Jump to content

"Ge Skåne till Danmark"

Mattan

Tycker du att vi ska ge bort Skåne till Danmark?  

114 members have voted

1. 1. Röstning

• Ja
      38
    • Nej
      76

Recommended Posts

Måste säga att det känns lite i hjärtat när majoriteten i dagens nätupplaga av Aftonbladet önskar ge bort Skåne till Danmark. Är det verkligen så att svenska folket (kan ju iof vara skåningar också) tycker så illa om oss att de vill ge bort hela länet/landskapet. Det skulle i så fall vara mycket intressant att höra någon form av motivering till detta i händelse av medhåll från forumet medlemmar.

(Har resonerat mig fram till att detta inte bryter mot &12 eller 13)

Just gränsen mot Danmark känns rätt naturlig som den är i dagsläget när man tittar på landskapet. Att aftonbladets läsare röstar för att skåne skall ges bort skall väl mer ses som en sedvanlig psykning. Ingen direkt allvarligt menat.

Måste säga att det känns lite i hjärtat när majoriteten i dagens nätupplaga av Aftonbladet önskar ge bort Skåne till Danmark. Är det verkligen så att svenska folket (kan ju iof vara skåningar också) tycker så illa om oss att de vill ge bort hela länet/landskapet. Det skulle i så fall vara mycket intressant att höra någon form av motivering till detta i händelse av medhåll från forumet medlemmar.

(Har resonerat mig fram till att detta inte bryter mot &12 eller 13)

En riktig Aftonbladet-artikel. Att Skåne skulle komma under danskt flagg efter vad en presumtivt halvpackad politiker hävt ur sig är trams.

Om man nu skulle leka med tanken att det skulle ske är det inte mig emot på praktiskt plan, det blir ju mindre omständigt att åka till Danmark

och handla vuxensaft, samt att min sinnebild av danskar är i allmänhet rätt softa människor som röker hela tiden och dricker pilsner till frukost, publicerar

kontroversiella teckningar och har en bedårande självgod inställning till omvärlden. Skåningar påminner mycket om sina grannar i dessa bemärkelser.

J-a fjanterier :ph34r:

Nog för man börjar bli van att folk från resten av Sverige hasplar ur sig att Skåne är mer danskt än svenskt och att man inte förstår skåningar, men nu börjar det bli bara dumt.

Skåningar skiljer väl sig väl från mängden och gör man det så talar Jantelagen.

/Skåning

Inte en milimeter avträds någonsin utan att jag kommer göra militärt motstånd. Den som kommer med fåniga uttalanden som att ge bort en landsdel blir jag alltid förbannad på och visar det. Ett jävla otyg, vissa saker skämtar man inte om. Vårt lands gränser är en sån sak man inte skämtar om och om nån idiot säger det och inte skämtar så finns det ännu större anledning att visa att man blir förbannad.

Säga vad man vill om Aftonpravdan men de är ju faktiskt inte skyldiga till att den här historien rullades upp.

Den skyldige hittar vi i en dansk politiker: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_711825.svd

Men titta!!

Nu har vi ju en till i grannskapet. Dax för tråden "Danmarks militära styrka". Vår gamla arvfiende Danmark, vars expansionistiska politiker vinner mark, har i dag kanske en starkare Arme än Sverige. Danmark är ju dessutom en gammal allierad till Ryssland i kriget mot oss. Hur står det till i Polen??

Jag ser möjligheten till en mängd nya trådar... Blixtanfall från HH ferries, Lämpliga handskar i Skåne samt möjligheten att Danskarna grävt ner hemliga förråd, på Skånsk mark, innan de drog sig tillbaka den sista gången.

Lämpligt vore en snabb omskrivning av operation Garbo, Turbåtar fyllda med Danska stridsvagnar är ett hemskt scenario... Här finns ju kapaciteten till att Dansken kan skeppa över minst 8 divisioner på en dag.... Och ändå hinner de med att klämma en öl på överfarten... Arlanda ersätts med Sturup, vilken dock inte har lika bra Taxfree som Arlanda, så varför inte låta det bli den Danska propagandan..

Säga vad man vill om Aftonpravdan men de är ju faktiskt inte skyldiga till att den här historien rullades upp.

Den skyldige hittar vi i en dansk politiker: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_711825.svd

Vil godt med det samme undskylde på mit lands vegne. Der findes åbenbart idioter alle steder. :banghead:

Nå det er sagt, så tager vi da meget gerne mod Skåne hvis i vil af med det. Jeg synes det er en fantastisk landsdel og ville straks iværksætte med en dansk kolonisering såfremt det skulle blive aktuelt :rockon:

Säga vad man vill om förslaget men i realiteten så flyter Skåne och framför allt Själland ihop mer och mer, mycket tack vare bron även om det pendlades en hel del mellan de två länderna för också. Fler och fler svenskar pendlar till Köpenhamn, där jobben finns och fler och fler danskar flyttar till Skåne tack vare lägre levnadskostnader än i Danmark. Som skåning känner jag personligen mer för Köpenhamn än för Stockholm. Stockholm har jag nog besökt 3 gånger under mitt 34-åriga liv. Hur många gånger jag har varit i Köpenhamn har jag tappat räkningen på.

Men titta!!

Nu har vi ju en till i grannskapet. Dax för tråden "Danmarks militära styrka". Vår gamla arvfiende Danmark, vars expansionistiska politiker vinner mark, har i dag kanske en starkare Arme än Sverige. Danmark är ju dessutom en gammal allierad till Ryssland i kriget mot oss. Hur står det till i Polen??

Jag ser möjligheten till en mängd nya trådar... Blixtanfall från HH ferries, Lämpliga handskar i Skåne samt möjligheten att Danskarna grävt ner hemliga förråd, på Skånsk mark, innan de drog sig tillbaka den sista gången.

Lämpligt vore en snabb omskrivning av operation Garbo, Turbåtar fyllda med Danska stridsvagnar är ett hemskt scenario... Här finns ju kapaciteten till att Dansken kan skeppa över minst 8 divisioner på en dag.... Och ändå hinner de med att klämma en öl på överfarten... Arlanda ersätts med Sturup, vilken dock inte har lika bra Taxfree som Arlanda, så varför inte låta det bli den Danska propagandan..

Är det inte bättre att förekomma än att förekommas? :baskerFN:

Det måste väl vara tjänstefel om "försvaret" inte har planer för ett överraskningsanfall mot Danmark, så det är kanske dax att damma av dom. B-) De trots allt vår gammla arvfienden.

Vi får hoppas att öresundsbron håller för strv 122,tyska stridsvagnar på danska gator har ju historiskt vissat sig ha en kraftfull inverkan på kapitulationsviljan.;-)

P.S

Medlemmar av Dansk Folkeparti kommer att samlas upp för omlokalisering till lediga lägenheter i Baghdad, dom kommer kanske att finna assimileringsprocessen lite kämpig men det är bara att kämpa på. ;-)

D.S

Kanske Skåne inte vill vara verkan Svensk eller dansk, men skånsk ? :)

Som en av två skåningar som gorde värnplikten på LG på mitt komp, så hörde man saker som Gräv bort Skåne, danskjävlar m.f. Så värkar svenskar ganska trångsynta, dom trodde dom föroläppade oss men skelva värket blev vi mer stolta att höra sånt, fördelarna att vara "dansk" var större än svensk, billig öl nära till kontineten samt åka 40 min till ett metropol där allt man behöver finns. jeg förespråkar inte vem som skåne skall till höra men jag ser heldre att skåne blir en skelvständig stat som blir hjälpta av sverige och danmark.

//SH för ett fritt skåne skane-flagga-68x50.gif

Jo, jag menade inte att anklaga Aftonbladet som sådant för denna styggelse till artikel.

Åsyftade mer att "nyheten" genomsyras av en air av oseriositet och flams som kännetecknar kvällspressen.

Skånehistorien påminner om sättet att förmedla nyheten på ungefär samma sätt som när Linda Rosing skulle äntra politiken,

lite sådär "Nämen gud vad gulligt, så det tror ni ni kan klara av? Jamen då skriver vi en liten artikel om det om ramar in

över erat nattuksbord", om någon fattar vad jag svamlar om.

Guest Triggerpuller

Och i dagarna har jag påbörjat förhandlingar med Kongeriket Norge och Suomen Tasavalta om en militär intervention och losslitandet av Norrland från det svenska oket. Ser ut att bli ett tvåfrontskrig alltså.

Operation Scanian/Northlandic Freedom anyone?........

Divide som skåning med dansk släkt, friskyttar och snapphanar som anfäder sårar du mig djupt med "iværksætte med en dansk kolonisering".

kolonisering...

Har du glömt din historia, har du glömt östdanskarna (skåningarna) som ni brutalt övergav.

Ni lämnade oss att bli etniskt rensade av svenskarna, förtryckas, avtalen om egen lag och viss autonomi ignoreras, vår historia förtryckas...

Det du bord ha skrivit är en helt annan sak... VET HUT !

Hur fan skall du kolonisera något som redan är danskt, börja med själland eller Bornholm...

Som ÖSTdansk kräver jag av dig Divide en URSÄKT och det illa kvickt...

Divide :) Huggybear

Trots Divides akuta behov att stoppa foten i munnen, ber som Östdansk/Skåning om ursäkt för honom, anser jag att vi Skåningar antingen borde ges autonomi som Skotland alternativt få återgå till Danmark.

Någon nämnde naturliga gränser. Hallandsåsen är en naturlig gräns mot sverige.

GMY

Huggy

Vil godt med det samme undskylde på mit lands vegne. Der findes åbenbart idioter alle steder. :rolleyes:

Nå det er sagt, så tager vi da meget gerne mod Skåne hvis i vil af med det. Jeg synes det er en fantastisk landsdel og ville straks iværksætte med en dansk kolonisering såfremt det skulle blive aktuelt ;-)

Edit: Stavar så där, stavar sämre när jag är irriterad...

GMY

Huggy

Och tillhör naturligtvis Halland!!! :D

Dröm vidare...

Hallandsåsen är skånsk...

Dels av hävd dels så har du inte noterat att skånska gränsen börjar för åsen.

GMY

Att ge "tillbaka" de f.d. danska landskapen är inte logiskt. Det skulle bli en djup politisk konflikt mellan prodanska och prosvenska i området (om jag hade bott i ett av de omtvistade områdena hade inte jag tigit och tittat på). Herregud, vem skulle låta sig skyfflas runt mellan länder om man bor i ett land man trivs i? Att vrida tillbaka tiden till då Danmark hade Skånelandskapen, vart slutar det då? Norge borde också bli danskt? Vi tar Finland och baltstaterna. Ryssland går västerut osv. Senast en kille pratade om landområden som borde tillfalla honom enligt landets rätt (områden som förlorades i ett krig) och utlänningar som etniskt tillhörde hans folk så gick det rätt illa för Europa. I och med EU är vi redan nu praktiskt, och snart slutgiltigt, en delstat i en federation och ingen självständig nation. Då spelar det ingen roll om ni säger att ni bor i Danmark eller Sverige.

Nu är allt som det är. Trivs ni inte med att kalla er svenskar är det väl ingen som hindrar er från att bo i Danmark?

:D

Mvh

/Munken_swe, som inte har mycket till övers för Skånepartiet och andra bakåtsträvande separatister

Rörelsen lever, hanarna spänns.........

Der er et yndigt land, de staar med brede böge......

Visst gör det ont när Spittegagan brista

Låt oss nu inte glömma den 4:de December 1676....

Skånes Von Post med Skånskt regemente stred sida vid sida med Livregementet under Bielke.

..............Ett mord och icke ett fältslag.............

Divide som skåning med dansk släkt, friskyttar och snapphanar som anfäder sårar du mig djupt med "iværksætte med en dansk kolonisering".

kolonisering...

Har du glömt din historia, har du glömt östdanskarna (skåningarna) som ni brutalt övergav.

Ni lämnade oss att bli etniskt rensade av svenskarna, förtryckas, avtalen om egen lag och viss autonomi ignoreras, vår historia förtryckas...

Det du bord ha skrivit är en helt annan sak... VET HUT !

Hur fan skall du kolonisera något som redan är danskt, börja med själland eller Bornholm...

Som ÖSTdansk kräver jag av dig Divide en URSÄKT och det illa kvickt...

Divide :D Huggybear

Trots Divides akuta behov att stoppa foten i munnen, ber som Östdansk/Skåning om ursäkt för honom, anser jag att vi Skåningar antingen borde ges autonomi som Skotland alternativt få återgå till Danmark.

GMY

Huggy

Edit: Stavar så där, stavar sämre när jag är irriterad...

Ok her kommer så min uforbeholdne undskyldning. Kan i retrospekt godt se at kolonisering, med tanke på historien, var et uheldigt ord. Meningen var dog ikke så dårlig som det fremstod. Det jeg ville sige var nemlig at jeg synes utroligt godt om Skåne og at jeg synes at i svenskere bør tage vare på denne del af jeres land. Og skulle Skåne, mod al logik, en gang blive dansk så bosatte jeg mig meget gerne i området (ikke med henblik på at gøre skåningene danske, bare for at fjerne enhver tvivl)....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...