Jump to content

Hittat ännu fler vrak på P4...

Mats

Recommended Posts

I förra veckan så strosade jag runt lite vid de gamla stridsvagnsgaragen på P4 garageområde. Alltså där Lif och 5. komp har sina 401 med mera. Där stötte jag på ett vrak av ett stridsfordon 90, utan drivhjul och band, resten verkade intakt men tornet var täckt av en pressening.

Framför 90-vraket stod ett oidentifierbart chassi. Stort som till en stridsvagn och med ett annorlunda dämpsystem. Såg ut som om det var vanliga vätske/gas-dämpare på bärhjulen.

Sist och minst så såg jag en underlig gammal pbv med som en inbuktning i sidan med 2 skottgluggar för finkalibervapen och vad som såg ut som en större för något grövre.

Varför står inte dessa klenoder på museum?

Hmm, nåt ska väll visserligen framtidens arkeologer göra också...

Pbv-"skrotet" som står där uppe är lite intressant. En försöksvagn med skottgluggar i sidorna för att man skulle kunna skjuta inifrån vagnen. Jag har nån artikel och bilder på det hela.

Hade jag lagt ut alla bilderna jag fått från Dominikanska Republiken på gamla L-60 och Lynx:ar som står där hade nog en del av er BÖLAT....:D

Lynx_39

Ok, där, precis utanför milo/markverkstaden står ju 4 st Strv 104, åtskilliga Ikv 91, BV 206 med mera.

Innan vi åkte ut på batövning förra måndan så kom det 3 st nymålade Ikv 91 och en Strv 104 som blev förbibogserade.

Såg en T-55 för ett par veckor sedan, i bra skick utanför miloverksatden, östtysk, tittade ner lite, skulle inte byta bort min 90a.

Tittade endast ner på förarplats. Föraren satt på en dyna på durken. Annat mot porsche (?) stolen i 90an. Kunde inte identifiera något ryggstöd. Bakom föraren kunde man krypa upp i tornet verkade det som, fanns ingen form av beröringsskydd. Verkade inte som om tornet hade något golv heller, men så var det väll även på tidiga Centurion vad jag har hört?

jo...t-54(55) serien e ju byggd för krig och innet annat...därav utstickande kanter ock dylikt i stridsutrymmet ;)

Men våra vagnar e ju byggda enbart för svenska slappa värnpliktiga som bara kommer att se krig om dom slår på kabelteven.... B)

Därför har vi mjuka säten i våra vagnar...

mer massproducering utav vagnar...ner med besättning och ut på övningsfält.....utb 14 Pbrigader varje år för att sedan ta(återta) skåne från danskarna.... :D

Jaja......sköööööööja baa me eer

Skulle vara kul att ha som slutövning nån gång. Vi bjuder in danskarna att invadera Skåne. Sen kastar vi ut dem i havet igen, som i gamla tider, fast med BT.

Scenario:

Danskarna har invaderat och intagit försvarsställningar på Hallandsåsen då fredsförhandlingar påbörjats. Svenskarna spelar ett rävspel och låssas vara slagna men i hemlighet mobiliserar "ÖBs klubba", 9. pansarbrigaden, som anfaller och det blir en repris på slaget vid Lund. :)

Tycker faktiskt på fullaste allvar att det vore något.

jo...t-54(55) serien e ju byggd för krig och innet annat...därav utstickande kanter ock dylikt i stridsutrymmet ;)

Men våra vagnar e ju byggda enbart för svenska slappa värnpliktiga som bara kommer att se krig om dom slår på kabelteven.... B)

Därför har vi mjuka säten i våra vagnar...

mer massproducering utav vagnar...ner med besättning och ut på övningsfält.....utb 14 Pbrigader varje år för att sedan ta(återta) skåne från danskarna.... :)

Jaja......sköööööööja baa me eer

Du är inte klok...

Massproducera grävmaskiner och hackor så kanske vi blir av med reservdanskarna nå´n gång :)

Misstänker att jag kommer få lite skit för detta :)

Scenario:

Danskarna har invaderat och intagit försvarsställningar på Hallandsåsen då fredsförhandlingar påbörjats. Svenskarna spelar ett rävspel och låssas vara slagna men i hemlighet mobiliserar "ÖBs klubba", 9. pansarbrigaden, som anfaller och det blir en repris på slaget vid Lund.  :)

Det fanns bara EN ÖB:s Klubba och det var första flygeskadern, E1, med ett antal attackdivisioner AJ 37, och gärna för mig skicka in ett par divisioner AJ med fullast i ditt scenario skulle det nog ge ett intressant resultat. B)

Jag hittade det vraket du visade bild på Swede, det var inte det jag menade.

Såg även en Strv 104 som rullade in i finspolen idag. För egen maskin. Han inte titta så mycket på den för jag var tvungen att finspola min 90:a.

Som urbota skåning stöder även jag föreningen spettet. För vad för nytta har vi av er uppsvenskar egentligen????

Det skall även finnas en rikssvensk förening med samma mål.

De brukar hjälpa till vid försöken att spetta loss Skåne, fast från den "svenska" sidan av gränsen...

F.ö. så gnällde ni väl inte allt för mycket över över den svenska "överhögheten" mellan 1940-04-09 och 1945-05-09?

• 1 month later...

Kunde inte hjälpa att lägga mig i debatten skåne Vs. omvärlden.

Min åsikt: Spetta loss hela jävla motorområdet med 122or och hela skiten från P4 och montera upp det på Revingehed.

Då kommer vi äntligen få ett pansarregemente i Sverige som kan kriga, som har Sveriges bästa pansarövningsfält, som har närhet till de mest användbara skjutfälten OCH den modernaste materielen.

P4 är ett slöseri med bra pansarplåt.

Ok, där, precis utanför milo/markverkstaden står ju 4 st Strv 104, åtskilliga Ikv 91, BV 206 med mera.

Där står också en hel del nya lastbilar, och en del annat skrot. Lite 30-bilar och vad det är. Men allt är inte skrot; mycket av det som stått där de senaste veckorna är P18:s prylar som väntade på ASÖ:n. Och för att vara ännu mer petimeter så var det inga 206:or som stod där, utan 2068:or. Stoooor skillnad! :angry:

Och för att vara ännu mer petimeter så var det inga 206:or som stod där, utan 2068:or. Stoooor skillnad! :angry:

RLBV2068 är det som gäller. Antar att du har en sån... 301? 303? 335? Själv hade jag 318... (Internt, Gustav-TS förstår nog.)

Och för att vara ännu mer petimeter så var det inga 206:or som stod där, utan 2068:or. Stoooor skillnad! :dong:

RLBV2068 är det som gäller. Antar att du har en sån... 301? 303? 335? Själv hade jag 318... (Internt, Gustav-TS förstår nog.)

Jäpp, 335:an är min, min och bara min... I två veckor till :dong:

Spetta loss hela jävla motorområdet med 122or och hela skiten från P4 och montera upp det på Revingehed.

Då kommer vi äntligen få ett pansarregemente i Sverige som kan kriga, som har Sveriges bästa pansarövningsfält, som har närhet till de mest användbara skjutfälten OCH den modernaste materielen

P7s stridsvagnar har jag hört fått stryk av P4 vid två tillfällen under detta året. Under en övning kompani mot kompani innan slutövningen och under just slutövningen.

Första gången på P7s hemmaplan och andra gången i Skövde.

Inte bara för att de var 121:or mot 122:or utan mycket på grund av besättningars och chefers klipskhet och alerthet.

Spetta loss hela jävla motorområdet med 122or och hela skiten från P4 och montera upp det på Revingehed.

Då kommer vi äntligen få ett pansarregemente i Sverige som kan kriga, som har Sveriges bästa pansarövningsfält, som har närhet till de mest användbara skjutfälten OCH den modernaste materielen

P7s stridsvagnar har jag hört fått stryk av P4 vid två tillfällen under detta året. Under en övning kompani mot kompani innan slutövningen och under just slutövningen.

Första gången på P7s hemmaplan och andra gången i Skövde.

Inte bara för att de var 121:or mot 122:or utan mycket på grund av besättningars och chefers klipskhet och alerthet.

Det är inte helt rätt. Duellvärdet i BT skiljer sig oerhört från 121 till 122.

P4:as stridsteknik gick ut på att köra linje framåt utan att tänka.

I början gick det dåligt för P7, i slutet för P4.

Jag vidhåller att P4 är ett sämre regemente på alla nivåer..

Jaja, det är klart att du hävdar det och jag motsatsen.

Jag har ju bara lyssnat på våra strv-killar.

Men jag måste ju säga att de gånger jag mött dem i dueller med 90an har vi varit snabbare. Fick en av I19s 122:or i front och nedkämpade den...

Självklart kan man ju diskutera BTts realism, många gånger har jag stört mig på det.

Matrielen spelar ju stor roll. Nedkämpade själv en 302 pluton från vad som såg ut att vara P7 på mindre än 2 min i Kvarn under Våreld. Trodde P7 bara använde 9040 numera?

Kan tilläggas att när mitt kompani (iaf 1/3 av P4) med 9040 gav både P4s och I19s stridsvagnskompanier en rejäl mangling nere i Skillingaryd. I19s pansarskytte vågade inte bataljonchefen sätta in. Men hade han skickat dem i täten genom skogen tror jag att han segrat istf att skicka stridsvagn frammåt på skogsvägar som vi minerat.

Helt kass kan vi omöjligt vara.

Materielen spelar ju stor roll. Nedkämpade själv en 302 pluton från vad som såg ut att vara P7 på mindre än 2 min i Kvarn under Våreld. Trodde P7 bara använde 9040 numera?

Helt kass kan vi omöjligt vara.

P7 använder PBV 302 som funktionsfordon där ni använde PBV 401.

Även en blind höna hittar ett korn då och då.......