Fransson-AmfPB Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Hur fungerar det om man blir sjuk under tiden man ligger i lumpen? Om man t.ex. drar på sig en taskig förkylning eller lunginflamation så man blir sängliggande i 1-2 veckor. Får man åka hem då, eller hur blir det, för man lär väl missa mycket i utbildningen? Det blir nog svårt att hänga med sedan, musklerna blir ju rätt så slöa efter en sådan tid! Skickar dem hem en då eller hur fungerar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Underligt...du beskrev just exakt ett sådant scenario som jag råkade ut för. ;) Vad som händer? Ja, jag kan bara svara för hur det var i mitt fall. Jag fick resa hem en dag efter alla andra, eftersom jag låg inlagd på I 19s sjukavdelning (ett mindre vårdcentral med plats för en hel pluton sjuklingar), och därefter låg jag hemma en vecka. Man är sjukskriven helt enkelt och missar självklart en hel del av utbildningen, särskilt om det inträffar i början av GSU:n. Det enda man kan göra är att försöka jobba ifatt när man återvänder till förbandet. Ungefär som att vara sjuk från skolan, men skillnaden är att resultatet är mer eller mindre katastrofalt. En bekant till mig har nämnt att man är extra noga på jägarförband, och att man blir hemskickad för gott om man är sjuk mer än 4 dagar under GSU:n. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransson-AmfPB Posted February 15, 2003 Author Report Share Posted February 15, 2003 Underligt...du beskrev just exakt ett sådant scenario som jag råkade ut för. ;) Vad som händer? Ja, jag kan bara svara för hur det var i mitt fall. Jag fick resa hem en dag efter alla andra, eftersom jag låg inlagd på I 19s sjukavdelning (ett mindre vårdcentral med plats för en hel pluton sjuklingar), och därefter låg jag hemma en vecka. Man är sjukskriven helt enkelt och missar självklart en hel del av utbildningen, särskilt om det inträffar i början av GSU:n. Det enda man kan göra är att försöka jobba ifatt när man återvänder till förbandet. Ungefär som att vara sjuk från skolan, men skillnaden är att resultatet är mer eller mindre katastrofalt. En bekant till mig har nämnt att man är extra noga på jägarförband, och att man blir hemskickad för gott om man är sjuk mer än 4 dagar under GSU:n. Hälsningar, Foxtrot Lima Okej, då gäller det helt enkelt att inte bli sjuk då! Tack för svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Blir du sjuk under en permis eller liknande måste u ha med ett sjukintyg när du kommer tillbaka. När jag låg inne drabbade kompaniet av influensa, halva vår pluton var sjuka. Hela sjukstugan blev full så folk som var lindrigt sjuka fick ligga på luckan. Hygienen är jätteviktig när man ligger inne, något vi fick lära oss när maginfluensan drabbade oss. Sjukdomar sprids väldigt lätt när man dela toalett dusch med en massa annat folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Extra gött är det när man ser folk gå och pissa och sedan lägga in en snus utan att tvätta händerna. Hehe...och så råkar det kanske hända att man får spår av CLP-olja på mackan...när man inte tvättar sig efter vapenvården. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 När jag låg inne så var det en snubbe som försvann efter en plutonsfest, och när han väl kom tillbaka efter en vecka så hade han med sig ett förfalskat sjukintyg. Mindre bra grej att göra, blev rättegång med bötespåföljd. Dock blev han inte frånskild från kompaniet, då han hade andra kvaliter. Dock så blev det ingen permis för honom ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Hehe...och så råkar det kanske hända att man får spår av CLP-olja på mackan...när man inte tvättar sig efter vapenvården. "I love the smell of CLP in the morning! It smells like..." Ja, vad fasiken ska man sätta in där? Någon som har ett förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|lj| Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Va händer om man lyckas me bragden att bryta benet da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Va händer om man lyckas me bragden att bryta benet da? Then you're f-ed, more or less. :( Regards, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Va händer om man lyckas me bragden att bryta benet da? Then you're f-ed, more or less. :( Regards, Foxtrot Lima Njaaa, gör om, och ge fan i att bryta benet nästa gång. Men det är nog tungt att fortsätta med brutat ben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|lj| Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 "det som inte dödar dig härdar dig" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts