Jump to content

Behöver hjälp med dokumentation, fakta osv

antabus

Recommended Posts

Jag behöver lite hjälp av er här.

Det är så att jag funderar på att utöka min samling med några vapen i utländska vapensatsen.

Vapnen det gäller är akm, m16, ak74 och mp5 jag vet att det finns instruktions böcker till

akm och m16 men finns det till ak74 och mp5.

Jag behöver så mycket fackta som går att få tag på när jag gör min ansökan om utökning av

min samlarinriktning hos polisen.

Är det någon som vet var jag kan hitta mer fackta om att vapnen finns i försvaret, gärna någon

typ av SoldR matr ak... eller några säkerhets bestämelser om vapnen.

mvh Peter.

Guest Major Error

Det enklaste är att kontakta FMV och prata med eldhandvapenhandläggaren.

Växeln vet vem det är, så det borde inte vara några problem. Fråga bara vilken

materiel och instruktioner som ingår i vapensatsen.

mvh

Major Error

Jag behöver lite hjälp av er här.

Det är så att jag funderar på att utöka min samling med några vapen i utländska vapensatsen.

Vapnen det gäller är akm, m16, ak74 och mp5 jag vet att det finns instruktions böcker till

akm och m16 men finns det till ak74 och mp5.

Jag behöver så mycket fackta som går att få tag på när jag gör min ansökan om utökning av

min samlarinriktning hos polisen.

Är det någon som vet var jag kan hitta mer fackta om att vapnen finns i försvaret, gärna någon

typ av SoldR matr ak... eller några säkerhets bestämelser om vapnen.

mvh Peter.

Lycka till med licensansökan, vad jag vet så är dock polisen oerhört restriktiv när det gäller vilka typer av vapen som du kan få licens för. Det mest troliga är väl att du måste göra dina framtida samlarobjekt orukbara, det gäller iaf för vanliga kul/hagelvapen. Men det vet du väl antagligen redan.

/Eirich

Vadå obrukbara?

Mina andra samlar vapen är inte obrukbara.

Det enda är att det är svårt att få licens på helauto

men köper man en i halvauto utförande är det inga problem.

Problemet är att jag fick köpa dom bössorna förut men min

handläggare har gått i pension i våras.

Så när jag sökte på en ak74 för ett tag sedan så har jag fått en

ny handläggare för tredje gången i år och hon är nyanställd. Så

hon frågade sin chef som i sin tur frågade sin chef som inte

tycker att det är ett vapen som används av fm trots att det är

ett officiellt m:nr satt vapen inom fm.

Så därför ska jag utöka samlarinriktningen med några vapen

från vapenlådan.

Peter.

Hej!

Precis som du säger finns det instruktionsböcker till AKM och M16A2, som FMV tagit fram till den s k "Utländska Vapensatsen". Dom övriga (AK74 och MP5) finns bara enstaka exemplar i FM, och det finns inga I-böcker till dessa.

Ny utländsk vapensats är på gång. Den kommer att innehålla Diemaco C-7, och "AK74" (Jag vet inte vem som levererar) i kaliber 5,56x45.

Gott nytt år!

/O

"Erat hårkors i gryningen"

Lite info Diemaco C7A1

FBET: M4800-520310

FBEN: 5,55MM AK C7A1

Tillbehör (till sats om fem vapen - M8481-101110 UTL VAPEN AK C7A1/S):

5st M4900-154010 BAJONETT

5st F9584-000022 VAPENREM

5st F9584-000134 MYNNINGSSKYDD

20st F9584-000001 MAGASIN ALU

5st F9584-000008 VÅRDSATS C7 (Vardera innehållande:)

(1st F9584-000011 VÄSKA)

(1st F9584-000015 HANDTAG LÄSKSTÅNG)

(1st F9584-000016 LÄSKSTÅNG 3 DELAR)

(1st F9584-000018 LÄSKÄNDA)

(2st F9584-000010 MÄSSINGSBORSTE)

(1st F9584-000009 PATRONLÄGESBORSTE)

(3st F9584-000013 PIPRENSARE)

(1st F9584-000012 RENGÖRINGSBORSTE)

(1st F9584-000017 MÄSSBORSTE M ÖGLA)

(1st M0722-102056 RENGÖRINGSOLJA)

(25st F9584-000014 RENGÖRINGSLAPP)

5st M7786-023591 IBOK AK C7A1

1st M7777-033160 SL F M8481-101110

Märkning, identifiering:

Märkt med kronstämpel, benämning, kaliber och vapennummer (som slutar med "SE") på magasinsstyrningens vänstra sida.

