Kustbo Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 (edited) Kollade på tråden om Webbutiker med militärt material och insåg att jag behöver lite tips på vad som passar mig bäst då jag inte har koll på det, hoppas Ni har lust att birdra med lite åsikter!! Använder idag ett par camofärgade uniformsbyxor av okänd modell som jag köpte på ett lågprisvaruhus för ganska länge sedan och dem har trots det låga priset funkat mycket bra, men det är några saker jag inte gillar förutom att dem börjar bli utslitna Byxorna ska användas till div friluftsliv som fiske, vara ute i skog och mark mm. och jag har insett att militären gör perfekta kläder för sån användning av förklarliga skäl, så frågan är vilken modell som passar bäst, dem jag har idag har blixtlås i benslutet vilket jag helst skulle slippa då det slår i och gör märken ombord på båten där jag ofta använder dem, plus att det blir obekvämt när jag viker runt byxbenet och stoppar ner i höga stövlar då dragskon med "flärpen" gör at tdet skvaerr och klämmer. Däremot dem många och stora fickorna är kanon och benfickorna allra bäst. Självklart ska dem var slitstarka för sådan användning med det lär nog alla modeller vara. Viktigt är också vattentålighet (något dem nuvarande inte är så bra på) men jag förväntar mig inte att dem ska vara helt vatteentäta men lite regn och skvätt måste dem tåla, helst vill jag ha enfärgade då jag ju inte har något direkt behov av att kamoflera mig, även hyfsat vindtåliga är bra. Men står valet mellan riktigt bra byxor i Camo eller lite mindre bra enfärgade så är valet enkelt då funktion går före form i min värld. Tar gärna tips på en matchande jacka också när jag ändå är i farten. Tack på förhand. Edited December 23, 2007 by Kustbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Kolla på ITAB i deras fynd avd hittar du bra byxor + jacka . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 Jag använder Fjällrävens byxor när jag är på sjön. Sköter man impregneringen så har man inga problem med vattenavvisningen. Enda nackdelen är att de säljer sina byxor i "rålängd", dvs man måste fålla upp dem själv till lämplig längd. Jag lät mina vara ganska långa och satte resår i nederkant. Funkar klockrent när man ska stoppa ner dem i stövlar/kängor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjällräv Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Det här är ju också en fråga om pris. Vill du ha ett par billiga byxor att slita på så kan du försöka få grepp om ett par nya eller begagnade militära byxor från någon utländsk överskottsfirma från Tyskland eller liknande. Det kan väl gå på allt från 50 spänn till ett par hundra. Vill du istället ha en civil variant så får du nog betala lite mer. Det finns ju ett otal svenska företag som tillhandahåller en rad olika modeller för olika aktiviteter, bland annat Fjällräven, Haglöfs och Lundhags. Det du kan få då är ett par grova byxor med bra komfort, utseende och kvalitet. Då är ju också prislappen därefter. Vattentäta byxor är ju obra om du ska göra annat än att sitta still i dem och alternativet är ju någon typ av membran eller impregnering som istället andas och samtidigt tål vattenstänk bra. Jag själv äger ett par Lundhagsbyxor av okänd modell som jag fick till ett fördelaktigt pris på Lundhags Outlet i Järpen. Nackdelen med dessa är att de måste impregneras om efter i princip varje tvätt alternativt att de tvättas för sig med specialtvättmedel för att bibehålla impregnerinen och vattenresistensen. Ska byxorna användas ofta så de blir smutsiga snabbt så är ju det inte ett bra alternativ om du vill ha vattentåliga byxor. Fördelen med de mer civila byxorna är ju också att de smälter in bättre i civil miljö jämfört med ett par slitna flecktarnbyxor vilket medför att du kan använda dem oftare. Men vill du ha billiga byxor och utseendet inte är prioriterat så funkar ju militärt överskott. Och som någon nämnde så finns ju alltid ITAB där du kan hitta flera olika ställ med varierande funktioner och ändamål. Priset brukar också vara relativt lågt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted December 26, 2007 Author Report Share Posted December 26, 2007 Jo jag har kollat på "märkesbyxor" och dem kostar ju en del men visst det funkar ju bra men jag vill inte lägga flera tusen kronor på en byxa och sen sätter jag en krok i dem och får skära sönder lite för att få loss den eller gör sönder dem på annat sätt och vill inte behöva bli ledsen för det. Polaren kör med Fjällräven Gore Tex där ett helt set kostar +5000 kr så det faller för mig, själv köper jag hellre några billigare och kan kassera dem vid behov, vad gäller regntålighet så räcker det om dem tål lite duggregn eller ryksjö, blir det dåligt väder så har jag både regn och flytoveraller att ta till. Lutar åt något överskott eller ITAB ska kolla närmare på vad dem har i "realådan", hur är M90 byxan ur detta hänseende då jag såg att såna såldes i webbutik, sen finns som sagt även utländska kanske något ur NATO.s kolektion men jag vet inte vad som finns och vad dem heter i beteckning så kom gärna med tips på specifika modeller. God fortsättning allihopa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Blåkläder gör annars hållbara kläder. Men det är kanske inte vad du riktigt letar efter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted December 26, 2007 Author Report Share Posted December 26, 2007 Blåkläder gör annars hållbara kläder. Men det är kanske inte vad du riktigt letar efter? Jodå dem är bra och såna har jag några par som används flitigt i andra samanhang, så det kan vara ett alternativ också hade inte tänkt på dem i sammanhanget bara så tack för påminnelsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjällräv Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Jag kan inte komma med några specifika tips på några militära modeller förutom M/90 men vill du ha vattenavisande kläder och samtidigt vill köra på M/90 eller liknande så kan du ju alltid impregnera själv. Impregnering samt passande tvättmedel för impregnerade kläder hittar du i närmsta friluftsbutik. Wessén Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts