Jump to content

Irans flygvapen och flygindustri


Aigore

Recommended Posts

Som Lt.e säger, Phoenix (plus Sparrows och Sidewinders antar jag). Men Iranierna, som dom onekligt skickliga ingenjörer dom är, sägs ha moddat Tomcatens databus för att kunna bära och avfyra gammla Hawk-luftvärnsrobbotar (troligtvis för att deras AIM-54 fallit för ålderssträcket eller tagit slut). Måhända inte den mest fruktansvärda robboten, men bedriften tycker jag ändå är rätt så imponerande.

Iranierna fick (om jag minns rätt) 284 st AIM-54 levererade med planen, de hade beställt 700 st, men det var väl endast de som levererades.

 

Iranierna använde som sagt AIM-54 genom hela kriget 1980-88, och ska efteråt ha byggt upp full kapacitet för att serva robotarna. Det finns väl även uppgifter på ACIG om att de har kopierat denna robot (som så mycket annat som de har kopierat), och byggt ett litet antal själva. Hur tillförlitliga de uppgifterna kan anses vara är väl en annan femma.

 

 

HAWK-robotar på Tomcat var väl ett experiment som man inte gick vidare med, om jag minns rätt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kul om den gamle hankatten fortfarande kan flyga :D

 

Sätter fingret på vad som sker i Iran på ett bra sätt dock....dels att deras flygindustri är hyfsat kapabla ändå, samtidigt som det också visar på massa bekymmer inom det samma.

De satsar resurser på att hålla liv i gamla ök som leverades under sent sjuttiotal istället för att skaffa nytt eller utveckla nytt (alltså inte F-5:or med dubbla vertikala stabbar :P)

 

De har det nog inte lätt......

Link to comment
Share on other sites

Fast det gamla öket är nog lite mer kapabelt än en F-5 med dubbla stabbar.. Varför har vi förresten inte fått se en sådan från dig på Modell Göteborg? Sätt igång och bygg!

 

Är Iran så paria att de inte ens kan få köpa kinesisk materiel? Trodde kineserna sålde till vem som helst, i till och med högre grad än fransmännen.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Då borde det ju inte vara några praktiska hinder att köpa in t.ex J-10 eller J-11 om man vill. Fast det finns ju en riktigt bra anledning att alltid hålla en F-14 flygande - det är en rejäl nagel i ögat på USA.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Fast det gamla öket är nog lite mer kapabelt än en F-5 med dubbla stabbar.. Varför har vi förresten inte fått se en sådan från dig på Modell Göteborg? Sätt igång och bygg!

 

Är Iran så paria att de inte ens kan få köpa kinesisk materiel? Trodde kineserna sålde till vem som helst, i till och med högre grad än fransmännen.

 

/E

 

En hankatt eller en F-5 med dubbla stabbar?

Ni fick en persisk F-5 detta året ju :D

Link to comment
Share on other sites

Fast det gamla öket är nog lite mer kapabelt än en F-5 med dubbla stabbar.. Varför har vi förresten inte fått se en sådan från dig på Modell Göteborg? Sätt igång och bygg!

 

Är Iran så paria att de inte ens kan få köpa kinesisk materiel? Trodde kineserna sålde till vem som helst, i till och med högre grad än fransmännen.

 

/E

 

En hankatt eller en F-5 med dubbla stabbar?

Ni fick en persisk F-5 detta året ju :D

Men men men....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag halkade via diverse modellbyggarartiklar in på denna tråden:

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?23084-Iranian-F-14-hawk-missile-integration

 

Det var en total nyhet för mig att man hängt Hawk på F-14 (måste ha blundat för Grodan Bolls inlägg från juni 2009).. tråden är ganska intressant, om man skippar alla försök från ena parten att överbevisa den andra parten som inte godtar något annat än personligt minnesimplantat som bevis.. Men frågan ingen vågar ställa är: Hur i h-e styr de Hawk-roboten? Om iranierna lyckades integrera den med F-14s radar och vapensystem så att den i praktiken fungerade som en AIM-54 (med förbehåll för räckvidd etc) borde det väl ha varit en riktig bedrift! Hawk är väl normalt styrd med en markbaserad belysningsradar, och har ingen egen radar? Antar att den borde fungerat som en stor AIM-7 då i så fall, snarare än en AIM-54?

Link to comment
Share on other sites

Japp, har intresserat mig av fallet ett tag( sedan de första bilderna dök upp). Jag kanske är dålig på att söka, eller inte hängt med ordentligt men jag har inte sett några bevis på att man faktiskt skjutit, än mindre skjutit med kontroll. Det gick att hänga en Rb-71 på centrumbalk på SF 37, men det gick ju inte att flyga med den, eller skjuta. Så innan någon kan visa mig att man skjutit en Hawk kontrollerat från en Tomcat så är jag mest benägen att tro att det är propaganda. Finns någon video där man ser en flyga med två Hawk hängda men det bevisar inte att man kan avfyra dem.

 

Mina 25 öre

Link to comment
Share on other sites

Jo, den funderingen har också korsat min skalle.. Kan ju vara så att man verkligen hade för avsikt att försöka få robotarna att funka, men att man av olika anledningar bara kom så långt som till att testa flygegenskaperna med hängda robotar. Skulle de fått tekniken att fungera borde det finnas en massa bilder på lastseparationsprov? Fast dessa behöver ju givetvis inte finnas på internet, utan i nåt dammigt arkiv hos någon iransk flygindustri. Personligen är jag inte nyfiken nog för att åka till Iran och gräva :)

 

När det gäller kapaciteten hos IRIAF och Irans industri antar jag att man får balansera påståenden om att "allt är propaganda, de kan egentligen ingenting" och "De har 50st F-14 flygande, med egna vidareutvecklade AIM-54-kopior" och tänka sig någon slags medelväg.

 

Om någon har mer info om proven med Hawk på F-14 så får ni gärna skicka den informationen vidare till mig och Imint :)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Det finns rätt mycket info om detta i trådarna om F-14 i Iransk tjänst på ACIG:s forum. www.acig.org

Dock kräver det att man registrerar sig för att man ska kunna läsa där.

Det finns också mycket information (och bilder!!) om övriga flygplanstyper i Iransk tjänst.

 

Enligt informationen där så var detta med HAWK på Tomcat något man experimenterade med (i slutet på eller strax efter Iran-Irakkriget), men det ledde ingen vart, och man använder inte HAWK på Tomcat idag.

 

Angående F-14 flottan så sägs det där (om jag minns rätt) att man håller 25-30 st Tomcats i flygdugligt skick, medan övriga genomgår underhåll. Någonstans nämndes siffran 59 st Tomcats kvar, men det är ju svårt att bedöma hur korrekt det är.

 

Det verkar som att den iranska flygindustrin kan hålla både Phantoms och Tomcats igång, men det är förmodligen förbaskat dyrt, och med tanke på att det då och då kommer ut information om att man har försökt smuggla in reservdelar så verkar det som om man antingen har svårt att tillverka allt, eller att det är dyrt, och därmed enklare att försöka köpa utomlands.

 

Irans flygvapen verkar nedprioriteras till förmån för robotstyrkorna, vilket man förmodligen anser har större avskräckande effekt, och därmed ger mer pang för pengarna.

Link to comment
Share on other sites

Det finns rätt mycket info om detta i trådarna om F-14 i Iransk tjänst på ACIG:s forum. www.acig.org

Dock kräver det att man registrerar sig för att man ska kunna läsa där.

Det finns också mycket information (och bilder!!) om övriga flygplanstyper i Iransk tjänst.

 

Enligt informationen där så var detta med HAWK på Tomcat något man experimenterade med (i slutet på eller strax efter Iran-Irakkriget), men det ledde ingen vart, och man använder inte HAWK på Tomcat idag.

 

Angående F-14 flottan så sägs det där (om jag minns rätt) att man håller 25-30 st Tomcats i flygdugligt skick, medan övriga genomgår underhåll. Någonstans nämndes siffran 59 st Tomcats kvar, men det är ju svårt att bedöma hur korrekt det är.

 

Det verkar som att den iranska flygindustrin kan hålla både Phantoms och Tomcats igång, men det är förmodligen förbaskat dyrt, och med tanke på att det då och då kommer ut information om att man har försökt smuggla in reservdelar så verkar det som om man antingen har svårt att tillverka allt, eller att det är dyrt, och därmed enklare att försöka köpa utomlands.

 

Irans flygvapen verkar nedprioriteras till förmån för robotstyrkorna, vilket man förmodligen anser har större avskräckande effekt, och därmed ger mer pang för pengarna.

 

EDIT: och där får jag efter en koll på ACIG.org backa om detta, ser jag. Det förefaller som om man har integrerat HAWK på ett antal Tomcats numera. Jag tror inte att jag blir så populär om jag copy-pastar hela den diskussionen från ACIG heller. Det är nog enklare att registrera sig, och läsa den forumavdelning som har undertiteln "Iranian arospace"... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=8v5ZiMn1IBw&feature=player_embedded

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

Jag såg någon filmsnutt på du-tuben som visade gråmålade Tomcats med Hawk på, och det tyder ju på att man då och då hänger på dem även på senare tid. Vet inte när man införde det gråa mönstret, men på 80-talet var det väl det sandfärgade som gällde? Men jag hittade inget som visade ens ett separationsprov med Hawk.

Däremot är ett par dekalset för IRIAF Tomcat i 1/48 beställda :D

Link to comment
Share on other sites

Jag såg någon filmsnutt på du-tuben som visade gråmålade Tomcats med Hawk på, och det tyder ju på att man då och då hänger på dem även på senare tid. Vet inte när man införde det gråa mönstret, men på 80-talet var det väl det sandfärgade som gällde? Men jag hittade inget som visade ens ett separationsprov med Hawk.

