Jump to content

INFO: Förberedelser för TolkS

Recommended Posts

TolkS följer inte terminssystemet, utan har inryck i juni, GSU under sommaren och påbörjar språkkursen ungefär då höstterminen börjar för skolorna. Det är i alla fall så det har varit tidigare. Vet att undassarna hade senare inryck i år, men har inte hört om samma sak gäller tolkarna.

Stämmer. Tolkarna vid TolkS rycker in i juni och muckar i augusti årligen.

• 2 weeks later...

Samhälls- eller naturvetenskaplig linje, skulle jag säga.

minikraven kan du läsa på http://www.undsakc.mil.se/tolks/

Öva upp ditt minne, är ett tips!

Lycka till!

Tjena!

Jag är ny här på forumet och jag hade uppskattat lite tips och förberedelser inför mönstring om man vill söka till TolkS. Jag går just nu fortfarande på gymnasiet så det finns gott om tid att anpassa betyg osv.

Spelar det någon roll vilken linje man läser?

Tacksam för svar! :)

Håller med föregående.

Det kan också tilläggas att Tolkskolans pedagogik är densamma som 60-talets skola.

Så har du en mamma eller pappa som kan berätta för dig vad det vill innebära, föreslår jag att du frågar.

350 glosor i veckan är ingen barnlek, direkt.

Men det krävs mer än så!

En god social förmåga är ett STORT plus, för alla som vill lyckas som förhörsledare!

Om du vill komma förberedd till tolkskolan, så skulle jag rekommendera att du övar upp:

- din självdisciplin. Tolkskolan handlar väldigt mycket om att avstå från allt annat än plugget.

- din inlärningsförmåga. Öva studieteknik: lär dig lära dig. Tolkskolans språkundervisning är extremt fixerad vid glosstudier - testa att lära dig en trehundra-femhundra glosor - på ett främmande alfabete - i veckan.

- din fysik. Du klarar inte tolkskolan om du inte är hyfsat tränad. Den enda avkoppling man har är löpspåret. All annan tid går åt till plugget.

Att kunna ett språk från början kan emellanåt vara ett problem: om du har läst arabiska på gymnaiset och sen kommer till tolkskolan och tror att du kan ta det lugnt... Det tar ungefär två veckor för tolkarna att ta sig igenom gymnasiekursen. Okej, kanske tre. Samma gäller ryskan och förmodligen även persiskan.

Tolkskolan liknar mest av allt ett sånt kinesiskt kampsportskloster. Under tiden på skolan finns ingen tid för något annat. Omöjligt med hemresor, omöjligt att ha ett liv vid sidan om. Svårt med flickvän/pojkvän. Glöm nationsliv, lediga fredagkvällar. Det handlar verkligen om att inse att man kryper in i en tillvaro som helt kommer att domineras av gloslappar. Man har sällan roligt, men då och då upplever man en stor tillfredsställelse över att ha klarat nåt enastående svårt. Mot slutet av utbildningen har gruppen ofta blivit oerhört sammansvetsad.

Det kan också vara på sin plats att notera att tolkskolan inte bara är något för extremt språkbegåvade människor. Pedagogin är inriktad på korvstoppning av den mest traditionella sort. Ytterst få att dem som pluggar på tolkskolan ger sig på en språkbana efteråt. Jag personligen genomlevde tolkskolan i början av 80-talet, på den tiden då alla gjorde lumpen. Tolkskolan var, trodde jag, en slö och bekväm sorts lump för en sån som jag som inte hade minsta lust att gräva gropar i skogarna i Sollefteåtrakten.

• 2 weeks later...

KlasNorr, här finns redan en tråd ang. extramönstring till TolkS. Det finns i nuläget inget behov av trådar för varje års extramönstringar. Någon måtta får det vara. Jag har slagit ihop din tråd med redan existerande sådan.

/simon, BlåGul