Manbane Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 (edited) Bara 190 timmar i år(exkl kurser), trots att jag var med på allt som erbjöds. Var lite tunnare med utbildnings tillfällen i år. Främst för att rikshvc inspektion åt upp alla slantar. I kurs väg gick jag soldats strid och grupps strid, årets 2 höjdpunkter blev tyvär inställda pga av pengabrist. understödsvapen kursen samt eldlednings kursen. Vi fick inte ut en utbildnings plan i vanlig ordning för 2008 utan en liten brasklapp om at pga av osäkerhet i ekonomin så var det inte spikat hur det skulle bli nästa år. Sånt är lite tråkigt :( Får bara hoppas att nästa års höjdpunkter det tilltänkta deltagande i CC08 och i beredskaps övningen i malmö inte ställs in. Edited December 24, 2007 by Manbane Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 Får bara hoppas att nästa års höjdpunkter det tilltänkta deltagande i CC08 och i beredskaps övningen i malmö inte ställs in. Vill inte vara en party-pooper men... för någon månad sedan deklarerade Hkv att CC08 är inställd pga besparingar. Med en ambitionsnivå på PersQ2 är övningen överflödig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 I kurs väg gick jag soldats strid och grupps strid, årets 2 höjdpunkter blev tyvär inställda pga av pengabrist. understödsvapen kursen samt eldlednings kursen. Kurserna du relaterar till blev inställda då instruktörerna blev i anspråkstagna för att utbilda US-förband under samma period, inte av pengaskäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 (edited) Har skrapat ihop 237 tim om jag minns rätt. En polare fick ihop 408 timmar. Edited December 24, 2007 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 176 timmar. Tvåa i plutonen, sant och tragiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 156h Övning 270h Övrigtid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 ca 50 timmar, tillhör kompanierna. Dygnsövningen i höst blev inställd och ersatt med en dagsövning samt att övningen med understödsvapen utgick också den på senhösten. Inte konstigt om sodaterna inte klarar uppfylla kontrakten när det stryks ovningstimmar så sent på året, övningar som varit annonserade hela året.. Ni som ligger på 200h, tillhör insats räknar jag med? Eller ligger de vanliga kompanierna på så hög övningstid fortfarande hos er? JS som drömmer om fornstora dagar med 200h/år, några helger med FBU samt en veckokurs någonstans i Sverige.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Hm.. Inte sett mina siffror, men borde ligga runt 150-160 timmar kontrakterat. Varit på samtliga övningar som erbjudits i år. Tillhör 20h-pluton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Ca 65h Det hade dock varit fler om jag inte hade fått vinterkräksjukan vid olämpligt tillfälle. Är man sjuk ska man vara hemma.!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Skriver exakt samma sak som tråden för 2006; Är väldigt förvånad över hur ni lyckas få ihop så pass mycket timmar. "Timmarna" kan inte räknas lika inom alla utb-grp, dvs en dagsövning ger 8h osv. Om jag skulle varit med på allt som erbjudits min IP i år så skulle det vara ca 150 timmar. Fick tyvärr endast ihop 80+ timmar i år, men då jag var med i en trafikolycka i september så fick jag skippa allt fysiskt under hösten. Fixade dock min 10-års medalj så är nöjd ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasmine86 Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Jag har inte fått någon "lapp" med mina timmar. Har för mig att jag fick det förra året. Har bara fått runt 1400 i "Lön" enligt mitt bankkonto, måste vara från HV då jag inte är anställd någonstans. Börjar undra om lönespecen har supits bort av posten eller vad det är frågan om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Hur man får ihopp timmarna? Vad vi erbjudits 12 Övningar 8h = 96h 2st 5 Dygns (Onsdag-Söndag) = 14h x 10 = 140h? 5st Helg övningar = 2 x 14h x 5 = 140h? Det som ger kontraktstid Räknar jag rätt ett dygn 14h? Sedan allt annat är övrig tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Har skrapat ihop 237 tim om jag minns rätt. En polare fick ihop 408 timmar. 408 h har killen smygit runt på alla bataljoners övningar...imponerande iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
102:an Posted December 27, 2007 Report Share Posted December 27, 2007 Jag har inte fått någon "lapp" med mina timmar. Har för mig att jag fick det förra året. Har bara fått runt 1400 i "Lön" enligt mitt bankkonto, måste vara från HV då jag inte är anställd någonstans. Börjar undra om lönespecen har supits bort av posten eller vad det är frågan om. Skulle tro att din lönespec dyker upp med posten idag. Löneutbetalningarna från staten kom redan den 21 december (normalt 25:e) och då har inte "systemet" hunnit med att skicka ut specarna i förväg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted December 27, 2007 Report Share Posted December 27, 2007 Jag kan bara inte förstå hur vissa kompanier har råd eller ens möjlighet att öva enligt Hornets exempel?? 