Jump to content

Hur håller sig SoldF:aren sig uppdaterad i säkerhetspolitiken?

Hur håller du dig uppdaterad i säkerhetspolitiken?  

103 members have voted

1. 1. Svenska källor (de två främsta källorna)

• Internet (Soldf och alla andra obskyra militära sidor...)
      76
    • Dagspress (SVD, DN)
      62
    • Public service/motsv (SR, SVT, TV8)
      39
    • Branschtidningar (IoF, Hvtidningen, Försvarsutbildaren motsv
      25
    • Periodiska tidskrifter inriktade på säkerhetspolitik(Vårt försvar, Perspektiv, Kkrva)
      15
    • Magasin (Fokus/motsv)
      7
    • Böcker
      18
    • Arbetet/Kollegor/Vänner
      36
    • Frivillig försvarsorganisation
      11
    • Politiskt arbete
      3
    • Annat
      11
    • Inget av det ovannämnda
      1
  2. 2. Utländska källor (de två främsta källorna)

• Internet (utländska sajter)
      77
    • Dagspress (Times, Washington Post, motsv
      13
    • Public service (BBC, NRK, motsv även CNN, Al-jazira)
      37
    • Branschtidningar (Jane´s, motsv)
      11
    • Periodiska tidskrifter inriktade på säkerhetspolitik
      7
    • Magasin (Newsweek, motsv)
      4
    • Böcker
      20
    • Arbetet/Kollegor/Vänner i utlandet
      23
    • Politisk arbete, motsv
      0
    • Annat
      14
    • Inget av det ovannämnda
      9
  3. 3. Är det viktigt med omvärldsbevakning

• Ja, att vara påläst är viktigt för mig
      97
    • Nej, det överlåter jag åt andra
      6

Recommended Posts

Hur håller vi oss Soldf:are uppdaterade i säkerhetspolitiken? Vi älskar att diskutera det mesta i stort och smått. Flera tycker det är jättekul med kalibrar och andra älskar båtar, samtidigt som vissa diskussioner pågår i makroperspektiv kan andra grotta ner sig på mikronivå.

Genom de olika röstningsalternativen är min tanke att helt ovetenskapligt se hur vi håller oss med aktuell kunskap.

Rekommendera bra informationskällor till oss andra.

En bra organisation som jag kan rekommendera är Allmäna försvarsföreningen, aff. http://www.aff.a.se/

Inga politiska diskussioner (som vanligt) eller värderande av varandras källor. Tanken är alla som vill kan utifrån sin egen subjektiva åsikt berätta hur de läser sin omvärld!

/Koskela

PS, min första röstningstråd... DS

Tipsar om sakerhetspolitik.se som tar länkar till en hel del inom svensk media som rör ämnet.

Och även denna internationella http://www.defensenews.com/

Bra länkar, tackar för dem!

Får väl bidra med något också då.

Kungl Krigsvetenskapsakademien brukar ha ganska intressanta artiklar.

Vad är skillnanden mellan Annat och Inget av det ovannämda?

Jag saknade också lite nivåer på hur viktig omvärldsbevakningen är för en själv. Just nu så är det ju antingen livsviktigt eller helt ointressant.

Men ett mycket gott initiativ även om jag tror att resultatet inte blir så intressant/överraskande. Hade varit intressantare att genomföra röstningen på en slumpvis utvald del av befolkningen, eller medlemmarna. Hit tror jag främst de som har ett visst intresse i frågan söker sig.

Själv tycker jag det förefaller svårt att inte ha någon omvärldsuppfattning om man tar del

av det normala nyhetsflödet. Sedan har jag den egenheten att så fort jag läser något iögonfallande

(T.ex. den aktuella situationen i Pakistan) kollar jag igenom wikipedia och motsvarande för att

få en djupare inblick inom tidigare oprioriterade områden.

Har lite/inget förtroende till press/jornalister.

Allt som skrivs är ju nästa bara propaganda för den ena eller andra sidan i en konflikt. Tycker det är välldigt svårt att lita på något som skrivs i pressen.

Det är välldigt svårt att veta vad som är sant och ren skär lögn, sen "vinklas" ju allt som syns i media.

Mitt såll är jäkligt finmaskigt.

Har lite/inget förtroende till press/jornalister.

Allt som skrivs är ju nästa bara propaganda för den ena eller andra sidan i en konflikt. Tycker det är välldigt svårt att lita på något som skrivs i pressen.

Det är välldigt svårt att veta vad som är sant och ren skär lögn, sen "vinklas" ju allt som syns i media.

Mitt såll är jäkligt finmaskigt.

Då rekomenderar jag ämnet Källkritik. Du kan "triangulera" ganska väl hur skeendet förlöpt genom att studera de direkta parters press samt de indirekta parters press. Statligt kontrollerade medier i en diktatur är enklet att genomskåda, demokratiska staters press är svårare. Rekomenderar några ingångar för er som är pressfientliga: Necessary Illusions och Manufacturing Consent.

En stor del i att förstå skeendet i det som händer är att ta hänsyn till hur de olika parterna beskriver sin situation och hur de beskriver motståndaren. Så dissa inte pressen så hårt, det kommer mer matnyttigt ur den om man inte är kräsen i kosten.

J.K Nilsson

• 3 weeks later...