Jump to content

åKvinnor i armén

Guest

Recommended Posts

Hur är det egentligen nuförtiden i svenska militären? Jag har sett kvinnor i svensk uniform . . . hur vanligt är dem? Är de frivilliga yrkessoldater som här i Tyskland? Får de vara med i stridsenheter?

Tackar

HASSE

• Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det är faktiskt så att ALLA tjänster inom försvaret (säger p-verket iaf) är öppna för kvinnor! sen är det klart att mkt få klarar kraven för jägare, knappt nån alls, och typ ingen klarar KJ-kraven. men OM nån skulle klara det, så kan ingen hindra henne.

det finns ett antal tjejer som har påbörjat jägar-utbildning faktiskt, men om någon har klarat hela, det vet jag inte. däremot tror jag det finns jägarofficers-aspiranter på k4 som är tjejer!

tjejer lyder under precis samma krav som killar under lumpen, men ingen blir tvingad förrän man skriver under ett papper under mönstringen. dock när man väl skrivit under så måste man infinna sig vid inryck, annars blir det väl fängelse.

så är det :angry:

Enligt uppgift ha ingen kvinna klarat en jägarutb samtliga har hoppat av under GSU.

Det finns en kvinnlig officer som är anställd på K4 men denna har ej genomför sin grund utb som Norrlands Dragon utan mönstrat över från något annat förband...

Sen Lajsen: KJ kraven skiljer sig inte från övriga jägarförband (halshugg mig inte nu KJ :angry: ) då menar jag de formella kraven. Sen vet bara de som genomfört en KJ utb vilka verkliga krav som ställs på dem. Sen är det väldigt svårt att gämföra mellan olika förband vilket som är tuffat med tanke på att det är väldigt ovanligt att man genomför sin VPL på mer än ett förband ;)

//fairfax

Hej

Jag vet att minst tre kvinnor har genomfört GU på K3. Jag har träffat två av dem. Jag vet ej hur och vilken mån de genomförde olika prov. K4 läge beskrivs av Fairfax (Heter hon inte Åsa). FJS finns det en kvinna som klarade sommar delen av "Saft och bulle" men inte genomförde vinterdelen. I gamla KA fanns det ett flertal kvinnor med grön basker tex gjorde alla kadetterna under vissa år AMFs UBK, snabbmarch och stridshinderbana. Jag vet tre tjejer som gjorde GU

3 Amfbat med blandade resultat. Sen finns det kvinnor som har klarat K1 utb.

• 2 weeks later...

Som jag har förstått det finns det några kvinnliga officerare på K4. Dessa har dock tydligen inte gjort sin GU där utan flyttat över dit från andra förband.

Har de då gjort motsvarande baskerprov och jägarbågesprov för att "få" vara officerare där ?

Det måste ju annars kännas lite konstigt att instruera värnpliktiga i moment och liknande som man själv inte klarar av.

Jag tror att de mycket väl kan ha gjort GU på K 4. Ni vet, det finns andra tjänster än jägare på det regementet. :) Jag har för mig att det förra året (eller i år?) fanns någon tjej som var GB/KB för vakt/insats.

Det är alltså inte omöjligt att de har sån utbildning.

Guest Lillan
Jag är inte säker om kvinnor får göra sin vpl på KJ men i sånna fall måste de klara andra mönstringen också.

Alla kvinnor har tillgång till alla tjänster inom FM...Så får gör man...

Men det är ingen som klarat mönstringen till jägare och valt detta...

Vanligast är nog på pansar att det förekommer tjejer

//Lillan

Ahh..lajsen har redan svarat...hmm läste inte det... (förhastar mig ibland)

:P

på pliktverket sa de att det inom armén är vanligast med tjejer på samband/radio-ställen. det är inte så fysiskt tungt sa de. annars finns det överlägset flest i flyget.

Med tanke på att vi kan välja att tacka nej efter det att vi sett vad för tjänst vi kan få så är det självklart många tjejer som blir Kb/Pb, resten tackar nej och gör inte lumpen alls, sen finns det en hel del som gör det ändå men procentuellt sett så gör ju många fler tjejer lumpen som befälselever...

Guest super Matrosen

Tycker dock att det är rätt skumt att inte fler tjejer väljer flottan i stället för armen. Flottan har ju överlag mindre fysiska tjänster där man inte behöver vara jätte stark eller ha skit bra kondis.

Vem sjutton vill till flottan? ;)

Nej men seriöst, bara för att det finns fler platser så innebär det ju inte att man automatiskt vill ha dem... Sambandsnisse i armén och sambandsnisse i flottan är ju olika som natt och dag...

Så får vi grabbar va kanonmat å släpa grk motsvarande :D

Cro Magnon!

Så kan man se på det....vad har en skytteslusk för medellivslängd på slagfältet??

men å andra sidan, om ni tänker efter lite, vem är det då som fienden siktar på först när de anfaller? jo, cheeeeefen... :D

kb e alltså illa ute när den danska prickskytten kommer krypande...

:)

men å andra sidan, om ni tänker efter lite, vem är det då som fienden siktar på först när de anfaller? jo, cheeeeefen... :D

kb e alltså illa ute när den danska prickskytten kommer krypande...

:)

jo iofs men vad skjuter man mekskytte med???

Robot och haubits