Jump to content

Ryska tanks skyddas av stridsfordon

Pappsen

Recommended Posts

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_moto...rticle57973.ece

bmpt_stor_20523a.jpg

"BMPT är utrustad med dubbla 30 mm automatkanoner, en elektromagnetiskt manövrerad 7,62 mm kulspruta, samt avfyringsramper för fyra anti-tankmissiler."

Undrar vad de tänker göra med den dära utrustningen?

Pappsen

Här finns ungefär samma info

http://en.rian.ru/russia/20071228/94527278.html

Planerna är tydligen är att ha ett kompani om senast 2 år. Även om man utvecklar många olika system, nya eller uppgraderingar, så är det inte några större mängder än som lämnar fabrikerna. Serierna är oftast mindre än 10 enheter/år.

Fabriken, Uralvagonzavod, som tillverkar dessa modifierar även T-72 vagnarna till T-72B2 standard (ca 155st 2007) samt nytillverkar av T-90, ca 30 st 2007.

Stridsteknisk applikation, tja, strid i bebyggelse kan vara en. Stygg pryl med 30 mm akan i dubbellavett. Ryssarna har nog lite lesson learned från Tjetjenien som nu kommer ut från fabrikerna.

Med 30mm kommer man upp i kalibrar från lvsksp:n, men ändå inte uppe i kanonkalibrarna. Det är intressant att se att BMP-3 har en 30mm i samma torn som 100 mm kanonen. Lite hängslen och livrem samtidigt, men å andra sidan får man en bärare med mycket variation i eldkraften. Strvkonstuktionen medger kanske inte ett nytt torn med både 125mm och en 30mm samtidigt. Kanske vi hade fått se en sådan också i sådana fall?

Strv 2000 var ju tänkt med en 12cm och en 40mm i samma torn, så vi har varit inne i banorna tidigare.

/K

Edited by The Swede
Tog bort onödigt citat

Inget stealthsystem direkt :P men äntligen nåt för äkta SiB insattser där stridsvagnar är hopplöst ineffektiva. Hur den presterar är en annan femma men förutsättningar är bra med dubbla 30mm kanoner för att skjuta igenom lättare skydd fi kan gömma sig bakom dvs husväggar eller lättare bunkrar med 20-30cm armerad betong (antar att det ska inte vara några problem med rätt ammo). Antitankmissiler är ju också bra att ha som försvar mot stridfordon/stridsvagnar eller för att komma igenom tyngre skydd som 30mm inte klarar av. Stridsvagnschassit verkar ge bra skydd också.

Det negativa skulle då vara att hela "tornet" är lite oskyddat men annars verkar det vara ett bra fordon för SiB. Iaf av bilderna att döma. Sedan hur pålitlig systemet är och hur precist vet vi inte.

Strv2000 avsågs beväpnas med 140mm huvudvapen och koaxial 40mm. Enligt en för länge sedan borttagen sida på nätet av en av de inblandade i projektet så var tanken att 140mm enbart skulle använda pilproj, och 40mm endast 3P am i syfte att förenkla utomatladdningen (utan källa, så ta det för vad det är värt).

BMP-T är ju ett mycket intressant fordon. Jag ställer mig aningens tveksam till att den är avsedd specifikt för MOUT, då detta verkar vara en Wikipedia grej. Att den ska stödja (eskortera) strv förband är dock rätt. Beväpningen är helt klart inriktad på att bekämpa strfd (2 x 30mm akan) alternativt att på långa håll bekämpa strv (med egen pvrb) eller pvrbenheter (med antingen 30mm akan eller rb).

Beväpningen är ju-

- 2 KBP 2A42 30 mm akan.

- 1 Kalashnikov PKMT 7,62 mm ksp.

- 2 KBP AG-17D 30 mm grsp.

- 4 KBM Ataka-T rbs varav 2 9M120 pvrb och 2 9M120F rb med termobarisk laddning.

