Jump to content

NBG-lejonet kastreras

Recommended Posts

Jaha, nu ska NBG:s lejon tydligen få sin dase bortretuscherad. Anledningen ska vara att kvinnlig personal har klagat! Klagade de bara på bilden eller var det något annat med koppling till denna, det är frågan (det låter som om en lejonsnopps vara eller icke vara är en väl liten sak att driva till EU-domstolen).

Men OM det BARA var själva bilden de störde sig på så säger jag följande: HAR NI INGA STÖRRE PROBLEM???

http://www.expressen.se/nyheter/1.966735/s...en-som-forsvann

BTW, vill ni snacka om kvinnliga soldaters vara eller icke vara så gå till för ändamålet avsedd tråd eller PM:a mig istället för att skräpa ned här.

• Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oerhört pinsamt. Sånt här drar verkligen försvaret i smutsen. Hur fan ska man hitta folk som vill vara med i en styrka när man bara FÖRSÖKER gör en (minoritet!!!) till lags? Att klaga på en sån här sak borde leda till uteslutning.

Jag ska inte åka på utlandstjänst så länge sånt här barnsligt skit pågår. Iallafall inte under någon battle-group flagg... fan alla skrattar åt sånt här, inte ens de man vill göra till lags (tjejer) tycker sånt här är vettigt. Jag är 100% säker på att alla tjejer jag känner skulle tycka det här är förbannat löjligt. Ger man sig in i FM vet man att det inte är mestadels killar där, och då får man anpassa sig. Inte tvärtom.

Så jävla vekt av FM att man mår illa.

Den heraldiska konstnären Vladimir A Sagerlund på Riksarkivet är den som gjorde det ursprungliga förbandstecknet.

– Ett heraldiskt lejon är en kraftfull och ståtlig symbol med genitalierna i behåll och jag kan inte stå för en beskuren bild. Försvarets traditionsnämnd gjorde ändringar utan mitt medgivande. Försvaret är okunnigt om heraldik. Vapensköldar med lejon utan genitalier gavs förr till dem som förrått kronan, säger han till GP

LÄNK

Jösses, vad skall man säga? Det hela drivs på sandlådenivå.

Om det nu stämmer som heraldikern säger så har kvinnorna förrått sitt land och försvaret lägger sig platt inför detta.

Att bara börja klaga på detta är under all värdighet och visar bara att det finns personer som inte skall vara i FMS verksamhet.

Jag blir så matt och upprörd av att saker inte kan få vara på en korrekt sätt utan att det skall finnas någon dj**el som tycker att det är kränkande.

Detta känns djupt tragiskt. Har pratat med goda vänner inom NBG idag och SAMTLIGA uppger att de vaknade i morse och var sämre soldater... Tydligen är det så att all NBG's förmåga satt i the lion dick.. Enligt väl underrättade källor kommer regeringen på måndag nästa vecka anmäla till EU att NBG ej längre kan lösa uppgift... Reason: The Heraldick

ELLER!!

Så kan man förundras över en organisations agerande men inte låta detta ta mer energi än en enkel axelryckning.. Fast det är klart, K3 blev ju kasst när de flyttade från Skövde och KJ suger ju efter kullen 93-94 som var de sista med treudden i baskern... eller?

:unsure:

Utomordentligt löjligt. Rent av pinsamt. Hur kunde det bli så här? Det vansinniga idag är att all typ av symbolik tolkas som kränkande av det/den/dom som den INTE symboliserar. I det här fallet hankön vs. honkön! Men lejonet på bilden är fortfarande en hanne, låt vara kastrerad. Denne har nämligen manen kvar, säg är inte DET något att våndas ihjäl för?! Nej fy fan, det säger jag bara. Jag är den förste att skriva under för lika lön mellan könen men detta samhälle har fanimej sjunkit ihop till ett enda stort dagis, där ingen, jag säger INGEN orsak är för obetydlig för att springa och tjuta hos fröken. Och så blir det saft och bullar och tröstpris och roliga timmen hela dagen... Annars kan man ju alltid slänga sig på golvet och skrika som en jävla dåre... :unsure:

Tur att dom inte ändrade det här när dom gjorde en "nyversion" av elfsborgs regementes fana, där är gentitalier och allt i behåll. Paradoxalt nog så saknas genitalierna på Göteborgs stads lejon... Betyder det här att Göteborg har förått kronan då?

Kanske borde säga upp mitt kontrakt hos försvarsmakten och se till så att Göteborg går hela vägen och faktiskt blir självständigt en gång för alla, för som sagt, vi har ju bevisligen förrått kronan minst en gång redan...

Är jag löjlig? Allt är relativt....

edit:

personligen tycker jag att lejonet ser bättre ut när det saknar sina genitalier

Bilar, vapen, knivar och prylar har man ju hört om... Men nu så är det tydligen bokstavligen så också, större penis på flaggan... mindre i byxan.... eller?

Edited by dxl

Varför är ingen upprörd över att stjärnorna togs bort?

Jag såg också artikeln i I&F, men förstår inte varför folk lyckas uppröra sig över att märket blivit retuscherat. De som känner sig kastrerade kan ju alltid i smyg måla dit en liten penis på sitt märke?

För övrigt är Rokares ordlek bland de roligaste på länge på SoldF. :unsure:

Läste om det I&F och tyckte redan då att det var lite fjantigt att man gjorde den ändringen.

Men sedan att det varit en massa liv om det innan som påverkade detta är ju bara urlöjligt. Man skämms ju.

Vända sig till eu-domstolen, vad fan är det för fasoner?!

Tur att man inte är med i detta förband som förrått kronan då. :unsure:

Läste lite svar på en artikel om detta och fann en bra beskrivning "ett impotent eunucklejon".

Hittade även detta i en blogg:

"jahaa då har feminismen nått till traditionell symbolik och har lyckas ändra på ett kulturarv,,,

den svenska utlandstyrkans symbol har blivit könsstympad, det stolta lejon som styrkan bär som symbol har blivit en enuk. varför? Jo för den representerade inte alla i styrkan, det fanns ju kvinnor med, inte bara killar. Men nu kan man undra om inte kvinnor oxå kan se symbolik i en erigerad penis? det är en av dom äldsta symboler för kraft och nyskapande som världen känner.

I förkristliga gudinnekulter och hedendom var fallosen en symbol lika stark som korset är för de kristna, och de flesta historiker är överens om att deras kultur var ( i religiös grund i alla fall) jämnlik.

måste kännas bra för de tjejer som har jobbat för detta, känns verkligen som meningsful tid och energi, har dom inget bättre försig, fan detta skall ju vara spjutspetsen i vår millitära insats borde dom inte träna, äta, sova? det gjorde i alla fall jag då jag fick militär utbildning?

jag har en vän som är officer i grekiska armen, hans förbands (nått typ an infanteri)symbol är Palas Atena (tror hon är jaktgudinna och beskyddare av soldater,,Osäker rätta mig om jag har fel) med blottade bröst(oxå en styrke-symbolik), undrar vad svenska, kvinnliga, feministiska soldater skulle tycka om det? bra är ju en stark kvinna som symbol? eller könsförtyckande? stå och visa pattarna är ju helt klart opassande och objektifierande av kvinnor!?

troligtvis skulle man ge sig på även en sådan bild, för jag har sagt det förr och säger det igen - feminismen likt Laestadianismen ser fan i allt. utan hänsyn till fakta, hur det uppfattas och incitament så döms saker på feminismensaltare, godtyckligt med hänvisning till att

- vi feminister bestämmer vart PC piskan skall vina!"

Hahahaha! Fy faan vad pinsamt! Detta är den post-moderna försvarsmakten vi har idag....

Om Engelbrektsson ville ha en könsneutral heraldisk korrekt symbol, då kunde han väl valt något annat än ett androgynt lejon!?

:unsure:

/K

Grejen med just lejonet är väl att det återfanns hos samtliga länder i deras statsvapen. Sedan tillkom Irland om jag inte minns fel och dom har inget lejon i sitt statsvapen dock.

Det är på tiden att det sker lite utveckling! Äntligen! Era förstoppade gubbhögar! :)

Okej, det var ett skämt. Mer allvarligt tycker jag att allt förändras, allt utvecklas - så även heraldiska vapen. Vad som en gång gällt behöver inte vara för all evighet och eftersom nu kvinnor är en del av NBG så kan det väl vara bra att ta bort den allra främsta manssymboliken? Skulle man nu vilja luta sig mot traditioner så har jag bestämt för mig att Folkkungaättens vapen var ett lejon utan bihang. Mycket längre tillbaka än så kommer vi väll inte heraldiskt i Sverige? Och för den delen, sitter vekligen precic ALL manlighet i snoppen? Manen är ju kvar som någon påpekade så inget är väl förlorat.

I övrigt är det här en fullständigt fjantig diskussion som jag nu i alla fjantighet har bidragit till, mest för att jag tycker det är fjantigt att uppröras över det som skett var fjantigt... :unsure:

Guest Major Error

Vafalls, är det första april redan ;)

Gissa om jag blev förvånad när jag läste det här på FMG i morse.... man häpnar....

(IRONIVARNING HÄRNÄST)

Jag tycker att vi skall avskaffa den svenska flaggan, då den avbildar ett

kristet kors.... jag som är hinduisk/buddhistisk/ateistisk/muslimsk/animistisk soldat

i Försvarsmakten vill inte representera det kristna korset......

(SLUT IRONI)

Vänta bara, den kommer härnäst....

Jag tycker att om man inte kan lösa sådana här problem utan att gå till EU-domstolen,

så bör man nog inte jobba i FM.... skulle vilja se vem som skrivit anmälan... vore väl

kul att vederbörande i sann ÖRA (ÖPPENHET, RESPEKT, ANSVAR) anda fick stå för sin

åsikt offetligt.

Jag skulle vilja hävda att om någon mår dåligt av en sådan detalj och dessutom vill driva

saken så långt, så har man sannolikt en stresströskel som är så låg att man inte klarar av

den mentala stressen i en konfliktzon.... alltså kan vederbörande rimligtvis ges lämpligare

inre tjänst som inte medför mental stress/belastning, t.ex. bokförrådet......

Bara mina 2 cent.......

mvh

Major Error

JAg tycker att man i och med detta har fått med HBT frågan på ett bra sätt :unsure: Här har vi alltså ett lejon utan snopp, alltså en lejoninna, men eftersom den har en man så betyder väl det att den(lejoninnan alltså)har klätt ut sig till ett lejon, crossdressing således. Kommer inte ihåg vad det heter när kvinnor klär ut sig till män(tantvestit?) Men det verkar enligt mig på någotvis falla in i HBT facket som någon form av transsexualitet. Rimligen borde alltså de flesta minoriteter vara tillfredsställda. :)

Jag tycker att det här är en viktig fråga.

Ett kastrerat Lejon...

om man skickar in en soldat i en by där människor bor vilka känner till lejon från vardagen... med ett kastrerat lejon uppsytt på armen... hur tror ni att han/hon ska vinna någon respekt där?

De äldre kvinnorna i byn kommer att ligga i drivor och vrida sig av skratt för den som försöker morska upp sig, med ett kastrerat lejon!?!

Någon måste vara helt dumihuvudet som beslutar sådant här.

Bara för att vi har en hysterisk *i falsett* debatt om könsroller , betyder ju inte det att SAMMA debattklimat råder i andra delar av världen där de stackars soldaterna skall verka.

Många av de platser jag besökt är väldigt öppet och frankt sexuellt anspelande, och kvinnorna i synnerhet vet att skratta och håna ett omanligt beteende.

Det kan ju tillochmed leda till att våra soldater hamnar i trång situation och måste bruka våld pga. denna dumma ... ja jag hittar inte ord.

Jag blir bara så trött, måste vi svenskar alltid utmärka oss... på det HÄR sättet? Vad e problemet?

Tur, säger jag, tur att jag inte tillhör NBG, jag skulle ha gått på dagen.

Pappsen (Gammal och SÅ trött)

Jag tycker att det här är en viktig fråga.

Ett kastrerat Lejon...

om man skickar in en soldat i en by där människor bor vilka känner till lejon från vardagen... med ett kastrerat lejon uppsytt på armen... hur tror ni att han/hon ska vinna någon respekt där?

Hade du ens refleterat över det om det inte varit löpsedelsrubriker? Jag anser mig vara hyfsat insatt i heraldik och symboler och yada, men jag hade aldrig någonsin tänkt "jävlar det där måste vara en fruktansvärt mesig soldat, märket han bär saknar ju penis"

När jag snabt blädrade igenom IoF tidningen så trodde jag först att det var en sån där röstning som var på gång, "vilken fana vill du helst se" och jag tycker att den utan penis är snyggare..

Hur skulle en människa i en by där man lever i ett starkt patrialkat skulle ge respekt till en soldat med en kvinna, eller en barbröstad kvinna som någon annan nämde här?

Det är bara töntigt att tro att hela världen består av människor som är überinsatta i heraldiska seder och bruk.

Det kan ju tillochmed leda till att våra soldater hamnar i trång situation och måste bruka våld pga. denna dumma ... ja jag hittar inte ord

Jag tror att våra soldater löper mycket större risk att hamna i en trång situation pga korset på flaggan och armen än för ett lejon

Spontant känns det här som en icke-fråga ... åt BÅDA hållen så att säga. Kissen har snopp! Oh, ve och fasa, vilken HEMSK symbol. Moralpanik och indignation! ... Onödigt och felprioriterat att slösa energi på en sån skitsak. Hursomhelst så blev situationen helt plötsligt ... Kissen saknar snopp! Kors och jösses, hur SKA NBG bli mottaget nu då? Ånyo moralpanik och indignation fast från en annan del av läktaren. Om möjligt ÄNNU mer onödigt och felprioriterat att hetsa upp sig. Kissens snopp är en marginell sak i det stora hela. Det finns andra saker som torde vara dimensionerande för förbandets förmåga att lösa uppgift.

Släpp snoppen och kom in i matchen!

Spontant känns det här som en icke-fråga ... åt BÅDA hållen så att säga. Kissen har snopp! Oh, ve och fasa, vilken HEMSK symbol. Moralpanik och indignation! ... Onödigt och felprioriterat att slösa energi på en sån skitsak. Hursomhelst så blev situationen helt plötsligt ... Kissen saknar snopp! Kors och jösses, hur SKA NBG bli mottaget nu då? Ånyo moralpanik och indignation fast från en annan del av läktaren. Om möjligt ÄNNU mer onödigt och felprioriterat att hetsa upp sig. Kissens snopp är en marginell sak i det stora hela. Det finns andra saker som torde vara dimensionerande för förbandets förmåga att lösa uppgift.

Släpp snoppen och kom in i matchen!

Haha! :Malaj: Får man nominera detta till årets inlägg? Det var länge sedan jag läste något så tänkvärt och hysteriskt roligt på samma gång. Jag garvade så mycket att jag grät. :wacko: Huvudet på spiken!

En egen reflektion:

Jag har gått förbi en massa NBGare och tom pratat med en eller två men det är först idag som jag har fått reda på den symbolen som dom bar på hade ett manligt könsorgan. Om jag upptäcker det först efter x antal månader, och då har jag även sett märket på nära håll, så tror jag knappast att den lokala bybon i valfri världsdel kommer att uppmärksamma det heller när skyttegruppen går genom byn. Personligen så är nog den lokal bybon mera intresserad av personen i uniformen än ett litet tygmärke som sitter på axeln.

Sen kan man fråga sig vad det egentligen kostade att ta det här beslutet och hur mycket dom vann på det. Fast nu när alla klagar på att det fattas ett par mm svart tråd på märket så kan man göra märket i två versioner: en med och en utan.

Alla blir lyckliga, hkv får nått att göra samt att försvarsbudgeten används till något nyttigt för en gång skull!(lätt ironisk)

Men är det inte så att det märket som bärs på fältuniform bara är en "enklare" version och det kommer därför inte att ändras eftersom det inte finns något att ta bort?Ändringen gäller väl de fanor som håller på att tillverkas?

För mig kunde man struntat i något förbandsmärke helt och hållet, det kommer ju inte användas ändå. Vid möjligt mission finns det redan ett fastslaget missionmärke för EU trupp.

Sedan att man kan lägga energi på att störa sig på en bit tyg (läs fana) är ju helt otroligt, med snopp eller inte va F*N spelar det för roll, jag blir så trött.

Största problemet verkar vara att C NBG totalt skiter i Upphovsrätten, hade han varit smart så hade han instruerat sina experter att gå tillbaka och ordna en justering hos konstnären som tog fram vapenskölden.

Annars får jag säga att det är en snygg symbol, synd bara att den efter kastreringen ger signalen för feghet/misshaglighet.

Charlie Spartan