Jump to content

Utlandsstyrkans förbandstecken

Sgt 1cl HuggyBear

Recommended Posts

De civila klär sig civilt...

Går du militärt går du REGLEMENTERAT och annars vet hut...

Har bl.a sett i Nijmegen personer icke tillhörande US gå med SWEDEN märke... Förkastligt...

Jag måste hålla med föregående talare.

När det gäller Nijmegen så funkar t-shirt bäst.

93:an blir dyngsur och tar god tid på sig att torka.

59:an är för tjock (det brukar vara ganska varmt) men den kan vara bra att ha på sig fram till första rasten då det kan vara kylig på morgonen, men man blir ju varm ganska snabbt!

59an med tshirt funkar perfekt eller bara 59an om den är lite för stor, då är den ganska luftig, dessitom skall de var ordenteligt urtvättade.

Se till att byta minst en gång om dagen.

De har funkat perfekt för mig.

GMY

//

Har bl.a sett i Nijmegen personer icke tillhörande US gå med SWEDEN märke... Förkastligt...

//

Öhhh, jaha...senast jag gick (iofs ett antal år sedan) var det krav att bära SWEDEN-märket i Nijmegen... varförför skulle det vara så förkastligt? Säger dagens bestämmelser något annat?

UniR FM 2003, sidan 182:

Förbandstecken

Förbandstecken av textil får bäras 6 mm under nationstecknet på vänster

ärm till fältjacka 90 och sjöarbetsjacka 93. Endast ett förbandstecken jämte

en tilläggstext i form av en båge (över eller under tjänstgöringstecknet)

får bäras. Förbandstecken och tilläggstexter av textil framtas på respektive

förband (motsv) och får bäras efter Överbefälhavarens godkännande.

Personal ingående i Utlandsstyrkan anlägger förbandstecken för denna

även på vänster ärm på värmejacka samt på ärmhylsa till grön ylletröja

och fältskjorta.

//

//

Öhhh, jaha...senast jag gick (iofs ett antal år sedan) var det krav att bära SWEDEN-märket i Nijmegen... varförför skulle det vara så förkastligt? Säger dagens bestämmelser något annat?

Hrm ja då SWEDEN märket är US förbandstecken

och du tillhör inte US för att du går Nijmegen.

Behöver jag säga mer ?

När gick du ?

Gick 97-2000 samt 2004 inga Sweden märken då.

Vi kanske skulle återgå till 90Lvariatne NR07.

Gillar ärm fickorna men den är inget plagg som man kan kamoflera som 90 L.

Så jag mistänker att den kommer att hamna i kategorin över HV möp med för mycket pengar...

Hade de bytt kompass fickan mot "rankslide" så hade den nog gått att mörka förbi.

Undrar va de som tillberakde den tänkte på ?

Undrar om den överhuvudettagets använts av FM personal (läs pofficerar eller pers i US INTE Hv).

GMY

//

//

Hrm ja då SWEDEN märket är US förbandstecken

och du tillhör inte US för att du går Nijmegen.

Behöver jag säga mer ?

När gick du ?

Gick 97-2000 samt 2004 inga Sweden märken då.

Vi kanske skulle återgå till 90Lvariatne NR07.

Gillar ärm fickorna men den är inget plagg som man kan kamoflera som 90 L.

Så jag mistänker att den kommer att hamna i kategorin över HV möp med för mycket pengar...

Hade de bytt kompass fickan mot "rankslide" så hade den nog gått att mörka förbi.

Undrar va de som tillberakde den tänkte på ?

Undrar om den överhuvudettagets använts av FM personal (läs pofficerar eller pers i US INTE Hv).

GMY

Försöker igen....

SWEDEN märket är icke US förbandstecken det berättar att du kommer från Sverige, inget annat...

Edited by Pansar putte

Försöker igen....

SWEDEN märket är icke US förbandstecken det berättar att du kommer från Sverige, inget annat...

Då får du försöka igen för det blev fel för dig den här gången också.

Sidan 286 i UniRFM 2003 reglerar Förbandstecken och tilläggstexter och där finner du M7670-543100, märket för Utlandsstyrkan. Det bärs som förbandstecken på vänster ärm.

