Jump to content

Om du fick 30.000.000 till flottan.

Admiral Kuznetzov

Recommended Posts

En million är ungefär vad ett övningsdygn kostar för en korvettdivison, så lite mer tid till sjöss vore behövligt.

Men det jag tror du är ute efter är vilka mtrl projekt skulle jag införskaffa....

I prioritetsordning

1. HTM:a slls fyra Gbg korvetterna

2. LV robotaroch Lemurer till Visby och Göteborgssystemet

3. Slutföra och införa TMS i hela marinen.

4. RB15 Mk3 med landmålskapacitet, dessutom implemetera detta i en framtida HTM på Gotlandskalssen och A26.

5. Implementera Rb17 i HK14 och 15 (kanske även nya SeaSkua)

6. Fler marina Hkp och MPA

7. 2st "lätta kryssare"

8. Bygga en serie om 5st Visby Batch 2

9. 12st Stora patrullbåtar i standard flex.

Edited by Psilander

En million är ungefär vad ett övningsdygn kostar för en korvettdivison, så lite mer tid till sjöss vore behövligt.

Men det jag tror du är ute efter är vilka mtrl projekt skulle jag införskaffa....

I prioritetsordning

4. RB15 Mk3 med landmålskapacitet, dessutom implemetera detta i en framtida HTM på Gotlandskalssen och A26.

7. 2st "lätta kryssare"

Nu vill jag inte vara en glädjedödare men HUR skall du få allt det där till flöttan för 30 miljoner svenska kronor?

I prioritetsordning

7. 2st "lätta kryssare"

HTM? Halvtidmodifiering?

TMS?

SeaSkua?

MPA?

Du har inte funderat på att skriva så även landkrabbor vet vad du pratar om?

The Swede :banghead:

HTM? Halvtidmodifiering?

TMS?

SeaSkua?

MPA?

HTM = HalvTidsModifiering

TMS = Torped Mina Sensor, en blandning av en torped, en mina och en UUV (Unmanned Underwater Vehicle!)

Sea Skua är en lätt sjömålsrobot, liknande robot 12

MPA= Maritime Patrol Aircraft

För 30 miljoner SEK får man som sagt inte så mycket idag, men mer personal så att dom få fartyg som vi trots allt har faktiskt kan bemannas skulle jag nog satsa på isf...

Om trådstartaren därimot menade 30 miljarder SEK, så är det en annan femma! I så fall skulle jag nog prioritera som följer...

1 - Beställa ytterligare 3 st Visbykorvetter

2 - Införa Lv-robotsystem till samtliga korvetter i Visbyklassen

3 - Införa RBS 15 mk3

4 - Beställa IDAS till Ubåtarna (IDAS är en robot som avfyras ur torpedtuben på ubåtar och är avsedd att bekämpa ASW helikoptrar, mindre ytfartyg eller t.o.m. kustinstallationer!)

5 - Beställa 4 st lätta fregatter/tunga korvetter typ MEKO CSL (inklusive div. nya vapensystem och sensorer!)

6 - Beställa 2 st nya stödfartyg

7 - Beställa 2 st nya ubåtar typ A26

8 - Beställa 8 st nya patrullbåtar, nåt i stil med sydkoreas nya Gumdoksuri klass - alltså något större än Göteborgs klassen, men mindre, enklare och billigare än Visby klassen...

:navy:

Både korvetterna typ Stockholm och Göteborg avvecklas, likaså Visborg, Trossö och Orion. Även Södermanland båtarna fasas ut. HMS Carlskrona får fortsätta tjänstgöra som SIGINT/stabsfartyg...

Edited by PB-Syte

Sea Skua är en lätt sjömålsrobot, liknande robot 12

Men Psilander skrev väl nya Sea Skua? Finns det en ny version på gång?

Både korvetterna typ Stockholm och Göteborg avvecklas, likaså Visborg, Trossö och Orion. Även Södermanland båtarna fasas ut. HMS Carlskrona får fortsätta tjänstgöra som SIGINT/stabsfartyg...

Jag tycker ändå att man kan behålla och modernisera två av Göteborgskorvetterna tills vidare. Även om dessa 30 miljarder skulle tillföras så tar det tid att få fram nya fartyg i operativ tjänst. Dessutom så ifrågasätter jag att avvveckla Södermanlandsubåtarna nu. Dessa är i vissa fall är modernare än Gotlandsubåtarna (maskineriet t ex). Bibehåll dagens fem ubåtar åtminstone fram tills 2015, annars blir det att kasta pengarna i sjön.

/Per

Edited by Perman

1 - Beställa ytterligare 3 st Visbykorvetter

2 - Införa Lv-robotsystem till samtliga korvetter i Visbyklassen

3 - Införa RBS 15 mk3

4 - Beställa IDAS till Ubåtarna (IDAS är en robot som avfyras ur torpedtuben på ubåtar och är avsedd att bekämpa ASW helikoptrar, mindre ytfartyg eller t.o.m. kustinstallationer!)

5 - Beställa 4 st lätta fregatter/tunga korvetter typ MEKO CSL (inklusive div. nya vapensystem och sensorer!)

6 - Beställa 2 st nya stödfartyg

7 - Beställa 2 st nya ubåtar typ A26

8 - Beställa 8 st nya patrullbåtar, nåt i stil med sydkoreas nya Gumdoksuri klass - alltså något större än Göteborgs klassen, men mindre, enklare och billigare än Visby klassen...

Räcker 30 miljarder till det då? Betänk att du ska ha folk, reservdelar och utbildnings/underhållsresurser till grejorna också.. eller betala någon annan för de resurserna..

/E

30 övningsdygn. De värnpliktiga som kommer ut på fartygen i början av 2008 kommer inte att få många övningsdygn om jag tyder djungeltrummorna rätt. Bra sjömän fostras inte till kaj.

/mdn

Jag hade satsat en slant på ett ordentligt stöd/lag-fartyg med RAS-kapacitet, sjukvårdsresurser ombord, möjlighet att ta emot hkp och med god förmåga till självskydd.

Edited by Ragulin

Men Psilander skrev väl nya Sea Skua? Finns det en ny version på gång?

Ingen aning, men Sverige har inga Sea Skua idag, alltså blir systemet nytt för oss...

Jag tycker ändå att man kan behålla och modernisera två av Göteborgskorvetterna tills vidare. Även om dessa 30 miljarder skulle tillföras så tar det tid att få fram nya fartyg i operativ tjänst. Dessutom så ifrågasätter jag att avvveckla Södermanlandsubåtarna nu. Dessa är i vissa fall är modernare än Gotlandsubåtarna (maskineriet t ex). Bibehåll dagens fem ubåtar åtminstone fram tills 2015, annars blir det att kasta pengarna i sjön.

/Per

Menade givetvis inte att vi ska göra oss av med alla dessa fartyg imorgon, givetvis fasas dom befintliga plattformarna ut i takt med att dom nya levereras. Tänk på att det tar flera år att konstruera och utprova nya fartyg, inte minst ubåtar - kockums säger själva att dom måste få en beställning snarast om dom överhuvudtaget ska hinna leverera A26 till 2015...

Räcker 30 miljarder till det då? Betänk att du ska ha folk, reservdelar och utbildnings/underhållsresurser till grejorna också.. eller betala någon annan för de resurserna..

Grovt räknat så ja, då räcker stålarna. Iaf till anskaffning och införande, drift och underhåll - nja kanske under en begränsad tid. Men samtidigt så kan du väll inte mena att denna summa ska räcka även till livstidsdrift av systemen. För isf kommer dessa pengar snabbt gå åt! Jag väljer iaf att se denna summa som en ren "vad skulle du köpa utan att bekymra dig för driften?" summa... :D

Edited by PB-Syte

Nya Sea Skua (Sea Skua Mk2)

Stödet skall lösas av renodlade stödfartyg, kanske i nån form av "RFA" lösning, för att göra det enklare för även civila myndigheter att låna vid behov.