Det vekar vara 5 man i besättningen på BMPT

http://www.rusarmy.com/uk/photo/armor/tnk_...nk_bmpt_003.htm

Vagnschef, förare, skytt, laddare och ....?

/K

Nisse från mampower!

Skämt åsido, kan det inte vara typ nånon form av mekaniker, navigatör, stef, allmän handyman?

Är det någon som vet vad priset för denna lilla leksak är? den verkar ju inte precis vara billig och gjord av papier maché...

BMP-T är ju ett mycket intressant fordon. Jag ställer mig aningens tveksam till att den är avsedd specifikt för MOUT, då detta verkar vara en Wikipedia grej. Att den ska stödja (eskortera) strv förband är dock rätt. Beväpningen är helt klart inriktad på att bekämpa strfd (2 x 30mm akan) alternativt att på långa håll bekämpa strv (med egen pvrb) eller pvrbenheter (med antingen 30mm akan eller rb).

Jag har fått samma intryck, d.v.s. att konceptet går tillbaka till innan Sovjetunionens fall.

Ang. Pvrb så hade den första versionen inga pvrobotar, utan dessa har hängts på senare.

Under ett mellanspel hade man en bepansrad kvadruppeltub med Kornetrobotar.

Jag antar att syftet primärt är att kunna använda vagnarna som pvrb-vagnar vid mera renodlade stridsvagnsstrider,

där vagnen annars inte skulle kunna tillföra särskillt mycket.

Därtill har vagnarna med ryska måt mätt ett väldigt avancerat observationssystem (d.v.s. vagnen har IRV)

som man självfallet vill kunna utnyttja maximalt.

Ang. organisation så verkar man inte riktigt veta hur man vill a det än,

vilket är förståeligt då konceptet är obeprövat och man vet hur många vagnar man kommer att få,

men en tanke som jag förstått det var att varje stridsvagnsbataljon skulle ha två plutoner med BMPT.

Det vekar vara 5 man i besättningen på BMPT

http://www.rusarmy.com/uk/photo/armor/tnk_...nk_bmpt_003.htm

Vagnschef, förare, skytt, laddare och ....?

/K

Två skrovskyttar med var sin 30mm Grsp.

Grsp är monterade ovanpå respektive bandhylla.

BMPT "Terminator"

Kan det vara att man har två "lag" med observatör/skytt och chef/grsprskytt, uppdelade på de två funktionerna akan och pvrb?

Ser förresten att det är IR-filter på strålkastarna. Är det så vanligt fortfarande i RUS med aktiv IR?

Lite mer info här (sid 4):

http://leav-www.army.mil/fmso/documents/Pr...ck%20action.pdf

Initial tactical employment envisions putting one BMPT with two tanks in the field and two BMPTs with one tank in city fighting. This is probably not the final answer. The BMPT engages secondary targets allowing the tanks to deal with enemy tanks and strong points. The mix will depend on the situation, but a standard platoon deployment of three tanks and one BMPT is most likely.

/K

Edited by Koskela

Det är intressant att se att BMP-3 har en 30mm i samma torn som 100 mm kanonen. Lite hängslen och livrem samtidigt,

Det var min första tanke också.. Men så är faktiskt inte fallet. De båda kanonerna fyller vessäntligt (hur f-n stavar man det?) olika funktioner. 100mm pjäsen används enbart för att skjuta HE/HE-FRAG (spränggranater) mot trupp, bunkrar, mjuka mål mm och för att skjuta PV-robbot mot stridsvagn. 30mm är ett rent PV vapen som skjuter pilproj. Olika mål, olika vapen.

Om detta är en effektiv combo eller ej får väl framtiden (förhoppningsvis inte) utvisa, men BMP-3 har sålt bra på den internationella marknaden.

Ursäkta sidospåret...

Pappsen

Vad? Precis som artikeln som du länkar till säger skall BMPT användas för att understödja stridsvagnar (och inte i första hand SIB) genom att engagera sekundära mål. Vagnen bygger dock på T-90 chassiet, och inte på T-72 som påstås i artikeln.

