Jump to content

Vem bestämmer i Kosovo?

H0lK

Recommended Posts

I samband med en skoluppgift har jag försökt finna svaret på hur styret ser ut i Kosovo. Trots att jag tittat på ett flertal källor har jag dock inte blivit mycket visare. Kosovo är ju en del av Serbien, ett FN-protektorat under styre av UNMIK och samtidigt har regionen en egen president, parlament och regering. Känns som en enda stor soppa. Vem tar egentligen de politiska besluten gällade ekonomi, skola, säkerhet och dylikt?

Kanske någon gammal KFOR-räv som kan reda ut det här lite ...

I samband med en skoluppgift har jag försökt finna svaret på hur styret ser ut i Kosovo. Trots att jag tittat på ett flertal källor har jag dock inte blivit mycket visare. Kosovo är ju en del av Serbien, ett FN-protektorat under styre av UNMIK och samtidigt har regionen en egen president, parlament och regering. Känns som en enda stor soppa. Vem tar egentligen de politiska besluten gällade ekonomi, skola, säkerhet och dylikt?

Kanske någon gammal KFOR-räv som kan reda ut det här lite ...

Min uppfattning av hur det är, är baserat på hur jag upplevde det. Det behöver inte vara en korrekt bild av hur det skall fungera.

Serbiska minoriteten är mest klyvna. Pensioner betalas ur från Belgrad, och Belgrad försöker styra och ställa så mycket det går på håll.

Dock är serberna samtidigt integrerade med unmik administrationen, som hjälper till att organisera tex kommunstyret.

Igentligen är det den egna (kosovo albanska) administrationen som sköter och fördelar pengar för skolor mm. De albanska ledarna har ganska fria händer, dock har unmik vetorätt på alla beslut. Och efter som unmik består av folk med mycket olika utbildning och kulturer så tar det lååång tid till beslut.

När det gäller säkerhet så gäller som tidigare att Belgrad försöker styra över serberna. Medan albanerna teoretisk skall bestämma över tex polis och TMK/KPC.

KPS (polisen) styrs dock ganska mycket av unmik polis. För några år sedan börja KPS ta över driften av vissa mindre polisstationer.

Om ett brott drabbar en civil kosovar så utreder KPS (i vissa fall övervakade av umnik police). Om någon ur fn administationen fular ut sig är det UN Security som utreder. Och om det är TMK/KPC som fular ut sig så har de egen "militär polis", dock övervakade av Kfor. Om kfor personal fular ut sig är det Militärpolisen som utreder.

Skrapat på ytan....