Jump to content

Försvarsmaktens värdegrund

Recommended Posts

Försvarsmakten blev 2006 Sveriges mest jämnställda arbetsplats i en undersökning, men hur tycker ni det ligger till i hemvärnet & frivilligorganisationerna?

Personligen tycker jag det ligger under all kritik.

Under min tid i Försvaret har jag sett hur befäl i hemvärnet klankar ned på HBT-personer, hur muslimer är ett stående skämt, Bög blir ett skällsord och hur kvinnor ses som mindre dugliga!

Hur ligger det till i ert förband/frivilligorganisation?

Personligen har jag ingen hudfärg (jag är faktiskt vit, och då menar jag att min hud är nästintill kritvit), men jag har sett hur hemvärnssoldater har tittat snett mot arabiska Försvarsutbildarungdomar. Instruktörer inom ungdomsverksamheten gnäller och tycker att kvinnor inte bör få vara soldater. Jag känner också flera homosexuella män som döljer sin läggning då de är rädda vad deras plutonskamrater ska tycka. Och sen kan man ju citera en stälf kvartersmästare: Transor är det äckligaste som finns, tillsammans med bögar!

Personligen tror jag att det är ganska viktigt att belysa dessa problem, då sånna här åsikter gör att vissa soldater tvingas ljuga om vilka de är och känner sig utanför, vilket skappar sämre grupper och ger förbanden en sämreförmåga att verka i strid.

jag ber om ursäkt om det redan finns en sådan här tråd, har sökt men inte funnit ngn

• Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, jag är personligen inte svensk utan Libanes och är den enda som inte är svensk i hela min FU-grupp. Jag har inte fått stå ut med några skämt om min nationalitet utan det hela hanteras proffsigt. Det skulle dock vara trevligt med fler icke-svenskar, men vad ska man göra :P

Edited by Naccache

Finner det högst märkligt att man inte i frivillig organisationerna anammat det som man i övriga FM anammat. Tycker det är självklart att man ska ta del o faställa FM:s värdegrunder även i Hv/Friv organisationerna.

Men det känns som om att det är rena vilda western i friv org. alltför många gånger där man beter sig som om man lever på 1800 talet med värderingar som man inte kan acceptera.

Sådant som du beskriver känner jag inte har förekommit överhuvudtaget i min utbildningsgrupp. Tvärtom så välkomnas alla till gemenskapen oavsett kön, sexuelläggning eller hudfärg. Istället så är det flera kommentarer som istället har varit "Det är nice att ha lite tjejer i plutonen" sades vid en skyddsvisitation, det förenklar ju liksom.

Möter ni RiksHvChefen, fråga honom om när Hv ska genomgå värdegrundsutbildningen. Om det finns de brister som första inlägget i tråden uppmärksammat är det kanske läge att utbilda chefer inom Hv vad gäller värdegrunden.

Nu handlar inte värdegrunden enbart om kön eller sexuelläggning, utan även om mobbing. Något som chefer kan få igång ganska enkelt både medvetet och omedvetet. Nu är kanske inte värdegrundspaketet isig som är det viktiga utan de lagar som FM är satt att skydda som FM ska få utbildning i, och det handlar om arbetsmiljö för den enskilde.

Jag har faktiskt inte stött på sådana attityder inom min egna tid i Frivilligförsvaret. Jag har sett vissa tendenser åt det hållet från instruktörer som man rekryterat inom de egna leden vid enstaka tillfällen. Men från de stamanställda måste jag säga att de gör sitt yttersta för att respektera Försvarsmaktens värdegrund.

Möjligen beror ovanstående på, som Fk Satan säger, att Hv inte direkt har drillats på samma sätt inom värdegrunderna som övriga FM.

Det är intressant med värdegrund. Speciellt när man själv har blivit särbehandlad åt det andra hållet.

Dvs tjejer blir prioriterade före män, bara för att de är just tjejer.

Tror att rädslan för att råka kränka kvinnliga soldater är stor så man hellre kränker manliga soldater. Har själv råkat ut för detta och tog upp det med ett brev till ÖB. Kunde tjejerna skriva och få saker tilldelade så borde även jag som kille få det eftersom vi hade samma problem med materielen. Svaret var inte vad jag hade räknat med och insåg då att jag som kille inte hade så mycket att komma med.

Men jag är inte bitter... :D

Edited by ugly

Visst, det händer att vi vita priviligerade heterosexuella män också blir negativt särbehandlade. Men kom igen!

Detta är ett oerhört dåligt argument att slänga ur sig mot värdegrundsarbetet och försöket att skapa en Försvarsmakt som är jämställd mellan kön, sexualiteter och hudfärger.

Om jag som "Svensson" blir negativt särbehandlad, hur ofta blir då de lesbiska muslimska kvinnorna med afrikanskt ursprung det? (Ja, det är en raljering i viss mån.)

Jag och flera andra har säkert kommit på sig själva med att säga: "Kvinnor i FM? Jo de har det väl som vi andra."

Om det nu vore så, skulle kvinnor i FM då verkligen reagera? Eller tror ni att det bara råkat komma in riktiga "gnällkärringar" i vår så högt ärade FM?

Jag säger som jag skrev tidigare, se västerut! Visst, U.S. Army är inte perfekt, men deras jämställdhetsarbete ligger fan långt fram jämfört med vårat. Sedan kan man ju alltid kritisera att de inte tillåter kvinnor i stridande tjänster, men det handlar väl mer om männen än kvinnorna, eller?

Mycket trevligt att en debatt kommer upp!

Visst, det händer att vi vita priviligerade heterosexuella män också blir negativt särbehandlade. Men kom igen!

Detta är ett oerhört dåligt argument att slänga ur sig mot värdegrundsarbetet och försöket att skapa en Försvarsmakt som är jämställd mellan kön, sexualiteter och hudfärger.

Klart det händer. Men jag tycker inte detta var ett dåligt argument, inte bara för att jag var drabbad. Jag hade utrustningen och blev sedan fråntagen den med hänvisning av BOA. Men när det gällde det andra könet så blev det helt plötsligt ok. Då får man en annan syn och förståelse för särbehandling. Men vi lämnar det nu.

Hur man än vänder och vrider på värdegrunder så kommer det alltid vara någon som är kränkt eller förnedrad.

Ordet kränkt har i mina öron börjat bli urvattnat eftersom varenda människa som inte får som de vill i det här landet känner sig kränkta i dagens läge.

Tror det är fel att titta på ett annat lands lösningar (usa) och sedan jämföra dessa mot våra. Deras och vår syn på saker är i mina ögon inte jämförbara.

Tycker att boken "både och" där öb tar upp värdegrund skall läsas Både och

En annan viktigt del man måste se på är förståelse för olika religioner. Kommer olika religioners klädsel fungera med SÄKI. Jag har alldeles för dålig koll på detta och skulle gärna bli mer upplyst om detta. Kommutation är väl svaret.

Ska bli intressant att se hur den korta kolven till Ak4B kommer att fördelas när den väl kommer ut.

Bra att frågan lyfts i en egen tråd. Vi har tangerat ämnet i andra trådar tidigare. Personligen har jag ett antal gånger ifrågasatt varför Hemvärnet underlåter sig att lyfta frågan. Detta har jag gjort här, HvNS samt i fria medier.

Enl. FM skall värdegrundsarbetet ses som en precis lika viktig del som de s.k. hårda frågorna. Alltså inget man enbart sysslar med när man får lite tid över.

Värdegrundsarbetet skall bedrivas integrerat med övrig verksamhet.

Hur står det till ute på förbanden. Jo, det skall jag säga, det är rent förkastligt dåligt. -Lägg dig här bredvid mig, så skall jag ta dig bakifrån. -Kvinnan skall behaga mannen. etc. Ja ni har hört det förr. Jag undrar i mitt stilla sinne hur man kan tillsätta chefer med en sådan dålig attityd. På sätt och vis säger det mycket om dem som tillsatt vederbörande. Det säger att man inte arbetar aktivt med värdegrundsfrågan. Man har ingen som helst koll på vem man förordnar som chef. Det är just detta jag menar med att Hemvärnet måste bli duktigare på att sålla agnarna från vetet.Bättre på värdegrundsarbete. Bättre på att lyfta fram goda förebilder. Sluta premiera rövslickare. Värna dem som står upp för det goda ledarskapet. Visa i konkret handling vilken typ av människor organisationen behöver. Det spelar ingen roll hur duktiga de enskilda soldaterna är om man har en chef med dåliga attityder. Hur sjutton kan man inbilla sig att en sån här chef kommer att åtnjuta sina underställdas förtroende? Att chefen kränker olika individer i förbandet leder i slutänden till en allvarlig risk för alla i förbandet. I en skarp situation kommer ingen att lita på någon. I synnerhet inte chefen. Om chefen accepterar att underlydande kränker varandra så innebär det samma sak. Ingen, och i synnerhet chefer, får underlåta sig att reagera när någon kränks. Detta är ju fundamentet för en god förbandsanda och till syvende och sist framgång i verksamheten.

Ingen kan rå för vilka känslor de har. Vissa tycker helt enkelt inte om individer med den ena eller andra egenskapen. Har man förbandskamrater som man tycker mindre om pga den ena eller andra anledningen bör man faktiskt tänka över sin situation. Kan jag undertrycka mina egna känslor och behov för det gemensammas bästa? Om inte bör jag kanske överväga att sluta. Klarar jag inte av att umgås med individer som är olik mig själv, bör man fundera på vem som är malplacerad. För att kunna fungera i grupp måste man tolerera att vi alla är olika. Tror inte FM har behov eller vilja att anställa individer som har ett inneboende hat mot sina medmänniskor.

Jag vet att individer har slutat pga att de utsatts för mobbing, behandlats som luft, nedvärderats(andra klassens gruppmedlem) etc.

Samtidigt kliar alla sig i skallen och undrar hur vi skall lösa rekryteringsfrågan. Kan faktiskt vara en god idé att åtminstonde undanröja detta hinder.

Tyvärr är det så att dem som står upp för dem som kränks många gånger själva råkar illa ut. Om en heterosexuell man försvarar en homosexuell, så blir den förstnämnde per automatik också ansedd som bög. Detta primitiva betéende ligger på apnivå. Man måste förstå att det är individers rätt att vara dem de är som försvaras, och inte individens värderingar eller läggning. Att det fungerar så här säger mycket om vissa individers intellektuella förmåga.

Alltså, att försvara den enskildes rätt att ha vilken läggning, livsåskådning eller partipolitisk hemvist man vill utan att klandras för det, innebär INTE per automatik att man sympatiserar med det samma.

Personligen har jag aldrig förstått varför vissa hyser sådan skräck för t ex bögar,folk med utländsk härkomst, och kvinnor inom FM. Är de rädda att bli våldtagna, och religiöst omvända, eller vad är det frågan om? -Det är äckligt med folk som sätter på varandra i baken! Ja...just det, det kanske jag också tycker. Därför gillar jag inte de heterosexuella män som ägnar sig åt att sätta på frun i fel hål heller. Vill med detta belysa hur primitivt och okonsekvent vissa resonerar. Om man litar på statistiken så har jag gjort lumpen med ett antal homosexuella män(inkl.officerare). Jag har aldrig blivit antastad eller fått några skamliga förslag. Jag har inte ens märkt att någon skulle ha varit sämre soldat och då möjligtvis kunna misstänkas för att ha en avvikande sexuell läggning. Möjligtvis beror det på att jag inte befunnits tillräckligt attraktiv, men ändå. Jag har tjänstgjort med folk som har utländsk bakgrund utan att hamna i någon sorts konflikt. Kvinnor kommer jag i kontakt med varje gång jag övar i Hemvärnet. Inte någon gång har de förorsakat mig det minsta obehag. När jag tjänstgör är verksamheten av överordnat intresse. Alla faktorer som inte inverkar på resultatet är ovidkommande. Folks politiska hemvist, sexuella läggning, livsåskådning, färg på katten, storlek på kalsonger, antal fastrar, och om de gillar Kalle Anka eller inte, är exempel på ointressant vetande.

Så, vad gäller saken?

FM och värdegrunden i Hv/friv ur ett icke-normativtperspektiv:

Skiljer sig i min mening inte från övriga förband eller samhället i övrigt utan man har egentligen samma problem.

De äldre anspelar ibland på en tid med andra värderingar än de vi har idag och de yngre jagar spöket av dessa avlagda värderingar samtidigt som de finner sig själva. De vanligaste fridstörarna är gammeluvarna som växte upp i en helt annan värld än den vi känner idag och testosteron-tom som är för ung för att ha fått erfarenhet av både det ena och det andra än.

Båda alltså av okunskap och inte i syfte att kränka/skada, båda går att leda in på rätt spår igen. Direkt ångestfyllda människor som inte kan acceptera värdegrunderna har jag, mig veterligen, inte träffat inom försvarsmaktens ramar sedan värnplikten.

FM i stort verkar bättre på detta idag, förmodligen dels för att soldaterna idag oftare är av blandat kön, dels för att man kan ta ut svängarna mer i dagens samhälle som HBT what not och dels för att hela paketet med dagens värdegrunder oftast har manglats i skolsystemet redan, sen har vi måhända en bit kvar att vandra.

Matfrågan(grönpåse), olika korum(icke-troende) och andra individanpassningar upplever jag som de största friktionerna i dessa sammanhang. Alltså de praktiska lösningarna och inte diskussionen om vem som har rätt att leka gömma nyckel med vem.

EDIT: Och just i de praktiska lösningarna har vi ett problem i att alla förband gör olika, vilket leder till att en del soldater möter en annan verklighet än de är vana vid och upplever sig mer eller mindre kränkta, vilket det kanske är väl lätt att bli idag.

Edited by Munin

Sådant som du beskriver känner jag inte har förekommit överhuvudtaget i min utbildningsgrupp. Tvärtom så välkomnas alla till gemenskapen oavsett kön, sexuelläggning eller hudfärg. Istället så är det flera kommentarer som istället har varit "Det är nice att ha lite tjejer i plutonen" sades vid en skyddsvisitation, det förenklar ju liksom.

Det uttalandet kan du få komma att äta upp!

Kan du med säkerhet säga att INGEN på din utbildningsgrupp inte fällt nedlåtande kommentarer eller skämt som av andra uppfattas som kränkande?

Ett av de allra största hindren mot att få en bra psykosocial arbetsmiljö är att säga "hos oss finns inga problem".

Det uttalandet kan du få komma att äta upp!

Kan du med säkerhet säga att INGEN på din utbildningsgrupp inte fällt nedlåtande kommentarer eller skämt som av andra uppfattas som kränkande?

Ett av de allra största hindren mot att få en bra psykosocial arbetsmiljö är att säga "hos oss finns inga problem".

Ordet kränkt har på något sätt blivit ett modeord. Om vi går lite djupare och nämner saker vid dess rätta innebörd så syns det tydligare vad det är vi har att förhålla oss till.

Det vi i vardagstal kallar för kränkningar är rent ut sagt mobbing, diskriminering, särbehandling, hån och allmänt ohyfs. Det är näst intill ofattbart att det stora flertalet oftast sluter upp bakom dem som ägnar sig åt sånt här. Sluter upp??? Ja, tiga är att samtycka enl. vedertagen praxis. Alla dem som underlåter sig att opponera sig mot förbandskamrater som gör sig lustiga på sina kollegors bekostnad är i allra högsta grad delaktiga i det som sker. Allt vi gör går ut på att trygga människors rätt att vara. Vi lär oss att det viktigaste av allt i verksamheten är att skydda varandras liv och hälsa, och så håller vissa på med det rakt motsatta. För den som tror att ingen går runt och mår dåligt av att utsättas för kränkningar av allehanda slag är helt ute och cyklar. De individerna må vara världens bästa soldater i grund och botten, men på en punkt brister de. Detta gör dem högst olämpliga att vara en del av en helhet.

Någon undrar när FM började instruera i värdegrunden. Vad jag vet så får samtlig personal en introduktion i FM värdegrund och policys. Att skylla på att någon är en gammal räv håller inte. De senast årens omfattande informationskampanjer kan inte undgått någon. Fast anställd personal genomgår dessutom fortlöpande olika typer av utbildningar och informationsträffar. Jag vet även att det finns en trycksak(vet inte namnet på rak arm) som innehåller all information om vad som gäller inom FM med avseende på värdegrund etc. "Det här står FM för" kanske den heter förresten.

