Jump to content

Anhörigdag för Utlandsstyrkan

Annahörig

Recommended Posts

Kul att höra!

Vad tar du med dig från anhörigdagen? Vad var det som var så bra?

Berätta för oss andra om hur det var.

/K

Jag tog mig friheten att vidga trådens titel något så vi kan tala mer anhörigdag här.

Kul att höra!

/K

Jag kom tyvärr sent, så jag missade den första delen av dagen. Jag hann således inte med de schemalagda aktiviteterna, vari ingick muntlig information till anhöriga. Det kan jag tänka mig var mycket bra!

Men jag är nöjd med min dag ändå; jag gick runt med min vän, pratade med människorna på de olika stationerna, tittade och pillade på vapen och klev in i vagnar.

Jag åkte till Livgardet för att få information om

-deras uppdrag i området mer specifikt

-hotbilden

-vilka vapen som är i cirkulation i området

-vilken sorts skydd vårt folk har mot dem

-material i allmänhet

Utan kunskap finns det inga gränser för oron. Och dagens skandalvinklade journalistik är bensin på orons eld för oss som går här hemma. Om rubrikerna skulle komma: SVENSKA SOLDATER BESKJUTNA MED XX, så vet jag att det klarar de, eftersom de har YY.

Men jag fick med mig mer därifrån än ovan nämnda information.

Jag fick lite inblick i vad det är för människor som åker ned. Att personligen ha pratat med människorna på olika poster och sett deras starka engagemang i sina områden -nu vet jag att det är bra folk. Jag behöver inte hoppas eller tro.

Utöver dagens lugnande effekt, var det också roligt att se det vardagliga i det hela. Utifrån sett verkar deras tillvaro ganska dramatisk. Det är lätt att bilda sig föreställningar om saker och ting... Och jag ska inte smussla med att jag haft fördomar (min farfar var yrkesmilitär av den svåra sorten, så det har förstås färgat mina tankebanor).

Men på Livgardet träffade jag mycket gott folk, bland annat en man som varit ute på tio missioner. Han verkade relativt ickepsykotisk :lol: vilket ju bådar gott för min väns framtid.

Något mer som var bra- är att det alltid är en god idé att besöka sina vänners arbetsplatser. Man lär känna varandra bättre.

Kul att höra!

/K

Jag tog mig friheten att vidga trådens titel något så vi kan tala mer anhörigdag här.

För mig var anhörigdagen en jätte rolig dag. Inte bara dagen utan från lördag till söndag. Vi som bor norr över fick lite mini semester från jobbet och vardagen här hemma också.

Vi träffade vår soldat och tog med honom ut för att äta vilket var oerhört trevligt.

På söndagen så var vi mkt spända och jag ville bara komma fram och se allt och få åka pansar terräng bilarna och få höra om hotbilden och se på bildspelet. Dte var mkt informativ och intressant inne i gympa hallen och han är så bra på att Prata. Tydligt och bra, så alla hör och kan ta till sig.

Sedan delade de in oss i olika grupper så vi fick träffa våra soldaters pc, gb och alla de som ska se till att våra grabbar har dte bra =).

Som han sa Andersson : Jag antar att de flesta anhöriga har som mina föräldrar där hemma på väggen, en bild av oss när vi är söta, vackra och ser oskyldiga ut. Mne jag lovar det är hårda grabbar detta, de kan ta han dom sig själva och de vet vad de gör.

Det kände jag lät tryggt för mig att höra. Och att höra hur de skröt om att de var så bra och att de gör allt till hundra procent och att ingen ligger på lat sidan kändes också tryggt att höra. Även om alla anhöriga vet att deras soldat är bra så är det en trygghet att få höra det av dem också.

Och att de presenterade sig vid fullständigt namn och balgrund var jätte bra.

Att man fick prata en stund med den som var chef för ens anhörigs grupp.

För det var fyra olika som var där och presenterade sig.

Så man fick lite kontakt med dem också.

Sedan tog vi bilder och det var jätte roligt och betydelsefullt för oss här hemma.

Att man fick göra så betyder mkt för mig iaf.

Ja det var en dag utöver det vanliga.

Min soldat fick även lyfta mig in i vagnen för jag är så kort och kunde inte ens nå upp till det där höga trapp steget.

Måste ha sett roligt ut kan jag tänka mig.

Ja man kan väl summera det hela som att jag inte ville åka hem.

Men på torsdag kommer våra soldater hem och då är det jul.

Tack alla för en sådan oerhört trevlig dag.