Jump to content

permissioner under värnplikten

Guest PHP

Recommended Posts

Hur går egentligen permissionerna under vpl till?

Helgpermission har man ju ibland men när på måndagen är det då tänkt att man ska infinna sig? Kan ju bli rätt lång resa om man bor långt från regementet...

Kommer inte ihåg reglerna helt men har för mig att på Ing2 så måste du vara innanför grindarna kl 06.00, annars snodde vakten leg. för dig. Sedan var det uppställningen som var nästa tid.

Tyvärr så kan det bli så att om du bor långt bort så kommer du hem sent på fredagen och måste åka tidigt på söndagen.

Permiss i stort är på 24H har jag för mig (fanken man börjar tappa kunskapen...) och den kan biviljas av Plutonchef. Ska du ha längre ledighet så heter det tjänsteledigt och då är det Kompanichef som biviljar den. Det finns fasta regler för vad som biviljas och ej.

EOD

Jo, det är det. Flickvänner är av någon anledning inte så glada när man knallar in 24.00, sover till 12 på lördagen och måste sticka 12 på söndagen igen. That's life....

Vill man slippa det så får man se till att hamna på ett förband nära hem. Kan ju alltid vara kvar över helgen och putsa på kängorna om man känner för det..... MÖI

EOD

Guest super Matrosen

jag kommer nog inte åka hem ofta nu när jag rycker in snart. Flyttade hemifrån för 2 år sedan så hemlängtan lär inte bli så svår hehe. Kommer knappast palla resa typ 8 timmar hem för att sedan bara stanna över 1 dag. Då spenderar jag hellre helgerna på regementet:)

jag lär inte heller kunna åka hem så ofta. ska till boden och det tar så lång tid för mig att åka dit/hem med tåg så jag kommer bara högst kunna åka hem varannan helg, då jag får flygbiljetter. nån som vart i boden och vet hur de funka?

de sa iaf att jag skulle få flygbiljetter varannan helg.

=)

menmen, jag ska inte klaga, har ju valt det själv.

varför boden??

valde skövde för där finns ju många olika, pansar och typ terräng iallafall.. tänkte om det finns mycke värnpliktigar så måste det påverka samhället och kanske billigare inträde till ställen, och såna förmåner lite här och där.. sen sa mina kompisar att skövde var sveriges dödaste stad typ 2001.. låter lovande ;)

granQ, Skövde är inte alls Sveriges dödaste stad. Tvärtöm ! Staden är rätt fin med några trevliga uteställen och en helsjysst biograf. Det som dock är lite jobbigt är att en stor del av folket ute på stan utgörs av pensionerade officerare, aktiva officerare och värnpliktiga. Speciellt jobbig när det kommer 20 onyktra lumpare marscherandes på två kolonner genom city och skriver "vänster-vänster-vänster höger-vänster" i kör. Pinsamt...

varför boden? flera anledningar, tex så vill jag vara långt hemifrån. bla för att jag tror att sammanhållningen blir bättre om man lever "på" varann på helgerna också. det sa iaf de som vart i boden. sen är jag ute efter den grymma vinterutbildningen som KB får däruppe. och så finns ju alla arméns truppslag utom träng. sen har jag vart där och det känns bra att komma till ett regemente som man vet är bra!

typ så är det.

fast jag funderade på skövde/MSS också, hade chansen att komma dit också. det var ett svårt val med det blev boden ändå...

*dumihuvet?*

:)

;)