Det intressanta med denna broschyr är att den avslutas med en text som lyder ungerfär så här (taget ur minnet) Denna broschyr skall finnas tillgänglig på FM samtliga verksamhetsställen. Hv är en del av FM och bör således sortera under rubriken verksamhetsställen.

Är det någon inom Hv som upplysts om att den finns tillgänglig på förbandet? Detta mina vänner visar hur seriöst Hv arbetar med värdegrundsfrågan.

På SSK Hässleholm har jag sett brochyren tre gånger. Ett är det exemplar jag själv har i min uniform.

Ett annat är då den låg i en soptunna där och en tredje på bordet i stora lektionssalen.

Den finns dock tillgänglig för Hemvärnspersonal och jag tycker det är chefernas uppgift att förmedla detta till sina soldater, för det är ett problem. Även om folk gärna inte vill se det.

Jag tror dock att det är viktigt att angrippa detta problem redan inom ungdomsverksamheten, nu kommer de ju bli en ännu större rekryteringsresurs för Hemvärnet, och får de inte rätt bild från början blir det svårare att ge dem den senare.

Kan säga som ungdom inom FU att vad jag har märkt har det inte funnits några problem i min årskull. det fanns/finns några som inte är lika mycket med i hgänget som andra, men dessa brukar oftast bli inbjudna att delta i diskussioner, beslut och bara allmänt snacka om flickvän eller skola. Årskullen under är jag inte lika säker på. där finns mera smågrupper istället för en stor.

Och ang. tjejer inom ungdomsverksamheten så är det dom som är bland dom mest uppskattade. inte bara för att dom är tjejer, utan för att dom är dugliga (i många fall dugligare) än oss killar.

Men vissa saker sägs ju, duma och unga som vi är, men dessa personer blir oftast tillrättavisade av kamrater eller instruktörer.

det är min yttersta övertygelse att det inte handlar om vem som är duglig egentligen som hindrar oss, utan snarare tron på att dugligheten sitter i religionen, hudfärgen, sexualiteten eller mellan våra ben som hindrar verksamheten där dessa värderingar har fått fäste.

Kan det möjligtvis vara lite ihopblandning av sak och person?

Soldat A är färgad

Soldat B är homo

Soldat C är transa

Soldat D är kvinnlig muslim

Soldat E är en vit hetero svensk normperson

Det syns att A är färgad, det är ingenting man kan ''komma ut'' med i sin egen takt.

B och C kan komma ut i egen takt.

Hur är man förresten transa i M90? En kille utklädd till tjej i killkläder?

D är ett mittimellanfall. Utan sjal kan hon ''komma ut'' i sin egen takt och på så sätt ''mjukstarta''. Med sjal blir det som A. Det syns.

Ingen av dessa personer utför ''tjänsten'' på något annorlunda sätt än någon annan. Eventuella invandrare kan ha kunskaper ''hemifrån'' som kan vara användbara men alla gräver samma skitgrop lika bra, reser tält lika bra och fryser bakpå en 20-bil lika bra :(

Det finns naturligtvis olika nivåer på det som avviker jämtemot E. A adopterades när han var ett år och är lika svensk som alla andra, B är bara homo på helgerna (på veckorna blir det ju inget sex ändå och då spelar det ju ingen roll vem man har sex med på helgen), detsamma för C (det finns ju inga högklackade kängor), D VET att GUD tycker om henne och bär därför inga symboler och då syns inte det heller. E låter som Skara-Bert, Och?

Den troligaste anledningen till att medelsvensson ser ner på avvikelser är okunskap, bara det. Om man då tar fram ''kunskapen'' i små bitar så är det lättare att acceptera. Jämför invandrarna på 50- och 60-talet. Det var nytt men eftersom de ''smälte in'' i samhället men ändå behöll sina särdrag så var det lättare att acceptera dem. Numera känns det som att det fokuseras på särarterna för att anpassa samhället efter dem. Medelsvensson reagerar då i ren självbevarelsedrift. En homo eller muslim eller moské eller så kanske vi klarar av i taget, men helt plötsligt är de överallt på en gång.

Vem bryr sig om du är en HBT-person. Det finns ingen verksamhet i försvaret som sker annorlunda om du är HBT eller vit hetero. Detsamma gäller religioner. Om verksamheten går före religionen spelar det heller ingen roll. Om religionen får inverka på tjänsten finns risken att det kärvar lite. Varför får den men inte jag?

I försvaret är alla lika. Alla är gröna eller blå, alla bäddar sängar och gräver värn osv. Om du läser Bamse eller går i tjejkläder eller tror på någon naturgud. Det får du göra när du är ledig. Det blir lättast så och minst gnissel i leden. Det blir inte mycket uniformt om alla skall ha eget. Då blir det som i storköken i skolan. 250 portioner det, 3 av typen X, 6 av Y, 1 Z osv tills hela storköksvinsten gått åt i småpill.

Fördomar är arv och miljö. Fördomar bildas när någon grupp behandlas annorlunda än de andra. Varför får X men inte jag. Om jag känner att jag har det bra så kan jag dela med mig. Om jag känner att jag har det dåligt så blir jag sur på folk som får mer, utan någon (enligt mig) rimlig orsak.

Mångfald är bra om den tas in på rätt sätt. Invandring kan vara bra för att det kommer högutbildade personer från andra länder med ny kunskap. Invandring kan vara dåligt då de som kommer inte får jobb. Varför i H-E sätter man en hjärtkirurg som kan sex språk och har motsvarande 500 högskolepoäng i samma SFI-klass som analfabetiska bondpojkar som aldrig ens sett en asfaltsväg på kort. Där är felet. Om det i landet finns nog med sjukvårdspersonal som talar språket X, sätt dem på samma plats och öppna en avdelning för de från X-land. Då får de rätt vård och sakta men säkert ''flyter'' de in i det svenska systemet på samma sätt som skedde för fyrtio år sedan.

Det finns också ett ''våra barn och andras ungar'' när det gäller fördomar. En person kan ha fördomar mot alla från utlandet eller med den läggningen... men den och den personen är bra. Lite som någon sade för många år sedan ''utvisa alla invandrare, utom Hassan och Dragan och Ludmila och.....''.

Förr var invandrarna som ''gäster'' i ditt hus. De fick följa de regler som fanns och göra som man gör här.

Numera känns det tvärtom. Lite som när svärmor hälsar på. Allt du gör är fel, ''kränkande'' och måste ändras eller tas bort.

På det sättet skapas irritationen. Inte sjunga nationalsång på skolavslutningen, inte vara i kyrkan, ta bort maten så och så i matsalen, ändra på ditt och datt bara för att det är PK. Irritationen beror också mycket på känslan av vanmakt och en sorts ''intrång'' i den trygga invanda vardagen och att ''regeländringarna'' bara funkar åt ena hållet (du får inte ha integralhjälm på dig i banken, men burka är OK. Du får ta av dig dina ringar i skolköket, men hon därborta får ha långärmat osv.). Att det sedan skylls på ''religionen'' gör ju inte saken bättre. I Sverige slutade vi skylla på ''religionen'' för länge sedan. Numera är det ''tradition''. I Sverige har ''religionen'' rationaliserats bort bland X-boxar och dagishämtning. Helt plötsligt står en person som kräver ditt och datt för så säger deras religion. VA!? Religion, vad är det? Sånt skall vi inte ha. Du får göra som alla andra, religion gills inte här. Jaså, Disko ringde, du får tydligen ändå :(

Då kommer reaktionen: varför skall vi anpassa vårt moderna samhälle till ett medeltida förtryckarsamhälle som styrs av ''religionen''. Nej tack.

Nu går jag och lägger mig och sover.

God natt.

Edited by sgt Odh

intressant vore egentligen att veta vad folk begrundar sina fördomar på. Finns det ngn här som anser att den transa, muslim, homosexuell ect är en sämre soldat? berätta iåsfall hur ni tänker!

...eller också inte. Den uppmaningen borgade bara till att starta pajkastning vilket inte ligger i linje med forumets regler. Om du funderar på vilken paragraf i regelverket det skulle kunna tänkas gå stick i stäv med så ta en titt här!

Det känns faktiskt som att vi inte behöver botanisera i folks fördomar här och nu.

Sgt Odh har sagt sitt och vi nöjer oss där och koncentrerar oss på efterlevnaden av FM policy i HV/Frivorg

/Krook

Blågul

Tre inlägg har försvunnit ur tråden, eftersom en total oförmåga att läsa detta inlägg, förstå detta inlägg och följa uppmaningar från detta inlägg.

