simon Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 Hej Bullen. Sedan ett dygn tillbaka har en av mina två datorer på det lokala hemnätverket helt tappat koncepterna. Varken nätverk eller tillhörande internetuppkoppling finns att tillgå. Jag har själv gjort en felsökning a´la dummie, dvs kontrollerat kablage osv. Inga fel funna. Kan någon tipsa mig om vad för fel som kan ha uppstått och/eller hur man åtgärdar min situation. Tacksam för all möjlig hjälp i frågan! /Fredrik PS: Brevskrivaren heter något annat i verkligheten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 Är detta beslutet alltså upphävt? http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=13211&st=690 Denna tråd har varit mycket populär och bra.Men den har blivit på tok för lång och svår att hitta i. Vi vill på inget sätt hindra denna typ av frågor, bara ändra HUR dessa frågor ställs och löses. SoldF är primärt inte ett datorforum, men jag ser inget fel i att vi löser denna typ av frågor. Det är alltid skönt att fråga folksom man kanske känner till sen tidigare. Problem med att lösa det på nuvarande sätt: - Frågor och svar ligger om vart annat och innan en fråga lösts har en ny fråga ställts. - Det gör att svar kommer huller om buller på olika frågor och det är svårt att snabbt skapa sig en uppfattning om vilka frågor som lösts och vilka som fortfarande är öppna. - Det är svårt för en person att söka och se om ett problem som han/hon upplever redan lösts. - Bläddra i en 24sidor tråd efter ett specifikt inlägg är inte alldeles lätt att hitta. Därför låser vi denna tråd och börjar arbeta på ett nytt sätt. I fortsättningen skall frågor av denna typ ställas 1 fråga per tråd Tråden skall ha prefixet "HJÄLP: [bESKRIVNING FRÅGA]" samt ha ikonen Fördelar + Det blir mindre grötigt och lättare för alla att se vad frågan gäller, vad de andra svarat osv. + Ev kommer vi även att låsa resp tråd när den är löst. På så sätt kan de som brukar svarar på support frågor snabbt se om de behöver in och läsa den. + De som är ordentliga kommer även attt ganska enkelt kunna SÖKA efter sitt problem och förhoppingsvis finna en tidigare lösning på samma problem. Nackdelar - Väldigt många trådar. Vi testar detta en månad och utvärderar hur detta skall lösas efter prövtiden. Alternativ på att ha det som jag ser och som kan övervägas efter prövotiden: * Alla support frågor i en löpande tråd (som hittills) * En löpande tråd som låses efter ett fast antal sidor, tex 10. * Varje support fråga i separat tråd som låses när den fått en lösning * Eget underforum för Support frågor i separat tråd per fråga. /Henke Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 Är detta beslutet alltså upphävt? http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=13211&st=690 Denna tråd har varit mycket populär och bra.Men den har blivit på tok för lång och svår att hitta i. Vi vill på inget sätt hindra denna typ av frågor, bara ändra HUR dessa frågor ställs och löses. SoldF är primärt inte ett datorforum, men jag ser inget fel i att vi löser denna typ av frågor. Det är alltid skönt att fråga folksom man kanske känner till sen tidigare. Problem med att lösa det på nuvarande sätt: - Frågor och svar ligger om vart annat och innan en fråga lösts har en ny fråga ställts. - Det gör att svar kommer huller om buller på olika frågor och det är svårt att snabbt skapa sig en uppfattning om vilka frågor som lösts och vilka som fortfarande är öppna. - Det är svårt för en person att söka och se om ett problem som han/hon upplever redan lösts. - Bläddra i en 24sidor tråd efter ett specifikt inlägg är inte alldeles lätt att hitta. Därför låser vi denna tråd och börjar arbeta på ett nytt sätt. I fortsättningen skall frågor av denna typ ställas 1 fråga per tråd Tråden skall ha prefixet "HJÄLP: [bESKRIVNING FRÅGA]" samt ha ikonen Fördelar + Det blir mindre grötigt och lättare för alla att se vad frågan gäller, vad de andra svarat osv. + Ev kommer vi även att låsa resp tråd när den är löst. På så sätt kan de som brukar svarar på support frågor snabbt se om de behöver in och läsa den. + De som är ordentliga kommer även attt ganska enkelt kunna SÖKA efter sitt problem och förhoppingsvis finna en tidigare lösning på samma problem. Nackdelar - Väldigt många trådar. Vi testar detta en månad och utvärderar hur detta skall lösas efter prövtiden. Alternativ på att ha det som jag ser och som kan övervägas efter prövotiden: * Alla support frågor i en löpande tråd (som hittills) * En löpande tråd som låses efter ett fast antal sidor, tex 10. * Varje support fråga i separat tråd som låses när den fått en lösning * Eget underforum för Support frågor i separat tråd per fråga. /Henke Nej beslutet är inte hävt och jag tittar lite saken för att få lite bättre struktur i denna forumsdel för medlemmarna skall lättare kunna hitta information om olika problem och tips med mera, återkommer i frågan och tills dess låter jag denna tråd leva vidare. /JBP - BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 Sedan ett dygn tillbaka har en av mina två datorer på det lokala hemnätverket helt tappat koncepterna. Varken nätverk eller tillhörande internetuppkoppling finns att tillgå. Jag har själv gjort en felsökning a´la dummie, dvs kontrollerat kablage osv. Inga fel funna. Kan någon tipsa mig om vad för fel som kan ha uppstått och/eller hur man åtgärdar min situation. Kontrollera: Att du har en enhet i enhetshanteraren som matchar ditt nätverkskort... ex 3Com 309C (ibland kan windowsmaskiner supa bort drivrutiner) Kontrollera att du har en ipaddress...och att den stämmer mot vad du förväntar.. ex har du en "bredbands router" som delar ut 192.168.0.2 till din andra dator så ska båda ha en ip i samma serie.. skriv cmd i kör-rutan på start-menyn tryck enter och skriv sen ipconfig för att läsa av ipaddressen. Kontrollera att du har en routing tabell... skriv cmd i kör-rutan på start-menyn tryck enter och skriv sen route print. Det ska komma upp en massa rader och inget "error...." Kontrollera om du har igång windowx xp brandvägg eller annan brandvägg på datorn.. Antivirus skydd..att inte det mår "dåligt". Kontrollera att du kan "pinga" exempelvis din gateway ip som står då du har skrivit ipconfig (ifall du nu har en ip annars funkar inte detta) Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 3, 2007 Author Report Share Posted December 3, 2007 Beslutet är givetvis inte hävt. Jag tar på mig det, har helt missat att ett sådant beslut har tagits. Tog mig friheten att ändra trådnamn och symbol! @tinhead Tack för tipsen, ska kontrollera vid ett senare tillfälle! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 eftersom bägge datorerna har lagt av verkar det som att routern/switchen/modemet har ballat ur! Testa att stänga av och sätta på modemet igen. kolla att routern tilldelar ipadresser, kör, cmd ipconfig /all ska se ut ungefär: Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit E NIC Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-1A-92-9D-2B-BA DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.100 Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.0.254 (adressen till din router) DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 195.67.199.30 skulle den inte göra det, förnya ipadressen, ipconfig /release, sedan ipconfig /renew. du kan även testa en trace-route, tracert www.soldf.com. du får upp en lista på vilka routrar trafiken passerar på väg till soldf.com, och får du en massa fel är det din router som sätter käppar i hjulet! lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 3, 2007 Author Report Share Posted December 3, 2007 Bara den ena som har lagt av, precis som jag skrev i min första post! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 Vad gjorde du innan den la av? Installerade du någonting? Patchade du någonting? Kördes windows update (det kan köras i bakgrunden utan att du vet om det)? Kort sagt: vad har ändrats? Om du inte har ändrat någonting, prova att ta bort och lägga tillbaks nätverkskortet i kontrollpanelen. Ibland får windows fnatt och pajar konfigurationen som krävs. Ett sätt att få tillbaks det är att installera om delen som strular. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 Det absolut enklast bör ju vara att byta nätverkskortet. Har själv haft liknande problem och då har det varit just nätverkskortet som strulat. Har synts i kontrollpanelen och inget felmeddelande har getts i Windows, men det var lösning för mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 5, 2007 Author Report Share Posted December 5, 2007 Problemet löst! Tydligen hade nätverkskortet avinstallerats/motsv. Oerhört märklig historia då ingen har varit närheten av "den delen" av datorn... /s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.