Jump to content

Så här ser kinesisk-båge ut?

Guest

Recommended Posts

ja eller hur, varför kallas det kinesisk båge?? jag vet att amf och kj brukar använda det och kallar det för träning av pannbenet eller nåt =)

men vaddå kinesisk?

Guest clox

Kallas även "På Pannan Ställ".

Kan användas för att göra värnpliktiga mer bekanta med smärta =) Men bra fråga det där med kinesisk. Kanske är nån sån där kampsports-hoahoa-grej från början.

Det "kinesiska" kommer av att det är en ursprungligen kinesisk straff/stress-ställning avsedd för fångar och soldater, vilket jag fått berättat av en kines (som tjänstgjort i marininfanteriet), och även bekräftat av en koreansk amfibiesoldat (som mest skrattade till och sade "jaså ni också...").

Skulle tro att ställningen är hyfsad spridd.

"Rekordet" på KJ _tror_ jag ligger runt 36 minuter. Mitt egna ligger på ynka 29:41...

Guest Karlén/KJ

>>Gotcha<<

På pannan ställ din satans benkrossare!!! :-D

Undrar hur det kändes i Hr C KJ-komp efter din fullständiga överkörning av honom i sista "innebandy"-matchen.. :rolleyes:

Ni var på Korsö vad? #### holmes...finns ju inget kvar av vår härrrliga hinderbana...lite av 'gropen', 'röret' ligger ju kvar...men hur var det med irländska bordet? Och gravfälten?

Barackerna är ju nya, det var nog lika bra iofs, de gamla var ju fullständigt söndervårdade och vattenskadade...ja jösses vilka minnen... Ni var inte i samma grotta som vi under fångövningen då?

De har väl iofs stängt dem också..

Både "Gotcha" och jag gjorde GU "nångång under 90-talet", icke mer preciserat.

Ang. "Chefens övning" så är det inte omöjligt att det finns på flera ställen, men av tradition så heter den så på Karlberg.

"1.a pluton, HOPPA!"

*Hoppar*

"Gott, ni har just hoppat över er middag. Uppställning om 3 minuter i overall och stridsutrustning inför hinderbana! Framåt!"

• 2 years later...