Edited by The Swede

Det är intressant att se att BMP-3 har en 30mm i samma torn som 100 mm kanonen. Lite hängslen och livrem samtidigt,

Det var min första tanke också.. Men så är faktiskt inte fallet. De båda kanonerna fyller vessäntligt (hur f-n stavar man det?) olika funktioner. 100mm pjäsen används enbart för att skjuta HE/HE-FRAG (spränggranater) mot trupp, bunkrar, mjuka mål mm och för att skjuta PV-robbot mot stridsvagn. 30mm är ett rent PV vapen som skjuter pilproj. Olika mål, olika vapen.

Om detta är en effektiv combo eller ej får väl framtiden (förhoppningsvis inte) utvisa, men BMP-3 har sålt bra på den internationella marknaden.

Ursäkta sidospåret...

Pappsen

Vad? Precis som artikeln som du länkar till säger skall BMPT användas för att understödja stridsvagnar (och inte i första hand SIB) genom att engagera sekundära mål. Vagnen bygger dock på T-90 chassiet, och inte på T-72 som påstås i artikeln.

Jag funderade i lite större cirklar. Behöver de upprusta för att de lever under ett stort invasionshot, eller för att kunna utöka eget territorium. Sådär tänkte jag lite...

Jag funderade i lite större cirklar. Behöver de upprusta för att de lever under ett stort invasionshot, eller för att kunna utöka eget territorium. Sådär tänkte jag lite...

Den diskussionen passar nog bättre någon annanstans än tpc.

/Erik G

BlåGul

Jag funderade i lite större cirklar. Behöver de upprusta för att de lever under ett stort invasionshot, eller för att kunna utöka eget territorium.

Tja... jag vet inte om du har noterat det, men landet befinner sig ju i en krigsliknande sittuation i de södra, kaukasiska områdena. Bland annat med sprängningar av teatrar, skolor och tåg som följd. I öster delar det glesbefolkade men resursrika Sibirien en mycket lång landgräns med ett land med en befolkning som överstiger en miljard, som har uttalade expansionsambitioner och som rustar sin krigsmakt i ett betydligt raskare tempo än var Ryssland gör.

Ska för övrigt bl intressant att se hur man har tänkt organisera BMPT i pansar/mek.förbanden då fordonet till stor del utgör ett helt nytt koncept innom landkrigsföringen. Tror inte ens Israel har prövat detta koncept tidigare. Får en nästan att börja tänka på vad vi själva hade kunnat svetsa ihop med gammla Strv. 104 chassien, BILL och överblivna 30mm akan från utskrotade JA-37.... :wacko: Men men, BMPT är knappast något gratis fordon (eller ens billigt) och tilldelningen kommer väl bli där efter.

• 3 weeks later...
Är inte detta bara en tuffare version av samma koncept som en BILL-utrustad CV90 eller TOW-kittad Bradley?

Nej. CV90 och Bradley är stridsfordon, BMPT är byggd på stridsvagnschassie och bär inte med sig någon skyttegrupp för avsutten strid.

Så samma koncept, minus trupp, med 2x eldkraft?

/J

Är inte detta bara en tuffare version av samma koncept som en BILL-utrustad CV90 eller TOW-kittad Bradley?

Nej. CV90 och Bradley är stridsfordon, BMPT är byggd på stridsvagnschassie och bär inte med sig någon skyttegrupp för avsutten strid.

Så samma koncept, minus trupp, med 2x eldkraft?

/J

Strf 90 med rb 56 var inte avsedd att bära trupp, bollhavet innehöll robotoperatör och robottuber.

Strf9056 var nog mer avsedd att vara "stridsfordonseskort" än stridsvagnseskort. Så, lite same same, men ändå different..

/E

• 1 month later...

Hittade den här fina videon på nätet:

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.