Bilaga 2 i samma publikation visar upp bilder på Försvarsmaktens tjänstetecken och där finns "Sweden-märket" angiven med texten "Utlandsstyrkan".

För förtydligande så kan man även titta på sid 182 där man ser en bild på "Sweden-märket" med tillhörande bildtext: "Anbringande av förbandstecken (Utlandsstyrkan).

Ska man hårdra det som du gör, Huggy är det inte tillåtet med T-shirt heller, den är inte tillåten som yttre plagg...

:baskerPa::baskerFN::baskerHV:

UniRFM 2003 sid 45 Fotnot 9 stipulerar: "Grön T-tröja buren under fältskjorta m/59 och m/93 FN får synas i halsen. Den får bäras som yttersta plagg i tjänsten och skall då vara försedd med gradbeteckning (kragspegel m/58 fäst på bröstets vänstra sida)."

Hur tydligt som helst.

/K

@Krook!

Tack !

Du hänvisar till de källor som jag svårligen hade kunnat få tag i här i BiH.

Sic.

Iövrigt anser jag...

Att bära SWEDEN märket utan att tilhöra US eller motsv (t.ex IA förband) är som sagt förkastligt och i paritet i min

skola att bära t.ex amfibie basker eller fallskärmsjägarna.

Du utger dig altså för att vara något du inte är...

Kan tillägas att de som bär uniform representerar SVERIGE och dess FÖRSVAR.

Då bör man bete sig efter det och försöka ge en så bra bild som möjligt

ergo

reglemterat och propert

inte

hv wannabejägarhäftigt kamoflerad som champinjon...

Skall de reglerna frångås så finns stauterna för det i UnirFM, läs och begrunda.

@Pansar putte

Höjer och synar...

:baskerPa::baskerFN::baskerHV::navy::camo:

GMY

Huggy

(världens mest aggresviaste teddybjörn)

Edited by Sgt 1cl HuggyBear

@Krook!

Tack !

Sic.

Nog tusan ska du kunna få tag på UniRFM i Bosnien!

Om inte genom chain of command så via mail från någon vänlig själ som du skickar din mailadress till.

/K

@Krook!

Tack !

Sic.

Nog tusan ska du kunna få tag på UniRFM i Bosnien!

Om inte genom chain of command så via mail från någon vänlig själ som du skickar din mailadress till.

/K

Dvs Svårligen och vi skall läggas ned så ner är oprioriterat jämfört med upp mot sverige.

Men hade jag lagt manken till o bränt ett par arbets timmar så jo. Dock klarar jag mig med det lilla som ryms innaför pannbenet, jag brukar inte behöva ange sida i unirfm så ofta....

Salve

Huggy

Försöker igen....

Då får du försöka igen för det blev fel för dig den här gången också.

Sidan 286 i UniRFM 2003 reglerar Förbandstecken och tilläggstexter och där finner du M7670-543100, märket för Utlandsstyrkan. Det bärs som förbandstecken på vänster ärm.

Bilaga 2 i samma publikation visar upp bilder på Försvarsmaktens tjänstetecken och där finns "Sweden-märket" angiven med texten "Utlandsstyrkan".

För förtydligande så kan man även titta på sid 182 där man ser en bild på "Sweden-märket" med tillhörande bildtext: "Anbringande av förbandstecken (Utlandsstyrkan).

/K

Teoretiskt sett behöver det inte vara "US-märke endast och bara för US". Det är inte säkert att 3 kr märket ÄR ett förbandstecken utan att ett tjänstgöringstecken/tjänsteplatstecken ANVÄNDS som utlandsstyrkans förbandstecken. Nu tror jag iofs inte att det är så, utan det är ev det extra nationsmärket blå/guld SWEDEN båge som skulle kunna tänkas vara det som skulle kunna användas.

Hur svårt kan det vara?

Märket med tre kronor och texten "SWEDEN" ÄR förbandstecken för utlandsstyrkan, det framgår med all önskvärd tydlighet i UniR FM 2003.

UniR FM 2003 sidan 178:

Nationsmärke

All personal bär nationsmärke av textil (svensk flagga) 30 mm nedanför axelsömmen på vänster ärm till fältjacka 90. Nationsmärket får bäras på grön ylletröja, skjorta m/93 FN och fältskjorta.

Personal ingående i Utlandsstyrkan bär nationsmärket även på vänster ärm på värmejacka samt på ärmhylsa till grön ylletröja och fältskjorta.

Utseendet på märket framgår i Bilaga 2.

Extra nationsmärke

Personal i övrig internationell tjänstgöring bär även extra nationsmärke i form av en mörkblå, uppåtböjd båge med det till engelska översatta nationsnamnet

”SWEDEN” i guldfärg, omedelbart under nationsmärket på fältjacka 90

The Swede :lol:

Hur svårt kan det vara?

Märket med tre kronor och texten "SWEDEN" ÄR förbandstecken för utlandsstyrkan, det framgår med all önskvärd tydlighet i UniR FM 2003.

UniR FM 2003 sidan 178:

Nationsmärke

All personal bär nationsmärke av textil (svensk flagga) 30 mm nedanför axelsömmen på vänster ärm till fältjacka 90. Nationsmärket får bäras på grön ylletröja, skjorta m/93 FN och fältskjorta.

Personal ingående i Utlandsstyrkan bär nationsmärket även på vänster ärm på värmejacka samt på ärmhylsa till grön ylletröja och fältskjorta.

Extra nationsmärke

Personal i övrig internationell tjänstgöring bär även extra nationsmärke i form av en mörkblå, uppåtböjd båge med det till engelska översatta nationsnamnet

The Swede :D

Jag tycker inte att det där är speciellt tydligt. Är det bara utlandsstyrkan som räknas som internationell tjänstgöring? Vad är "övrig" internationell tjänstgöring?

Edited by eskil

LOSS!

Med praxis och med vad det står i UniRFM så är det klarare än korvspad.

SWEDEN märket är och förblir (förutsatt någon gör något "Lif"gardets ideer....) Utlandsstyrkans FÖRBANDSTECKEN.

Övriga såsom officerare inte tillhörande utlandsstyrkan, detacherade till skolor, försvars atacheer mm bär swedenbågen utöver den vanliga märkesfloran han eller hon bär. Dvs inte SWEDEN märket.

Krook och Swede har gett er alla referenser till UniRFM som överhuvudet behövs så vänligen släpp det och inse att SWEDEN märket inte är något man bär för att man är svensk utan för att man för tillfället är placerad i US.

Så ta bort era grisfingrar från det om ni inte har kontrakt med US.

OCH nej sy det inte heller på era baggar om ni inte burit det i US...

GMY

Huggy

(Något aggresivare än vanligt...)

Hur svårt kan det vara?

UniR FM 2003 sidan 178:

Nationsmärke

Extra nationsmärke

The Swede :baskerPa:

Jag tycker inte att det där är speciellt tydligt. Är det bara utlandsstyrkan som räknas som internationell tjänstgöring? Vad är "övrig" internationell tjänstgöring?

Mitt citat ovan var främst för att belysa vad övriga i internationell tjänst bär.

Vad gäller utlandsstyrkans förbandstecken så har det redan hänvisats till aktuella sidor i UniR FM.

Vilka som går under benämningen "övrig internationell tjänstgöring" har krambjörnen gett bra exempel på.

I övrigt lär man få veta det av sin chef när det är aktuellt.

För att sammanfatta, endast personal som tjänstgör i försvarets utlandsstyrka bär märket med tre kronor och texten SWEDEN.

Övriga som åker på förättning utom landet bär utrustning enligt chefens bestämmande.

Mitt citat ovan var främst för att belysa vad övriga i internationell tjänst bär.

Vad gäller utlandsstyrkans förbandstecken så har det redan hänvisats till aktuella sidor i UniR FM.

Vilka som går under benämningen "övrig internationell tjänstgöring" har krambjörnen gett bra exempel på.

I övrigt lär man få veta det av sin chef när det är aktuellt.

För att sammanfatta, endast personal som tjänstgör i försvarets utlandsstyrka bär märket med tre kronor och texten SWEDEN.

Övriga som åker på förättning utom landet bär utrustning enligt chefens bestämmande.

Jag tror dig! Men, chilla lite :baskerPa: och skjut inte budbärarna. UniR FM -03 är inte ett under av tydlighet alla gånger och här har vi väl ytterligare ett exempel. Av UniR är det INTE entydigt att 3 kr märket är endast för US och aldrig någonsin för någon annan. Det som är klart som korvspad är att US ska ha märket. Jag tror säkert att författarna har tänkt 3 kr = bara för US. Men, man har f*n inte skrivit så.

Jag tror dig! Men, chilla lite :baskerPa: och skjut inte budbärarna. UniR FM -03 är inte ett under av tydlighet alla gånger och här har vi väl ytterligare ett exempel. Av UniR är det INTE entydigt att 3 kr märket är endast för US och aldrig någonsin för någon annan. Det som är klart som korvspad är att US ska ha märket. Jag tror säkert att författarna har tänkt 3 kr = bara för US. Men, man har f*n inte skrivit så.

Jodå, man har visst skrivit så, på flera ställen.

Några klart tydliga exempel finns på sidan 248 och 286.

För övrigt är jag väldigt "chill", fattar bara inte att detta ska vara så svårt.

en fråga bara innan ni börjar skjuta på mig ?

rent historiskt är ju 3 kronor symbolen för att man är svensk eller hur ?

så om man vill följa traditionen att bära 3kronor och det dessutom är beslutat i befälskedjan ända upp till Hkv, varför börja skälla på en enskild soldat då ?

då kan ni ju börja skälla på hela befälskedjan upp till ÖB om det så krävs

sen är ju 3 kronor symbolen inte enbart US utan det finns i andra enheter ... ska ni börja skälla på dessa också då ?

ex: Polisen,sotarämbetet, brandförsvar etc etc...

ett tygmärke visar ju inte om du ÄR US eller ej

jag hade gärna gjort mer i US om jag fått men de ville ju bara ha hjälp med hunderiet så för den skull kan jag ju ändå inte bära US märke eller ?

det är min åsikt nu ok ?

Hur svårt kan det vara?

UniR FM 2003 sidan 178:

Nationsmärke

Extra nationsmärke

The Swede :clap:

Jag bryr mig egentligen inte, men, för diskussionens skull. :rolleyes:

Ordet "även" är understruket ovan. För mig betyder "även" något i stil med "också". Det tror jag de flesta håller med om. Alltså ska väl folk i den "övriga internationella tjänstgöringen" (läs Nijmegen) ha BÅDE märket med tre kronor OCH Sweden-bågen? :uuh:

Jaa, vi som varit MPs är ena riktiga paragrafryttare och proffs på att märka ord! 0:)

/Victor

"Även", i det här fallet innebär att aktuell personal ska ha Sweden-bågen utöver sitt förbandstecken, som vi då konstaterat inte är trekronormärket (eftersom det inte är Utlandsstyrkan).

@AK9handler.

I Försvarsmakten så är det Utlandsstyrkan som ska bära trekronormärket. Och det är just det märket som visar om du tillhör Utlandsstyrkan eller ej. Som tilläggstecken på höger ärm bärs respektive missionsmärke (KFOR, ISAF, mfl.)

I Polisen så är det utlandsposterad personal enligt deras rutiner, men det är en annan fråga.

Jösses, uniformsreglementet må vara mer eller mindre solklart avseende märket ifråga men med tanke på att i stort sett samtliga förband inom NBG samt IA m fl, från chefer och neråt, verkar ha drabbats av svårtartad dyslexi, motsvarande, kanske den enskilde soldaten inte är prio ett när det gäller att strama åt tyglarna i detta fall?

Krook

okidoki det jag tänkte på mest var ju att det är ett tygmärke som visar att man är svensk eller hur?

att man tillhör utlandsstyrkan är ju uniformen och befattningen eller är jag helt fel ute ?

själva märket i sig visar ju bara att man är svensk så missförstå mig rätt nu är du snäll

"Även", i det här fallet innebär att aktuell personal ska ha Sweden-bågen utöver sitt förbandstecken, som vi då konstaterat inte är trekronormärket (eftersom det inte är Utlandsstyrkan).
Nej, även syftar inte på förbandsmärke utan på nationsmärke.

OT utöver det debatterade märket... I aktuellt reglemente står på sid 181 Förbandstecken av textil får bäras 6 mm under nationstecknet på vänster ärm till fältjacka 90 och sjöarbetsjacka 93. Endast ett förbandstecken jämte en tilläggstext i form av en båge (över eller under tjänstgöringstecknet) får bäras.

?Menar man då att tjänstgöringstecken kan vara en del av ett förbandtecken? Är Karl16Gustaf-namnchiffer ett tjänstgöringstecken och tillsammans med tilläggsbåge (t ex Dragonbat) ett förbandstecken?

Edited by wedin

OT utöver det debatterade märket... I aktuellt reglemente står på sid 181 Förbandstecken av textil får bäras 6 mm under nationstecknet på vänster ärm till fältjacka 90 och sjöarbetsjacka 93. Endast ett förbandstecken jämte en tilläggstext i form av en båge (över eller under tjänstgöringstecknet) får bäras.

?Menar man då att tjänstgöringstecken kan vara en del av ett förbandtecken? Är Karl16Gustaf-namnchiffer ett tjänstgöringstecken och tillsammans med tilläggsbåge (t ex Dragonbat) ett förbandstecken?

Där har du nog ett exempel på ett av de många skrivfel som finns i UniR FM. Det ska troligtvis stå förbandstecken, inte tjänstgöringstecken.

Förövrigt står det på sidan 182, inte 181 :rolleyes:

@ Viktor

Precis som Wedin sa så handlar det stycket om nationsmärket, inte förbandstecknet.

Precis som jag skrev innan så citerade jag det stycket för att klargöra vad personal i internationell tjänst, utöver utlandsstyrkan, bär.

@k9

Ja, tre kronor är lilla riksvapnet men, i just detta fallet, är det märke vi diskuterar förbandstecken för utlandsstyrkan, även om det innehåller tre kronor.

the swede : skönt att vi är överens om det iaf

men nu till en liten fråga : om jag nu skulle gå nijmegen vilka märken är tillåtna att bära ?

US är det inte tal om men fanan på vänster arm på m/59 men hur göra på T-shirt GRÖN ?

jag håller mig nog på svensk mark så blir det förhoppningsvis inte mer tjafs än det tjafs jag brukar ha med invandrare om fanan på min uniform när jag tränar jyckarna

Nationsmärket (flaggan) bär du på vänster ärm.

Om du ska bära t-shirt som yttersta plagg bör du väl ha nationstecknet även på den.

I övrigt är det alltid bäst att kolla med sin chef vad som gäller.

I fallet Nijmegen så finns det väl någon ansvarig som håller i det svenska militära deltagandet och denne torde väl förhoppningsvis veta vad som gäller.

Visst är det så. Mea culpa. Tänk om jag hade lika bra precision som hastighet. :clap:

/K

Hrm när det gäller IA så räknades IA till US, antar att samma gäller NBG.

Nope, under iaf IA03 var vi anställda av "Utlandsstyrkan IA03". medan vid NBG är man anställd och placerad vid förbandet man arbetar hos.

Jaha?? Jag vill minnas att jag under IA03 var anställd av I5, under IA01 och IA02 av P18. Med en osäkerhet kring just omstruktureringar vid IA01´s start vilket kan ha gjort att det var Swedint som var arbetsgivare då?

Dock vid eventuell insats så tog Utlandsstyrkan över anställningen.

Hrm när det gäller IA så räknades IA till US, antar att samma gäller NBG.

Nope, under iaf IA03 var vi anställda av "Utlandsstyrkan IA03". medan vid NBG är man anställd och placerad vid förbandet man arbetar hos.

Jaha?? Jag vill minnas att jag under IA03 var anställd av I5, under IA01 och IA02 av P18. Med en osäkerhet kring just omstruktureringar vid IA01´s start vilket kan ha gjort att det var Swedint som var arbetsgivare då?

Dock vid eventuell insats så tog Utlandsstyrkan över anställningen.

"Anställningskontrakt för personal till Utlandsstyrkan under utbildning, beredskap och insats (PARP-förband, beredskapsenheter motsv)"

"Placering: Försvarsmaktens Utlandsstyrka IA03"

Dock fick jag min lön från I19 som arbetsgivare (till skillnad från LA03 då swedint stod som arbetsgivare)