Jump to content

Leksaker för KB vid K4

Sytare

Recommended Posts

Tjena. Jag rycker in som KB vid K4 Arvidsjaur om näst lite drygt 11 månader och nu är man lite nyfiken på vad det är för något som man kanske kan komma att skjuta med.

Nyligen så hörde jag att det desvärre inte är några skarpa Pskott 86 att tänka på men det kanske är någon som vet vad det är som gäller.

Skarpt P-skott kan jag garantera dig att du inte får skjuta det är nog ingen eller väldigt få som har skjutit dett det som gäller är övningsvapen 20mm.

HAr varit med när de skjutit av 4 stycken :sniper:

Men det är olika regler i Sverige och utanför.. I utlandsmissioner kallas det "funktionskontroll" :)

Problemet är att en del av dessa klickar.. (ca 1 procent) på ett TRÅKIGT sätt och skall rtg innan de används i fredstid. Det innebar att när vi sköt med dessa så fick resterande trupp befinna sig i splitterskydd.

Skarpt P-skott kan jag garantera dig att du inte får skjuta det är nog ingen eller väldigt få som har skjutit dett det som gäller är övningsvapen 20mm.

Jag och fick skjuta ett Skarpt under min Utbildning.

Det finns en ny modell på P-ksotten nu, sk fredsskarpa, med högre säkerhet i sig för att undvika olyckor.

På dem är det även märkt att säkerhetsavståndet är 70 meter bakåt och inte 15m som det står på de gamla "riktiga" om man får säga så.

Eller så ser man till att få skjuta granatgevär under sin värnplikt ;=)

(nyss hemkommen från skjutfältet)

Anledningen att man ändrat säk-avstånd bakåt från 15 m till 70 m skulle väl bero på att det är olika säk-avstånd i krig och fred. Har dock aldrig sett "fredsskarpa" p-skott.

Jag och fick skjuta ett Skarpt under min Utbildning.

Det finns en ny modell på P-ksotten nu, sk fredsskarpa, med högre säkerhet i sig för att undvika olyckor.

På dem är det även märkt att säkerhetsavståndet är 70 meter bakåt och inte 15m som det står på de gamla "riktiga" om man får säga så.

KAn ju vara så att de pansarskottet du har anv änt är en batch som har rönthats och gått igenom ytterligare säk test just för att det skall kunna användas i fredstid???

Såg att de hade skjutit SKarpt P-skott på I19.

Guest Rattara

Att en (1) procent av P-skotten skulle detonera i "knät" på skytten är en långlivad men ack så felaktig vandringssägen, som tyvärr sprids av många utbildare som på omvägar "har hört" att så skulle vara fallet.

Det stämmer inte. Myten var i omlopp redan under P-skott 68-tiden. Ingen krigsmakt - i alla fall i västvärlden - skulle idag acceptera en sådan risk. Inte ens under brinnande krig.

Med risk för att spä på ryktesspridningen ytterligare så skall denna vandringssägen ha spritts i demoraliserande syfte av Sovjetunionen under det kalla kriget. En förklaring som jag personligen INTE tror på...

För övrigt står just I 19 i bräschen för att använda skarpa och barlastade P-skott under utbildningen.

Att de inte används mer är en kombination av kostnader och hög "bökighetsfaktor" hos trupputbildare som ofta vill göra som man alltid har gjort.