Jump to content

immunförsvaret utslaget av chock

Vesku

Recommended Posts

Hittade den här artikeln på nätet med en mamma som vars son dog på ett identiskt sätt som killen som dog igår ur NBG, enligt tidningen.

En bit ner kan man läsa följande:

Spåren efter dödsolyckan försvinner aldrig. Av chocken fick Eva-Lotta immunförsvaret helt utslaget och drabbades som en följd av detta av cancer.

Funkar kroppen på det sättet eller är det hon alt. tidningen som har spetsat historien ordentligt för att det ska låta värre.

Hur troligt är det att hon hade fått cancer,även om hennes son inte hade dött? Jag har då aldrig hört att någon som har haft nära och kära som har dött på de mest oförutsatta sätt har fått imunförsvaret utraderat och som följd av det dragit på sig cancer eller någon lika allvarlig sjukdom. Visst att sorg och chock kan göra att man känner sig kass men att det är medicinskt möjligt att få immunförsvaret utraderat låter som en efterhandskonstruktion för att hitta en orsak till varför hon blev sjuk.

Om de har spetsat historien, får tidningar skriva vilken skit som helst för att få publicitet alt. skapa opinion?

Finns det någon doktor/läkare eller annan kunnig i ämnet som kan avfärda eller konfirmera att kroppen kan funka så?

Jag är inte läkare eller medicinskt fackkunnig överhuvudtaget, så du får väl skälla på mig då som kladdar ner din tråd :P

Men man har ju hört om människor som har "dött av (hjärte)sorg". Vet inte om det är vetenskapligt bevisat att duvor gör det, det är ju annars ett vanligt exempel.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_394135.svd

Att adrenalin skulle orsaka cancer håller jag för mindre troligt däremot. Kanske att hennes sons död påskyndande cancerutbrottet då dödsfallet rimligtvis borde orsaka en viss stress...

Stress är det främsta hotet mot immunförsvaret, och utan ett fungerande immunförsvar kan man dö av nästan vad som helst. Så varför inte?

Det är bara tidningarna som skriver det på ett dramatiserande sätt för att sälja. Det är ganska vardagligt egentligen.

Stress är det främsta hotet mot immunförsvaret, och utan ett fungerande immunförsvar kan man dö av nästan vad som helst. Så varför inte?

Det är bara tidningarna som skriver det på ett dramatiserande sätt för att sälja. Det är ganska vardagligt egentligen.

Stress kan vara både positivt och negativt. Så det är i mina ögon lite svårt att påstå att stress är ett hot mot immunförsvaret. På vilket sätt menar du?

Är det möjligtvis något liknande till stress cardiomyopathy eller "broken heart syndrome" det talas om?

"broken heart syndrome"

Personlig åsikt: Chokerande händelser gör ju att man blir apatisk och svag i hela kropp.

Eller om det är så att bearbetandet av händelsen tar så mycket hjärnresucer att hjärnan inte hinner eller orkar med resten av kroppen och tillexempel imunförsvaret nedprioriteras.

Långsökt, det vet jag, men om man går igenom en kyrkogård och läser på gravstenarna så ser man att många gifta par lever långa liv tillsammans

för att sen dö med några månaders mellanrum..

Stress kan vara både positivt och negativt. Så det är i mina ögon lite svårt att påstå att stress är ett hot mot immunförsvaret. På vilket sätt menar du?

Stress i sig är värdeneutralt. Dess effekter kan vara positiva eller negativa.

Jag tänker t ex på den ökade produktionen av kortisol, som sänker immunförsvaret. En enkel överblick finns här.

Efter någon chockerande händelse kan man verkligen få symptom som liknar hjärtinfarkt. T.om. förändringar i EKG och i blodproven kan förekomma. Några synliga förändringar i hjärtat brukar inte finnas. Dessa patienter är oftast kvinnor, vad det beror på har inte forskats mycket än.

Att man kan dö p.g.a att maken/makan har nyligen dött, har också nyligen bevisats med en amerikansk studie. Dödsrisken ökar med ca. 20 procent och där är det oftast män som är i större fara. Förutom att man kan tappa intresset mot livet så är det lätt att strunta i vad man äter eller dricker - eller om man röker. Så är det ganska logiskt att man inte lever länge.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...