Jump to content

Fordringar m88

Guest Civilisten

Recommended Posts

Guest Civilisten

Jag hade det tvivelaktiga nöjet att se på när poliser sköt sina fordringar för att få bära tjänstevapen. Det var som att titta på en helan och halvan film, fumligt och lite slapstick-aktigt. :) Är militären lika usla vapenhanterare? Vad har militären för krav på fordringar för att få bära m88?

SPSF utbildar Fm i pistolskytte, kan ngn beskriva vad det är SPSF lär ut, krav och övningar?

Jag hade det tvivelaktiga nöjet att se på när poliser sköt sina fordringar för att få bära tjänstevapen. Det var som att titta på en helan och halvan film, fumligt och lite slapstick-aktigt. :rolleyes: Är militären lika usla vapenhanterare? Vad har militären för krav på fordringar för att få bära m88?

SPSF utbildar Fm i pistolskytte, kan ngn beskriva vad det är SPSF lär ut, krav och övningar?

Man skall ha genomgått utbildning på vapnet och vara tilldelad vapnet i sin tjänst, då får man använda det i tjänsten. Vissa militärer är såklart usla på att hantera vapen men långt ifrån alla. SPSF utbildar inte FM i pistolskytte, SPSF har utbildat något som heter "Försvarsmaktsinstruktörer" som ibland kan användas för att förstärka som utbildningsresurs när exempelvis utlandsstyrkan eller frivilligorganisationer skall utbilda på Pistol. SPSF:s medverkan i pistolutbildningen är inte helt oomstridd, många menar att det inte är den kompetensen som behövs, eftersom SPSF sysslar med tävlingsskytte och har mager erfarenhet av stridsliknande situationer.

Guest Civilisten

Jag kan lätt inse invändingen att SPSF är sportskyttar och därför inte vara bästa instruktörerna i militär använding av pistoler. Ofta inom SPSF så tror skyttar att dom pysslar med stridsöving dock... :lala: Jag tycker SPSF har fått sin "konceptuella grund" dom bakfoten iom detta initiativ: dom är ju faktiskt till för att förkovra allmänheten i vapenhanterande. Detta sker i sportskytteform, men nog om detta..

Kan man få inblick i vad för slags övningar som militären får genomgå för att bli godkända?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...