Ledningen sköts från de "lätta kryssarna", egentligen upphottade fregatter med framförallt god lednings, Lv, landattack och Hkp förmåga.

Framföallt får man inte snåla med uthålligheten på något av skroven.

Edited by Psilander

Guest Triggerpuller

I prioritetsordning

7. 2st "lätta kryssare"

Nu är jag ju en riktig landkrabba men även jag har ju rätt till en åsikt:

1. Dito.

2. Dito.

3. Dito.

4. Dito, men samordnas med flygvapnet.

5. Känns inte som en nödvändig kapacitet.

6. Optionen på Hkp 14 är väl utlöst? Om inte görs det.

7. Blir omvandlat till 4 Meko CSL som PB-syte föreslog.

8. Nej, däremot 2 Stödfartyg.

9. Nej. Det räcker så.

Ca 10-15 miljarder.

Med resten köper jag i prioriteringsordning:

1. Nya robotar och bomber till JAS 39C.

2. Nytt luftvärnsrobotsystem (NASAMS).

3. Ytterligare 40 Archer.

4. REMO av Strv 121 till 122 standard.

5. Fältarbetspansarbandvagnsystem 120.

6. Brobandvagnssystem 120.

7. Fler Bgbv 120.

8. Första serien av SEP.

9. Pvrb Eurospike LR.

För att fylla gapet tills Visby batch 2 kommer, därefter till "lokalförsvarsförbanden" dvs primärt som flaggskepp i Östersjön och patrulltjänst och utbildning för yngre officerare i stora befattningar. Kan användas i lågintensiva konflikter som patrullfartyg nära land.

2. LV robotar och Lemurer till Visby och Göteborgssystemet

Framförallt förbättring av det yttäckande luftförsvaret, kan ge visst skydd även till amf. Dessutom förstärkning av force protection förmågan och kustnära operationer.

Säger sig självt, vi behöver nästa generations undervattens sensor och vapen för möta framtida hot och bevara den stora kunskapsbank vi har om undervattensstrid i trånga och grunda farvatten.

Fartygen blir en större och viktigare straegisk resurs, framförallt ubåtarna.

HKP är idag den klubba man har för framskjuten spaning och bekämpning av mindre enheter innan de når fram till fartygen. I tex 1a Gulfkriget oskadliggjorde RN Lynx större delen av Iraks lätta flotta. Liknande skedde även i falklandskriget.

Avgörande för bevakning av eget territorium, samt skapa en tillförlitlig överblick över ett operationsområde.

7. 2st "lätta kryssare"

Flaggskeppen på ocenerna. Två större fregatter med stor ledningsförmåga och kapacitet framförallt landmålsbekämpa med grovt artilleri och kryssningsrobotar samt erbjuda yttäckande försvar till stridsgruppen.

Samma grundkoncept men något större och anpassade till en primär uppgift och anpassade att omplettera varandra i en sammansatt stridsgrupp.

Uthålliga men enkla patrullbåtar för patrulluppgifter, minröjning, ytstrid eller luftförsvar bör också kunna konverteras till ledningsplatformar till amf. Används oftast i hemmafarvatten för STC.

Stödfartygen bör lösas genom en lösning liknande RFA i England dvs en halvcivilmyndighet som kan stödja hela samhället med lasarettsfartyg, tankers etc, primärt dock flottan. LPD räcknas in här också. Nya Orion ingår här och Ckr återgår till långreseverksamheten.

Edited by Psilander

• 9 months later...

Om flottan fick 30 miljarder extra hade jag gjort med av med pengarna på följande sätt:

- Köpt in ytterligare 5st Visbykorvetter = 10 miljarder

- Ersatt våra två Södermanlandklass ubåtar med 4 nya A26 och samtidigt behållt Gotlandsklassen = 10 miljarder

- Utvecklat LV-robot till Visbysystemet = 1 miljard

- 2 nya stödfartyg av Absalon-klass = 5 miljarder

- Ny sjöstridsflotilj på västkusten (ex. Göteborg eller Halmstad) = 1 miljard

- Behållt HMS Orion, HMS Carlskrona fått fortsätta med sina långresor samt att hon återfår sin roll som minutläggare, HMS Älvsborg återfår också sin roll som minutläggare = 1 miljard

- Ersättare till Tapper-klassen = 2 miljarder

Totalt: 30 miljarder :-(

Om flottan fick 30 miljarder extra hade jag gjort med av med pengarna på följande sätt:

- Köpt in ytterligare 5st Visbykorvetter = 10 miljarder

- Ersatt våra två Södermanlandklass ubåtar med 4 nya A26 och samtidigt behållt Gotlandsklassen = 10 miljarder

- Utvecklat LV-robot till Visbysystemet = 1 miljard

- 2 nya stödfartyg av Absalon-klass = 5 miljarder

- Ny sjöstridsflotilj på västkusten (ex. Göteborg eller Halmstad) = 1 miljard

- Behållt HMS Orion, HMS Carlskrona fått fortsätta med sina långresor samt att hon återfår sin roll som minutläggare, HMS Älvsborg återfår också sin roll som minutläggare = 1 miljard

- Ersättare till Tapper-klassen = 2 miljarder

Totalt: 30 miljarder :dribble:

Det är kul att leka önskelista men en engångsinvestering räcker inte till drift.

Jag skulle satsa på återupptagen användning och totalrenovering av Muskö örlogsbas med

dockportar mot konventionell attack, brandskydd med sprinkling/skum, nya berganläggningar

för logistik med långtradare, ny kaj för de största lastfartyg/logistikfartyg som kan gå in och

nya lokalförsvarsinstallationer. Sedan blir det ett skyddat logistikcentrum för insatser och

reparationsvarv. Driftskostnaden borde bli låg och säkerheten mot många små hot hög.

Flytta sabotagkänslig utrustning från Karlskrona.

Ett antal miljarder skulle gå åt till biobränslefabriker som kan försörja hela flottan med

biodiesel för miljövänlighet och oberoende. De drivs sedan kommersiellt.

Och sedan ett halvt generationsskifte för båtar och teknisk utrustning. En serie med minst

3-4 båtar storleken större än Visby som helst köps och drivs i samarbete med Norge

eller Danmark då jag tror att Finland inte har råd. Minst 3 stödfartyg i en serie som även

den köps och drivs ihop med Danmark och Norge. Nya ubåtar i samarbete med grannarna.

Nya större stridsbåtar som är stora nog för att öva marin personal i att köra båt och leda

en lite grupp.

Samma luftvärnsrobotsystem till alla ytfartyg och det i samarbete med mins en granne.

Ny version av RBS15 som även kan skjutas från land ur samma låda som den förvaras,

inköp av torped-mina-sensor, nya radiosystem och ledningsystem gemensamma för alla

båtar. Spaningsfunktioner i container till stödfartygen.

Rejält med reservdelar, amunition, olja, uniformer, osv, osv.

Investeringar i en västlig örlogsbas med logistikfunktion för insatser placerad i närheten av

Oslo edyl... (Jag vill ha nära samarbete med grannarna. )

Skrota den äldsta generationen ubåtar när nästa funkar, skrota alla korvetter äldre än

Visby när nästa större generation år i drift, skrota signalspaningfartyget, minska på HKV

personalen.

Men jag har nog gjort av med 60 miljarder ovan. :-(

För att fylla gapet tills Visby batch 2 kommer, därefter till "lokalförsvarsförbanden" dvs primärt som flaggskepp i Östersjön och patrulltjänst och utbildning för yngre officerare i stora befattningar. Kan användas i lågintensiva konflikter som patrullfartyg nära land.

Blir det inte svårt att iståndsätta Göteborg och Kalmar med tanke på reservdelsläget? Kanske vore bättre att bara satsa på en omfattande HTM av Gävle och Sundsvall?

Fartygen blir en större och viktigare straegisk resurs, framförallt ubåtarna.

RBS-15 är väl inte särskilt lämplig att implementera på ubåt pga sin storlek? Detta funderade man på redan i början av 90-talet vad gällde Västergötlandsklassen, och man kom väl fram till att det skulle bli för dyrt och få för liten effekt (typ 4 robotar i tornet tror jag)? Problemet är väl om man inte har luftherraväldet och ubåten måste röja sin position vid robotavfyringen. Jag vet att man även hade planer på s.k. "sovande robotar" som sköts ut i en kapsel genom torpedtuberna och sedan flöt upp till ytan. Där kunde sedan roboten eller robotarna avfyras när ubåten var på säkert avstånd från utskjutningsplatsen så att den inte röjde sin position (en uppdatering av målinformationen måste naturligtvis oxå skickas till robotarna). Vet inte hur långt man kom med dessa planer dock.

HKP är idag den klubba man har för framskjuten spaning och bekämpning av mindre enheter innan de når fram till fartygen. I tex 1a Gulfkriget oskadliggjorde RN Lynx större delen av Iraks lätta flotta. Liknande skedde även i falklandskriget.

Med en räckvidd som är hälften av den nuvarande versionen av Sea Skua och en stridsdel som väger en fjärdedel så tror jag inte på Rb 17 till helikoptrarna. Bättre med Sea Skua då, men det skulle kräva ett helt nytt tänkande vad gäller våra få marina hkp.

[

b]6. Fler marina Hkp och MPA[/b]

Avgörande för bevakning av eget territorium, samt skapa en tillförlitlig överblick över ett operationsområde.

Ingen har nämnt något om MPA, men en relativt enkel och temporär lösning skulle kunna vara att marinen övertar de två CASA 212 flygplanen när dessa ersätts i Kustbevakningen och modifierar dessa på samma sätt som gjordes med det tidigare CASA 212 flygplanet som fanns. Naturligtvis krävs en omfattande genomgång av flgp så att inte nåt liknande händer som hände med det tredje KBV-flygplanet.

Uthålliga men enkla patrullbåtar för patrulluppgifter, minröjning, ytstrid eller luftförsvar bör också kunna konverteras till ledningsplatformar till amf. Används oftast i hemmafarvatten för STC.

Här håller jag med fullständigt. Även en HTM av Tapperklassen kommer att behövas.

/Per

Edited by Perman

30 övningsdygn. De värnpliktiga som kommer ut på fartygen i början av 2008 kommer inte att få många övningsdygn om jag tyder djungeltrummorna rätt. Bra sjömän fostras inte till kaj.

/mdn

Pga. "ekonomistyrningen" är det samma konsekvens över hela "ytan" - att inneliggande GU-omgångar inte får öva i förbands ram. Har man tur så hinner omfödelningspengar ut på förbanden innan muck....

Svårt att återrusta GBG + KMR?

Alla knepiga system byts ju ut, så jag ser inte problemet. Ny radar, nytt ledningsystem (kanoner kan man kaniballisera från Sto/ MMÖ) dessutom har ju USA köpt 500 pjäser, så särskilt dyrt eller svårt är det inte. Dessutom får de ju en släng av sleven när "Umkohnto" eller ESSM installeras i Visby serien.

RBS-15 är väl inte särskilt lämplig att implementera på ubåt pga sin storlek? Detta funderade man på redan i början av 90-talet vad gällde Västergötlandsklassen, och man kom väl fram till att det skulle bli för dyrt och få för liten effekt (typ 4 robotar i tornet tror jag)? Problemet är väl om man inte har luftherraväldet och ubåten måste röja sin position vid robotavfyringen. Jag vet att man även hade planer på s.k. "sovande robotar" som sköts ut i en kapsel genom torpedtuberna och sedan flöt upp till ytan. Där kunde sedan roboten eller robotarna avfyras när ubåten var på säkert avstånd från utskjutningsplatsen så att den inte röjde sin position (en uppdatering av målinformationen måste naturligtvis oxå skickas till robotarna). Vet inte hur långt man kom med dessa planer dock.

Framförallt menat för missioner och där brukar ju flyghotet vara lågt. Min tanke vore 6+6 robotar i en VLS bakom tornet. JAg känner till och förstår kritiken mot den här typen av vapen från ubåtar, men varför är den då relativt vanlig i utlandet. Genom att bara ge fienden vetskap om att alla städer inom 200km från kusten kan hotas har man ett bra påtrycknings medel. Torped 62 kommer ju vara huvudvapnent mot ftg. Scalp Naval eller TLAM skulle vara ok för mig också.

Med en räckvidd som är hälften av den nuvarande versionen av Sea Skua och en stridsdel som väger en fjärdedel så tror jag inte på Rb 17 till helikoptrarna. Bättre med Sea Skua då, men det skulle kräva ett helt nytt tänkande vad gäller våra få marina hkp.

Framförallt skulle vi behöva fler, och ta tillbaka dem från Hkpflj/ flygvapnet för de verkar defentivt inte fattat hur man nyttjat Hkp marint. Målsättningen vore minst en organisk divison per flottilj.

Ingen har nämnt något om MPA, men en relativt enkel och temporär lösning skulle kunna vara att marinen övertar de två CASA 212 flygplanen när dessa ersätts i Kustbevakningen och modifierar dessa på samma sätt som gjordes med det tidigare CASA 212 flygplanet som fanns. Naturligtvis krävs en omfattande genomgång av flgp så att inte nåt liknande händer som hände med det tredje KBV-flygplanet.

Varför inte ta KBVs nya DASH? JAg tänker inte nöja med sämre mtrl än KBV. Förövrigt kommer KBV läggas ner så fort marinen återtagit sin storlek.

Här håller jag med fullständigt. Även en HTM av Tapperklassen kommer att behövas.

Tapper är fjuttiga, storleksmässigt talar vi om ett ftg som en förlängd Flyvefisk (60-70m) Möjligtvis skall ptrb delas i två klasser en större på 70m och en mindre på runt 40m.

Dessutom skall långresan för Flaggkadetter och aspiranter återupptas.

För resten av pengarna återställs Karlskrona Stad och skänks till bonden Vittus och Ronneby borna får tillbaka sina fönster :baskerKav: Ny flottilj upprättas på västkusten

Edited by Psilander

Jag tror inte ML-missionerna håller med om Psilanders utsaga att

"Framförallt menat för missioner och där brukar ju flyghotet vara lågt."

Tjena

1. "brukar". ML missionen är dessutom en mission av få där man haft en teknologiskt jämbördig eller tom bättre motståndare/ part i området.

2. I de missionsområden som förekommer så är flyghotet mot ubåtar relativt lågt. Helikoptrar brukar vara bundna till en styrka och MPA är inte så vanliga. På sitt sätt kan jag känna att den strategiska vinsten med SLCM på ubåtarna är större än det hot som skapas mot ubåten när roboten bryter vattenytan.

Nu är jag inte speciellt insatt i flottan men implementering av Rb17 i HK15B vapensystem är något som jag tror kan komma i framtiden och då kanske främst som skydd mot små snabba motorbåtar och denna typen av hot. En HK15B med 2-4st Rb17 och en Tksp-kapsel baserad på ett framtida understödsfartyg skulle nog vara ett bra motmedel mot denna hotbild. Problemet är väll om det går att klämma in en belysarfuktion i HK15B:s värmekamera "bulle".

Nu är jag inte speciellt insatt i flottan men implementering av Rb17 i HK15B vapensystem är något som jag tror kan komma i framtiden och då kanske främst som skydd mot små snabba motorbåtar och denna typen av hot. En HK15B med 2-4st Rb17 och en Tksp-kapsel baserad på ett framtida understödsfartyg skulle nog vara ett bra motmedel mot denna hotbild. Problemet är väll om det går att klämma in en belysarfuktion i HK15B:s värmekamera "bulle".

Rb 17 är inte särskilt lämplig mot FIACs då den har semiaktiv lasermålsökare. Bästa vapnet mot den typen av hot är akan. Rb17 på hkp eller som helst skulle vilja ha SeaSkua eller dess efterföljare är framförallt framskjuten resurs mot lite större fartyg som mindre patrullbåtar, robotbåtar etc.

HKP14 är den helikopoter som skall ombord, hkp 15 är för enkel och kan inte lösa alla uppgifter och element som ställs på organisk marin helikopter. Hkp 15 är en bra start att bygga rutiner och öva med tills adekvata fartyg som fregatter, jagare och stödfartyg införskaffas.

FIAC= Fast inshore attack craft

Ytterligare en landkrabbas tankar, norska Skjold båtar ersätter nuvarande korvetter för patrullering i Östersjön medan större Visby skepp för internationella insatser tillsammans med stödfartyg av typ Absalon.

4x Visby+ - BILD

6x Sköld - BILD

2x Absalon - BILD

Edited by Gorg

Ytterligare en landkrabbas tankar, norska Skjold båtar ersätter nuvarande korvetter för patrullering i Östersjön medan större Visby skepp för internationella insatser tillsammans med stödfartyg av typ Absalon.

Skjold är för små och ensidiga, De är rena robotbåtar som våra gamla Spica IIor. Jag skulle föredra danska flyvefisken, gärna lite förlängda.

fly2.jpg

Dansk Flyvefisken

12-16st ersätter Göteborg och Stockholmsseriens korvetter samt Landsort och Styrsöklassens minjakter. Koster och Visby behålls tills vidare.

class%20125.jpg

Tyska "F125" fregatter, 4-6st ersätter de ännu inte ersätta Östergötland och Halland jagarna

largs_20071012115354.jpg

Bay-klassen fyller stöd och amfibiefuktionen

De viktigaste egenskaperna hos en flotta är uthållighet, flexibilitet och slagkraft.

Edited by Psilander

Vilken fregatt skulle ni helst se anskaffning av?

Norska Fridtjof Nansen?

Tyska F124? F125?

Holländska De Zeven Provinciën?

Franska La Fayette?

Förlängd Visby?

Något annat alternativ?

Jag skulle gärna se en Förlängd Visby-klass. Jag tycker att vi behöver behålla den kompetens vi har inom krigsfartygs-området, och en förlängd visby som klassas som fregatt. Varför inte?

Man kan ju tänka sig långsiktiga investeringar också:

Avgångsvederlag till alla på FMV samt förstörande fältarbeten där de verkat: 10 miljarder

Utköpning av alla anställda över 50 års ålder, vars enda kompetens är Plejadbåtar, SK60:s gamla motor och cykeltolkningsverksamhetssäkerhetsarbete: 10 miljarder

Semesterresa till Maldiverna för Bikupan AB i sextio år: 10 miljarder

Vips så räcker de 38 miljarderna vi redan har till allt vi behöver!

ok, skämt åsido: eftersom Försvarets övningsbudget 2008 var/är 375 miljoner, skulle man kunna tänka sig att tredubbla den för bara en liten del av dessa 30 miljarder. Inte köpa något nytt, bara se till att det som finns funkar och behärskas.

Sveriges sköter försvarsmaterielen som en nyrik golfare; nya klubbor varje år, men inga pengar till greenfee...