Mekanism märkt med vapennummer baktill på slutstycksblockets vänstra sida.

Hej!

Precis som du säger finns det instruktionsböcker till AKM och M16A2, som FMV tagit fram till den s k "Utländska Vapensatsen". Dom övriga (AK74 och MP5) finns bara enstaka exemplar i FM, och det finns inga I-böcker till dessa.

Ny utländsk vapensats är på gång. Den kommer att innehålla Diemaco C-7, och "AK74" (Jag vet inte vem som levererar) i kaliber 5,56x45.

Gott nytt år!

/O

Du vet inte när den nya vapensatsen tas i bruk?

Lite info Diemco C7A1

Har du något liknande om ak74:an?

mvh Peter.

Edited by The Swede

Hej!

Gott nytt år!

/O

Nej, desvärre inte.

Det skulle genomförts befäls(intruktörs)utbildning på nya satsen, nu i höstas, men den blev inställd.

Jag kommer att forska lite mer i detta under våren, och lovar att återkomma när jag vet mer (som är öppen information...)

/O

Kort fråga:

Varför Diemco C7A1? Används vapnet i stor utsträckning? För jag har HELT missat det.

Same shit som m16 gällande så gott som allt om jag inte är vilse. Dessutom kör danskarna med Diemaco (som numera heter något annat, Colt Canada eller vad det är). Enklare att få tag på? Billigare? Dunno...

Hej!

Gott nytt år!

/O

Lite info Diemco C7A1

Har du något liknande om ak74:an?

mvh Peter.

M4800-770111

7,62X39MM AK AKM MT

M4800-520111

5,56MM AK M16 A2 MT

M4800-501010

5,45 AK 74

M4800-502010

5,45 AKS 74 U

/b

Tyvärr ingen djupare info än Blackadder.

Diemaco C7A1 är som sagt i allt väsentligt likadan som M16A3. Den är dessutom allmänt erkänd som bättre rent kvalitetsmässigt, och även mer driftsäker. Jag antar att det har med valet att göra, då jag vet att M16A2 som användes ofta fick underhållas/rep:as då de slets mycket på grund av att de användes väldigt ofta.

Obs! Detta är mina spekulationer som vilar på en ganska god grund, men dock är spekulationer.

• 2 months later...
Hej!

Gott nytt år!

/O

Nej, desvärre inte.

Det skulle genomförts befäls(intruktörs)utbildning på nya satsen, nu i höstas, men den blev inställd.

Jag kommer att forska lite mer i detta under våren, och lovar att återkomma när jag vet mer (som är öppen information...)

/O

Jag vet ej vad som hände ta bort!

Ingen som vet något nytt?

antabus.

Tyvärr ingen djupare info än Blackadder.

Diemaco C7A1 är som sagt i allt väsentligt likadan som M16A3. Den är dessutom allmänt erkänd som bättre rent kvalitetsmässigt, och även mer driftsäker. Jag antar att det har med valet att göra, då jag vet att M16A2 som användes ofta fick underhållas/rep:as då de slets mycket på grund av att de användes väldigt ofta.

Obs! Detta är mina spekulationer som vilar på en ganska god grund, men dock är spekulationer.

Sent svar men jag hoppas detr noteras iaf.

Att man servar ett system pga hög användningsfrekvens är väl normalt och inte något konstigt?

Ett vapen som aldrig eller sällan används servas inte lika ofta, detta skall inte tas för ett tecken på överlägsen kvalitet!