Jump to content

Prickskytte / ranger / sniper "utblidning"

Guest Guest_David_*

Recommended Posts

Guest Guest_David_*

Hej , jag undrade bara hur man kan skaffa sig en utbildning inom prickskytte / ranger / sniper inom Sverige , är det genom lumpen eller hur fungerar det är det någon som vet som skulle kunna svara på det ?

Guest Guest_Wernersson_*

Är inte helt säker det varierar från år till år.

Men jag vet att KJ har haft inrikting prickskytt, skulle inte förvåna mig om det fins fler jägartjänster som har tillläggstjänsten prickskytt.

Vidare vet jag att bassäk har haft prickskyttsförmåga, men att det för något år sedan byttes ut mot skarpskytt (Ak5B), dock finns både utrustningen och kompetensen på förbandet så jag vet inte hur det är idag.

Ja, det är lumpen som gäller. Prickskyttar torde utbildas främst inom jägarförbanden idag. På den gamla goda tiden hade vi även prickskyttar inom infanteriet - på spaningsplutonerna (huruvida mekspan har det idag vet jag faktiskt inte).

Regga dig på forumet så torde du hitta drösvis med trådar om prickskytte, dess utbildning och vapen.

Tack så mycket, en fråga till då bara om man vill ha en bra början redan från gymmnasiet till att bli en prickskytte hur ska man göra då tillexempel linje imon gymmasiet om det finns några fördelar ínom vissa linjer eller om man bara kan gå en praktisk linje som bygg eller fordom ifall det skulle gå åt helvete i lumpen så har man iallafall ett jobb.

Tack så mycket, en fråga till då bara om man vill ha en bra början redan från gymmnasiet till att bli en prickskytte hur ska man göra då tillexempel linje imon gymmasiet om det finns några fördelar ínom vissa linjer eller om man bara kan gå en praktisk linje som bygg eller fordom ifall det skulle gå åt helvete i lumpen så har man iallafall ett jobb.

Först och främst kanske du ska ta och fundera över varför det är så viktigt för dig att bli just prickskytt?

Sett massa amerikansk krigsfilm och tycker det verkar ballt?

Gymnaiset har absolut ingenting med om du blir prickskytt eller inte att göra. Läs ekonommi så kan du bli rik sen när du sadlar om efter några år i grönt. Prickskytt kan du b t w bli även i Hemvärnet med PSG90.

Kalla inte alla som kånkar runt på ett PSG för "prickskyttar", det är en spark på kulpåsen på alla som verkligen ÄR utbildade prickskyttar.

Om du nu vill satsa på att bi prickskytt och är ung (verkar så då du snackar om gymnasiet) börja med orientering, att kunna karta och kompass på dagen såväl som i mörker är viktigt för ALL militär personal.

Gå med i någon lokal skytteklubb, så får du om inte annat mängdträning, tävlar du sedan i tex fält- eller banskytte får du vana att skjuta under tidspress mm.

Jagar du kan också det vara en fördel.

Skaffa dig sedan en bra kondition och allmän hyffsad fysik så tror jag att du har gjort det du kan för att ha en möjlighet att bli en pricksksytt under din grundutbildning.

Nu är nog inte prickskytteri någon glamorös tillvaro, troligen tvärt om.. Inget jag skulle satsat på om jag skulle göra om min grundutbildning.

OBS! Jag är inte prickskytt, endast en skytteintresserad insatssoldat från det tidiga 90-talet.

Jag hade heller inte valt att bli prickskytt om fick göra om lumpen. Det verkar nog roligare än det är. Har en kompis som var prickskytt på flygbasjägarskolan, och han tyckte att det var det tråkigaste han gjort i hela sitt liv.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...