Jump to content

Unikt besök i Muskö örlogshamn

Perman

Recommended Posts

Unikt besök i Muskö örlogshamn

Dessa mig veterligen de första bilderna på en enhet av Orkan-klassen med robot 15 har jag väntat länge på. Verkar dock som om klassen "bara" får Rb 15 Mk 2 i avvaktan på Mk 3 versionen som ska levereras 2009. Tyvärr så är inte texten helt i överensstämmande med sanningen. Dessa tre enheter är inte "byggda" i Polen under mitten av 90-talet som påstås, utan endast färdigställda. Tre enheter av den östtyska Sassnitz-klassen var beställda av Polen redan innan återföreningen av de bägge tyska staterna 1990, och efter denna så överfördes de tre skroven till Polen och färdigställdes senare vid ett polskt varv i Gdansk. Ytterligare ett par robotbåtar av Sassnitz-klassen lever vidare som kustbevakningsfartyg i den tyska kustbevakningen.

/Per

EDIT: Hittade faktiskt en bild på wikipedia oxå på ORP Grom med Rb 15:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._Metalowiec.JPG

Gissar dock att Rb 15 tuberna på denna bild endast är attrapper.

Edited by The Swede
Ändrade till länk pga bildstorlek

@Perman: Vet du på vilket varv Sassnitz-klassen byggdes?

Enligt Peene Werft's hemsida så byggdes Sassnitz-klassen där:

Patrol Boat Type "Sassnitz"

Peene Werft Gmbh ligger i Wolgast på halvön Usedom i nordöstra hörnet av Tyskland alldeles mot den polska gränsen, och tillhör Hegemann-Gruppe.

Usedom.png

sassnitz.jpg

/Per

• 3 weeks later...

FM:s hemsida har nu en videosnutt från överlämnandet av Rb 15 Mk 2 till den polska marinen i dec på Muskö. I videon finns också ett par korta intervjuer av Waldemar Guszko, ställföreträdande chef för den polska marinen, och Raman Krishnan, utbildningskonsult på RBS 15 vid Saab Bofors Dynamics.

Polska robotköp

/Per

Mycket trevlig film, men hur mång amiraler var egentligen med i föreläsningssalen ? Såg minst 5st på första raden, och då räknade jag inte den svenska flottiljamiralen som talade. De 5 på första raden bär dessutom två olika typer av gradbeteckningar en "skrovling" och platt, någon som vet skillnaden ?

OT jag vet men såg ingen vits med att starta en helt ny tråd i frågan

Ah de är kommendörer/kommendörkaptener och inte amiraler. Tyckte det vara lite väl många amiraler :D

Någon som vet varför de köpte mk2 och inte mk3 ?

Jag har för mig att de köpte Mk 3, men den är ju inte färdig ännu, så därför börjar man med Mk 2.

De skall dessutom inte ha den fyrkantiga launchboxen utan en sexkantig om jag inte minns fel.

//Sgt Papa Bear

Jag har för mig att de köpte Mk 3, men den är ju inte färdig ännu, så därför börjar man med Mk 2.

De skall dessutom inte ha den fyrkantiga launchboxen utan en sexkantig om jag inte minns fel.

//Sgt Papa Bear

Helt korrekt! Polen har beställt mk3 men första leveransen är först 2009, som en interimslösning har man därför också skaffat ett mindre antal mk2:or.

Robotlådorna till mk3 robotarna är ovala och något längre/bredare men lite lägre än mk1 och mk2. Anledningen till detta är för att mk3 robotarna är lite längre/tyngre än sina föregångare, dessutom hänger robotarna nu rakt ner från "taket" i lådan. Detta innebär att startraketerna hamnar på sidorna, vilket gör att robotlådorna måste vara lite bredare...

rbs15mk3_2.jpg

mk3 lådor ombord på en robotbåt...

Edited by PB-Syte

Ah de är kommendörer/kommendörkaptener och inte amiraler. Tyckte det vara lite väl många amiraler :D

Någon som vet varför de köpte mk2 och inte mk3 ?

Enligt infon på FM:s hemsida så kommer Mk 2 versionen på korvetterna av Orkanklassen att ersättas av Mk 3 under 2009.

Polskt örlogsbesök

/Per

EDIT: Pucktvåa! :D

Edited by Perman

//Sgt Papa Bear

Helt korrekt! Polen har beställt mk3 men första leveransen är först 2009, som en interimslösning har man därför också skaffat ett mindre antal mk2:or.

Robotlådorna till mk3 robotarna är ovala och något längre/bredare men lite lägre än mk1 och mk2. Anledningen till detta är för att mk3 robotarna är lite längre/tyngre än sina föregångare, dessutom hänger robotarna nu rakt ner från "taket" i lådan. Detta innebär att startraketerna hamnar på sidorna, vilket gör att robotlådorna måste vara lite bredare...

Kanske man även har haft i åtanke att robotlådorna inte ska reflektera radarvågor när man designade dessa för Mk 3 robotarna?

/Per

Kanske man även har haft i åtanke att robotlådorna inte ska reflektera radarvågor när man designade dessa för Mk 3 robotarna?

/Per

Nja, mk3 lådorna är ju inte direkt släta. Jämfört med mk2 lådorna så tycker iaf jag att dom nya faktiskt är mindre bra ur signaturanpassningssynpunkt. Min gissning är att dom nya lådornas form helt enkelt är ett resultat av att man vill få ner den större och tyngre mk3 roboten i en så liten låda som möjligt.

Vill man minimera radarsignaturen på sina robotlådor så döljer man helt enkelt dem på ngt sätt, t.ex. som på HMS Visby, RSS Formidable eller HDMS Absalon m.fl... :)

//Sgt Papa Bear

Enligt den senaste infon från Polen så ska Mk3 versionen levereras under 2009-12 till den polska marinen. Uppenbarligen har man bara köpt tillräckligt med Mk2 robotar för att kunna utrusta varje korvett med fyra robotar.

militaryphotos.net - Strictly Photos & Video - Polish navy - Page 3

/Per

EDIT: På bilderna från Muskö så har ju Grom faktiskt full robotbestyckning med fyra robotlådor på varje sida, så jag får nog ta tillbaka det jag sa om antalet köpta Mk2.

Edited by Perman

Föresten borde robotlagret med lite NBF och dyrare lastbilar kunna dubblera som KA batteri.

Det fanns en gång i tiden.

På 70-talet hade marinen behov av en ny sjömålsrobot till den lätta flottan och man utvärderade ett antal olika alternativ. Till slut fastnade man för den amerikanska roboten HARPOON. När affären i princip var klar ändrades dock de politiska förutsättningarna och anskaffningen av den amerikanska roboten avbröts.

Istället ville man samordna anskaffningen med flygvapnet och vidareutveckla attackroboten Rb04E till sjömålsrobot.

Resultatet blev bra och man antog RBS15M för marinen och RBS15F för flygvapnet.

Man planerade i Försvarsbeslut 86 att anskaffa fyra tunga robotbatterier av typ RBS 15KA, men på grund av satsningarna på ubåtarna av Västergötlandklass kom bara ett batteri att beställas. 1989 beslutades att det gamla RBS 08 systemet skulle ersättas av RBS 15KA.

Den första grundutbildningen på det nya systemet skedde 1995 med goda resultat, fem år senare lades förbandet ner.

En robotbil och en batteriledningscentral sparades i demonstratorsyfte och försök med det uppgraderade systemet RBS 15mk2.

Ett tung robotbatteri RBS 15KA bestod av sex robotbilar med vardera fyra robottuber. Det fanns två batteriledningscentraler och två spaningsradarenheter PS902. Batteriet var mycket sambandsstarkt med möjlighet att bygga egna radiolänkförbindelser.

Primärt användes annan måldata än de egna spaningenheterna. PS902 kunde grupperas ända upp till 10 mil från resten av förbandet.

• 3 years later...

Enligt wikipedia's info om Orkan klassen så visar bilden längst till höger i galleriet robotbåten Grom 2011 med 4 st RBS-15 Mk3, men så vitt jag kan se så är robottuberna fortfarande vanliga Mk2 tuber. Eller har någon en annan uppfattning?

orkan class

800px-ORP_Grom_%28korweta%29.JPG

Photo from http://konflikty.pl/

Bild nr 3 från vänster på Grom från oktober 2006 gissar jag visar henne med "dummy" tuber(?)

/Per

Edited by Perman