Apone Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 Tjupp!, jag har installerat ett TV-kort av typen "Happauge WinTV PVR PCI II (26xx)" i en dator med WinXP sp2. Nu verkar det som om man behöver "Windows Media Center" för att utnyttja kortet, och jag har noll erfarenhet av detta. Hittills har jag bara funnit att det finns en XP-version som heter just "Windows XP Media Center Edition" - betyder detta att jag måste ominstallera hela burken med detta eller finns någon plug-in/uppdatering/patch/motsvarande som ordnar detta? (Uppdateringar hittar jag på MS hemsida, men dessa verkar bara vara uppdateringar till befintliga Media Center) Hjälp...bitte! (Ja, dvs när och om ni får tid efter Kalle Anka och allting. ;) ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 Första frågan är förstås vilket kort du har. Kolla in på www.hauppauge.se Men i regel så räcker det med Hauppauges drivrutin och det medföljande programmet för att kolla på tv. Så MCE behövs INTE. Men eftersom det verkar vara ett analogt kort, så antar jag att du kör med kabel-tv analogt. För annars är det ganska rökt med tanke på digitalövergången. Själv kör jag med MCE och Hauppauge analoga kort i ComHem:s nät. Men det är mest för att jag avvaktar HD lösningar för MCE. Men innan det så provade jag med standard XP och det funkade utmärkt. mvh Major Error God Jul oxo.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted December 25, 2007 Author Report Share Posted December 25, 2007 Tack för svar! Drivrutiner och applikationer som hängde med var en redig soppa, och inte helt solklart att reda ut vad som är vad, kikar lite på Happauges sida nu för detta. Idéen med kortet var annars att bla. kunna ta in tv-kanaler via internet med MCE, vilket ligger med i Vista - men inte med XP Pro, och det var det jag undrade om det öht skulle gå att få in MCE i en XP Pro i efterhand. Korter sitter i en släktings nya dator, vi har inte provat detta tidigare - därav alla frågor. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 om det är en soppa utan dess like med drivrutiner och programvara på CD-skivan som följde med, testa att ladda ner drivrutiner och programvara separat var för sig. min erfarenhet av medföljande installations skivor är att det installares oerhört mycket man verkligen inte behöver. efter en snabb koll: http://www.hauppauge.se/pages/support.html lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted December 25, 2007 Author Report Share Posted December 25, 2007 om det är en soppa utan dess like med drivrutiner och programvara på CD-skivan som följde med, testa att ladda ner drivrutiner och programvara separat var för sig. min erfarenhet av medföljande installations skivor är att det installares oerhört mycket man verkligen inte behöver. efter en snabb koll: http://www.hauppauge.se/pages/support.html lycka till! No shit. Ser bra ut, tack för hjälpen. Ibland ser man inte skogen för alla träden.. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 @Apone Kul att man kan hjälpa till! OT Testat att installerat en multi-funktions-skrivare från HP någon gång med cd-skivan som medföljer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Svaret är enkelt, NEJ. MCE2005 är ett separat operativ, men det går "kanske" att hacka till det på samma sätt som XP home kan hackas till XP pro. Har dock inte haft behov att forska i saken, så jag vet inte. Är för övrigt nöjd med MCE 2005, då det funkar bra med MS fjärrkontroll mm. Lycka till med installationen av hauppauges uppdaterade program. mvh Major Error PS: HP.... HoPsan......... Idéen med kortet var annars att bla. kunna ta in tv-kanaler via internet med MCE, vilket ligger med i Vista - men inte med XP Pro, och det var det jag undrade om det öht skulle gå att få in MCE i en XP Pro i efterhand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.