Jump to content

Missionsanpassad M/90 Djungel?

volt

Recommended Posts

Hej!

I senaste numret av Insats & Försvar (nr 3 - 2007) på uppslaget 26-27 står en massa om NBG och om hur soldaten rustas. Där finns en bild på fläckiga ryggsäckar, jag gissar att det är en bild bara för att visa på skillnaden på missionsanpassning. Ryggsäckarna är i M/90-mönster, en vanlig, en öken och en ljusgrön kallad djungel. Finns det någon uniformsvariant i M/90 ljusgrön djungelnyans? Min M/90L är inte ljusare än min vanliga M/90 (vilket väl varit det närmsta djungel man hittills kommit).

Under utprovning kanske? Eller bara i skribentens och min livliga fantasi?

För övrigt, har termen UA (= uppdragsanpassad/anknuten) utgått till förmån för missionsanpassad? Eller lever de båda termerna parallellt i samförstånd?

(Nej, jag hittade inte den gamla tråden om M/90 och alla dess varianter. Kanske finns svaret redan där)?

Över och ut! /volt

Edited by volt

Hej!

I senaste numret av Insats & Försvar (nr 3 - 2007) på uppslaget 26-27 står en massa om NBG och om hur soldaten rustas. Där finns en bild på fläckiga ryggsäckar, jag gissar att det är en bild bara för att visa på skillnaden på missionsanpassning. Ryggsäckarna är i M/90-mönster, en vanlig, en öken och en ljusgrön kallad djungel. Finns det någon uniformsvariant i M/90 ljusgrön djungelnyans? Min M/90L är inte ljusare än min vanliga M/90 (vilket väl varit det närmsta djungel man hittills kommit).

Under utprovning kanske? Eller bara i skribentens och min livliga fantasi?

För övrigt, har termen UA (= uppdragsanpassad/anknuten) utgått till förmån för missionsanpassad? Eller lever de båda termerna parallellt i samförstånd?

(Nej, jag hittade inte den gamla tråden om M/90 och alla dess varianter. Kanske finns svaret redan där)?

Över och ut! /volt

"M90 Tropik Grön" som jag tror förådsnamnet är kom under de sista Liberiamissionerna.

Den är i grunden samma uniformsystem som ökenvarianten, utan vindjackan och då såklart i grönt cammo.

Du som läser Insats & Försvar, ta en titt i förra numret om jungle utbildningt för NBG befäl så ska du se att de använder denna uniform.

Bifogar en bild från Liberia men både hefigur och närbild.

guthrie_9.jpg

Här är länk till tråd men mer info och bilder på 291477-AI689652 JUNGLE BOOTS, black

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...opik&st=300

Edited by 3924

snälla!!!

finns det någon som på fullt allvar tror att försvarsmakten kommer att få fram stridsäckar, packsäck och ens sv2k i missionsanpassat mönster eller ens färg innan 080630?

att det kommer uniformer och märk nu mina ord, TILL DE SOM HAR STÖRST BEHOV AV DEM, är förhoppningsvis klara till insats.

däremot lär vissa enheter få kämpa på i 90L.

folk som skall hålla sig på campen kommer gissningsvis få vänta ett tag på öken och djungel uniform.

någon som på fullt allvar tror att det kommer flygdräkt 08K eller M90 hkp djungel?

snälla!!!

finns det någon som på fullt allvar tror att försvarsmakten kommer att få fram stridsäckar, packsäck och ens sv2k i missionsanpassat mönster eller ens färg innan 080630?

Troligtvis inte, då datum på sanfärgad sv2k är satt tidigast till början av 2009.

att det kommer uniformer och märk nu mina ord, TILL DE SOM HAR STÖRST BEHOV AV DEM, är förhoppningsvis klara till insats.

däremot lär vissa enheter få kämpa på i 90L.

folk som skall hålla sig på campen kommer gissningsvis få vänta ett tag på öken och djungel uniform.

Nu kan det vara så att just M90 Tropik Grön (djungel uniformen) finnas ganska bra på lager, det som brister skulle jag nog tro är ökenuniformen. När anbudet gick ut på dessa båda modeller från FMV så skulle de anskaffas i lika stora volymer. När det nu bara är Liberia missionen som använt denna modell så borde leveransen ha kommit ikapp ganska bra. (notera detta är en gissning)

någon som på fullt allvar tror att det kommer flygdräkt 08K eller M90 hkp djungel?

Anbud om nya hkp overall liger ute nu. Men då både flygdräkt för stidsplan och hkp torde ha ganska höga krav på sig när det gäller flamskydd så finns det nog en övre gräns om hur luftiga man kan göra dessa.

Edited by 3924