Jump to content

[HJÄLP] Ominstallation Win XP


Rokare

Recommended Posts

Afton..

 

Då så, här behövs hjälp. Tänkte blåsa ren och ominstallera WinXP på en gammal Fij-Siemens P4 1,7 ghz som har stått här utan internetuppkoppling så att inget varit uppdaterat på minst ett år. Nåväl, in med Återställningsskivan för att boota från den och sedan köra en ny partition istället för de existerande två. Har gjort detta tidigare utan problem. MEN! :lala:

 

När ny partition gjorts och XP's installationsprogram kommer igång så kommer plötsligt något motsvarande denna bild (denna uppstod på försök två):

 

 

 

Datorn startas om.. och då uppstår något ännu roligare, nämligen:

 

 

 

Detta meddelande om "ledigt minne" uppstår sedan lite då och då. Ibland innan man ens lyckats komma till XP's partitionsverktyg. Ibland när filer för installationsprogrammet kopierar filer till datorn. I detta läget bör det ju finnas ca 35 gb ledigt och datorn har 3x256mb RAM.

 

Någon som stött på något likanade eller är såpass datorkunnig så att han/hon kan hjälpa en datordyslektier som mig..

 

GMY

 

(Kikar in om ett tag igen, nu blir det Google-Fu för att hitta en lösning.)

 

 

Edit: Microsoft verkar tycka att jag bl.a skall rycka lite i ram-minnena samt stänga av cachen. Det fysiska arbetet får vi pröva i morgon men jag hittade inget i bios där jag kunde stänga av cachen :(

 

 

 

Edit2: Testade installationen en gång till nu, helt befängt verkar det som att ju längre datorn varit avstängd desto längre kommer jag i installationen.. Denna gången fick jag dock stifta en ny bekantskap. I give u Mr Bad_Pool_Caller.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Felaktigt minne är en mycket trolig anledning. Det har drabbat mig vid flera tillfällen. (Jag har några ramminnen och en K6-2:a med trasig L2-cache till salu om någon är intresserad.) När du har ryckt i minnena och det fortfarande inte funkar så tar du ur det första minnet och försöker att installera utan det i datorn. Funkar det fortfarande inte sätter du tillbaka det första och tar ut det andra istället. Fortsätt till det funkar.

 

Sen finns det ju program som testar minnet för alla möjliga fel också, men det är överkurs.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är säkert hårdvarufel (lite statisk elektricitet uppstår så lätt).

Vet med säkerhet att XP går att installera på mycket sämre datorer (64mb RAM och Pentium II CPU, donerat skräp vi hade på skolan alltså).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nya problem. Dock med svärmors dator.

 

Datorn dör oprovocerat. Det slocknar och gör en reboot. Dock står den och tycker en stund innan ungefär som om den inte får tillräckligt med ström. Jag har försökt provocera fram felet men bara lyckats på ett sätt och det har varit genom att starta dator utan nätverkskabel ansluten och sedan koppla in nätverkskabeln. Då där den direkt, tills igår, då dog den inte av det.. men nu har den börjat igen..

 

Som sagt inte mycket att gå på men ni kan se själva beteendet på youtubeklippet nedan. I det klippet ansluter jag nätverkskabeln och direkt "ställer den sig".

 

Någon som har en ide? Det är en Fujitsu Siemens Scaleo T med XP utan SP3.

 

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...