Jump to content

Marinmuseum satsar stort på ubåten Neptun

Perman

Recommended Posts

Marinmuseum satsar stort på ubåten Neptun

Från blt.se:

Karlskrona idag 00:29 | Uppdaterad idag 00:34

–Det blir en världsnyhet när flytten ska göras.

Gamle ubåtskaptenen Björn Hamilton var lycklig i går när det stod klart att ubåten Neptun, stor som ett trevåningshus, ska bevaras.

I går berättade vi om att ubåten Neptun fått klartecken från Marinmuseum. Istället för att huggas upp till skrot ska en kostbar anläggning byggas intill Marinmuseum för att ta hand om ubåten.

Det blir inte tal om att muddra vattnet utanför kajen som var ett av förslagen.

?Det är för grunt och för mycket sten, rent av urberg. Det skulle kräva att man fick spränga under vattnet, konstaterade Björn Hamilton, tidigare fartygschef ombord och numera ubåtsentusiast i föreningen Hajen.

I stället ska Neptun, som tjänstgjorde i flottan i första hand under åren 1980-2000, tas upp på land. Det hetaste förslaget tar sikte på en plats alldeles öster om Marinmuseums huvudbyggnad. Tanken är att Neptun ska ligga lätt nedsänkt i en torrdocka med för och akter i nord-sydlig riktning.

Kostnaden för att ta hand om ubåten skrämde tidigare museiledningen. Ett tag sade man rent av nej. Men det har ändrats till ett ja - fast kostnaden inte är mindre.

?Neptun har bedömts vara en så intressant komponent både i marinens och samhällets historia att vi är beredda att satsa stort. Dessutom har stora avskrivningar inom myndigheten fram till 2009 skapat ett utrymme som gör att vi kan satsa, sa museichefen Rickard Bauer i går.

Statliga Fastighetsverket ska ta hand om investeringen på beräknade 20-30 miljoner kronor. Museumets hyra kommer därmed att ligga på upp till 150 000 kronor i månaden under lång tid.

Det löpande underhållet tros täckas av intäkter från besökare.

?Vi tror på någonstans mellan 25 000-100 000 fler besökare till regionen utslaget på en lång tid. Och dessutom får vi ett centrum för forskning om det kalla krigets dagar, sa museichefen.

Mats Blennow

[email protected]

Neptun_3mp_jpg_153684b.jpg

Kul att hon bevaras. Det blir väl nånting i stil med Vesikko på Sveaborg som ju oxå står på land, men Neptun är förstås avsevärt större. Hade kanske varit ännu roligare om man bevarat Näcken, eftersom hon är världens första ubåt med ett operativt luftoberoende tillsatsmaskineri. ex-Näcken ägs av Kockums idag och ligger väl fortfarande i Karlskrona örlogshamn (tror jag).

/Per

Roligt att de äntligen kommit till skott och fattat ett positivt beslut. Tidigare har väl Marinmuseum varit lite avigt inställda till få en ubåt gratis eftersom underhåll och uppställning kostar.

Det är bara att gratulera K-na till ytterligare ett turistmål.

Var nere en snabb vända i neptun under min vpl. Har två saker att nämna om saken, grymt kul för Karlskrona och marinmuseum. Sen hoppas jag att man fixar till innandömet så att folk kan få gå ner i båten också, för när jag var nere så såg det fördjävligt ut.

Hade kanske varit ännu roligare om man bevarat Näcken, eftersom hon är världens första ubåt med ett operativt luftoberoende tillsatsmaskineri. ex-Näcken ägs av Kockums idag och ligger väl fortfarande i Karlskrona örlogshamn (tror jag).

/Per

Ryktet säger att Näcken skall ut och köra igen, några slags prover inför A26 eller nåt sånt.

Kul, då bara måste jag ju ta mig till karlskrona någon gång i framtiden. Sist jag var på marinmuseum var någon gång på 80-talet, innan ombyggnaden.

Undrar om inte Neptun var en av de två ubåtar som låg inne vid kajen då jag besökte museet för första gången. Fast då var hon ju knappast museiobjekt, utan mer nationens first line of defense :surprise:

Vill man se museiubåtar få finns det annars en ubåt på landbacken som hör till Malmö tekniska museum En s.k jaktubåt om jag inte minns fel), samt en i Göteborg, tillhörande Göteborgs maritima centrum (Nordkaparen). Bägge får man, efter erlagd entréavgift givetvis, gå in i. Det finns säkert fler museiubåtar i landet, men jag är osäker på om Whiskeyubåten som fanns i Stockholm för några år sedan finns kvar, och om den är öpen för allmänheten.

/E

Det finns säkert fler museiubåtar i landet, men jag är osäker på om Whiskeyubåten som fanns i Stockholm för några år sedan finns kvar, och om den är öpen för allmänheten.

/E

Den är inte kvar, inte i Stockholm i allafall.

Släpade inte Bert Karlsson hem en whiskykorv till Sommarland?

Finns den kvar?

The Swede :baskerHV:

*Som knappt kom ner i Sjöormen*

Det är väl bara att hoppas Marinmuseum gör något vettigt av det hela denna gången. Fartygen de har liggande vid kajen brukar inte hållas öppna för visning särskilt ofta, trots att de är väl värda att visas upp. När de väl hålls öppna får man dessutom bara gå ute på däck och inte komma in i fartygen. Hur intressant blir det om man får gå ombord på Neptun men bara utombords? Landets övriga maritima muséer har som Erik_G nämnde en helt annan filosofi när det gäller sina fartyg. Man släpper in åskådarna men täcker samtidigt viss utrustning med plexiglas eller sätter in transparenta dörrar till de utrymmen man vill visa.

Bremön fungerade som utbildningsplattform för ångmaskinister när hon låg förtöjd i Stumholmskanalen en bit in på 80-talet. En panna och ev. ena ångturbinen var uppskurna för att visa konstruktionen medan den andra kunde eldas för att köra den turbinen och hon är alltså ett utmärkt förevisningsexempel på hur ett komplett ångmaskineri kunde se ut.

När Västervik avrustades fick besättningen lämna kvar mycket av sin personliga utrustning för att skapa en "tidskapsel" över hur det en gång såg ut ombord. Det borde inte vara några större problem att placera ut lite skyltdockor i tidstypiska uniformer och täcka dörröppningarna med plexiglas så att interiören kunde visas. Går det att göra så med fartygen i Göteborg borde det väl även funka i Karlskrona?

Spica tyckte man inte ens var värd att bevara utan stängde helt enkelt av torrluftaggregaten eftersom de drog ström och det kostade en del att ha dem igång. Lyckligtvis hann någon upptäcka det innan förfallet gått för långt och hon bogserades in i örlogshamnen och kraftsattes igen. Muséet fick så småningom bekosta en bogsering till Gålöbasen där Föreningen MTB-veteraner tillfälligt tog henne under sina vingars skugga tills en vänförening hann bildas. Hon har renoverats i stor omfattning av idéella krafter och bogseras varje sommar in till de andra fartygen vid Vasamuséet för att under 3 sommarmånader visas upp för allmänheten av frivilliga guider. Om allt går som man önskar kommer hon nästa sommar att kunna gå in till Stockholm för egen maskin. Hemsidan för er som är intresserade hittar ni här: http://www.t121spica.se

Motortorpedbåten T 38 är ett annat exempel. Hon ägs visserligen av Marinmuseum men underhålls och körs av en ideell förening för att kunna finnas kvar under konceptet "levande muséeifartyg". I likhet med övriga bevarade MTB på Gålö (T 26, T 46 och T 56) vill man hålla henne i körbart originalskick så lång det är möjligt. Jag har varit engagerad i MTB-veteranerna och arbetet med T 26 under många år och har sett med vilken entusiasm man tar sig an uppgiften. Det verkar krävas att intresserade privatpersoner engagerar sig i den här typen av verksamhet för att vårt maritima kulturarv ska bevaras. I andra länder bevarar man sina örlogsfartyg men här verkar det inte vara politiskt korrekt. ("Jamen, herregud! Det är ju krigsmateriel - fy så hemskt! SKROTA ALLTSAMMANS OMEDELBART! Sånt kan ju våra barn ta skada för livet av att se")

Om man nu trots allt inte vill ha besökare inombords, finns en annan lösning jag tycker bör beaktas. När ostindiefararen Götheborg byggdes kunde man på deras hemsida göra en virtuell rundvandring i fartyget med hjälp av foton. Det finns företag som gör sådana presentationer på ett utmärkt sätt idag, se bara på alla dataspel. Kombinerat med modern datorgrafik i 3D kan man faktiskt ta på sig ett par specialglasögon och göra en virtuell rundvandring i ett fartyg, medan man i verkligheten rör sig i ett vanligt rum. Då är det bara att välja vilket fartyg man vill besöka, ladda in rätt programsnutt och ge sig ut på sightseeing. Funkar säkert alldeles utmärkt så länge ingen får för sig att besöka den virtuella toaletten, då kan det ju lätt bli lite stökigt. :baskerHV:

Kan inte annant än hålla med. Det marina kulturarvet har i åratal missköts av staten. Det är bara hoppas att Sjöhistoriska får flytta ut till Skeppsholmen.

Musiefartygen är är egentligen ett kapitel som kom igång med Vasa, men har alltid suttit långt inne, det största helgerånet är skrotningen av pansarskeppet Gustav V 1970. Ha kunnat utgöra en fin kuliss i Stockholmshamn, efter det flottan flyttat till Muskö 1969. Det som finns idag är som sagt privata iniativ, vilket är bra, men man verkar officelt blunda för att Sveriges välstånd alltid byggt på köl.

Det finns säkert fler museiubåtar i landet, men jag är osäker på om Whiskeyubåten som fanns i Stockholm för några år sedan finns kvar, och om den är öpen för allmänheten.

/E

Den är inte kvar, inte i Stockholm i allafall.

Släpade inte Bert Karlsson hem en whiskykorv till Sommarland?

Finns den kvar?

The Swede :rolleyes:

*Som knappt kom ner i Sjöormen*

Det var S 194 som låg i Stockholm. Den såldes till Thailand efter att ha turnerat runt den svenska kusten men sjönk under bogsering utanför Danmark. Mig veterligen har den inte bärgats.Djurgårdsvarvets annons

Edited by T48

• 4 weeks later...

I mitt tidigare inlägg nämnde jag "virtuella rundvandringar" i olika fartyg om man inte vill eller av praktiska skäl kan släppa ombord besökare. Jag hittade inga exempel just då men i ett utskick från SMB som kom i veckan fanns den här länken som jag tycker är ett bra exempel på det jag syftade på:

http://www.msichicago.org/exhibit/U505/index.html

Jänkarna är ju betydligt bättre på att bevara sin militärhistoria än vi och visar gärna upp den. I Chicago har de en tysk ubåt från kriget som man får gå ner i men även har möjlighet att se över nätet om man nu inte har möjlighet att komma dit. Eftersom den körs över Internet måste ju bl.a. bildkvaliteten hållas nere för att det inte ska bli för långsamt. Detta vore kanske något för Marinmuseum, om inte annat som komplement till att öppna upp fartygen vilket jag ändå anser att man bör göra. Körs programmet på lokala datorer kan man ju öka både bildkvalitet, snabbhet och mängden information. Det är ganska lätt att i en dator lägga in foton av t.ex. SLC där man kan peka på en speciell apparat och få upp en informationsruta med text, tal eller en videosnutt.

Det har ju gjorts en del utbildnings- och informationsfilmer där exempelvis verksamheten ombord på en robotbåt visas. Vid produktionen bör man ju ha fått över mycket inspelat material som sållats bort av tidsskäl för att få filmerna i hanterbart format, men som med enklare redigering kunde användas i museala sammanhang. Jag ser framför mig bilden av SLC under "Klart skepp" där man kan få veta vad olika befattningshavare hade för uppgift.

Det finns ju en massa skolor runtom i landet som har olika typer av mediautbildning. Varför inte låta några elever göra ett sådant program som examensarbete? De kan ju senare använda det som referens när de söker arbeten efter utbildningen. Istället för att hitta på krystade projekt som inte kan användas till något, vore det väl smakfullt att kunna göra en insats för den del av vår historia som under lång tid behandlats på ett ibland rent skandalöst sätt.

• 3 years later...

Neptun till Marinmuseum

Ubåten Neptun, som bland annat stoppade ett ryskt försök att frita den grundstötta U137, kan ställas ut på Marinmuseum i Karlskrona. I veckan sa regeringen ja till att museet tecknar ett hyresavtal med Statens fastighetsverk som nu kan gå vidare med planerna att bygga ut Marinmuseum på Stumholmen med en ny ubåtshall på 1600 kvadratmeter. Neptun från 1980 tillhör ännu marinen och ligger i sjön. Även Hajen från 1904 ska placeras i den nya hallen.

Johan Hellekant

[email protected]

/Per

• 12 years later...