Status quo Posted December 18, 2007 Report Share Posted December 18, 2007 Jag kommer troligtvis snart att påbörja mina studier inom statsvetenskap om ca 6 månader och har fått lite info om att man kan läsa de militära delarna på MHS i Uppsala för att sedan avsluta resten på universitetet. Jag har försökt söka på internet och har inte riktigt fått någon klarhet i hur det går till. Jag antar att en syo skulle kunna hjälpa mig med det här men efter som en forumet har en sån bra kunskapsbredd tänkte jag försökta här först för att därefter ha någon aning om vad syon snackar om (de brukar vara extremt opedagogiska). Jag vet förövrigt inget alls om hur det går till med högskoleansökningar och utbildningsupplägg. Någon som vet något om det jag pratar om eller har någon bra vägledning där jag lätt själv kan ta reda på information (dvs internet)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted December 18, 2007 Report Share Posted December 18, 2007 Jag kommer troligtvis snart att påbörja mina studier inom statsvetenskap om ca 6 månader och har fått lite info om att man kan läsa de militära delarna på MHS i Uppsala för att sedan avsluta resten på universitetet. Jag har försökt söka på internet och har inte riktigt fått någon klarhet i hur det går till. Jag antar att en syo skulle kunna hjälpa mig med det här men efter som en forumet har en sån bra kunskapsbredd tänkte jag försökta här först för att därefter ha någon aning om vad syon snackar om (de brukar vara extremt opedagogiska). Jag vet förövrigt inget alls om hur det går till med högskoleansökningar och utbildningsupplägg. Någon som vet något om det jag pratar om eller har någon bra vägledning där jag lätt själv kan ta reda på information (dvs internet)? Inom ämnet statsvetenskap finns det inga "militära delar", dock kan man välja att läsa a, b eller c - kursen i statskunskap på FHS, de heter Statskunskap med inriktning krishantering och internationellt samarbete (iaf hette de så när jag läste där). De kurserna går att söka separat och vad jag förstod så var det de som läste statsvetenskapliga programmet som kunde välja att läsa en eller flera kurser på FHS. FHS har ingen egen examinationsrätt (än) utan den makten ligger hos UU, därav samarbetet skulle jag tro. Hoppas det klarnade lite iaf, annars så är det ju bara att fråga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 18, 2007 Author Report Share Posted December 18, 2007 Inom ämnet statsvetenskap finns det inga "militära delar", dock kan man välja att läsa a, b eller c - kursen i statskunskap på FHS, de heter Statskunskap med inriktning krishantering och internationellt samarbete (iaf hette de så när jag läste där). De kurserna går att söka separat och vad jag förstod så var det de som läste statsvetenskapliga programmet som kunde välja att läsa en eller flera kurser på FHS. FHS har ingen egen examinationsrätt (än) utan den makten ligger hos UU, därav samarbetet skulle jag tro. Hoppas det klarnade lite iaf, annars så är det ju bara att fråga. Okej, då klarnar det lite.. jag får försöka hitta resten via syo antar jag Tack för svaret.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 18, 2007 Report Share Posted December 18, 2007 Inom ämnet statsvetenskap finns det inga "militära delar", dock kan man välja att läsa a, b eller c - kursen i statskunskap på FHS, de heter Statskunskap med inriktning krishantering och internationellt samarbete (iaf hette de så när jag läste där). De kurserna går att söka separat och vad jag förstod så var det de som läste statsvetenskapliga programmet som kunde välja att läsa en eller flera kurser på FHS. FHS har ingen egen examinationsrätt (än) utan den makten ligger hos UU, därav samarbetet skulle jag tro. Hoppas det klarnade lite iaf, annars så är det ju bara att fråga. Om jag har en plats på samhällsvetar programmet på UU har jag en garanterad plats eller förtursrätt till dom kurserna? Eller hur funkar det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted December 20, 2007 Report Share Posted December 20, 2007 Om jag har en plats på samhällsvetar programmet på UU har jag en garanterad plats eller förtursrätt till dom kurserna? Eller hur funkar det? Eftersom jag själv inte läste kursen via samhällsvetarprogrammet på UU så har jag rätt kass info, jag har dock för mig att det var ett vanligt sökförfarande enligt gängse rutin. Har tyvärr ingen information om konkurrens och dylikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Eftersom jag själv inte läste kursen via samhällsvetarprogrammet på UU så har jag rätt kass info, jag har dock för mig att det var ett vanligt sökförfarande enligt gängse rutin. Har tyvärr ingen information om konkurrens och dylikt. Sedan får vi väl se hur det blir nu när FHS inrättas som "riktig" högskola med egen examensrätt, då behöver de ju inte samarbetet med UU på samma sätt längre. Känns ju konstigt om ansökan ska göras via UU och inte direkt till FHS vid vårens ansökningsperiod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Nu har jag fixat 3 inlägg som innehöll citat av citaten som i sin tur var citat av citaten... Citera det inlägg ni vill kommentera, det räcker så. Övriga inlägg finns redan i tråden. Vc_90 BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.