32 dagar på ett år?! Det är ju bisarrt mycket! Det tyngsta kontraktet är väl på 100h = MAX 13 dagar. Vad gör ni på övningarna och vart kommer alla pengarna ifrån?! Vi(insatspluton i LGG) skulle inte ens kunna öva hälften av det för våra pengar nämligen, och då är det ytterst sällan vi behöver betala för instruktörer eller liknande saker samt att alla bor tämligen nära = "låga" kostnader för milersättning. De 150h som FkN pratar om är nog endast för befälen (eller tjuvtränar ni era rackare)? Berätta gärna mer om vilken typ av förband ni tillhör, er befattning och vilka utbildningsgrupper det handlar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted December 27, 2007 Report Share Posted December 27, 2007 (edited) Håller med johanp, LGG är oerhört restrikitiva med att låta oss öva, och om bataljonernas budgetar är likvärdiga, så undrar jag hur det går ihop på andra ställen. Ett tänkbart skäl är i och för sig om alla bataljoner får samma pengar, och vissa bataöjoner bara har 80-90 aktiva, så kan ju dessa öva rätt mycket. Bataljon Stockholm har nog i runda tal 350-400 personer som fullgör sina kontrakt. Av dessa är nog rätt många uppfyllda "med råge", men knappast över 120 timmar. Edited December 27, 2007 by Sleipnir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted December 27, 2007 Report Share Posted December 27, 2007 De 150h som FkN pratar om är nog endast för befälen (eller tjuvtränar ni era rackare)? Höftade bara lite, kollade exakt och då blev det 108h, och då är 8h den spännande "befälsövning" vi hade på Arlanda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted December 27, 2007 Report Share Posted December 27, 2007 Visst är det så att tid räknas olika i olika delar av landet, vilket är beklagligt. På vissa ställen ger det A-tid att vara med som b-styrka och på andra ställen blir det "övrig tid". På vissa ställen är helhelgsövning 16 timmar och på andra ställen 32 timmar. Visst är det orättvist, men vem har sagt att livet ska vara rättvist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 27, 2007 Report Share Posted December 27, 2007 Visst är det så att tid räknas olika i olika delar av landet, vilket är beklagligt. På vissa ställen ger det A-tid att vara med som b-styrka och på andra ställen blir det "övrig tid". På vissa ställen är helhelgsövning 16 timmar och på andra ställen 32 timmar. Visst är det orättvist, men vem har sagt att livet ska vara rättvist? Det kan t.o.m. skilja sig mellan olika enheter som ingår i samma utbildningsgrupp - vilket vi såg i Upplands- och Västmanlandsgruppens utb.katalog i år. En övning med samma tidsuttag kunde ge 24 eller 32 timmar beroende på tillhörlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 Visst är det så att tid räknas olika i olika delar av landet, vilket är beklagligt. På vissa ställen ger det A-tid att vara med som b-styrka och på andra ställen blir det "övrig tid". På vissa ställen är helhelgsövning 16 timmar och på andra ställen 32 timmar. Visst är det orättvist, men vem har sagt att livet ska vara rättvist? Har inte påstått att det är orättvist, för mig spelar det ingen roll om man gör 100 eller 500 timmar. Det är effekten som är viktig. Lite lustigt bara att HVSS ska ensa all utbildning, så att alla över på lika och "rätt" sätt. Konstigt att dom inte ensar "tim"-systemet, men det kanske är KFÖ-vecka som hägrar. Lite lustigt del 2 är att Livgardesgruppen har sen flera år högst kontraktsfyllnad i landet, och dom verkar absolut striktast vad det gäller timmar. (en dag = 8h, en helg = 20h osv) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 Tillhör en IP i Södermanland. Fick ihop 125 timmar varav omkring 60 kom från vår KFÖ. Har inte gjort så här lite på flera år, men det har varit mycket med familjen och jobbet detta år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 Jag fick 159 timmar om man tittar på lönespecen, tittar jag på mina egna anteckningar så har jag 205 timmar så 46 timmar har försvunnit någonstans, kanske ligger det i svarta hål nere på heden? å ut över det har jag ett antal timmar som jag inte har lämnat tj-sedel på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 87 h enligt lönespecen, exakt enligt mina egna anteckningar. Nästa utb-år ser bra ut, SIB åter-tag. Fler övningar än detta år iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 87 h enligt lönespecen, exakt enligt mina egna anteckningar. Jag fick också 87 timmar i år. Plus en veckas FBU-kurs. Plus Nijmegen. Plus lite annan tid som inte heller räknas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 136 kontrakterat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 Runt 98 timmar det lägsta jag gjort sen jag gick med .... Kan bero på att jag missade CC07 semester med familjen + att jag opererade knät i höstas . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilk Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 Två frågor: Hur många extra timmar är det man skall göra som gruppbefäl, 16 eller 20? Lönespecen man får i december listar väl bara fullgjorda avtalstimmar som är inrapporterade till just "decemberlönen"? (Dvs, det är väl inte en summering av hela året?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 20 har jag för mej att det är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 alla chefer förutom kompch, stf kompch och kvm skall väl göra 40h? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilk Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 Jag har också för mig en masssa. Vore bra med fakta och gärna någon form av källhänvisning. Själv tror jag det är 16 timmar för gruppbefäl men jag kan inte hitta källa på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts