Guest Lt. payne Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Har funderat på hur ett modernt svenskt gradsystem skulle kunna utformas. Jag kommer på vissa krav: 1:bör kunna tolkas internationellt. Mht. internationella updrag. 2:Bör utformas både till fältuniform och daglig dräkt. skilja i färg, men samma symbol. 3:bör visa Antal år i tjänst. den huvudsakliga tjänsten,fem års gränser? 4:bör visa utbildningsform. Typ amf,flygvapnet,etc. Alla gör ju inte samma sak på samma sätt. 5:Bör visa aktuell tjänstställning. En utbildad plutonchef kanske tjänstgör som gruppchef,då ska det synas att han just nu är gruppchef. Vad anser forumet? Skule det förbättra saker och ting? Som en parantes vill jag nämna att furir betyder ungefär han som matar hästarna,Fänrik är chefen för en gammal svensk pluton storlek ,fänika. Trattioner i all ära men vi matar inga hästar längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 4:bör visa utbildningsform. Typ amf,flygvapnet,etc.Alla gör ju inte samma sak på samma sätt. Nu vet jag inte om det är jag som misstolkar dig, men graderna idag visar ju om man tillhör t.ex flygvapnet eller flottan. Och sen har man ju en kragspegel på höger sida som visar att man tillhör t.ex amf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Nu tänker jag i Hemvärnsbanor,ursäkta! Jag menar om du tex är Gu i AMF och hamnar i Hemvärnet skulle du kanske haft någon vinkel,knapp,märke eller annan symbol som visar vilken Utbildningsgrund man har. Det var jag som var otydlig sorry! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Ok, då är jag med. Tur att vi redde ut det nu innan alla kommer och bombar tråden med svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 14, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 14, 2003 Blir det inte för mycket märken hit och dit. Utb.Tecken Förb.tecken Bågar grader sold.prov mössemblem osv osv Blir det inte lite julgranseffekten ? eller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Lagomt är bäst tycker jag! Sedan får man inte glömma att det i alla märken, medaljer, gradbeteckningar, namnbrickor o dyl finns ett underättelsevärde att inhämta för dom som har det intresset...... och lägger man ihop information man får från en "uppmärkt" soldat med lite andra saker så kan man få ut väldigt mycket som kanske inte borde vara officiellt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Blir det inte för mycket märken hit och dit. Utb.Tecken Förb.tecken Bågar grader sold.prov mössemblem osv osv Blir det inte lite julgranseffekten ? eller... Nja, min lilla grundtanke var ju att det gamla systemet skulle bytas ut helt... Att snabbt kunna tolka vad personen som står framför dej kan och har för utbildning och tjänsteställning,detta skulle kunna ses både på en fältuniform och daglig dräkt. Denna informationen skulle vara "tolkningsbar" även internationellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Att snabbt kunna tolka vad personen som står framför dej kan och har för utbildning och tjänsteställning,detta skulle kunna ses både på en fältuniform och daglig dräkt. Denna informationen skulle vara "tolkningsbar" även internationellt. Vill vi verkligen dett då ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Denna informationen skulle vara "tolkningsbar" även internationellt. Tycker att innan vi drar igång med en sådan omorganisation så måste vi ha en internationell standard. Britter, fransmän, tyskar och amerikaner har inte lika. Vem skall vi rätta oss efter? Fast det skulle underlätta om alla har samma gradsystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Jag faktiskt inte vilket system som skulle bli bäst,tycker nog att vi skulle utveckla systemet,allt annat moderniseras utom detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Jag tycker att det borde finnas en båge för ALLA tjänster, så man snabbt kan se vad en annan soldat är för något... Annars får man ju gå runt och leta... Bågar fins för en del, främst pansar, men jag vill he en för varje tjänst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KalleSWE Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Jag kan inte låta bli att vara lite spydig! Vad är det som säger att den som har ett speciellt utb.tecken, förbansdtecken eller dylikt kan något B) :rocket: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 tja, det säjer mer än inget tecken... Sedan tror jag att det ökar sammanhållningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Trattioner i all ära men vi matar inga hästar längre. Du är välkommen till (fd.) K1 anytime så ska jag bevisa dig motsatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Trattioner i all ära men vi matar inga hästar längre. Du är välkommen till (fd.) K1 anytime så ska jag bevisa dig motsatsen. Obetalbart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts