Jump to content

Goda skäl att göra värnplikten ?

Guest Calle90

Recommended Posts

Guest Calle90

Formulerar om frågan...

Vad svarade ni som mönstrat på frågan om varför man skulle vilja göra lumpen?

finns det bra och dåliga skäl?

Edited by Calle90

När jag kom till Karlstad var min dröm att få göra lumpen

När jag mönstrade var det INGEN som frågade om jag ville göra lumpen. Jag nämnde det överhuvudtaget inte ens förutom till läkaren (som mest mm-ade och inte verkade bry sig.) Ändå var jag 1/10 som fick en (preliminär) plats i FM. Jag hade inte speciellt superhöga betyg/värden (typ en 3 i styrka)

Det enda jag gjorde var att svara helt ärligt på deras frågor och jag antar att det räckte. Psykologen kommer bara göra en utvärding av din personlighet genom att ställa några simpla frågor, inte försöka utvärdera hur hård krigare du är... Som skuggan säger, svara bara ärligt.

Edited by J1mmy

När jag kom till Karlstad var min dröm att få göra lumpen

När jag mönstrade var det INGEN som frågade om jag ville göra lumpen. Jag nämnde det överhuvudtaget inte ens förutom till läkaren (som mest mm-ade och inte verkade bry sig.) Ändå var jag 1/10 som fick en (preliminär) plats i FM. Jag hade inte speciellt superhöga betyg/värden (typ en 3 i styrka)

Det enda jag gjorde var att svara helt ärligt på deras frågor och jag antar att det räckte. Psykologen kommer bara göra en utvärding av din personlighet genom att ställa några simpla frågor, inte försöka utvärdera hur hård krigare du är... Som skuggan säger, svara bara ärligt.

Jag tror att du slog huvudet på spiken - svara ärligt!

Om man då anses som lämplig så är ju allt frid och fröjd. Om inte, ja då kanske man inte är lämplig att göra lumpen.

Bra fråga Calle.

Finns det några dåliga skäl? Det är ju väldigt subjektivt vilka som skulle vara dåliga anledningar. Men ett dåligt skäl enligt mig skulle kunna vara att man var totalt besatt vid vapen och att lumpen skulle vara det ultimata för att få skjuta så mycket som möjligt. Fast om den personen var någorlunda eftertänksam vad gällde sin eventuella framtid som värnpliktig skulle denne troligtvis inte ens nämna det för den som inte visste. Och förhoppningvis finns det inte alltför många av den här kategorin människor som gör lumpen. Däremot menar jag inte att en (praktiserande) vapenintresserad skulle vara olämplig, det kunde ju faktiskt vara en tillgång med redan vapenkunniga, ex. så kallade skarpskutare ev. framtida krypskyttar. Men i grunden rent omdömeslöst vapenbesatta "galningar"... lämpar sig självklart inte, som sagt.

Min anledning till att jag ville få chansen att mönstra var och är att jag helt enkelt tror att jag kan bidra försvaret med mitt engagemang och mitt brinnande intresse för att göra nytta ute någonstans ute i världen i en framtida insats. Av någon underlig (och paradoxal) anledning stod det mellan detta och att vapenvägra.