Däremot är ett par dekalset för IRIAF Tomcat i 1/48 beställda :D

 

 

Uppps...OT varning! :lala:

 

Jag har åsså en IRIAF hankatt i pajpen (synd att du inte kollade med mig först då jag badar i IRIAF F-14 dekaler)

Ett obs med de persiska katterna är att de saknar lucka för tanksonden i nosen (finns från Wolfpack design)

 

http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=WP-48061

 

 

Wolfpack design har även ett fett konverteringssett innehållande just ett par Hawkar bland annat till IRIAF F-14

 

http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=WP-48059

 

 

Även Dangerous har HAwkar i 1/48....

 

http://www.hobbyeasy.com/en/data/39024.html

Link to comment
Share on other sites

Men jag hittade inget som visade ens ett separationsprov med Hawk.

Det är faktiskt hur den är hängd (på en omodifierad Phoenix-plats? fast längre bak) som gör mig mest tveksam till om det var allvarligt menat. På den bilden ser det ju ut som om den är menad att först fällas och sen starta motorn.

Link to comment
Share on other sites

Aigore: attans då, har du någon på gång? Köpte Hi-decals dekaler, hoppas de är bra.

Såg att Dangerous och Mk-design hade hawk, men de sätten verkar vara oop, kanske bättre lycka med wp.

 

Griffon: jag tänkte också på det, men det kan ju vara så att man lagt in en timer på motorstarten av någon anledning, eller så flyger man med Hawks för att det ser fräckt ut :)

 

Kanske något för någon driftig flygdivision, hänga ett par Hawks på en Grip till årets julkort...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur många F-4 Phantom har Iran operativa nuförtiden?

Jag har läst att de var den enskillt största exportkunden med +300 beställda.

 

Phantom flottan måste vara mer än 40 år gammal nu. Otroligt att de fortfarande flyger i frontlinjen...de gamla McD skroven måste vara byggda för att kunna flyga i en evighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Nu är perserna på hugget igen ....

Världens bästa flygplan har de byggt......en mock up av verkar det som... och jag tror de behöver doppa huven i johnson (modellar trix för att få bort smårepor å sådant så doppar man genomskinliga delar i klarlack)

 

Hoppas man får se den flyga någon gång, den ser lite speciell ut och jag undrar jag med de där små luftintagen om inte den stackars motorn får kippa efter andan rätt snart....

 

http://www.mehrnews.com/en/newsdetail.aspx?NewsID=1806008

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan var inte motorutblåset direkt imponerande i storlek, så den kanske inte behöver mycket luft?

Vingarna hade klara drag av Bird of Prey, och resten av bygget ser ut att vara en mix av Firefox och "Mig 37 Ferret", du vet den där sovjetiska fantasikärran som Italeri gjorde en byggsats av

Link to comment
Share on other sites

Kolla in vingprofilen. Anledningen till den uppenbarligen minimala motorn är att flygplanet förmodligen är tänkt att ha en maxfart på under 200km/h. Besprutningsflygplan har smalare vingprofiler än så! Möjligen ligger den i klass med Feisler Storchs, och den klarade knappt motvind..

Notera hur den pyttelilla raketstolen lurar ögat att tro att föygplanet är i alla fall i storleksordningen Gripen eller F-16. Men på bilderna när man ser nån sitta i maskinen så blir intrycket istället att maskinen är marginellt större än en Cessna.

Men nu ska vi kanske inte förlöjliga iranierna allt för mkt. Det kanske är en "lilldraken" vi ser, som är tilll för att testa designen beträffande aerodynamiska egenskaper och RCS?

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/iran-reveals-new-qaher-313-stealth-fighter-381806/

 

Given the apparent small size of the aircraft and its single engine design, the Qaher 313 could be powered by

reverse engineered variants of the General Electric J-85 turbojet that Iran is known to have in its possession.

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga att det är en bluff. Möjligen, om stealthegenskaperna är fullgoda, kan det bli en långsam bombare som i sann MFI-klass förlitar sig på att trädtoppshöjd och överraskningsmoment ska räcka för att överleva. Planet i videon får mig att tänka på ett modellplan. fart och rörelser stämmer inte med storleken på planet, modellplan rör sig ju mycket snabbare i förhållande till sin storlek än riktiga flygplan.

Piloten måste hursomhelst vara pygmé om han ska kunna använda den där raketstolen så varför den ens sitter där är en gåta.

Link to comment
Share on other sites

En annan grej jag reagerar på är hur långt fram huvudstället sitter, långt framom vingen. Det måste innebära att tyngdpunkten är extremt långt fram, i synnerhet om den ska bära last under vingen. Med en motor och bränsle så kommer inte den där att stå med noshjulet på backen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...