Jump to content

Kungasången

Guest willy

Recommended Posts

Har kikat runt i allhanda reglementen angående detta, alltså om det är passande vid en begravning att sjunga denna sång, utan att ha funnit råd. Som ni säkert kan lista ut är det inte en kunglig begravning. Vad säger gällande regler om sådana finns om nationalsång samt kungasång vid begravningar?

Tycker det är en fin låt helt enkelt. Vad tror experterna här på forumet om detta?

Expert på begravningar? Nej, jag känner mig inte så. Men jag har varit på en hel del, både med militär anknytning och rent civila och borgerliga.

Åsikter har man ju: En begravning brukar oftast vara en gudstjänst enligt Svenska Kyrkans ordning. Vid en gudstjänst sjunger församlingen psalmer, som det finns en ansenlig samling av (Psalmboken). Normalt bestämmer den anhöriga tillsammans med prästen hur gudstjänsten ska utformas och bl a vilka psalmer som ska sjungas. Här brukar man ta hänsyn till den avlidne, även om denne inte lämnat efter sig några anvisningar. (Vita arkivet t ex)

Kungssången är en hyllningssång till Konungen i hans egenskap som statschef och hör väl inte hemma på en begravningsgudstjänst.

Ideer om utformning av begravningar kan man få på olika hemsidor, FONUS med flera. Församlingens präster och kantor hjälper också gärna till.

Talar man om militärbegravningar kan man söka uppgifter i Ceremonireglemente 2, Fältandaktsboken mm.

Malaj, f d kvm

Kubngssången brukar väl mest sjungas när just Kungen är närvarande.....

Annars ser jag ingen poäng med att sjunga den. Att det är en vacker

merlodi kan jag dock hålla med om.

Det finns faktiskt en tråd på forumet där folk har givit förslag

på just begravningsmusik. Ta en titt i den och se om du hittar

något. Där finns ungefär allt mellan himmel och jord.

LÄNK TILL TRÅD

/martinator

Har kikat igenom tråden och gått igenom "vita arkivet" eller livsarkivet som det heter. Vet ni bestämmelserna kring nationalsången om det nu finnes några sådana? Kan ju i princip skriva vad jag vill sen är det bara till för folk att sjunga, men det vore tråkigt om det fanns regler kring det hela som då hade brytits.

1. Ur svenska hjärtans djup en gång

en samfälld och en enkel sång,

som går till kungen fram!

Var honom trofast och hans ätt,

gör kronan på hans hjässa lätt,

och all din tro till honom sätt,

du folk av frejdad stam!

2. O konung, folkets majestät

är även ditt: beskärma det

och värna det från fall!

Stå oss all världens härar mot,

vi blinka ej för deras hot:

vi lägga dem inför din fot -

en kunglig fotapall.

3. Men stundar ock vårt fall en dag,

från dina skuldror purpurn tag,

lyft av dig kronans tvång

och drag de kära färger på,

det gamla gula och det blå,

och med ett svärd i handen gå

till kamp och undergång!

4. Och grip vår sista fana du

och dristeliga för ännu

i döden dina män!

Ditt trogna folk med hjältemod

skall sömma av sitt bästa blod

en kunglig purpur varm och god,

och svepa dig i den.

5. Du himlens Herre, med oss var,

som förr du med oss varit har,

och liva på vår strand

det gamla lynnets art igen

hos sveakungen och hans män.

Och låt din ande vila än

utöver nordanland!

Känns inte riktigt som om den passar på en begravning, såvida det inte är kungen som skall begravas.

Har kikat igenom tråden och gått igenom "vita arkivet" eller livsarkivet som det heter. Vet ni bestämmelserna kring nationalsången om det nu finnes några sådana? Kan ju i princip skriva vad jag vill sen är det bara till för folk att sjunga, men det vore tråkigt om det fanns regler kring det hela som då hade brytits.

Kungssången och Nationalsången är inte samma sång. Sedan är det är inte bara att sjunga vad som helst vid en begravning: Vid gudstjänst gäller Kyrkans reglemente/ordning. I alla sammanhang brukar man vara angelägen om att en begravning ska vara värdig.

Mig veterligt finns det inga bestämmelser om Kungssången eller Nationalsången, om man inte missbrukar dem så att det kan betraktas som förargelseväckande.

Malaj

Fråga hovet, men rent spontant så tycker jag inte det passar. Det finns ju den gamla fina psamlen"Fädernas Kyrka" psalm nr 69 i gamla psalmboken, för den togs bort pga politisk korrekthet och ett efterföljande tjafs med upphovsrättshavaren.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...