Guest Guest_Daniel_* Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Hej! Håller på med lite research för en film som Svensk Amerikanska Stuntgruppen planerar att göra till våren. Undrar därför om det är någon som kan hjälpa till att bena ut hur en Kustjägar/Amfbat-grupp/pluton är uppbyggd och vad de har för utrustning och vapen. Har försökt Googlat på ämnet, men inte hittat något användbart. Tacksam för alla svar jag kan få! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Hej! Ett besök på vårat enda amfibieregementes hemsida ger en del info: Amf1 Kustjägarna Finns det någonstans man kan läsa mer om filmen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Hej! Håller på med lite research för en film som Svensk Amerikanska Stuntgruppen planerar att göra till våren. Undrar därför om det är någon som kan hjälpa till att bena ut hur en Kustjägar/Amfbat-grupp/pluton är uppbyggd och vad de har för utrustning och vapen. Har försökt Googlat på ämnet, men inte hittat något användbart. Tacksam för alla svar jag kan få! Nu vet jag inte om man har någon direkt speciell utrustning som just kustjägare (antar att det är vad du syftar på) Men annars har man en viss standard. Vapen: AK5 (järnsikte) / AK5B? / AK5C? / AK5D? / AK5 med granat-tillsats m203 Kulspruta: KSP90 / KSP58 (90 är vanligast i amf skulle jag tro?) Handgranat: 56 / 90 / 2000 Pansarskott 86 (ett par stycken per grupp) / Granatgevär 48 (isf med en person som skytt och en laddare). PSG90? Stridsväst 2000 Hjälm 90 Uniform 90 bärsystem 2000 (antar att det innefattar ryggsäcken och trosspackningen) stridshandskar Comtac hörselskydd kängor sjukvårdsväska (en person) första förband skyddsmask med tillhörande väska Det mesta av det här hittar du på soldf startsidan. Dock inte antal på gruppen och så vidare, men det borde nog finnas någon som kan svara mer exakt än mig på den biten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Daniel_* Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Tack för svaren! Det jag framförallt vill veta (utöver utrustningen som jag just fick svar på ovan ), är just hur grupperna är uppbyggda och vad respektive befattning har för beväpning. Hur många har AK5, hur många av AK5:orna är utrustade med granattillsats (203), används AK5B, Ksp90 osv. Detta är framförallt så vi ska veta vilka och hur många vapen vi ska försöka ta fram (replikor och signalvapen). Filmen är ännu så länge bara på planeringsstadiet, så än så länge finns inte mycket information. Men till våren (Feb/Mars) släpps våran senaste film, The Dimension, där det förekommer en hel del action med helikoptrar och vapen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Tack för svaren! Det jag framförallt vill veta (utöver utrustningen som jag just fick svar på ovan ), är just hur grupperna är uppbyggda och vad respektive befattning har för beväpning. Hur många har AK5, hur många av AK5:orna är utrustade med granattillsats (203), används AK5B, Ksp90 osv. Detta är framförallt så vi ska veta vilka och hur många vapen vi ska försöka ta fram (replikor och signalvapen). Filmen är ännu så länge bara på planeringsstadiet, så än så länge finns inte mycket information. Men till våren (Feb/Mars) släpps våran senaste film, The Dimension, där det förekommer en hel del action med helikoptrar och vapen ... En normal (jag kan fortfarande inte svara för om amf är speciell) grupp har 9 st soldater, när jag utbildades, hemvärnet ser ut på detta sätt FYI. 1 Gruppchef AK5 med m203 (vanligtvis) 1 Ställföreträdande gruppchef AK5 + möjligt pansarskott 1 KSP58 / KSP90 skytt 1 Sjukvårdare (AK5 beväpning, kan även ha pansarskott) 1 Granatgevärs skytt (om den finns på gruppen) AK5 + Granatgevär 48 1 Granatgevärs laddare, AK5 + Ammunition till GRG 48 1 (möjlig skarpskytt) AK5 med kikarsikte eller helt enkelt bara en AK5 1 Fältarbetsman AK5 + eventuella minor / sprängdeg + eventuellt pansarskott (han får inte kånka för mycket, antingen eller). 1 Skyttesoldat AK5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpetnaZ Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Som bärsystem kör Amf med Berghus och stridssäckar. Sen tror jag inte att det är så lämpligt att skriva i detalj hur en amf-bat ser ut med vapen, utrustning, m.m. Storebror ser oss. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Det jag har skrivit är knappast någon direkt hemlighet, det är snarare så att alla skyttegrupper ser ut på det här sättet (självklart med div korrigeringar beroende på uppgift och typ av grupp), något som alla som gjort lumpen med någon infanteristrid befattning vet om. Det är min uppfattning iaf, Blågul får gärna korrigera om jag har fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Det är film. Kör det som ser häftigt ut. Det är ändå bara MÖP som ser att vapen X har fel Y eller att personen Z har prylen P på fel plats. Film har så gott som aldrig varit fråga om ''den som har minst fel i en film vinner''. Om du får exakt struktur på hela AMF, ner till minsta skruv och knapp så kommer ändå hälften att strykas när filmen blir klar. ''Det såg inte tillräckligt macho ut med hjälmar så det får kriga i basker'', ''det blev för trångt med åtta man så skippade två'', ''F1-knivarna såg mesiga ut så vi bytte ut dem mot Lifesaving Knife för att få med överlevnadsprylarna''. Exempel: Rambo skjuter ner en MI24(Puma med påhängt jox) med en RPG7 inifrån en Huey. Det var inte många rätt där. Det är väl ändå inte Armé-Marin-Flygfilm som gör en dokumentär om AMF? Hade du ställt den frågan om AMF och utrustning på 60-talet så hade Säpo knackat på dörren Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpetnaZ Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Det var inte menat mot dig Status quo. Det jag menade var att man inte i detalj skulle beskriva hur förband ser ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Det var inte menat mot dig Status quo. Det jag menade var att man inte i detalj skulle beskriva hur förband ser ut. OK jag missuppfattade, men jag klargjorde iaf att detta är en generell bild av skyttegrupp och inte specifik amf eller annat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Daniel_* Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 Tackar för alla svaren! Nä, helt 100% rätt kommer det inte att bli. Men jag vill iallafall komma så nära verkligheten som möjligt. I The Dimension som vi precis avslutat hade vi typ 0 kronor i budget, så vi fick nöja oss med det vi fick tag på. Det innebar M4A1, H&K MP5, H&K UMP osv. Dvs inget som den svenska försvarsmakten använder sig av... Men, men, den filmen kommer i huvudsak gå på export, så det gör väl inte så mycket. Till nästa film, där vi förhoppningsvis får en större budget och mer tid, så är förhoppningen att vi kan ligga lite närmre verkligheten. En "Boniehat" i M-90 camo slår ju bättre på film än en hjälm exempelvis, så det är mycket möjligt att det kommer att föredras kanske... I hur stor utsräckning används Glock 17 (Pistol M/88) av den svenska försvarsmakten? Är det bara befäl i utlandstjänst, eller även ev. gruppbefäl inom Amf/KJ? Används AG90 av Amf/KJ? Har för mig att jag läst det. Har AMF/KJ gått över till AK5C ännu, eller har de kvar standardversionen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MrE Posted December 7, 2007 Report Share Posted December 7, 2007 För att svara på vissa frågor. Jag låg inne 06 på AMFskyte och en pluton såg ut som följande. 4a skyttegrupper med 6-8 man i varje. 1 stab med 2 ord/skarpskyttar och 2 understödsgrupper, 1 KSP o 1 Granatgevär. 1 C m AK5 2. StfC AK5 3 Farb AK5B (kikarsikte)+Pskott 4 Farb- || - 5 GRT AK5 med 203 6 KSP90 7 KSP 90 Ungefär. Understödsgrupperna såg ut som såhär. KSP 1 C AK5 2stfc AK5 3 Skytt KSP58/TKSP 12.7 4 Laddare AK5 5 SKytt KSP58/TKSP 6Laddare AK5 Granatgevär Samma som ovan fast SKyttarna har granatgevär M/86 (alltså inte 48 som någon ovan skrivit) Stab P.C AK5 Stf PC AK5 Ordonans 1 eller 2 som går med staben, kan även sättas ut vid behov hos en grupp. Beväpning: PSG90 Pistol M/88 används nästan bara hos vakthavande besfäl. KJ är jag osäker på, men ingen AG90 vad jag vet. Dom använde de året jag låg inne AK5CF alltså en försöksvarient utav AK5C Lycka till o hoppas det hjälpte ngt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted December 7, 2007 Report Share Posted December 7, 2007 http://sv.wikipedia.org/wiki/Kustj%C3%A4gare_%28Sverige%29 Korrekt förstahandsinfo. Lycka till! /M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.