Fk Satan

Blågul

Det är nog, som många har sägt här tidigare, en fråga om okunskap. Likaså sällar jag mig till den skaran som börjar se allt detta med "den ultimata jämställdheten" som en modenyck. Att allt detta tas upp tror jag beror på att de som är intolleranta ska bemötas i tid och otid, och i FM blir det då den extremt grabbige macho-kustjägar-Delta soldaten med hela Clas Ohlssons sortiment i stidsselen som blir någon form av norm för hur hemska vi kan vara mot medmänniskor som står lite vid sidan av... så att säga. Som 23:e komp skrev i sitt exempel "kryp närmare mig för fruntimmer ska tas bakifrån"... denna form av trakaserier förekommer i FM, och kommer nog alltid att förekomma, för det kommer alltid att finnas folk med svag självkänsla som måste hävda sig i tid och otid. Tror nog lite att folk som är intolleranta har svagheter som de inte vill ska komma upp till ytan och gapar då därför extra mycket för att flytta focus från sin egen person.

Jag har en arbetskamrat, rätt trevlig prick faktiskt, men han är jäkligt långt åt höger och gapar jäkligt mycket om det står något om invandrare, homo eller vänsterfolk i någon tidning. Börjar man nysta lite i hans liv så har han såklart väl bevarade hemligheter som absolut inte får komma upp till ytan. Jag vet vad det är men även om han är kaxig mot "minoriteter" så vill jag inte vara så tarvlig att jag i allas närvaro basunerar ut hans hemlighet, ofta är ju "avskyn" från hans sida kollektiv mot en speciell grupp.

Och nu till slutklämmen go vänner... Har det hjälpt med allt det här talet om att alla har rätt till ditt eller datt oavsett sexuell, religiös eller annan läggning? Jag tror det bara blivit värre. Allt ska lyftas upp och diskuteras hit och dit. Jag personligen vill inte veta Herr X sexuella läggning, jag tycker vidare att det är påträngande att X kräver att jag ska acceptera honom för hans sexuella läggning, faktum är att jag är fullständigt likgiltig var han doppar "tennsoldaten", hans sexliv är hans sak, mitt obefintliga sexliv (på egen hand) är min sak.

Nu kanske jag är lite bufflig men jag tror FM och andra statliga instanser kan skriva hyllmeter med "Värdegrunder" men det kommer alltid att finnas folk som uppför sig som svinpälsar mot andra som faller utanför "normsvensken". Vi som är normsvenskar borde reagera lite i stil med... här följer en liten dialog...

"-Har du hört att soldat X är bög-jude-invandrare-muslim-al-qaida... den jävenl!"

"-Det skiter väl jag i, håll käften och sköt ditt! Har du gjort vapenvård på ksp:n ännu?"

PS nu är jag lite efter... men jag ska erkänna en sak... garva inte... det var inte länge sedan jag inte hade en aaaaning om vad HBT stod för... i min värld är det Volvo HBT m/43 dvs halvbandtraktor (Volvos dåliga kopia på Demag D7)... DS

:surprise:

Edited by Lfskbat

Och nu till slutklämmen go vänner... Har det hjälpt med allt det här talet om att alla har rätt till ditt eller datt oavsett sexuell, religiös eller annan läggning? Jag tror det bara blivit värre. Allt ska lyftas upp och diskuteras hit och dit. Jag personligen vill inte veta Herr X sexuella läggning, jag tycker vidare att det är påträngande att X kräver att jag ska acceptera honom för hans sexuella läggning, faktum är att jag är fullständigt likgiltig var han doppar "tennsoldaten", hans sexliv är hans sak, mitt obefintliga sexliv (på egen hand) är min sak.

Då kan vi ju ta den allra mest grundläggande problematiken:

Rådande norm är att en svensk soldat är man, heterosexuell och vit. Såvida man inte är o-vit eller o-man kommer givetvis ingen att lägga märke till vem/vad man är, utan man kommer att anta att personen ifråga är vit, heterosexuell man. Den doktrinen sammanfattas i amerikanernas policy "Don't ask, don't tell". Vips har du alltså en krigsmakt bestående av vita, heterosexuella män + avvikare, som till exempel o-vita och o-män. Men det är i alla fall heterosexuella avvikare.

Nu har vi börjat luckra upp normen: o-vita, o-män och o-heteropersoner finns i förbanden. Vissa av dem kanske till och med vågar berätta om det!

Problemen med trakasserier och annan diskriminering kommer att kvarstå tills en tillräckligt stor del av personalen greppar att en svensk soldat inte per definition är vit, heterosexuell man, och inte förväntar sig att de är det tills annat sägs. Det är alltid enklare att tillhöra majoriteten, då slipper man i alla fall inte hävda den delen av sig själv.

I den här frågan tror jag att HV-förbanden har en fördel gentemot GU-förband: personalen är människor med litet bredare syn på livet och förhoppningsvis inte fullt lika stort genitaliemäteribehov.

Däremot kan jag tänka mig att chefer på olika nivåer inte har fått den värdegrundsutbildning som de flesta chefer på GU-förbanden fått (det är egentligen en gissning, men det verkar sannolikt), vilket kanske kan ge upphov till omedvetna dinosaurier.

Medvetna dinosaurier, som tagit del i FM värdegrund men vägrar ta till sig den gemensamma synen, hör inte hemma i organisationen, lika litet som om de skulle vägra tillämpa SäkI.

Kan bara instämma med Lfskbat:

Vill själv dela med mig av en tanke jag läst i min facktidning.

Under en bild av en mörkhyad man med bar överkropp, rosa tights och glitter på bröstet stog något liknande som:

Denna man gick under pride-festivalen och skrek ut att han var svart och homosexuell och att han var stolt över det.

Det var förvisso sant men hur tolkas det av omgivningen. Stolt???

Hur skulle det låta om jag gick ut på gatan och skrek att jag är vit och heterosexuell och att jag var stolt över det?

Nu råkar jag vara både vit och heterosexuell men jag tror samtliga på detta forum ger blanka F_N i det. Vem bryr sig.

Tycker personligen att mycket överanalyseras. Har personligen fått höra från bilkåristerna att män inte klarar av att tugga tuggummi och gå samtidigt men det är ju med glimten i ögat. Kan lova att de hört något om kvinnor och bilkörning också. En viss humor måste ju tillåtas. Men det är en fingertoppskänsla vad gäller när/var/vad och till vem.

Missförstå mig inte bara. Ett skämt som "kryp närmare mig för fruntimmer ska tas bakifrån"... är aldrig acceptabelt.

Edited by Sn@jper

Under en bild av en mörkhyad man med bar överkropp, rosa tights och glitter på bröstet stog något liknande som:

Denna man gick under pride-festivalen och skrek ut att han var svart och homosexuell och att han var stolt över det.

Hur skulle det låta om jag gick ut på gatan och skrek att jag är vit och heterosexuell och att jag var stolt över det?

Som allt annat handlar det väl om samanhang?

Skillnaden är att ingen kräver att du ska skämmas för din hud och läggning, eller diskriminerar dig för den.

Skillnaden är att ingen kräver att du ska skämmas för din hud och läggning, eller diskriminerar dig för den.

Mer träffsäkert har jag sällan hört det uttryckas, Sleipnir.

Jag hade det tvivelaktiga nöjet att leva som öppen HBT-person i FM under GU 2007. Och visst, större delen av tiden hade jag inga problem med kamraterna. Men det förekom slitningar, och det var inte mitt fel. Knappast heller var det FM:s fel, inte i stort. Däremot kan man kasta en heroisk massa skit på uppfattningen att "Vit, heterosexuell man är något att vara stolt över".

För att citera "Queer Manifest":

"Nästa gång någon heterosexuell hackar på dig för

att du är förbannad, be honom eller henne att dra

och komma tillbaka först när hon eller han gått

omkring på stan i en månads tid, hand i hand med

en annan människa av samma kön. Överlever de

det, kan du lyssna på vad de har att säga om queers

vrede. Be dem annars hålla käften och lyssna."

Den här diskussionen kan bli hur hetsig som helst. Men så finns det ju en anledning till det också.

Finns det någon här inne som varit tvungen att "komma ut" som hetero i FM?