Jump to content

Skydd mot kärnvapen?

Recommended Posts

Ja, i min befattningsbeskrivning står det så här om gsu:n:

"Utbildningens omfattning och innehåll

Utbildningen är uppdelad i tre skeden. Det första kallas grundläggande soldatutbildning och pågår cirka tre månader. Under detta skede lär du dig sådant som alla soldater måste kunna. Utbildningen omfattar bland annat vapentjänst, fysisk träning, exercis, strid, sjukvård, skyddsvaktut-bildning och skydd mot biologiska och kemiska vapen samt kärnvapen"

Min fråga blir, hur skyddar man sig mot kärnvapen, som man kan tänka sig att soldater ute i fält kan göra? Antar att det handlar om något lite mindre avancerat än att bygga en blykostym.

Ja, i min befattningsbeskrivning står det så här om gsu:n:

"Utbildningens omfattning och innehåll

Utbildningen är uppdelad i tre skeden. Det första kallas grundläggande soldatutbildning och pågår cirka tre månader. Under detta skede lär du dig sådant som alla soldater måste kunna. Utbildningen omfattar bland annat vapentjänst, fysisk träning, exercis, strid, sjukvård, skyddsvaktut-bildning och skydd mot biologiska och kemiska vapen samt kärnvapen"

Min fråga blir, hur skyddar man sig mot kärnvapen, som man kan tänka sig att soldater ute i fält kan göra? Antar att det handlar om något lite mindre avancerat än att bygga en blykostym.

Det finns mer eller mindre funkis saker man kan göra. Generellt handlar det om hur man ska bete sig där man kan utsättas för radioaktivitet. Handlar om när skyddsmask ska användas samt lite andra sätt att skydda sig på.

Edited by H0lK

Betänk att de enda 2 gånger som kärnvapen använts i krig, så överlevde trots allt 100 000 tals människor, många med olika grader av skador.

Utbildningen ger kunskaper om hur man ska minska skadeverkan från den farligaste långtidsverkan strålningen.

Strålning kan komma ifrån en rad olika andra typer av källor också, smutsiga bomber civila strålkällor, ammunition med "depleted uranium" mm.

Charlie Spartan