Jump to content

Tips på WLAN-router som klarar tjock betongvägg?

Apone

Recommended Posts

Ok, jag har nyss flyttat, och min nuvarande router (Belkin blahblah) som funkade hyfsat i förra lägenheten - kommer nu helt till korta!

Avståndet mellan router och stationär dator är <10 meter, men en tjock vägg är i vägen. Datorn 'ser' mitt nät ibland, men vid anslutningsförsök försvinner det.

Bärbar dator som befinner sig i samma rum som routern har inga problem.

De bägge datorerna (som alltså står ~10 meter ifrån varandra, men med en vägg emellan) ser helt olika nät.

Jag vet att kabel givetvis är bäst, men jag vill undvika att borra i väggar eller dra tiotals meter kabel. Sålunda behöver jag en router som har tillräcklig räckvidd för att klara av denna vägg - och som har tillräcklig throughput för att kunna flytta stora filer, gejma i nätet och se på film i realtid mellan datorerna.

Givetvis så billig som möjligt.

Tips, någon?

du kan dra nätverket via elnätet med dessa

http://www.kjell.com/content/templates/sho...300000,57410000

finns även några andra modeller att välja på

Jag har själv köpt dessa och är mycket nöjd!

Jag provade sådana för nåt år sen när dom började komma ut på marknaden men då krävdes att uttagen var på samma fas i elnätet. Dessa behöver visst inte det längre så då kan dom ju bli aktuella för mig. Tack för tipset.

Följdfråga:

Om dom inte behöver samma fas, hur funkar överföringen då? Nollan? Skyddsjord?

Hade samma problem som dig köpte Linksys router och nätverkskort med SRX. Det är tre antenner både på routern och nätverkskortet så är det en antenn modul som dras bort från baksidan på datorn och står på skrivbordet med tre antenner. Det finns dock nyare grejer nu men du kanske bör tänka lite i dom banorna.

Hade liknande problem med min trådlösa. Köpte 10m förlänglingssladd till antennen och satte den på strategist ställe som drastiskt minsrade mängden vägg signalen var tvungen att gå igenom. Funkade utmärkt.

/J

Har löst kompisars problem med tillsats av antenn.

I vissa fall har det gått att byta ut wlan routerns antenn, i andra fall har jag bytt antenn på datorn.

I ett fall så gick jag in i avancerade inställningar och ökade effekten lite..men det var ett extremfall.

En antenn ökar mottagning och sändning..prova med det först..

du kan dra nätverket via elnätet med dessa

http://www.kjell.com/content/templates/sho...300000,57410000

finns även några andra modeller att välja på

Jag har själv köpt dessa och är mycket nöjd!

Jag provade sådana för nåt år sen när dom började komma ut på marknaden men då krävdes att uttagen var på samma fas i elnätet. Dessa behöver visst inte det längre så då kan dom ju bli aktuella för mig. Tack för tipset.

Följdfråga:

Om dom inte behöver samma fas, hur funkar överföringen då? Nollan? Skyddsjord?

Jag kan inte riktigt svara på det då jag använde dom i samma fas, köpte dessa mest för hastighetens skull. Det går dock att kryptera signalen så att ingen annan kan komma åt nätverket.

Hade liknande problem med min trådlösa. Köpte 10m förlänglingssladd till antennen och satte den på strategist ställe som drastiskt minsrade mängden vägg signalen var tvungen att gå igenom. Funkade utmärkt.

/J

Tack för svaren! Detta verkar enklast och skall provas efter hemkomst! :rolleyes:

• 2 weeks later...

Mjaha, nu har jag provat lite olika varianter med antennplaceringar/antennriktningar osv, men mycket varierande resultat och är inte speciellt nöjd alls.

Det lutar mera åt home plug-varianten, och jag noterade att Siba har ett halvbilligt 'kit' från D-link: http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE95411

Bra eller dåliga? Pro's and con's?

att köra nätverk i det vanliga elnätet känns idag inte som en helt bra lösning då tekniken är relativt ny.

vad skall du ha nätverket till?

bara surfa/läsa mail från en bärbar dator eller flytta filer fram och tillbaka mellan datorer?

skall du bara surfa/maila behöver du ju inte så himla mycket bandbredd och kan du ha lite sämre täckning jämfört med om du skall flytta stora filer.

annars kan du ju alltid testa att köra på elnätet och lämna tillbaka grejerna om du inte är nöjd!

• 2 years later...

Saker blev bättre med lite omorganisation hemma, men nu behöver routern bytas ut.

Nu står det mellan:

http://www.webhallen.com/hardvara/102015-linksys_dual-band_wireless-n_gigabit_router_wrt320n

och

http://www.webhallen.com/hardvara/71351-d-link_tradlos_router_.11n_dir-655_med_4-portar

Uppfattning om dessa?

GMY

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...