grisbasse Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 vad saknar ni, eller vad skulle ni vilja förbättra inom försvarsmakten. nu snacka ja inte att det borde köpas in 2 hangarfartyg och 18 bombplan, utan mer småsaker som vore bra, eller existerande prylar som borde förbättras. Jag har tänkt på dethär med bår. även om man e drillad så kanske det inte känns sådär jävla bra att börja pussla ihop en bår om man t.ex. är under beskjutning. ni får måla upp ert egna scenario. alternativet idag är ju bårmattan, men den känns ju inte så jättefunktionell. jag saknar alltså en bår som man smäller upp med några få enkla handgrepp t.ex. teleskopsfunktion. detta kanske det finns nån smart lösing på, bara att FM inte investerat i det. har ni något ni saknar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Saknar ett par handskar som inte är designade för att skapa kylskador samt gå sönder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Är man under beskjutning så vill man inte bära bår oavsett om den fälls upp med ett enda knapptryck, det finns "tekniska" problem med att bära bår under beskjutning (bli skjuten t.ex.), det blir helt enkelt till att släpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 ...en gore-tex jacka jag kan bära utan att folk som har noll-koll gnäller och lipar över spontan-antändning och massdöd i eldhav... Hur svårt kan det vara??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viper_FE Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 var tidsfråga innan du skulle lägga till något 2sharp ;) Nu väntas svar från The Swede och våra andra samlar pojkar oj , Soldater/ män.. ehm ok MÖP:ar passar nog bäst utan att ta fel på folket Jag vill nog ha en rejäl uppsättning Fickor till stridsvästen som faktiskt kan fylla kravet , det man får ut räcker. Nuvarande: Just doesn't cut it , vad jag vet och sett, Men det är ju bara vad jag tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Jag saknar en ficklampa. INTE en vapenlampa, det har stöts o blöts i ett antal olika trådar. (vill ha en sån OXÅ) Gärna en av diodmodel. Ingen plastskit som går sönder. Linser/filter i olika färger. Den gamla är bara skräp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Ett smart sätt att färsta RA på stridssäcken. Och då menar jag inte "knöka ner den i packningen", eller typ "ta en ram till lk35". ja gvet att de funkar, men det borde väl finnas en bra ryggsäck som man ka ngöra det på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted December 23, 2007 Author Report Share Posted December 23, 2007 Är man under beskjutning så vill man inte bära bår oavsett om den fälls upp med ett enda knapptryck, det finns "tekniska" problem med att bära bår under beskjutning (bli skjuten t.ex.), det blir helt enkelt till att släpa. modifiera scenariot efter eget tycke. jag vill ha en ny bår. Jag saknar en ficklampa. INTE en vapenlampa, det har stöts o blöts i ett antal olika trådar. (vill ha en sån OXÅ) Gärna en av diodmodel. Ingen plastskit som går sönder. Linser/filter i olika färger. Den gamla är bara skräp. ett tillägg på det är att den inte ska självtända i fickan och vara batteridöd när man väl behöver den som pannlampan man får ut i US. annars gillar jag funktionen med att man just kan ha den på skallen och att det är dioder i 3 lägen(onklusive grönt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Jag har tänkt på dethär med bår. även om man e drillad så kanske det inte känns sådär jävla bra att börja pussla ihop en bår om man t.ex. är under beskjutning. ni får måla upp ert egna scenario. alternativet idag är ju bårmattan, men den känns ju inte så jättefunktionell. jag saknar alltså en bår som man smäller upp med några få enkla handgrepp t.ex. teleskopsfunktion. Det finns faktiskt en ihopvikbara bår inom FM, har både sett den samt legat på den. Talon II Model 81C Kanske bara finns på K3, men den finns iaf. Dock väger den apa.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Nu väntas svar från The Swede och våra andra samlar pojkar oj , Soldater/ män.. ehm ok MÖP:ar passar nog bäst utan att ta fel på folket Tja, jag är ju civilist på heltid nu men jag skulle vilja se att FM, precis som diskuterats i andra trådar, släpper hörnflaggan och kommer in i matchen och låter soldaten själv, inom vissa givna ramar, komplettera sin utrustning. Fungerar det i andra försvarsmakter borde det väl gå även här. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Jag vill också ha en schysst GTX-uniform och skulle gärna ta emot en A-dyk, så surmupparna som 2Sharp pratar om fick lov att tiga. Gärna så skulle jag också ta emot en lättare typ av allvädersställ att ersätta regnstället med. En hatt liknande bassäkhatten skulle vara fint när vi är igång och några stridsvästvarianter, typ Blackhawk. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Jag vill ha en ny, modernare radio som inte väger 17 kg och hela tiden (för mig iaf) puttar fram hjälmen när jag ligger ner när jag har den i en mes. Samt då har bättre signalskydd än den nuvarande. usch att allt ska kosta så mycket pengar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemh Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 (edited) Radioväska typ http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=99 med möjlighet att fästa på stridsväst stridssäck? headset till radio 180 och inte av typen en gammal högtalare fastsurrad på huvet som läget idag är. En tröja med nät/vätsketransporterande tyg under kroppsskyddet och sen uniform på ärmarna eventuellt runt halsen också. Sådan här Army Combat Shirt, Fast m90 då såklart. http://www.pmarmysurplus.com/assets/images/shirt2.jpg Klocka skulle vara vettigt att de ger ut en enkel robust och funktionell klocka. Grupps internkommunikation kanske finns på andra ställen i NBG? Inte sett så mkt av det. Ett par vettiga splitterskyddade solglasögon med möjlighet till att sätta in slipade linser för de som behöver. (jag behöver självklart :P) Bättre träningskläder och skor. Är ju ett önskemål men skor kan vara svårt väldigt individuellt det. Ett vettigt kroppskydd som man kan få ut plattor till så man kan träna här hemma i Sverige att bära det. Okej plattorna kanske går sönder vid stötar med ge ut ersättningsplattor då. Alltså något som håller samma tyngd och känsla fast kanske inte samma skydd. Iofs övningarna här hämma är ju ganska farliga också så det kanske vore bra om vi fick ut skyddsutrustning. Edited December 23, 2007 by slemh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 headset till radio 180 och inte av typen en gammal högtalare fastsurrad på huvet som läget idag är. Det finns ju comtaq med mic och S/M- / R/L-omkopplare till 180. Mvh//SMC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
469 Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 hoho, vad vill man inte ha? var det ingen som läste artikeln i vplnytt om vad som fanns spectillv för tjejer i fm? det fanns en hel lista med strumpbyxor, pumps med halvhög klack, med låg klack, mammatunika etc etc. inte sådär jätteball att lattja runt i sånt i skogen, eller? näe, lite skulle de ju kunna anstränga sig: handskar som faktiskt torkar och inte går sönder (bytte på tre veckor in 4 par trasiga) sporttoppar som inte smälter fast i huden om man går nära eld ett regnställ som är tätt, andas och ja, allt annat som alla civila regnställ gör (skulle gärna vilja tala några ord med muppen som beställde fel..) en hjälm som inte går sönder hela tiden en av goretexjackorna de haft ute på försök skulle inte sitta helt fel heller (man kan väl få drömma?) och så var det ju det där med ficklampan.. det är konstigt, när man är i tjänst är den här listan milslång, hemma framför datorn är den läskigt kort. ojoj, tänk om pappa tomten någon endaste gång kunde komma till fm också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valpen Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Ett nytt regnställ är under utveckling. Det finns några olika varianter ute på försök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted December 23, 2007 Author Report Share Posted December 23, 2007 för att inte det ska spåra ur här så gäller tråden alltså prylar som inte finns i FM eller som finns men inte fungerar som tänkt/inte användarvänlig/oergonimisk etc. Tycker det vore roligt och intressant om folk kunde komma med förslag på grejer som itne finns (alltså inte grejer som finns på den civila marknaden utan M-nummer) även om det andra är helt ok det med. Dåligt exempel: "- jag skulle vilja ha en fältspade med inbyggd radio" .. ni hajjar! tänkte att vi snärjer tråden lite så att det inte mynnar ut i en av många "kittningsdiskutioner" En sak som vore kanon vore en anna typ av säkerhetsbälte. Vi som vart på mission vet att trafiken är fienden nummer 1, och det propsas högt och lågt för att bälte ska användas. problemet är at bältet lätt glider in mellan fickorna på västen och när IEDerna smäller så vill du inte börja fippla med ett bälte som trasslat in sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 Remmarna som ser till att hjälmen sitter på huvudet känns så jävla 60-tal Skulle gärna se någon modernare variant där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 Lite behov - Lätt o smidig skaljacka till SSD:n (iofs på G) för arbeten på däck vid blåst och regn. - en smidig ficka för flamskyddshuvan i SSD:n + återinföra 1a förbandsfickan på vaden. - De gamla korta blå sockorna till SSD:n, de gråa är för varma och långa. - Snygg och prydlig höst/ vår kappa/rock för stabs/skolbruk (komplement till sjörock/ kappa 87 som antingen är för varma eller för kalla, klumpiga och fula) - Bra handskar. Mindre konstfiber mm i uniformerna (sluta snåla!!) som inte kräver konstmtrl mht stridsvärdet. Återinföra en del paradmtrl som bicorn som tillåtet plagg till mässdrakt, tillåta officersfracken och styrtuten mm Snygga och kvinnliga uniformer för damerna, framförallt vid stabs/skolbruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 en sommarvariant av Sjöarbetsjackan, norrmännen har redan sådana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 Hmmm läste för ett tag sen på Mil.se eller om det var i en FM anknutentidning att en amiral med ansvar för mtrl menade på att det kanske var dags att köra varianten direkt från hyllan istället för att lägga pengar på att utveckla liknande produkter som redan finns och är beprövade. .....sonderar TG o ser om jag hittar artikeln...återkommer isf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 (edited) Hmmm läste för ett tag sen på Mil.se eller om det var i en FM anknutentidning att en amiral med ansvar för mtrl menade på att det kanske var dags att köra varianten direkt från hyllan istället för att lägga pengar på att utveckla liknande produkter som redan finns och är beprövade. .....sonderar TG o ser om jag hittar artikeln...återkommer isf... När det gäller kläder så är det ganska sällan som "hyllvaror" kommer i M90-kamoflage. De är antingen civila (och färgsatta därefter) eller bestälda av något annat lands försvarsmakt (och färgsatta därefter). Och om vi ändå måste specialbeställa kläderna för att få dem i rätt färg/mönster så kan vi lika gärna beställa andra förändringar/förbättringar på samma gång, vilket kräver utprovningar, diverse tankearbete osv. I annat fall så kommer kören på det här forumet att gnälla över att prylen i fråga är kass eftersom den saknar benficka för första förband, namnbrickehållare eller whatever. Edited December 25, 2007 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soldierblue Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 En M/90 med huva... De skulle jag vilja ha! I övrigt är mitt tycke att uniformen är helt ok. Men en luva som finns på otalet andra uniformer skulle inte vara fel! Likväl kan man flytta kragspegeln till bröstet och ersätta den med en hylsa istället. mkt. mer funktionibelt. Sen fattar jag inte varför FM inte har tittat på en annan känga än M90?!?!?! Dessa mindre bra kängor som orsakar en hel del skador! Vore det inte bättre att ersätta dem med en bättre variant för att slippa avrusta och betala ut ersättning?? Mitt tycke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 En M/90 med huva... De skulle jag vilja ha! I övrigt är mitt tycke att uniformen är helt ok. Men en luva som finns på otalet andra uniformer skulle inte vara fel! Likväl kan man flytta kragspegeln till bröstet och ersätta den med en hylsa istället. mkt. mer funktionibelt. Sen fattar jag inte varför FM inte har tittat på en annan känga än M90?!?!?! Dessa mindre bra kängor som orsakar en hel del skador! Vore det inte bättre att ersätta dem med en bättre variant för att slippa avrusta och betala ut ersättning?? Mitt tycke! usch så du talar, det låter ju nästan som norrmännens fältjacka. tar man sedan en liten koll på arbesko´s hemsida så ser man att de som utvecklade och tillverkade m90 kängan, har utvecklat den till att passa dagens arbetsförhållanden i det civila mörkret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 En M/90 med huva... De skulle jag vilja ha! I övrigt är mitt tycke att uniformen är helt ok. Men en luva som finns på otalet andra uniformer skulle inte vara fel! Likväl kan man flytta kragspegeln till bröstet och ersätta den med en hylsa istället. mkt. mer funktionibelt. Sen fattar jag inte varför FM inte har tittat på en annan känga än M90?!?!?! Dessa mindre bra kängor som orsakar en hel del skador! Vore det inte bättre att ersätta dem med en bättre variant för att slippa avrusta och betala ut ersättning?? Mitt tycke! En ny känga är under konstruktion. skall enligt uppgifter heta m/90-1. Har sett bilder på nända känga på forumet. någon som orkar leta upp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 @ eskil Var lite otydlig i mitt ordval ber om ursäkt för detta men det personen som hade skrivit artikeln/rapporten menade var att saker som t.ex radioapparater handskar osv som redan finns kan köpas från hyllan. Viss mtrl går ju inte att ta från hyllan.. Du har rätt i det du skriver att vissa saker är anpassade efter annat lands krigsmakt med vissa saker går de facto att användas på hemmaplan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soldierblue Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 En M/90 med huva... De skulle jag vilja ha! I övrigt är mitt tycke att uniformen är helt ok. Men en luva som finns på otalet andra uniformer skulle inte vara fel! Likväl kan man flytta kragspegeln till bröstet och ersätta den med en hylsa istället. mkt. mer funktionibelt. Sen fattar jag inte varför FM inte har tittat på en annan känga än M90?!?!?! Dessa mindre bra kängor som orsakar en hel del skador! Vore det inte bättre att ersätta dem med en bättre variant för att slippa avrusta och betala ut ersättning?? Mitt tycke! usch så du talar, det låter ju nästan som norrmännens fältjacka. tar man sedan en liten koll på arbesko´s hemsida så ser man att de som utvecklade och tillverkade m90 kängan, har utvecklat den till att passa dagens arbetsförhållanden i det civila mörkret. Precis... en luva som sitter på alla nya varianter av gortexställ, som jag har sett.. snöblus.. regnställ.. osv. Med den detaljen skulle M/90 kunna överleva alla dessa nya uniformer som dyker upp lite här och var... Jo civilister har sina krav för att stilla ta sig från a till b och utföra sina syslor i sitt tempo! Mitt tycke är att känga 90 har på tok för stora brister och skulle kunna ha en mkt. bättre funktion änn en har idag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naccache Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 En M/90 med huva... De skulle jag vilja ha! I övrigt är mitt tycke att uniformen är helt ok. Men en luva som finns på otalet andra uniformer skulle inte vara fel! Likväl kan man flytta kragspegeln till bröstet och ersätta den med en hylsa istället. mkt. mer funktionibelt. Sen fattar jag inte varför FM inte har tittat på en annan känga än M90?!?!?! Dessa mindre bra kängor som orsakar en hel del skador! Vore det inte bättre att ersätta dem med en bättre variant för att slippa avrusta och betala ut ersättning?? Mitt tycke! Nog för att jag fick min M/90 för ca. två månader sen och har burit den maximalt 5-6 gånger så jag är fortfarande en riktig noob. Men av det jag hunnit plocka upp så kan jag endast svara med: Skulle inte det se jävligt dumt ut? Eller ska den vara avtagbar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 hur tänker du nu?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koprolit Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 En M/90 med huva... De skulle jag vilja ha! I övrigt är mitt tycke att uniformen är helt ok. Men en luva som finns på otalet andra uniformer skulle inte vara fel! Likväl kan man flytta kragspegeln till bröstet och ersätta den med en hylsa istället. mkt. mer funktionibelt. Sen fattar jag inte varför FM inte har tittat på en annan känga än M90?!?!?! Dessa mindre bra kängor som orsakar en hel del skador! Vore det inte bättre att ersätta dem med en bättre variant för att slippa avrusta och betala ut ersättning?? Mitt tycke! Nog för att jag fick min M/90 för ca. två månader sen och har burit den maximalt 5-6 gånger så jag är fortfarande en riktig noob. Men av det jag hunnit plocka upp så kan jag endast svara med: Skulle inte det se jävligt dumt ut? Eller ska den vara avtagbar? "instoppningsbar" vore nog det bästa. + komplettera med en rejäl krage till jackan så man slipper snö i nacken och ilande vind i den stora stygga skogen. (Åsså GTX sålklart! ) Är den avtagbar så kommer den att försvinna... å ska den bara hänga så kommer alla (icke uppsnäppta) soldater se ut som de kommer från ett taikonläger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts