Maskirovka Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 Frågan är dock hur mycket av det som man kan läsa på nätet om JF-17 som är verklighetsbaserat . Planets största konkurrensfördel tycks vara att det är billigt , vilket gör det intressant för länder som inte har råd med bättre. Det som väl då talar mot projektet är att det kinesiska flygvapnet inte verkar vara intresserade av det. Det är ju onekeligen bättre än inget , men det lär vara betydligt underlägset F-4 och mycket, mycket underlägset F-14 (själv undrar jag verkligen om det är överlägset Mirage F1). Frågan är helt enkelt om det alls motsvarar det krav det iranska flygvapnet har på nya stridsflygplan. Personligen är jag nog tveksam till det. IIRAF är vana vid andra typer. Och även om man givetvis kan modifiera det så har sådant en tendens att bli rätt struligt och dyrt. Se bara på exportproblemen man fick med JF-17, när man använde en rysk motor. Desstuom så lär väl radar- och motoralternativen för en order till Iran vara ännu färre. Den uppfattning jag får är att Kinas vapenindustri, speciellt på flygsidan, de senaste 20-30 år sedan tagit elefantkliv. Särskillt med införandet av JF-17, J-10 och JH-7. Från att göra sämre kopior av sovjetiska plan, till att modifiera dom rejält (inte säkert att modifieringarna gjorde planen bättre men det byggde ändå upp en kinesisk know-how) till att börja söka kopiera materiel från väst till att slutligen blanda in västlösningar i sina egna, nu mer mogna, modifierade östmaskiner och t.om egendesignade. Detta märks speciellt inom flyg, helikopter och stridsvagnarna. Vissa produkter börjar nu t.om konkurrera med västs på marknader som traditionellt alltid köpt västmateriel, om inte jag minns fel har dom ex en 155mm SPH som gjort bra ifrån sig internationellt sett. Att inte Kina är intresserad av JF-17 ser jag inte som ngn rejäl nackdel då planet ändå fått en stororder från Pakistan samt en del andra småordrar. Det borgar för en fortsatt utveckling. Den enda anledningen att kineserna inte vill ha det är väl att den inte passar in i deras flygvapen just nu. Det ska väl i framtiden till största del bestå av J-10 samt det tyngre J-11/Su-27/30 och långt i framtiden ngt ännu mer avancerat. JF-17 må vara underlägset sydkorenska, tyska, japanska osv supermodifierade F-4:or men just den iranska versionen undrar jag hur kapabel den är. Har den verkligen förbättrats/modifierats så mkt sedan 70-talet eller har man bara kämpat på att hålla dom i luften? Detsamma gäller F1:orna, dessa är väl från Irak och var inte speciellt front-edge när Saddam köpte dom. Nu drygt 20 år efteråt tvivlar jag på att dom har ngt egentligt värde. F-14 i Iran t.ex är väl ytterst tveksamt om de kan bära några vapen, redan under Iran/Irak-kriget har jag för mig att iranierna började få problem med roboterna och till stor del använde dom som AEW&C. När det gäller utrustningen i en ev. JF-17 till Iran tog jag för givet att det ska vara uteslutande kinesiskt. Att börja blanda in israeliska,brittiska eller franska motorer/radar osv skulle såklart komplicera allting rejält. Kineserna lär inte sälja J-11 till tredje part. Det blir nog helt enkelt för mycket strul med ryssarna för att de ska anse det värt besväret. Det har jag ingen aning om. Jag vet inte hur avtalen med ryssarna ser ut, bara det faktum att Kina har och fortfarande säljer en hel del prylar som är mer eller mindre rysskopior. Om det dom gör är struligt och olagligt har jag ingen aning om. En annan lösning skulle då helt enkelt vara att köpa maskinen från Ryssland men göra den kompatibel med JF-17s datalänk och vissa gemensamma vapen. Komplicerat är bara förnamnet, och det måste (som du säger) vara ett av de stora problemen för Iran. Och det är inte nog, utan de har ju både den vanliga militären, och revolutionsgardet, som också har marina och flygvapenenheter. Och konkurrerar om anslagen med den vanliga militären....Detta ska tydligen vara en av anledningarna till att Iran fortsätter att jaga en del reservdelar till F-4 och F-14 på svarta marknaden. Det blir helt enkelt billigare än att försöka dra igång produktion själva, med all byråkrati och korruption... Som sagt, vore jag Iran så skulle byråkrati, korruption och allt som hör med det försvinna och landet skulle kunna fördela sina försvaranslag på ett mer effektivt sett. Jag skulle faktiskt kopiera en stor del av sveriges kalla krigs invasionsförsvar och allt skulle bli så bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 Här är en intrressant länk som beskriver luftvärnsläget i Iran,både med avseende på positioner och räckvidder. Överhuvudtaget är det intressant läsning angående situationen i Iran och ger även en liten hint om varför US troligtvis inte kommer att anfalla Iran hur mycket man än rycker i kjedjan. För övrigt kan man få en inblick i vad man med kunskap och google earth kan få fram. Håll till godo: http://geimint.blogspot.com/2007/09/iranian-sam-network.html mvh Imint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 Här är en intrressant länk som beskriver luftvärnsläget i Iran,både med avseende på positioner och räckvidder. Överhuvudtaget är det intressant läsning angående situationen i Iran och ger även en liten hint om varför US troligtvis inte kommer att anfalla Iran hur mycket man än rycker i kjedjan.För övrigt kan man få en inblick i vad man med kunskap och google earth kan få fram. Intressant läsning, tack! Men det ger mig ingen förklaring till varför USA inte skulle vilja attackera Iran från luften. Slutsatsen från den länken säger ju att Irans luftvärn är omodernt, ineffektivt och tämligen värdelöst mot dagens moderna flygkrig (såvida inte mina engelskakunskaper har försvunnit i en glöggdimma). På tal om luftvärnsrobotar kom jag och tänka på RBS-70. Dessa smugglades ju från Singapore via Förenade arabemiraten till Iran under kriget om inte jag minns fel. Iran använde dessa robotar till att försvara nyckelpositioner som oljeplattformar i gulfen, viktiga presidentspalats/högkvarter i Teheran osv. Man har dock inte sett att Iran försökt/lyckats kopiera detta system efteråt. Var det för komplicerat eller tyckte dom att den sög? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 Här är en intrressant länk som beskriver luftvärnsläget i Iran,både med avseende på positioner och räckvidder. Överhuvudtaget är det intressant läsning angående situationen i Iran och ger även en liten hint om varför US troligtvis inte kommer att anfalla Iran hur mycket man än rycker i kjedjan.För övrigt kan man få en inblick i vad man med kunskap och google earth kan få fram. Intressant läsning, tack! Men det ger mig ingen förklaring till varför USA inte skulle vilja attackera Iran från luften. Slutsatsen från den länken säger ju att Irans luftvärn är omodernt, ineffektivt och tämligen värdelöst mot dagens moderna flygkrig (såvida inte mina engelskakunskaper har försvunnit i en glöggdimma). På tal om luftvärnsrobotar kom jag och tänka på RBS-70. Dessa smugglades ju från Singapore via Förenade arabemiraten till Iran under kriget om inte jag minns fel. Iran använde dessa robotar till att försvara nyckelpositioner som oljeplattformar i gulfen, viktiga presidentspalats/högkvarter i Teheran osv. Man har dock inte sett att Iran försökt/lyckats kopiera detta system efteråt. Var det för komplicerat eller tyckte dom att den sög? Det var en liten förklaring i texten. Iran har makten och möjligheten att stänga Hormussundet för all ingående och utgående trafik. Bara utan för Kuwaits korta kuststräcka ligger det dagligen dags cirka 250 oljetankers som väntar på sin tur att få lasta. Alla dessa skall passera hormussundet. Om en enda av dessa skulle gå på en mina(no pun intended) eller skjutas i sank så kommer Lloyds att öka försäkringspremien till astronomiska belopp. Om Iran väljer att medvetet stänga sundet under aldrig så kort tid så kommer det att få vittgående konsekvenser för alla som driver sin tillvara med olja från gulfen. Varför är US så intresserade av att träna mot HMS Gotland? Kan det finnas ett samband med de tre Kilobåtarna som är stationerade i området? Titta närmare på Abu Musa i Google Earth, det är troligtvis en av de mest fortifierade öar som finns i området och i princip låset i sundet. Iran är en intressant stat som man nog inte skall vara alltför besvärlig med, dom kan ställa till det någonting alldeles fantastisk i området, även om dom säkert inte kan vinna över US så kan dom ställa till det för mycket innan dom är slagna. mina 25 öre Imint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 Här är en intrressant länk som beskriver luftvärnsläget i Iran,både med avseende på positioner och räckvidder. Överhuvudtaget är det intressant läsning angående situationen i Iran och ger även en liten hint om varför US troligtvis inte kommer att anfalla Iran hur mycket man än rycker i kjedjan.För övrigt kan man få en inblick i vad man med kunskap och google earth kan få fram. Intressant läsning, tack! Men det ger mig ingen förklaring till varför USA inte skulle vilja attackera Iran från luften. Slutsatsen från den länken säger ju att Irans luftvärn är omodernt, ineffektivt och tämligen värdelöst mot dagens moderna flygkrig (såvida inte mina engelskakunskaper har försvunnit i en glöggdimma). På tal om luftvärnsrobotar kom jag och tänka på RBS-70. Dessa smugglades ju från Singapore via Förenade arabemiraten till Iran under kriget om inte jag minns fel. Iran använde dessa robotar till att försvara nyckelpositioner som oljeplattformar i gulfen, viktiga presidentspalats/högkvarter i Teheran osv. Man har dock inte sett att Iran försökt/lyckats kopiera detta system efteråt. Var det för komplicerat eller tyckte dom att den sög? Det var en liten förklaring i texten. Iran har makten och möjligheten att stänga Hormussundet för all ingående och utgående trafik. Bara utan för Kuwaits korta kuststräcka ligger det dagligen dags cirka 250 oljetankers som väntar på sin tur att få lasta. Alla dessa skall passera hormussundet. Om en enda av dessa skulle gå på en mina(no pun intended) eller skjutas i sank så kommer Lloyds att öka försäkringspremien till astronomiska belopp. Om Iran väljer att medvetet stänga sundet under aldrig så kort tid så kommer det att få vittgående konsekvenser för alla som driver sin tillvara med olja från gulfen. Varför är US så intresserade av att träna mot HMS Gotland? Kan det finnas ett samband med de tre Kilobåtarna som är stationerade i området? Titta närmare på Abu Musa i Google Earth, det är troligtvis en av de mest fortifierade öar som finns i området och i princip låset i sundet. Iran är en intressant stat som man nog inte skall vara alltför besvärlig med, dom kan ställa till det någonting alldeles fantastisk i området, även om dom säkert inte kan vinna över US så kan dom ställa till det för mycket innan dom är slagna. mina 25 öre Imint Vi har varit off topic ett tag så det är väl bara att fortsätta Jag läste igenom din länk ganska slarvigt men tyckte den bara handlade om Irans luftvärnsrobotar. Dock är det ju du säger ett gammalt känt faktum, att Iran med minor, ubåtar och kanske främst sjömålsrobotar kan ställa till med en hel del i Gulfen. Tänk bara vad dom gjorde med svenska plastbåtar som Ockelbo och Boghammar (det sistnämnda har ju f.ö blivit ett eget engelskt begrepp i ordlexikon) utrustade med raketer och RPG´s under tankerkriget på 80-talet. Gulfen är dock inte ett idealt ställe för ubåtar, speciellt inte en sån pass stor och bullrig som ryska Kilon. Dock bidrar dom med ytterligare ett dödligt hot i regionen. Intressant är dock Irans senaste satsning på miniubåtar liknande den Nordkorea använder. Deras operativa värde kan ju diskuteras, speciellt deras korta räckvidd, men liggandes stilla på botten med passiv sonar och vänta på motståndaren kan ju vara en effektiv metod. Det Iran dock skulle satsa mest pengar på enligt mig är minvapnet samt mobila landbaserade sjömålsrobotar. Edit: Jag har f.ö för mig att jag läste att Iran var intresserad i Kinas senaste konventionella ubåt (återigen en koppling till Kina) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 Gulfen är dock inte ett idealt ställe för ubåtar, speciellt inte en sån pass stor och bullrig som ryska Kilon. ????????????????????????????????????????????? eeeehhhhhhh har jag missat något???? Skärpning! Rokare BG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 (edited) Den uppfattning jag får är att Kinas vapenindustri, speciellt på flygsidan, de senaste 20-30 år sedan tagit elefantkliv. Särskillt med införandet av JF-17, J-10 och JH-7. Från att göra sämre kopior av sovjetiska plan, till att modifiera dom rejält (inte säkert att modifieringarna gjorde planen bättre men det byggde ändå upp en kinesisk know-how) till att börja söka kopiera materiel från väst till att slutligen blanda in västlösningar i sina egna, nu mer mogna, modifierade östmaskiner och t.om egendesignade. Detta märks speciellt inom flyg, helikopter och stridsvagnarna. Vissa produkter börjar nu t.om konkurrera med västs på marknader som traditionellt alltid köpt västmateriel, om inte jag minns fel har dom ex en 155mm SPH som gjort bra ifrån sig internationellt sett.Att inte Kina är intresserad av JF-17 ser jag inte som ngn rejäl nackdel då planet ändå fått en stororder från Pakistan samt en del andra småordrar. Det borgar för en fortsatt utveckling. Den enda anledningen att kineserna inte vill ha det är väl att den inte passar in i deras flygvapen just nu. Det ska väl i framtiden till största del bestå av J-10 samt det tyngre J-11/Su-27/30 och långt i framtiden ngt ännu mer avancerat. Jo, det är sant. JF-17 är ju främst framtagen för pakistansk del (de pröjsade väl halva kostnaden), och en av grundförutsättningarna var att det skulle vara billigt. Frågan är bara om det är vad Iran vill ha, jag tror det är tveksamt. Dock så är det ju som du säger att de använder en hel del andra kinesiska vapenssystem. Om JF-17 motsvarar deras krav så är de kanske intresserade, men hittils så verkar ju intresset rätt svalt från iransk sida. Det är ett billigt plan för länder som inte har råd med mer, och frågan är om det är vad iranierna letar efter. JF-17 må vara underlägset sydkorenska, tyska, japanska osv supermodifierade F-4:or men just den iranska versionen undrar jag hur kapabel den är. Har den verkligen förbättrats/modifierats så mkt sedan 70-talet eller har man bara kämpat på att hålla dom i luften? Detsamma gäller F1:orna, dessa är väl från Irak och var inte speciellt front-edge när Saddam köpte dom. Nu drygt 20 år efteråt tvivlar jag på att dom har ngt egentligt värde. F-14 i Iran t.ex är väl ytterst tveksamt om de kan bära några vapen, redan under Iran/Irak-kriget har jag för mig att iranierna började få problem med roboterna och till stor del använde dom som AEW&C. Under Iran-irakkriget så visade sig F-14 vara ett formidabelt jaktplan, som ska ha skjutit ned 60-80 irakiska plan, och behandlades med den största respekt av irakiska piloter. Visst hade iranierna stora problem att hålla dem i luften, och även problem att serva AIM-54 robotarna. Men de värsta problemen var ju just under kriget, och de flyger ju än. (Enligt litteraturen jag har tillgång till så vann iranska Tomcats luftsergrar med AIM-54 så sent som i mars 1988, vilket ju indikerar att det fanns fungerande robotar i tjänst då, trots underhållsproblemen) Vapen kan de bära, tror att bästa källan för det är trådarna om Tomcat i iransk tjänst på ACIG. Jag kan gräva i litteraturen som står till buds för min del ("Iran-Iraq war in the air", "Iranian F-14 Tomcat units in combat" och "Iranian F-4 Phantom II units in combat"), men det får vänta till efter helgerna. Vad iranierna har gjort med sina F-4 är rätt dunkelt. Det pratas ju om att de har riggats till att även bära AA-11, och andra ryska och kinesiska vapensystem, men pålitliga data för det är svårt att hitta... Det stora problemet är väl just det att planen börjar bli rejält till åren nu. När det gäller utrustningen i en ev. JF-17 till Iran tog jag för givet att det ska vara uteslutande kinesiskt. Att börja blanda in israeliska,brittiska eller franska motorer/radar osv skulle såklart komplicera allting rejält. Så sant. Men inte ens pakistanierna var väl inställda på helt kinesiska system för JF-17, bl a så ville de väl ha en annan radar först. Hur det har utvecklats är jag dock inte uppdaterad på. Det har jag ingen aning om. Jag vet inte hur avtalen med ryssarna ser ut, bara det faktum att Kina har och fortfarande säljer en hel del prylar som är mer eller mindre rysskopior. Om det dom gör är struligt och olagligt har jag ingen aning om. En annan lösning skulle då helt enkelt vara att köpa maskinen från Ryssland men göra den kompatibel med JF-17s datalänk och vissa gemensamma vapen. Jag föreställer mig att avtalen säger att kineserna inte får vidareexportera system utan ryskt godkännande. Vore nästan konstigt annars. Som sagt, vore jag Iran så skulle byråkrati, korruption och allt som hör med det försvinna och landet skulle kunna fördela sina försvaranslag på ett mer effektivt sett. Jag skulle faktiskt kopiera en stor del av sveriges kalla krigs invasionsförsvar och allt skulle bli så bra. Det är nog lättare sagt än gjort. Edited December 25, 2007 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 Gulfen är dock inte ett idealt ställe för ubåtar, speciellt inte en sån pass stor och bullrig som ryska Kilon. Har jag missat något???? Om du gett faen i att posta femtusen frågetecken kanske du hade fått ett seriöst svar. XXXXXXXXX XXXXXXXXXXX Skärpning!! Rokare BG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 Gulfen är dock inte ett idealt ställe för ubåtar, speciellt inte en sån pass stor och bullrig som ryska Kilon. Har jag missat något???? Om du gett faen i att posta femtusen frågetecken kanske du hade fått ett seriöst svar. XXXXXXX XXXXXXXXX Ditt svar är svar nog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 @ I ena hörnan: Stella.. Då lugnar vi ner oss något. Du är snabb på bokstäverna och har varit med länge nog här till att föra en vettig debatt. Tag åt dig av denna kritiken nu och efterfölj detta vänligen i fortsättningen när du skriver. @ I andra hörnan: Maskirovka Även du har varit här så pass länge att du bör ha vett att använda god ton. Kvittar om du XXX:ar ord, andemeningen går ändå fram och den blir så mycket mer negativ. Ta åt dig och fortsätt enligt tidgare, utan kraftord alt. hintar om dem. Slår slutligen ett slag för topic i denna tråd som är Irans Flygvapen och Flygindustri och INTE mineringar i Hormuz, dukar från Esfahan eller om ni skall käka Kobide eller Djoje.. Rokare BG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted December 26, 2007 Author Report Share Posted December 26, 2007 Hmm...JF-17 verkar ju inte direkt vara ett superflygplan, men ändå är det inte betydligt bättre än vad de redan har? Finns väl vissa anpassnings möjligheter även om det är made in China. Iran är ju lite i den sitsen att de måste ta det de får, de kan ju inte välja och vraka bland det hottaste som finns som t.ex. Saudiarabien. Som sagt JF-17 är ju dessutom billig så då kan väl kanske kvantiteten uppväga lite av förlust av kvalitet...dessutom få lite fördel rent logistiskt med att få ett lite enhetligare flygvapen? Känns som det borde vara en bättre än tvestjärtade F-5:or, inget ont om F-5 för det. Det var en bra maskin på sin tid särskilt de upptrimmade F-5E som faktiskt höll par med F-15 i luftstrid! Angående Phantomerna som Iran har, de skaffade sig ca 300 maskiner före 1979 och har 50 kvar?! förlorade dom så många under Irakkriget eller blev dom helt enkelt för gamla? Vi har snöat in en hel del på Kina här...visst Iran verkar ha stort samarbete med kineserna och kineserna verkar oftast villiga att sälja till Iran, men kan det finnas andra aktörer som Iran kan vända sig till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 (edited) Vi har snöat in en hel del på Kina här...visst Iran verkar ha stort samarbete med kineserna och kineserna verkar oftast villiga att sälja till Iran, men kan det finnas andra aktörer som Iran kan vända sig till? Fransmännen har en tendens att sälja till vem som helst som kan betala, så de vore väl en möjlighet. Men läget väst-Iran är nog lite väl tight för att fransmännen skulle våga sig på ett försäljningsförsök. Dessutom vet jag inte heller om Rafale motsvarar det iranska flygvapnets krav på ett nytt stridsflygplan. Och JF-17 lär vara underlägset både F-4, F14 och möjligen de Mirgage F-1 som Iran redan har. Så det skulle förmodligen kännas som ett nedköp för IRIAF. Om revolutionsgardets flygavdelningar skulle vara intresserade av det kanske, dock... Edited December 26, 2007 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ytter Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Det har varit många rykten om nära förestående köp av stridsflygplan till Irans flygvapen. Det har handlat om plan från Ryssland, mestadels Mig, men jag tror att Su-30 har varit på tapeten också. Teheran skulle också varit på väg att köpa J-10 från Kina, enligt tidningsuppgifter. Hittills har det inte blivit någon affär och så vitt jag har sett verkar det som att alla de här ryktena kommer från Israel. Jag tror att det finns ett intresse i Israel att blåsa upp irans kapacitet för att antingen få mer amerikanskt bistånd eller provocera fram någon aktion från USA mot Iran. Under tiden verkar det inte hända så mycket i Iran och om det är för att man är smarta och inser att några migplan inte gör så stor skillnad vet jag inte. Eller att de inte har så mycket att välja på för att det saknas intresserade säljare eller pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Det har varit många rykten om nära förestående köp av stridsflygplan till Irans flygvapen. Det har handlat om plan från Ryssland, mestadels Mig, men jag tror att Su-30 har varit på tapeten också. Teheran skulle också varit på väg att köpa J-10 från Kina, enligt tidningsuppgifter. Hittills har det inte blivit någon affär och så vitt jag har sett verkar det som att alla de här ryktena kommer från Israel. Jo, precis, och dessa rykten började väl komma i början/mitten av 1990-talet. Det har varit Mig-31:or, Su-27:or, och t o m Tu-22M Backfires i omgångar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ytter Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Det senaste är att Iran ska köpa ryska S-300 luftvärnsrobotar. Det verkar komma direkt från Teheran, så jag tror att det är riktigt. Det är också ett logiskt val eftersom ett bra luftvärn har större chans att lyckas skjuta ner några plan om jänkarna vill slå till än med de stridsflygplan man kan köpa. Istället håller man sina gamla flygplan i luften för enklare uppgifter och vid ett amerikanskt anfall finns inga särskilt värdefulla plan att förlora. Dessutom är det svårt att se ett luftvärn som ett direkt hot mot omvärlden. http://afp.google.com/article/ALeqM5iCsbd5...HqoyQDLcSqHT9mA Vi tror gärna att Iran styrs av en samling bindgalna präster, men antingen är de smartare än de verkar, eller så är det mer sansade personer som har den verkliga makten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 (edited) Hur IRAF skall stylas om för att kunna möta en potentiell attack från världens största och starkaste flygvapen är givetvis ingen lätt nöt att knäcka. Kanske omöjlig. Men man måste ju ändå försöka, och i egenskap av skrivbordsgeneraler här på SoldF står det ju oss fritt att laborera lite åt dem För att åtminstonne ha en liten liten möjlighet måste självklart variablerna kvalitét, kvantitet och pris vägas mot varandra. Iran är ett stort land och med ett stort luftrum som måste täckas så en order på 25-30 plan är inte meningsfullt. För kvantiteten och priset talar givetvis det Kinesiska alternativet. Men personligen tvivlar jag på JF-17/FC-1s förmåga. Återstår då J-10, men som redan har påpekats vet vi inget om Kinas vilja att sälja planet. Visserligen tror jag inte kineserna skulle ha någon större motvilja mot detta (Iran är mycket viktigt för Kina och står för drygt 20% av landets import av olja), men leveranstiden skulle nog bli mycket lång med tanke på att PLAFs beställningar givetvis är höre prioriterade. J-11 är helt uteslutet om inte Kineserna tycker det är värt att förstöra sina rellationer till Ryssland fullständigt. (Glöm att få köpa någonting mer avancerat än en sparkcykel i framtiden). Själv har jag funderat på ett annat allternativ: Mirage-2000. Planet är kompetent (troligtvis överlägset allt Iran idag flyger), har hyffsad räckvidd och är inte överdrivet dyrt. Och Fransmännen har ju en minst sagt "liberal" syn på vapenexport. Det lilla problemet är ju att nyproduktionen av planet är avslutad och second-hand marknaden har (väl?) dammsugits ganska flitigt av Indien och Brazilien. Går alltså knappast att få tag på det antal plan som det iranska flygvapnet behöver... Rafalle vore givetvis trevligt, men är nog för dyr och mer politiskt känslig för Frankrike. Återstår då det mest logiska allternativet: Köp ryskt. Flankern är en given favorit. Räckvid, vapenlast och radarkapacitet är suveräna. Försök få köpa den Su-30MKM version som Malaysia nyligen beställde (Den Indiska MKI varianten är tyvärr utesluten pga Israelisk avionik mm) och med den nya Ibris-E radarn. Ett hundratal MKM borde ge IRAF kapacitet att dela ut rejjäla smockor. I idealfallet fyller man sedan på med en lite billigare lillebror för att få upp numrären. 150-200 MiG-35 skulle inte sitta fel. JAS skulle givetvis vara ett intressant allternativ här, men något säger mig att Svenska exportrådet kommer att vara av annan uppfattning Behåll kanske dom Tomcats som är i bäst skick samt eventuellt några F-5 eller fantomer för CAS men skrota ut resten av dyngan för att spara pengar. Grodfötterna kan förresten få vara kvar också. Men detta allternativ blir givetvis mycket dyrt för Iran, och är väl därför heller inte realistiskt. Och, som sagt, Iranierna verkar inte vilja göra sig allt för beroende av Ryssland. Vilket säkerligen är klokt... Det billigaste och mest rationella beslutet kanske till slut ändå vore att inte köpa några plan alls utan att utveckla dessa sägenomspunna kärnvapen och ofentligt deklarera att det från och med nu kommer svida rejjält för den/de som försöker sig på något elakt. Huruvida detta vore moraliskt eller ej är ju däremot en helt annan fråga... Pust, en lång post och ingenting kom egentligen fram till heller! Edited December 26, 2007 by GrodanBoll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Pust, en lång post och ingenting kom egentligen fram till heller! Själv så tyckte jag att du täckte in det rätt bra . Att bygga upp IRIAF så att det seriöst skulle kunna utmana USA är ju inte realistiskt, vilket man inser när du påpekar att Iran är ett stort land, och att det är svårt att täcka luftrummet. Iran har väl också stora luckor i sin radartäckning av landet. Blir svårt att stoppa en angripare med USA:s resurser under dessa förhållanden. Eller att ens försöka stoppa flygräder. Det är ju här man måste konstatera att det är svårt att alls hitta en ersättare till F-14 Tomcat, ett plan med oerhört kraftig radar, som verkligen är till enorm nytta för försvar av luftrummet. Vilken ren jaktkärra skulle ha liknande förmåga idag? Mig-31? F-22? När det gäller styrka på radar vet jag inte ens om Eurofighter eller Rafale är likvärdiga, men tekniken har ju gått framåt en del sedan Tomcat kom i tjänst. AIM-54 finns det ju ingen ersättare till heller. Också Phantom är svår att ersätta som jakt/attackplan. Stor last, bra räckvidd, iofs med åldrande elektronik, men planet spelar ändå i en helt annan division än JF-17. Det plan JF-17 skulle kunna ersätta fullt ut vore ju då (som väl redan har påpekats) F-5. Su-24 är ju ett attackplan som de har varit nöjda med, men det kan ju inte ersätta F-4:orna i alla roller. Inte så svårt att inse varför IRIAF behåller USA-kärrorna. De är helt enkelt bättre än vad man har kunnat köpa. Dessutom är man ju inkörd rent logistikmässigt på dessa system. Har man inte mycket pengar så är det billigare att behålla existerande system. Ska man hårddra det så är det väl ryskt eller kinesiskt som är alternativen för Iran, om man inte tinar upp förhållandet med väst. Men det stora problemet är också just pengarna, vilket konstaterades av GrodanBoll. Shahen lade ut enorma summor på vapen, och det var under dessa förhållanden som man köpte all denna materiel från USA och Storbritannien. Man har knappast de summorna att spendera idag från iransk sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 27, 2007 Report Share Posted December 27, 2007 Iran verkar ju redan ha tittat på lite oortodoxa alternativ till att möta ett angrepp. Deras scud varianter med mutiple bomber kan ju faktiskt ha sina fördelar. Inte för att jag tror de funkar mot CV, som jag har läst om vid något tillfälle, men mot flygbaser kan de ju ha sin effekt. Om man tittar på saken i ett lite annolunda perspektiv, ingen ny jakt, så kan man ju hitta en del intressanta varianter. Allt går ju inte utpå att skjuta ner Fiendens jakt. Hur kan man då minska närvaron av Fiendens jakt?? Ett sätt är ju att tvinga fi att avdela jakt till skydd av egna styrkor mer än attackflyget. Tänk nu att Iran istället för ett nytt Jaktplan skulle gå och handla ett simpelt, effektivt och billigt plan som SU-39. Nu får man ju ganska många SU-39 för samma kostnad som ett modernt västplan. SU-39 har en hel rad med ypperliga missiler att tillgå. Viktigt är även att SU-39 kan opereras ifrån vilken plats som helst där det är hyfsat plant. De behöver inte ens en grusväg... Då sytemet är billigt har man även råd att handla tungt på missil sidan.. Kh-35 vore ju tex ett givet köp för Iran. Dessutom kan ju SU-39, vad jag förstått, beväpnas med medium AA missiler att ha i självskydd. Vilka komponenter har då Iran till förfogande för att bromsa ett flygangrepp?? Balistiska missiler med mutiple vapen. Dessa kan sättas in mot flygbaser i området för att störa verksamheten dvs minska antalet möjliga uppstigningar. Ett riktigt spray and pray vapen... Luftvärn både lång och kortdistans. Oavsett vad man tycker om luftvärnet Iran har så torde en angripare först behöva ta hand om detta. Om inte annat så vinner Iran lite tid på sitt LV. Rag tag flygvapen.. Ja det här vet man ju inte riktigt vad det kan.. men man bör nog vara beredd på överaskningar. Ponera nu att Iran väljer ett Offensivt försvar genom att direkt gå till motangrepp mot angriparens flygbaser, fartyg och landmål. Man har även införskaffat 100 SU-39 som främst är baserade i kustområdena i tillfälliga baser. Iran har då SU-39, SU-24 och Mirage att slå mot sjömål med. Detta vore en styrka som ingen skulle kunna negligera speciellt inte om den går upp i luften koordinerat i massanfall. F 5, F4 och resten av skrotet kan slå mot markmål, utmed landgräns, om möjligt mot angriparens flygbaser. Den Iranska jakten stannar hemma och fokuserar på angriparens attack.. Möjligtvis kan man låta en katt smita ut bland hermelinerna så det blir liv i luckan... Att hota med att slå ut sjömål är viktigt då angriparen ej kan överge Persiska viken och lämna den i Irans händer. Alltså Iran väljer att öka ytan över vilken angriparen måste ha jaktskydd. Man slår även mot baser om möjligt. Angriparens fartyg i Persiska viken angrips hänsynslöst och CV grupper, utanför Persiska viken, om tillfälle ges. Man utlöser anfallen när angriparen kommer med sin attack Genom kortare momentana angrepp tvingas angriparen att avsätta ett större jaktskydd som ej deltar i angreppet på Iran. Iran har fördelen att kunna välja när man sätter in sina angrepp. Målet är att mätta angriparens jakt, och på så sätt avstyra angriparen, samtidigt som man försöker slå mot hans baser för att minska aktiviteten på dessa. En kostar mera än det smakar strategi, dock inget för den nervsvage.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted December 27, 2007 Report Share Posted December 27, 2007 Tänk nu att Iran istället för ett nytt Jaktplan skulle gå och handla ett simpelt, effektivt och billigt plan som SU-39. Nu får man ju ganska många SU-39 för samma kostnad som ett modernt västplan. SU-39 har en hel rad med ypperliga missiler att tillgå. Viktigt är även att SU-39 kan opereras ifrån vilken plats som helst där det är hyfsat plant. De behöver inte ens en grusväg... Då sytemet är billigt har man även råd att handla tungt på missil sidan.. Kh-35 vore ju tex ett givet köp för Iran. Dessutom kan ju SU-39, vad jag förstått, beväpnas med medium AA missiler att ha i självskydd. Intressanta funderingar, men Su-39 (vilket väl är Su-25TM) slår mig som ett rätt udda val. Det är ju ett markattackplan, med högst sekundär luftförsvarsförmåga, med låg hastihet, och kort räckvidd. Är det verkligen ett bra val för en offensiv strategi? Det är väl främst ett plan för CAS. Iran har väl ca 10 Frogfoots i tjänst, men det är ju inom revolutionsgardets flygkår. http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Revol...Corps_Air_Force Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted December 28, 2007 Author Report Share Posted December 28, 2007 Ett annat alternativ kan ju vara att de köper kompetensen och en design som de sedan sätter igång och producerar... Jag tänker då på HESA Shafaq, som verkar vara en rysk design från början men som ryssarna själva inte tänker göra. Även om känslan jag har av flygplanet är att det är ett luftslott som aldrig kommer lämna marken. Däremot konceptet att köpa en färdig design, som de sedan utvecklar och tillverkar, plus den kompetens som behövs för att göra det. Då får de fortfarande en egenproducerad produkt som de kan slå sig för bröstet med och som kanske till och med kan tillgodose deras behov. Rysk knowhow har varit till salu ganska länge och kinesernas kunskaper om flygplansdesign verkar också vara avsevärda nu för tiden, och deras kunskap kan antagligen också köpas. Vad tror ni om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 (edited) Tänk nu att Iran istället för ett nytt Jaktplan skulle gå och handla ett simpelt, effektivt och billigt plan som SU-39. Nu får man ju ganska många SU-39 för samma kostnad som ett modernt västplan. SU-39 har en hel rad med ypperliga missiler att tillgå. Viktigt är även att SU-39 kan opereras ifrån vilken plats som helst där det är hyfsat plant. De behöver inte ens en grusväg... Då sytemet är billigt har man även råd att handla tungt på missil sidan.. Kh-35 vore ju tex ett givet köp för Iran. Dessutom kan ju SU-39, vad jag förstått, beväpnas med medium AA missiler att ha i självskydd. Intressanta funderingar, men Su-39 (vilket väl är Su-25TM) slår mig som ett rätt udda val. Det är ju ett markattackplan, med högst sekundär luftförsvarsförmåga, med låg hastihet, och kort räckvidd. Är det verkligen ett bra val för en offensiv strategi? Det är väl främst ett plan för CAS. Iran har väl ca 10 Frogfoots i tjänst, men det är ju inom revolutionsgardets flygkår. http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Revol...Corps_Air_Force SU-39 är ett plan som hottats upp ganska bra. Det är konstruerat för att flyga lågt över mark eller vatten. Skulle tro att det kan ligga lägre i sin anflygning än de flesta "Större" attackplan vilket kan vara en fördel för att undvika radar. Dess räckvidd täcker väl Persiska Viken om den är baserad vid kusten. Den kan baseras i princip var som helst det är hyfast platt,och därmed undgå förbekämpning, genom att gömma sig, flytta på sig och starta från grusväg. Du kan hänga på den en häftig beväpning. Luftförsvarsförmågan verkar vara allt annat än högst sekundär. "A group of SU-39 partly armed with "air-to-air" class middle range missiles can successfully in missile combat to any modern fighters especially if SU-39 use new RVE-DE missiles which doesn't require escorting for targets illumination laser or infrared. This factor may determine air combat" http://www.enemyforces.com/aircraft/su39.htm Eftersom SU-39 kan beväpnas med R-27, R-73 och R-77 kan den bita ifrån sig bra. Delvis beväpnad med AA missiler har den ett bra självförsvar. Man kan även tänka sig den flyga eskort åt sina kamrater, då enbart med AA missiler, och vad jag förstått en möjlig belysningspod. Så en upptäckt SU-39 behöver nödvändigtvis inte vara dödens lammunge utan kan lika väl vara en ulv i fårakläder. Inte kul för angripande jakt att få en R-77 i nyllet..Eller kurva mot en R-73 Sedan kan man ju alltid leka med tanken hur en oupptäkt SU-39 som tuffar runt på minimal höjd, bevänad med BVR missiler, kan ställa till det. Det lär ju finnas en hel del radarskugga i Iran.... Med sin lågflygningsförmåga, ECM utrustning, tunga beväpning så är en SU-39 allt annat än kul för den som åker runt i Persiska Viken i ett US Navy badkar. Skulle det finnas ett större antal av dem utmed kusten skulle luftskyddsbehovet för US Navy öka dramatiskt och ändå skulle de inte vara säkra. Vilket ger mindre jakt att sätta in i ett angrepp på Iran. Iran har därmed vunnit två saker. Man har bundit fi jakt, samt man har ett häftigt hot, mot US Navy, i Persiska Viken, vilket torde minska angreppslusten avsevärt. Detta med ett billigt plan som är lätt att underhålla och utbilda på. Kan även flygas på disel så logistiken vid ett rörligt bassystem underlättas änn mer då man kan tanka på den lokala macken....I händerna på ett kompetent flygvapen, som jag tror Irans är, kan nog SU-39 användas effektivt till en låg kostnad. Om det används för att hota flottenheter kan det kanske binda fi jakt till en lägre kostnad än vad motsvarande egen jakt skulle kosta för samma effekt. Och framför allt, den binder jakt då den står på marken..... Dessutom, Iran har Det Amerikanska Bassystemet med Få stora baser. Detta är allt annart än bra om man möter USA. Att köpa plan som binds till dessa baser kan vara totalt bortkastade pengar... USA lär ju kasta en hel del skit på Irans baser vid en ev konflikt. Edited December 28, 2007 by Stella-Polaris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 (edited) http://www.enemyforces.com/aircraft/su39.htm Här måste man konstatera att Wikipedia och denna sida har mycket olika uppgifter om Su-39. Wikipedia menar att Su-39 och Su-25TM är samma plan, och uppger dessa uppgifter: "General characteristics * Crew: one pilot * Length: 15.33 m (50 ft 11) * Wingspan: 14.36 m (47 ft 1 in) * Height: 4.80 m (15 ft 9 in) * Wing area: 30.1 m² (324 ft²) * Empty weight: 10,740 kg (23,677 lb) * Loaded weight: 16,990 kg (37,456 lb) * Max takeoff weight: 20,500 kg (45,194 lb) * Powerplant: 2× Tumansky R-195 turbojets, 44.18 kN (9,480 lbf) each Performance * Maximum speed: 950 km/h (590 mph, Mach 0.82) * Combat radius: 375 km (235 mi) * Ferry range: 2,500 km (1,553 mi) * Service ceiling: 10,000 m (22,200 ft) * Rate of climb: 58 m/s (11,400 ft/min) * Wing loading: 584 kg/m² (119 lb/ft²) * Thrust/weight: 0.51 Armament * 1× GSh-30-2 30mm cannon with 250 rounds * 11 hardpoints for up to 4,400 kg (9,700 lb) of disposable ordnance, including rails for two R-60 (AA-8 'Aphid') or other air-to-air missiles for self-defence and a wide variety of general-purpose bombs, cluster bombs, gun pods, rocket pods, laser-guided bombs, and air-to-surface missiles such as the Kh-25ML" Vilket framför allt på hastighet och räckvidd är rätt olika uppgifter. Hm, vilken är korrekt? Visst är det möjligt att man har hottat upp Su-39 så, men då ställer jag mig högst undrande till om planet är så väldigt billigt längre. Att integrera dessa vapen kräver väl rätt ordentlig elekonik, och främst en rätt het radar som kan utnyttja R-77 och R-27. Vilken radar har Su-39, nån som känner till det. EDIT: verkar vara Kopyo-25 som är radarn, men en del sidor hävdar att den är "pod mounted", och inte monterad fast i planet? Nåja, räckvidden är 70 km max mot luftmål enligt dessa, vilket väl inte är direkt optimalt för R-77 och R-27. Speciellt inte om man möter USA som motståndare.... http://www.deagel.com/Aircraft-Warners-and...a001867003.aspx EDIT2: sedan är det en sak till med Su-39, finns det några att köpa? Finns det en linje för nytillverkning tillgänglig? De Su-25TM/Su-39 som finns är väl uppgraderade maskiner i Ryssland, och några få i Etiopien. Edited December 28, 2007 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 (edited) Det här med olika källor är ju öken... Här har du de ordentliga Tyskarnas version i Wikipedia Länge: 14,52 m Spannweite: 15,33 m Triebwerke: 2x Tumanski R-195 mit je 44,14 kN Gewicht: 21,5 t max. Geschwindigkeit: 950 km/h max. Flughöhe: 12 km Reichweite: 2.250 km Aktionsradius: 650-900 km Waffenladung: 6.000 kg Zweiläufige 30-mm-Kanone NNPU-8M, Grjasew-Schipunow 30-mm-Kanone GSch-30-2 (AO-17A) in dem Außenbehälter WPU-17A Bis zu 5.000 kg Zuladung an zehn Außenstationen; unter anderem kann die Maschine folgende Waffensysteme und technische Ausrüstung tragen: zwei Behälter für je acht AT-16 Scallion-Panzerabwehrraketen, lasergelenkte Luft-Boden-Raketen Ch-25ML und Ch-29L, TV-gelenkte Luft-Boden-Raketen Ch-29T, Antischiffs-Raketen Ch-35, Antiradar-Raketen Ch-58U oder Ch-31P, lasergelenkte Bomben KAB-500L, lasergelenkte Raketen S-25L, konventionelle Bomben 50 bis 500 kg, Streubomben RBK-250 und RBK-500, KMGU-2 Submunitions-Behälter, Kanonenbehälter SPPU-687 mit einer Grjazew-Schipunow 30-mm-Kanone GSch-1-30, Raketenbehälter B-8 für 20 ungelenkte 80-mm-Luft-Boden-Raketen S-8 oder B-13 für 5 ungelenkte 122-mm-Luft-Boden-Raketen S-13 oder O-25 für eine ungelenkte 340-mm-Luft-Boden-Rakete S-25, Luft-Luft-Raketen R-23R/RE bzw. R-77 oder R-73, Aufklärungsbehälter, Behälter für die elektronische Kriegführung, Zusatztanks. Alltså Tyska SU-39: or är ett snäpp bättre än Svenska dito.. http://de.wikipedia.org/wiki/Suchoi_Su-39 Ok nu är vi på väg offline. Men om det vore att SU-39s aktionsradie skulle ligga under 400km så täcker man ju inte hela Persiska viKen. I och för sig kunde man lägga till en 100 km för kh-35, och då är man med de Svensk uppgifterna uppe i 475 km, och då täcker SU-39 hela Persiska Viken med avseende på sjömål. Dessutom täcker de, med 375 km aktionsradie, en hel del hamnar i Persiska Viken. Räckvidden är tillräcklig för att skrämma slag på flottenheter i badkaret. Betänk sedan att den tar 4 st kh-35 som kan liknas vid RB-15 (nästan) medan 39 Gripen tar 2 RB-15 En SU-39 har alltså mer pang under vingarna än en 39:a i sjöattack rollen. Ponera sedan att Iran kan hålla 100 SU-39:or till samma kostnad som 50 hyfsade jaktplan så kan man ju fundera på vilket plan som är mest effektivast för att USA skulle avstå en Luft Attack..... Hur många Fi jaktplan skulle gå åt för att ge flottenheter i Gulfen Jaktskydd? 24 timmar om dygnet.. En snabb överslagsräkning.. En su-39:a som går upp för att slå mot ett fartyg 200 km från kusten avlossar sina missiler inom 10 min. Med max 10 min flygtid täcker han minst 80% av Persiska Viken.. Edited December 28, 2007 by Stella-Polaris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 (edited) Alltså Tyska SU-39: or är ett snäpp bättre än Svenska dito.. Fast jag använde ju engelska wiki Men rätt många sidor säger i a f att Su-39 kan bära R-77, så det verkar ju stämma. Jag undrar bara hur effektivt planet kan använda roboten. För det rör sig ju fortfarande om en CAS manskin som utrustats med radar och jaktrobotar. Frågan är då om det blir ett plan som är bra på båda sakerna, eller ett som är bra för attack, och kan försvara sig hjälpligt vid flygstrid om det tvingas till det. Men om det vore att SU-39s aktionsradie skulle ligga under 400km så täcker man ju inte hela Persiska viKen. I och för sig kunde man lägga till en 100 km för kh-35, och då är man med de Svensk uppgifterna uppe i 475 km, och då täcker SU-39 hela Persiska Viken med avseende på sjömål. Dessutom täcker de, med 375 km aktionsradie, en hel del hamnar i Persiska Viken. Räckvidden är tillräcklig för att skrämma slag på flottenheter i badkaret. Betänk sedan att den tar 4 st kh-35 som kan liknas vid RB-15 (nästan) medan 39 Gripen tar 2 RB-15 En SU-39 har alltså mer pang under vingarna än en 39:a i sjöattack rollen. Ponera sedan att Iran kan hålla 100 SU-39:or till samma kostnad som 50 hyfsade jaktplan så kan man ju fundera på vilket plan som är mest effektivast för att USA skulle avstå en Luft Attack..... Hur många Fi jaktplan skulle gå åt för att ge flottenheter i Gulfen Jaktskydd? 24 timmar om dygnet.. En snabb överslagsräkning.. En su-39:a som går upp för att slå mot ett fartyg 200 km från kusten avlossar sina missiler inom 10 min. Med max 10 min flygtid täcker han minst 80% av Persiska Viken.. Fast då ska man ha kunskap om var fiendes fartyg finns när man startar, om man ska lyfta, skjuta och åka hem. FRågan är hur realistiskt det är att tro att man kan operera på det sättet. Iran har 3 eller 4 st P-3 Orion i tjänst för havsövervakning och ubåtsjakt, men frågan är hur länge de lever vid en konflikt med USA. Och hur ska de sedan hitta fiendes fartyg, med tanke på den enorma fartygstraffik som sker i desa farvatten? Om du skickar ut en Su-39 med attackrobotar, ska den skjuta mot första målet den hittar på radarn? Hur vet man att det är fientligt ? Jag personligen skulle tro att blir det en konflikt Iran-USA så kommer USA direkt att sätta in F-22 Raptor för att försäkra sig om luftherravälde från start. Dessutom så har ju USA fördelen att ha tillgång till flygburen stridsledning. Jag tror inte att 100 Su-39 avskräcker USA från en attack. Då tror jag nästan det vore mer effektivt för IRan att satsa på mer luftvärn. SAmt sjömålsrobotar vid kusten. Jag undrar helt enkelt om Iran kommer att befinna sig i en situation där det är realisitskt att tro att de kommer att kunna hinna använda en större mängd flyg offensivt vid en konflikt med USA . Med tanke på hur mycket de verkar investera i ballistiska robotar så verkar det ju inte som om de tror på det själva, riktigt. Edited December 28, 2007 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 Ja du har onekligen ett antal poänger men vad skall då Irans flygvapen göra?? Att bara satsa på luftvärn är att dra ut på lidandet. Luftvärnet kommer att plockas allt eftersom och skänker igentligen bara tid om man inte har det i ruggiga mängder och kvalitet. Iran måste ha ett offensivt kort att spela ut.. Vi har ju Hormoz Sundet och dess stängning. Men nu var ju frågan vad flygvapnet kan göra. Att skaffa jakt verkar ju lite meningslöst med tanke på de plan de kan få fatt på. De kan ju trots allt komma att möta raptor och andra system. Dessutom är de flesta begränsade till att operera från befintliga baser. Visst skulle Iran få köpa moddade Mig-31:or så kan man ju klia sig i huvudet men det är nog en utopi. Vi är nog helt överens om att USA skulle kasta all möjlig skit på luftvärn och baser. Med tiden skulle dessa slås ut. Iran kan ej klara sig från detta i långa loppet. Ok luftvärnet kan ju gömma sig och vägra slå på radarn, och på så sätt hindra fi att komma, förutsatt att de är försiktiga.. men att vara banreparatör och minröjare på en bas lär nog bli jobbigt.. Det enda offensiva luftalternativet som jag ser, och som är vettigt, är med SU-39 eller ett liknande plan. Irans flygvapen måste ha ett offensivt kort att spela med.. De su-24 som de har idag räcker inte.. Tror inte det är helt enkelt att skjuta ner en SU-39:a med välutbildad pilot. Vad gällande målanvisning är ja osäker. Jag vet inte vad som krävs för KH-35. Men UAV, U-båtar, bojar, signalspaning, mindre farkoster och gud vet vad kan ju användas för att hitta mål och leda in attack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 (edited) Ja du har onekligen ett antal poänger men vad skall då Irans flygvapen göra?? Att bara satsa på luftvärn är att dra ut på lidandet. Luftvärnet kommer att plockas allt eftersom och skänker igentligen bara tid om man inte har det i ruggiga mängder och kvalitet. Iran måste ha ett offensivt kort att spela ut.. Vi har ju Hormoz Sundet och dess stängning. Men nu var ju frågan vad flygvapnet kan göra. Ska man verkligen stänga sundet så lär minor och kustrobotar vara mer effektivt än attackflyg. Men visst, det är OT för diskussionen. Det enda offensiva luftalternativet som jag ser, och som är vettigt, är med SU-39 eller ett liknande plan. Irans flygvapen måste ha ett offensivt kort att spela med.. De su-24 som de har idag räcker inte.. Fler Su-24:or lär väl vara bästa lösningen då. Planet finns redan i tjänst sedan ett rätt bra tag, så de har koll på svagheter och styrkor i typen. Desstuom har de infrastruktur för typen redan. De har väl ca 40 Su-24 idag. Tror inte det är helt enkelt att skjuta ner en SU-39:a med välutbildad pilot. Det beror på i vilken situation, om det är som det brukar när USA är involverade så lär de ha täckning med AWACS innan en konflikt börjar. Dessutom är nog genomsnittskvalitén på amerikanska piloter inte så mycket lägre än Irans... Och dessutom är det nog svårare att skjuta ned en Su-24 än en Su-39, med tanke på att Su-24 är betydligt snabbare... Vad gällande målanvisning är ja osäker. Jag vet inte vad som krävs för KH-35. Men UAV, U-båtar, bojar, signalspaning, mindre farkoster och gud vet vad kan ju användas för att hitta mål och leda in attack. Frågan är dock hur bra Irans resurser i fråga om detta är kontra USA:s, och hur länge strukturerna för kommunikation finns kvar. Edited December 30, 2007 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 Jag tror att man skall fokusera lite mera på Irans bassystem. De här stora superbaserna ala US airforce är bra så länge de kan försvaras effektivt.. Mot en motståndare som USA kan man ju ifrågasätta Irans förmåga att försvara sina baser. Personligen tror jag att Irans flygvapen skulle må bäst av att sprida sina resurser till mindre och tillfälliga fält. Lite av det Svenska systemet. Att lägga pengar på system som kanske aldrig kan komma upp i luften, när de behövs, känns allt för riskfyllt. Su-24 vs SU-39. Ja vad är det igentligen Iran behöver av ett attackplan? Att en SU-24 skulle flyga en höghöjds attackprofil mot ett US Navy fartyg lär ju knappast vara så smart. Går han ner på låg höjd blir hastighets skillnaden mot SU-39 bra mycket mindre. Oavsett vilket plan Iran skulle titta på så anser jag att de behöver något som kan baseras utanför de stora baserna. Lätt att underhålla och som kan starta från väg och grusfält. De måste ha plan som kan överleva en förbekämpnings fas och senare representera ett hot. Här gör jag ingen skillnad på Jakt eller Attack. Jag tror Iran står sig bättre med utbaserade MIG-29:or på vägbaser än med State of the Art SU-27 klon på en stor bas. Följaktligen tror jag mera på utbaserade SU-39 än SU-24 på bas. Igentligen borde man först diskutera frågan: Kan Iran försvara sina baser?? I dagsläget är det ju så att om de Iranska baserna blir utslagna, eller illa tilltygade, så är ju Irans flygvapen mer eller mindre borta ur leken. Detta även om planen står oskadda i ett bergrum.. Irans basfilosofi funkade på Påfågeltronens tid, när man hadde toppmoderna katter i luften, och grannarna Mig-19 och Mig-21, samt toppmoderna Hawk på marken. Idag är det tvärt om och de kan tvingas möta en tekniskt överlägsen fiende. Kvar står dock kravet på att försvara flygbaserna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JCasper Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Kina har idag inte en egen flygindustri, dom köper ett par huvudkomponenter från Ryssland, bland annat motorer. Kommer inte ihåg vart jag läste de, men där stod även ett rätt intressant senario vid en evt. invasion av tawain. Vid ett vapen embargo av Kina så skulle dom inte kunna producera mycket själv. Och medan USA skulle öppna sina lager för Tawain, så påstod artiklen att Kina förmodligen inte skulle lyckas med att komma över "Tawain Strait". Det stod också att Kina är mycket medveten om just detta, och man försöker åtgärda problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 16, 2008 Report Share Posted January 16, 2008 Kina har idag inte en egen flygindustri, dom köper ett par huvudkomponenter från Ryssland, bland annat motorer. Hur menar du nu? Menar du att ett land måste producera HELA flygplanet för att sägas ha en flygindustri? I så fall har vi inte heller flygindustri i detta landet. Annars har ju Kina lyckats skruva ihop denna rätt bra, utan att veta hur man gör: /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JCasper Posted January 16, 2008 Report Share Posted January 16, 2008 utryckte mig kanske lite konstigt, men om man ska sälja plan till Iran, och ryssland inte vill, så kan de bli problem då dom köper visa delar från ryssland. Givetsvis har man en flygindustri, men inte som USA och Ryssland som är till stor del självförsörjande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts