Morvalion Posted December 19, 2007 Report Share Posted December 19, 2007 Hej! Har nyss kommit över en rb 52 med låda och en del tillbehör och skulle gärna vilja veta mer om hur robotsystemet användes och hur, rent tekniskt, det grupperades. Jag och en polare stod en kväll och försökte gruppera det med de kvarvarande delarna (vet ej ifall det saknas något) och vi lyckades ganska bra, men vissa frågot kvarstår. Så all information samt bilder om systemet välkomnas. Internet är ganska sparsmakat i just denna fråga. Slänger upp en bild på min robot och våran grupperingstolkning. Mvh, Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapensmen Posted December 19, 2007 Report Share Posted December 19, 2007 (edited) Hej! Har nyss kommit över en rb 52 med låda och en del tillbehör Mvh, Per Trevligt att någon tar hand om lite gamla pryttlar! SS11 fanns på bl.a P7 när jag började där 1972. Det utbildades inte på den men det fanns en del mtrl kvar bl.a en del bilar, en variant av tgb 903 (pvrbtgbil 9032) med plåthytt och kapell bak med lavett för roboten. Dessa bilar byggdes senare om till "vanliga" 903 men med plåthytt.) Roboten som användes i utbildningen på den tiden var robot 53 Bantam och den var markgrupperad. Själv har jag aldrig sett SS11 systemet. Beskrivning 903 SS10 som var föregångaren hade lite hyss för sig ibland vid skjutning. Den hade lite skral stabilisering och kunde i vissa fall vända sig upp o ner och det kunde ju vara lite knepigt att styra den med joystick då. Detta var troligen tillrättat på SS11. Länk SS10 Länk SS11 Bantam har jag sett i aktion redan i mitten av 60-talet då jag och fadern besökte regementets dag på Revingehed. Man avfyrade tre övningsrobotar mot en stridsvagn 81 med extra plåtar på sidorna. Ni som känner till Revingehed så var robotsystemen grupperade vid Ella kvarn och man sköt i riktning mot Hällestad. Hade troligen inte gått att genomföra idag med tanke på SäkI Länk till robotmuséet i Arboga Nästa robot jag själv "drabbades" av som tekniker var robot 55 TOW men då var vi inne på 80-talets början och det är ju en annan historia. Edited December 19, 2007 by Vapensmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted December 19, 2007 Report Share Posted December 19, 2007 Hur lyckades du få tag på den??? Skulle ju vara bästa möp julklappen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted December 19, 2007 Report Share Posted December 19, 2007 Trevligt att någon tar hand om lite gamla pryttlar!Instämmer till fullo!SS11 fanns på bl.a P7 när jag började där 1972. Det utbildades inte på den men det fanns en del mtrl kvar bl.a en del bilar, en variant av tgb 903 (pvrbtgbil 9032) med plåthytt och kapell bak med lavett för roboten. Dessa bilar byggdes senare om till "vanliga" 903 men med plåthytt.) Roboten som användes i utbildningen på den tiden var robot 53 Bantam och den var markgrupperad. Själv har jag aldrig sett SS11 systemet.Enligt vad jag hört så var det SS10 som fanns på P7 Ystad, men det låter troligt att SS10 ersattes av SS11. Vet du när detta skedde?Monterade man aldrig Bantam på pvrbtgbil 9032? Kommer du ihåg när och var 9032:orna byggdes om till 903B? Bantam har jag sett i aktion redan i mitten av 60-talet då jag och fadern besökte regementets dag på Revingehed. Man avfyrade tre övningsrobotar mot en stridsvagn 81 med extra plåtar på sidorna. Ni som känner till Revingehed så var robotsystemen grupperade vid Ella kvarn och man sköt i riktning mot Hällestad. Hade troligen inte gått att genomföra idag med tanke på SäkI Trevligt, då har vi troligen tittat på samma förevisning. Det flögs med ett flygplan också (ett MFI har jag för mig). Hörde för övrigt en historia av en P2:are som blev inbjuden att titta på när KA testade SS11 på Ravlunda 1962 eller 1963. Som målfartyg användes en gammal vedettbåt. På fartyget hade man målat tio numrerade 2x2 m rektanglar. Den franske skytten frågade vilken ruta han skulle skjuta på. -Skjut på mål nummer åtta. Svarade en av kustartilleristerna. (Fast på franska.) -Skall jag skjuta på den undre eller övre ringen i åttan? Genmälde fransmannen. Han fick besked om att skjuta på den övre ringen och lyckades med detta, något som imponerade stort på åskådarna. Själv har jag bara sett SS11 i en stor hög på FMV:s provplats utanför Karlsborg. Det var 1995 och de skulle skrotas. Jag antar att det var inom KA som de hade dröjt sig kvar så länge. Någon som vet när de gick ur organisationen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapensmen Posted December 19, 2007 Report Share Posted December 19, 2007 Jo det är möjligt att det var SS10. Det var innan min aktiva tid på P7. Ang flygplanet så kan det stämma. Minnet börjar svika gubben. Ang ombyggnaden av bilarna så fanns det ett fåtal robotbilar kvar när jag började 1972 så det måste vara i den perioden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted December 20, 2007 Report Share Posted December 20, 2007 Lite OTangående rb 53 Bantam, den användes som övningsrobot av Fv istället för rb05. Avstånd å allt nedskalat till 1:5. Planet man flög då var tydligen Sk61 /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts