Naccache Posted December 8, 2007 Report Share Posted December 8, 2007 God kväll! Vintern är här och kylan är här plus att behovet av en ny vinterjacka bara blir större med var dag som går. Nu är det ju så att M/90-jackan är så oerhört bekväm men att köpa en civil sådan med kamo känns så konstigt, vill inte gå omkring på stan med en kamo-jacka. Frågan lyder; Finns M/90-jackan i sin vanliga utförande UTAN kamoflagen? MVH Naccache Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Naccache: M90 jackan skall finnas i annan färg. Tror det är räddningsverket eller banverket som använder. Vet att detta diskuterats i en annan tråd. Kan dock inte hitta den. Polisens M92 jacka är det närmaste civil färg jag sett. Uppbyggd på samma sätt. Min personliga reflektion är att m90 jackan inte är direkt optimal för vinterbruk. Saknar bla huva. Finns ju fler bättre vinterjackor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Banverket har en 90 kopia i blått och orange med banverkets logtyp på ryggen. Om du vill ha en enfärgad 90 jacka så finns det en helgrön variant som var med under ut provningen av FU90, dyker ibland upp på tradera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naccache Posted December 9, 2007 Author Report Share Posted December 9, 2007 Om du vill ha en enfärgad 90 jacka så finns det en helgrön variant som var med under ut provningen av FU90, dyker ibland upp på tradera. Det var något sådant jag hade tänkt mig, det finns inte att köpa genom en nätbutik då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Om du vill ha en enfärgad 90 jacka så finns det en helgrön variant som var med under ut provningen av FU90, dyker ibland upp på tradera. Det var något sådant jag hade tänkt mig, det finns inte att köpa genom en nätbutik då? Dom enfärgade jackorna är tyvärr ganska sällsynta, enda chansen att få tag i en är att söka runt på nätauktioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naccache Posted December 9, 2007 Author Report Share Posted December 9, 2007 Om du vill ha en enfärgad 90 jacka så finns det en helgrön variant som var med under ut provningen av FU90, dyker ibland upp på tradera. Det var något sådant jag hade tänkt mig, det finns inte att köpa genom en nätbutik då? Dom enfärgade jackorna är tyvärr ganska sällsynta, enda chansen att få tag i en är att söka runt på nätauktioner. Då vet jag, tackar för hjälpen Vet du någon jacka som är lik M90 i form och funktion samt enfärgad som finns att köpa i butik/nätbutik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 tagia forrest är väl det närmaste du kommer. om inte överskottsbolaget har någon vidrig kopia också. de har ju kopierat m90-byxorna iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 köp en M/90 Jacka och textilfärg till att använda i tvättmaskin vet dock inte om det blir ett bra resultat.... annars har jag för mig att en större tillverkare av frilufts kläder som börjar på Hoch slutar på aglöfs hade en näst intill identisk jackapå mitten av 90-talet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 köp en M/90 Jacka och textilfärg till att använda i tvättmaskin vet dock inte om det blir ett bra resultat.... annars har jag för mig att en större tillverkare av frilufts kläder som börjar på Hoch slutar på aglöfs hade en näst intill identisk jackapå mitten av 90-talet "Hochaglöfs"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NEPPEL Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Jag sitter på en sådan enfärgad m90, trodde försvaret reade ut massa sådana. Jag kan säga som så att jag inte använder den, den är otymplig och tung, och det känns dessutom lite nördigt att använda militära kläder i det civila. Men skulle jag ut och leva i skogen så funkar den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naccache Posted December 9, 2007 Author Report Share Posted December 9, 2007 Jag sitter på en sådan enfärgad m90, trodde försvaret reade ut massa sådana. Jag kan säga som så att jag inte använder den, den är otymplig och tung, och det känns dessutom lite nördigt att använda militära kläder i det civila. Men skulle jag ut och leva i skogen så funkar den. Skulle man kunna få se en bild på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Jag sitter på en sådan enfärgad m90, trodde försvaret reade ut massa sådana. Jag kan säga som så att jag inte använder den, den är otymplig och tung, och det känns dessutom lite nördigt att använda militära kläder i det civila. Men skulle jag ut och leva i skogen så funkar den. Skulle man kunna få se en bild på den? Jag har också en sådan, aldrig använd. Har den nerpackad långt ner någonstans. Om du har en SoldF 86 så finns den på omslaget. Ska se om jag kan hitta den och fota. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NEPPEL Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Jag sitter på en sådan enfärgad m90, trodde försvaret reade ut massa sådana. Jag kan säga som så att jag inte använder den, den är otymplig och tung, och det känns dessutom lite nördigt att använda militära kläder i det civila. Men skulle jag ut och leva i skogen så funkar den. Skulle man kunna få se en bild på den? Tyvär, blandade ihop en helt vanlig m90 i cammo med en vindrock 59 , har båda men viste inte vilken som var vilken. Köp en m90 och färga den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naccache Posted December 9, 2007 Author Report Share Posted December 9, 2007 Jag sitter på en sådan enfärgad m90, trodde försvaret reade ut massa sådana. Jag kan säga som så att jag inte använder den, den är otymplig och tung, och det känns dessutom lite nördigt att använda militära kläder i det civila. Men skulle jag ut och leva i skogen så funkar den. Skulle man kunna få se en bild på den? Tyvär, blandade ihop en helt vanlig m90 i cammo med en vindrock 59 , har båda men viste inte vilken som var vilken. Köp en m90 och färga den? Latheten står i vägen :P Jag sitter på en sådan enfärgad m90, trodde försvaret reade ut massa sådana. Jag kan säga som så att jag inte använder den, den är otymplig och tung, och det känns dessutom lite nördigt att använda militära kläder i det civila. Men skulle jag ut och leva i skogen så funkar den. Skulle man kunna få se en bild på den? Jag har också en sådan, aldrig använd. Har den nerpackad långt ner någonstans. Om du har en SoldF 86 så finns den på omslaget. Ska se om jag kan hitta den och fota. Man tackar man tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 tagia forrest är väl det närmaste du kommer.om inte överskottsbolaget har någon vidrig kopia också. de har ju kopierat m90-byxorna iaf Taiga Forrest hade varit mitt val om jag skulle ha en rejäl vinterjacka med lite militärt stuk men ändå inte. M90 suger egentligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naccache Posted December 9, 2007 Author Report Share Posted December 9, 2007 tagia forrest är väl det närmaste du kommer.om inte överskottsbolaget har någon vidrig kopia också. de har ju kopierat m90-byxorna iaf Taiga Forrest hade varit mitt val om jag skulle ha en rejäl vinterjacka med lite militärt stuk men ändå inte. M90 suger egentligen... Skulle du kunna länka mig till den? Har gjort lite sökningar och hittar den inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Problemet med tyget i m90 är att den innehåller polyester som är svårt att färga, sedan så är 90 systemet snart 20år gammalt och det finns bättre civila alternativ. Så som: Taiga Forester Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naccache Posted December 9, 2007 Author Report Share Posted December 9, 2007 Problemet med tyget i m90 är att den innehåller polyester som är svårt att färga, sedan så är 90 systemet snart 20år gammalt och det finns bättre civila alternativ. Så som: Taiga Forester Där ser man, den gick på en del. Om jag säger att priset helst skall vara runt 1500 vad kan ni då råda mig till för jacka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
regstrup Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Om jag säger att priset helst skall vara runt 1500 vad kan ni då råda mig till för jacka? Då skulle jag titta hos ITAB. Se t.ex. DENNA eller DENNA ! Dom har mycke jackor til bra prisor, så det är bara att se, om du kan hitta något, som du tyckar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naccache Posted December 10, 2007 Author Report Share Posted December 10, 2007 Om jag säger att priset helst skall vara runt 1500 vad kan ni då råda mig till för jacka? Då skulle jag titta hos ITAB. Se t.ex. DENNA eller DENNA ! Dom har mycke jackor til bra prisor, så det är bara att se, om du kan hitta något, som du tyckar om. Det där ser väldigt bra ut, tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 ooops! är det inte så att soldf 86 har M69 P på framsidan? ser ut som en grön M90 nästan..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 ooops! är det inte så att soldf 86 har M69 P på framsidan? ser ut som en grön M90 nästan..... Personen på bilden har en grön försöks 90 samt en tidig Ak5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 uniformen i fråga heter kort och gott försök 86 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 (edited) Taiga forest är dessutom iskall på vintern, eftersom den inte har något foder så krävs det att man har något under. Det är ju samma sak med 90-jackan, ville bara påpeka att den i sig själv inte är en vinterjacka. Edited December 10, 2007 by M00nStalker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted December 13, 2007 Report Share Posted December 13, 2007 Bilder på jackan sent om cider är gott. Ja det är det. Nåväl. För mig så är det här verkligen en 90-jacka i 59-tyg. Varenda detalj är likadan, bortsett från plastspännena till midjesnöret. Namnbrickshållaren är väldigt plastig, inte det matta som senare på M90. Vem som än sydde upp dessa jackor verkade verkligen ha utgått från 59an. Längden överenstämmer inte med storleken. 54 gör att jag drunknar i den, trots det är armarna korta. När jag sträcker ut armarna så är underarmarna bara. Precis som min gamla 59a. Jag har för mig att byxorna som också fanns på ÖB var i samma storlek, och jag i ett par 54 för tio år sen, näe... Så tyvärr har jag inga byxor att visa upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groaghach Posted December 15, 2007 Report Share Posted December 15, 2007 Verkligen vackert att se bilder på denna jacka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts