Jump to content

Irans flygvapen och flygindustri


Aigore

Recommended Posts

utryckte mig kanske lite konstigt, men om man ska sälja plan till Iran, och ryssland inte vill, så kan de bli problem då dom köper visa delar från ryssland. Givetsvis har man en flygindustri, men inte som USA och Ryssland som är till stor del självförsörjande.

 

 

Ok, då är jag med. Men det beror ju på vilka avtal man har. Dessutom är kineserna duktiga på att kopiera, så jag tror inte kineserna skulle få några problem att starta igång en motorproduktion om de vill. Det finns säkert några tekniker på Volvo Aero eller andra liknande företag som gärna hjälper till mot en "skälig" ersättning. Pengar är ingen trång sektor i kina när det gäller sådana här grejor tycker jag mig ha förstått.

 

Sökte förresten på "china jet engine" på google och hittade detta: http://english.peopledaily.com.cn/200205/3...531_96870.shtml

Så de är definitivt på gång. Dock ställer jag mig frågande till skrytet om att vara den femte nationen som kan tillverka en jetmotor. Även om det aldrig blev serieproduktion så tillverkades ju det i sverige en jetmotor, Dovern, redan vid slutet av 40-talet. Motorn var ju avsedd för J32 Lansen, men blev inte klar i tid. Av olika skäl valde man sedan att fortsätta köpa från Rolls Royce, varpå Stal, som hade utvecklat Dovern och dess efterföljare, Glan, lade ner flygmotoravdelningen och koncentrerade sig på gasturbiner för mer jordnära tillämpningar. Något man så vitt jag vet fortfarande gör-

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Dessvärre är det betydligt mer komplicerat än att skicka delar och göra ditt eller datt här och var. Det finns massa regler och ”denied party” listor osv som reglerar vad man får handla med till vilka länder och vad man inte får exportera till eller ens överlåta materiel eller kunskap. Bryter man mot dessa avtal så hamnar man själv på denna lista. Överlåtande av kunskap räknas även det så utbildning och konsultning täcks även det av dessa avtal. De som är jobbar mest med detta är som vanligt Amerikanerna och de skulle inte tveka att sluta utverka export licenser för all typ av export till ett land om detta land brutit mot avtalen och sålt eller överlåtit materiel eller kunskap till ett annat land.

Link to comment
Share on other sites

Tycker ni att J-10 är ett rejjält lyft för den kinesiska flygindustrin (som den definitivt är) så kan ni ju kolla in den här:

 

http://www.aviapedia.com/forum/attachment....mp;d=1189702621

 

Me like! :unsure:

 

Ok ok, det är bara en mock-upp än så länge, men ambitionerna finns helt klart..

 

 

J-10 är ju inte helt och hållet kinesisk, om jag hört rätt, utan egentligen en vidareutveckling av den israeliska Lavi. Det krävs dock mer än ett par lokala bysmeder och en elektriker för att bygga en sådan kärra, varför man kan utgå ifrån att de lärt sig ett och annat på vägen.

 

Men den där stealthfightern är ju också den en kopia, av Mig 31 Firefox..

B.jpg

 

;-)

 

För att återvända till iran kan vi nog sluta oss till att kineserna har en större kompetens än iranierna när det gäller att bygga egna flygplan.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

J-10 är ju inte helt och hållet kinesisk, om jag hört rätt, utan egentligen en vidareutveckling av den israeliska Lavi.

/E

Det är en historia som har varit igång väldigt länge, men hur mycket substans det finns i den verkar vara oklart. Israelerna har ju gjort en hel del affärer med Kina när det gäller teknologi (bl a jaktrobotar), och imput, men att J-10 skulle vara en vidareutveckling av Lavi verkar det inte finnas så mycket konkreta bevis för.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett från att de är lika som enäggstvillingar då, menar du?

 

/E

Jo, det är ju sant, även om väl J-10 är större, och en hel del saker på planet har rätt stora likheter med andra flygplan än Lavi. Sådant har diskuterats rätt mycket både på ACIG och på Keymags forum. Jag kanske inte ska dra tråden än mer OT än den redan är.

Link to comment
Share on other sites

men att J-10 skulle vara en vidareutveckling av Lavi verkar det inte finnas så mycket konkreta bevis för.

 

Bortsett från att de är lika som enäggstvillingar då, menar du?

 

/E

Öööhh.. vilken Lavi menar du då? Den enda Lavin jag känner till ser ut så här: http://military.sakura.ne.jp/aircraft/photo1/1_lavi.jpg ..och är betydligt mer lik F-16. J-10 får mig snarare att tänka på en plåt-Eurofighter...

 

Men en hel del av tekniken kommer från Lavi, det stämmer ju. (Även Pakistanska F-16 ska ha fått bidra med komponenter).

Link to comment
Share on other sites

Öööhh.. vilken Lavi menar du då? Den enda Lavin jag känner till ser ut så här: http://military.sakura.ne.jp/aircraft/photo1/1_lavi.jpg ..och är betydligt mer lik F-16. J-10 får mig snarare att tänka på en plåt-Eurofighter...

Så du tycker inte att J-10 liknar F-16 eller Lavi det minsta?

Link to comment
Share on other sites

Ok, de är kanske exakta xeroxkopior, men jag hade läst någonstans att det sagts att israel sålt ritningarna till kineserna, och eftersom israel och kina har haft ett långtgående militärt samarbete tidigare så tyckte jag, givet flygplanens likheter, att det var ett rimligt antagande. Dessutom är ironin i det hela så tilltalande att det bara måste vara sant :-D

 

J-10 är förvisso mer lik en juråfajter i fronten, men resten av flygkroppen verkar med Lavi-lik, bland annat med tanke på de stora paret fenor under stjärten, som ju även återfinns på F-16.

 

Men håll med om att J-10 liknar en Lavi 1000 ggr mer än vad den liknar en t.ex Mig-21 eller en Su-27 eller något av de andra ryska flygplan som kineserna byggt tidigare.

 

Men som sagt, det handlar inte om kinas flygindusti, som ju kanske förtjänar en egen tråd (var finns BG när man behöver dem :rolleyes: ) utan irans..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Men håll med om att J-10 liknar en Lavi 1000 ggr mer än vad den liknar en t.ex Mig-21 eller en Su-27 eller något av de andra ryska flygplan som kineserna byggt tidigare.

kineserna själva säger att j-10 är ännu mer lik projektet j-9, som var igång före Lavi var påtänkt, så... :rolleyes: Men sant är att trådan handlar om Iran, och jag ska inte dra den mer OT nu...

Link to comment
Share on other sites

Ok, för att sätta punkt för kineserierna så letade jag upp en gammal intressant tråd om Kinesisk flygindustri:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16357

 

Intressant nog så jämför jag J-10 med Eurofighter i den tråden, medan Grodanboll börjar jiddra om Lavi.. så du grodan, ditt tykna "vilken lavi då"... IN YOUR FACE! :P

 

Sen har det pratats J-10 i denna tråden också: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7050

 

Jag rekommenderar alla som vill diskutera J-10 att fortsätta i någon av de ovan rekommenderade trådarna.

 

Mvh

Erik G

 

PS, Grodan, no hard feelings..

Link to comment
Share on other sites

Ok, för att sätta punkt för kineserierna så letade jag upp en gammal intressant tråd om Kinesisk flygindustri:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16357

 

Intressant nog så jämför jag J-10 med Eurofighter i den tråden, medan Grodanboll börjar jiddra om Lavi.. så du grodan, ditt tykna "vilken lavi då"... IN YOUR FACE! :P

 

Sen har det pratats J-10 i denna tråden också: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7050

 

Jag rekommenderar alla som vill diskutera J-10 att fortsätta i någon av de ovan rekommenderade trådarna.

 

Mvh

Erik G

 

PS, Grodan, no hard feelings..

 

Ha ha, där ser man! Men, man får väl det man förtjänar :baskerPa:

 

Och visst håller jag med dig om likheterna mellan J-10 och Lavi. Dom är mycket lika, och precis som du säger så köpte kineserna ritningarna så grunden är Israelisk (men jag menar bara att kineserna har ändrat extriören så pass att J-10 inte längre är identisk med orginal Lavin). Kul att du letade upp den där tråden igen. Ska genast sätta tänderna i den!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hur många operativa F-4 finns det fortfarande i Iran?

 

Har läst att Iran beställde +300 Phantoms och var den största Phantom användaren utanför USA.

 

Även fast Phantom är äldre tycker man den borde vara enklare att underhålla än den mer tekniskt avancerade F-14 Tomcat.

 

Att Phantom dessutom fortfarande är operativ i många flygvapen runt om i världen borde innebära att det finns betydligt mer Phantom kompetens.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Surfade runt lite i nattmörkret och hittade en liten artikel om iranska F-14, den är från januari så det är inte senaste och sanningshalten kan jag inte konfirmera.

Iranska F-14

 

Hur som helst så säger den att Iran hade, då i januari, 3 stycken F-14 i flygbart skick och att 2002 inledde de ett renoveringsprogram för sina F-14. Tydligen flyger hankatten igen :rodna:

 

Undrar hur situationen ser ut nu? Tydligen är ju de där katterna i behov av omfattande upprustning, sedan anskaffningen 1979 så har det varit fler renoveringsprogram igång och i samarbete med ryssarna har de försökt hålla liv i dom. Men det är ju snart 30 år gamla skrov som de försöker liva upp....måste gå många underhålls timmar per flygtimme, även om de använts sparsamt så måste kropparna ändå ha fått sin beskärda del av slitage.

 

De har ett antal Phantomer i luften fortfarande, läste att det var ett 50-tal någonstans i en gammal artikel och de hade tydligen moderniserats rätt rejält med bättre radar och annat lull lull som att de kan ta ryska jaktrobotar t.ex.

 

Huvudsaken är att F-14 flyger än i alla fall, kanske inte så användbart längre men den är snygg i ökenkammo!! :)

Link to comment
Share on other sites

J-10 en produkt utvecklad från LAVi .

 

Israel har praktisk taget erkänt att företag har sålt ritningar.

 

en anledning kan ju vara, att amerikanrna svek projektet..

 

men det bör inte vara tvivel om att Lavi är en fundamental del här.

 

Det är ingen tvekan om att Kina har kommit en bra bit på väg. och har gjort enorma framsteg de sista 20 åren

 

men dom ligger fortfarande långt bak i vissa nyckel teknologiska områden, och man får inte luras av specifikation, när mjukvaran i militära plattformar spelar en skyhög roll.

 

dom har gjort fina framsteg i aerodynamik, och i specifika EW områden., men om vi ser på primära sensorer, kommunikation HMI datalinking generell avionic så har dom fortfarande tio år kvar.

 

när det kommer till kinas 5 gen. fighter. dom tackade ju som känt nej till pak-fa för dom tror dom har lika stor chans som ryssarna att göra en motsvarighet, OBS inte att den kommer kunna sammanliknas med F-22 eller F-35 så det är sagt.

 

naturligtvis vill dom klara av att producera en 5.gen fighter (efter deras egna definition) som sagt, finns ingen internationell enhetlig definition. av en 5 gen. men USA använder gärna termen till sina egna produkter.

 

vad som gör Kina farligt militär strategiskt är inte kvalitet utan kvantitet.

Link to comment
Share on other sites

Surfade runt lite i nattmörkret och hittade en liten artikel om iranska F-14, den är från januari så det är inte senaste och sanningshalten kan jag inte konfirmera.

Iranska F-14

 

Hur som helst så säger den att Iran hade, då i januari, 3 stycken F-14 i flygbart skick och att 2002 inledde de ett renoveringsprogram för sina F-14. Tydligen flyger hankatten igen :rolleyes:

 

Undrar hur situationen ser ut nu? Tydligen är ju de där katterna i behov av omfattande upprustning, sedan anskaffningen 1979 så har det varit fler renoveringsprogram igång och i samarbete med ryssarna har de försökt hålla liv i dom. Men det är ju snart 30 år gamla skrov som de försöker liva upp....måste gå många underhålls timmar per flygtimme, även om de använts sparsamt så måste kropparna ändå ha fått sin beskärda del av slitage.

 

De har ett antal Phantomer i luften fortfarande, läste att det var ett 50-tal någonstans i en gammal artikel och de hade tydligen moderniserats rätt rejält med bättre radar och annat lull lull som att de kan ta ryska jaktrobotar t.ex.

 

Huvudsaken är att F-14 flyger än i alla fall, kanske inte så användbart längre men den är snygg i ökenkammo!! :unsure:

 

Nu vet jag inte hur tillförlitliga ACIG.com är (har intrycket att de brukar ha rätt bra koll på Iran annars), men uppgifterna där gör gällande att Iran har hållit ca 25 st F-14 i kontinuerlig flygande tjänst sedan mitten av 1990-talet, medan övriga är inne i servicecykeln med ombyggnaden mm. Tror att Iran ska ha 55-59 flygkroppar kvar av de 79 man köpte, om jag minns rätt.

 

Vid något revolutionsfirande för bara några år sedan så ska det ha flugit ett gäng Tomcats över Teheran, mer än ett dussin på en gång.

 

Vad jag vet så har inte ryssarna öht varit involverade i iraniernas arbete med att hålla Tomcats i luften, utan det är ett envist rykte. Det har ju funnits mycket rykten om byte av motorer, byte av radar o s v, men det har aldrig bekräftats.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

Det var 1985 de flög över Teheran med 25 stycken F-14 om man får tro artikeln......sedan dess har det aldrig setts så många i luften samtidigt, och efter 1995 blev de mer och mer sällsynta överhuvud taget. Kanske hade de 25 fungerande men de bara flög väldigt sparsamt med dom.....

 

Jag håller med att det är mycket rykten som florerar kring de mytiska Iranska hankatterna.....och vad som är sant och vad som är falskt är ganska svårt att hålla rätt på. Det är mycket propagande från alla håll rörande Iran. Så vad som egentligen gäller kan jag inte med all säkerhet säga och det är jag villig att erkänna och jag kan mycket väl ha fel i allt jag sagt...

Men uppenbart är att de har några flygande....i vilket skick det vete gudarna men de flyger i alla fall ;) då e jag nöjd ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det var 1985 de flög över Teheran med 25 stycken F-14 om man får tro artikeln......sedan dess har det aldrig setts så många i luften samtidigt, och efter 1995 blev de mer och mer sällsynta överhuvud taget. Kanske hade de 25 fungerande men de bara flög väldigt sparsamt med dom.....

Hm, det är möjligt att det är den jag tänker på, men jag är osäker... Har för mig att jag har sett ett foto med ett tiotal Tomcats över Teheran under firandet av årsdagen av revolutionen, men.... Blir som sagt osäker. Ska se om jag kan luska runt lite mer. Har nämligen för mig att detta var någon gång under de senaste två-tre åren, men minnet är som sagt, osäkert. Ska se om jag kan gräva lite.

 

Dock, om du är intresserad så kolla in ACIG:s trådar om iranska Tomcats, det finns tre stycken trådar tror jag, med runt 15 sidors diskussion i varje.

www.acig.org Krävs att man reggar sig för att kunna läsa och skriva, dock.

 

Går också att hitta Tomcats på iranska flygbaser via Google Earth, men jag har inte länkarna direkt här.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

Det var 1985 de flög över Teheran med 25 stycken F-14 om man får tro artikeln......sedan dess har det aldrig setts så många i luften samtidigt, och efter 1995 blev de mer och mer sällsynta överhuvud taget. Kanske hade de 25 fungerande men de bara flög väldigt sparsamt med dom.....

Hm, det är möjligt att det är den jag tänker på, men jag är osäker... Har för mig att jag har sett ett foto med ett tiotal Tomcats över Teheran under firandet av årsdagen av revolutionen, men.... Blir som sagt osäker. Ska se om jag kan luska runt lite mer. Har nämligen för mig att detta var någon gång under de senaste två-tre åren, men minnet är som sagt, osäkert. Ska se om jag kan gräva lite.

 

Dock, om du är intresserad så kolla in ACIG:s trådar om iranska Tomcats, det finns tre stycken trådar tror jag, med runt 15 sidors diskussion i varje.

www.acig.org Krävs att man reggar sig för att kunna läsa och skriva, dock.

 

Går också att hitta Tomcats på iranska flygbaser via Google Earth, men jag har inte länkarna direkt här.

 

Intressant.....ja ja bara man inte behöver betala åxå :P

Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

OT jag vet,

 

"

Tycker ni att J-10 är ett rejjält lyft för den kinesiska flygindustrin (som den definitivt är) så kan ni ju kolla in den här:

 

http://www.aviapedia.com/forum/attachment....mp;d=1189702621

 

Me like!

 

Ok ok, det är bara en mock-upp än så länge, men ambitionerna finns helt klart.. "

 

det är väl inte ens en mockup utan en digital 3d modell bara......

Link to comment
Share on other sites

På Airliners.net finns bilder på flygande F-14A Tomcat tagna i år.

 

F-14 Tomcat är ett stort, komplext jaktflygplan. Det är mycket imponerande av Iran att klara av att hålla dessa luftvärdiga utan några tillgångar på reservdelar sedan år 1979.

Tillgången på kunnigt F-14 folk torde vara mycket begränsad eftersom endast US NAVY flygit F-14 förutom Iran.

 

Vet någon vilken robot beväpning Iran köpte till sina F-14A på 1970-talet?

 

 

 

Däremot är det säkert mycket enklare för Irans flygvapen att rekrytera tekniskt kunnig personal på F-4 Phantom och F-5, dessa modeller har ju sålts till många länder runt om i världen.

Link to comment
Share on other sites

Vet någon vilken robot beväpning Iran köpte till sina F-14A på 1970-talet?

De beställde iaf AIM-54 Phoenix, men jag vet inte om de han levereras innan 1979 och Iran hamnade i kylan.

Link to comment
Share on other sites

På Airliners.net finns bilder på flygande F-14A Tomcat tagna i år.

 

F-14 Tomcat är ett stort, komplext jaktflygplan. Det är mycket imponerande av Iran att klara av att hålla dessa luftvärdiga utan några tillgångar på reservdelar sedan år 1979.

Tillgången på kunnigt F-14 folk torde vara mycket begränsad eftersom endast US NAVY flygit F-14 förutom Iran.

 

Vet någon vilken robot beväpning Iran köpte till sina F-14A på 1970-talet?

 

 

 

Däremot är det säkert mycket enklare för Irans flygvapen att rekrytera tekniskt kunnig personal på F-4 Phantom och F-5, dessa modeller har ju sålts till många länder runt om i världen.

 

Som Lt.e säger, Phoenix (plus Sparrows och Sidewinders antar jag). Men Iranierna, som dom onekligt skickliga ingenjörer dom är, sägs ha moddat Tomcatens databus för att kunna bära och avfyra gammla Hawk-luftvärnsrobbotar (troligtvis för att deras AIM-54 fallit för ålderssträcket eller tagit slut). Måhända inte den mest fruktansvärda robboten, men bedriften tycker jag ändå är rätt så imponerande.

 

Vissa källor hävdar att de även lyckats ersätta GE F-110 motorerna med nyinköpta Tumansky RD-33 (samma motor som Iranska MiG-29or använder) på en del Tomcats, och på så sätt förlängt livet på planen avsevärt. Sanningshalten i detta är väl upp till var och en att bedömma antar jag. Men en intressant tanke hur som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde Irans F-14A Tomcat levererades med Pratt & Whitney TF30 motorer?

Har mycket svårt att tro att Iran lyckats komma över F110-GE-400 motorer

 

Där har du säkert rätt. Vad jag menade att säga var egentligen att dom ursprungliga motorerna bytts ut.

Link to comment
Share on other sites

Vissa källor hävdar att de även lyckats ersätta GE F-110 motorerna med nyinköpta Tumansky RD-33 (samma motor som Iranska MiG-29or använder) på en del Tomcats, och på så sätt förlängt livet på planen avsevärt. Sanningshalten i detta är väl upp till var och en att bedömma antar jag. Men en intressant tanke hur som helst.

Pratt & Whitney TF30-P-414 visade sig vara för svaga för ett så stort flygplan som F-14 (det var ju därför man bytte ut dem mot General Electric F110-GE-400). Om Iran har bytt ut dem mot de mindre och ännu svagare Klimov RD-33 så lär det inte vara så mycket ös i den gamla kråkan...

Link to comment
Share on other sites

Var det verkligen storleken på flygplanet som gjorde Pratt & Whitney TF30 olämpliga i F-14A Tomcat?

Var det inte snarare det faktum att att F-14 Tomcat är ett jaktplan och planet flögs som ett sådant som gjode Pratt & Whitney TF30 olämplig i F-14?

F-14Tomcat MTOW är 27.7 ton

 

Det betydligt större och tyngre mach 2+ attack flygplanet(MTOW 45 ton) General Dynamics F-111 drivs också av 2 st Pratt & Whitney TF30.

Efter vad jag har läst har inte F-111 Pratt & Whitney TF30 alls krånglat i någon större omfattning under F-111 mer än 40 år långa aktiva tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Var det verkligen storleken på flygplanet som gjorde Pratt & Whitney TF30 olämpliga i F-14A Tomcat?

Var det inte snarare det faktum att att F-14 Tomcat är ett jaktplan och planet flögs som ett sådant som gjode Pratt & Whitney TF30 olämplig i F-14?

Problemet var inte den fysiska storleken utan vikten i förhållande till dragkraften, vilket självklart är viktigare för ett jaktflygplan än en bombtruck. I båda fallen hade man problem med luftintagen och TF30 var känslig för störd luft.

Link to comment
Share on other sites

Var det verkligen storleken på flygplanet som gjorde Pratt & Whitney TF30 olämpliga i F-14A Tomcat?

Var det inte snarare det faktum att att F-14 Tomcat är ett jaktplan och planet flögs som ett sådant som gjode Pratt & Whitney TF30 olämplig i F-14?

F-14Tomcat MTOW är 27.7 ton

 

Det betydligt större och tyngre mach 2+ attack flygplanet(MTOW 45 ton) General Dynamics F-111 drivs också av 2 st Pratt & Whitney TF30.

Efter vad jag har läst har inte F-111 Pratt & Whitney TF30 alls krånglat i någon större omfattning under F-111 mer än 40 år långa aktiva tjänst.

 

Om jag inte minns fel så var det planerat med en annan motor i F-14, men (som så ofta) så blev det problem med att få fram motorn i tid, och TF30 blev en nödlösning. Men den är för svag för F-14, och det led man mycket av. Att den dessutom hade problem med störd luft är ju en annan femma.

Men hela tiden med TF30 så var F-14 tvungen att starta från hangarfartyg med tända EBK, för att komma upp. Med F-14D så slapp man slutligen det problemet, och räckvidden ökades därmed markant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...