteckningar.

Då jag ryckte in i lumpen blev jag chockad. Det mest militära fordonet man hade, hade beteckningen "Pansarterrängbil XA-180", och kallades mest för SISU. Det näst mest militära fordonet hade inte beteckning alls, utan kallades för "Dallasjeep". Fordonet jag använde hade inte heller någon beteckning, utan kallades för Syncro kort och gott. De nya lastbilarna man har saknar tillika beteckning.

Värst är dock Galten, som heter "RG32". Vad i helsicke står RG för? Vad menas med 32? Det har inget att göra med hur många föregångare den har haft, eller om motorstyrka (förhoppningsvis i alla fall), antalet axlar den driver på eller antalet passagerare den kan bära.

Varför har försvaret numera en sån extrem kakafoni av olika fordon, som man inte döper?

SISU är tillverkaren på Patgb XA180

Patria är tillverkaren på Patgb 203

RG32 är tillverkarens beteckning på Galten osv...

och jo, de har militära namn men dessa används inte så ofta i dagligt tal...

TGB11 kallas förresten oftast "11 bil" i dagligt tal..

kort och gott, de flesta fordon HAR militära beteckningar/namn även nu, men dessa används inte så ofta i dagligt tal..

det viktiga är väl att man vet vad det är man snackar om för fordon eller?

Jag gör ett par tilläg till Skuggans inlägg..

"Galten" (som egentligen har benämningen RG 32M, samma sak som Strf 90 egentligen heter CV 90) har fått benämningen Ptgb 6 (Personterrängbil 6)..

Pansarterrängbilar förkortas numera Patgb och inte Ptgb som betyder personterrängbilar.. Mer om det på soldf.com..

"Dallasjeep" är också ännu ett "smeknamn"..

För mer information om vad RG 32M står för/betyder kan du kolla på BAEs hemsida..

EDiT: Rättstavning för högre betyg

Edited by Schmutte

De fordon som brukar kallas "Dallasjeep" är ofta gamla avdankade klargöringsbilar ur Flygvapnets fordonspark, Jeep Cherokee med en V8 bensinmotor med strax över 100 hk. De har därmed beteckningar efter vilken modell som är aktuell, det finns några olika varianter. Som kuriosa kan jag nämna att man nu arbetar hårt med att skrota ut de här fordonen, inte precis miljövänliga och jag skulle definitivt inte vilja krocka med en...

Anledningen till att de används är att de är ett helt ok alternativ som "civil tjänstebil", alltså en stryktålig terrängbil med lite lastkapacitet men ändå lite smidigare att klättra in och ut ur än Tgb 11 som är alternativet (eftersom vi inte kan köpa in bra civila alternativ med rådande ekonomi).

Edited by MiniHD
  • 1 month later...
De fordon som brukar kallas "Dallasjeep" är ofta gamla avdankade klargöringsbilar ur Flygvapnets fordonspark, Jeep Cherokee med en V8 bensinmotor med strax över 100 hk. De har därmed beteckningar efter vilken modell som är aktuell, det finns några olika varianter. Som kuriosa kan jag nämna att man nu arbetar hårt med att skrota ut de här fordonen, inte precis miljövänliga och jag skulle definitivt inte vilja krocka med en...

Dallas eller Dallasjeep heter civilt Jeep J20 och försvarmaktens beteckning är klargörningsbil 9711a.

Att man hittar på ett enklare smeknamn på en krånglig militär beteckning är väl inget nytt?

Valp, sugga, JAS, fältapa, etc..