Jump to content

Konstiga gradbeteckningar?

Recommended Posts

Var just ute på stan (Karlskrona) och på JC såg jag tre unga (såg ut som Vpl men kan vara befäl) flottister (stog HMS Carlskrona på ärmen) med nya fina gradbeteckningshylsor med en stjärna (guldstjärna på blå hylsa (stjärna precis som i armén))

Först tänkte jag bara att "tre nya fänrikar till flottan"...sen när jag var på väg till bilen så såg jag en annan fänrik och det var då det slog mig...flottan har ju inte stjärnor...eller??? e det det nya systemet?

Några idéer?

/JOR ):blink:

Kockarna i flottan har en guldstjärna :blink:

Så det nya systemet kommer inte innebära att fänrikarna i flottan har en stjärna. Tror att fänrik-strecket blir smalare eller utan "kringla".

Kommer inte ihåg exakt tyvärr. Men en Kock-stjärna har dom iaf inte!

Edited by Doyle

• Forumsledning

De var, Värnpliktiga Fänrikar

Flottan har vissa befattningar som är 18mån lång och de KB bevärningarna blir Värnpliktiga fänrikar. För att skilja dem från Yoff så har de som armén en stjärna.

De var, Värnpliktiga Fänrikar

Flottan har vissa befattningar som är 18mån lång  och de KB bevärningarna blir Värnpliktiga fänrikar.  För att skilja dem från Yoff så har de som armén en stjärna.

Aha! så då hade jag rätt trotts att jag trodde jag hade fel :D

...man lär sig nya saker varje dag! (...på SoldF.com)

Tack Kimster

/JOR :blink:

Edited by 113JOR

Flottan har inga KB, bara PB som mest. Stjärnor betyder intendentur dvs kockar.

Reservare har kringla plus en krona, alltså så kallade kron-fänrikar.

Har kallat en major för fänrik, han gillade INTE det.

Men det var 8 år sedan jag muckade.....

MVH 028 FAK

):blink:

17,5 - 18 månaders befattningar har försvunnit eller kommer att försvinna. Enligt pliktverket blir dessa tjänster 15 månaders PB-befattningar. V/o fänrik har mig veterligen aldrig förekommit i flottan.

NBC-befäl i marinen är en PB-befattning (15månader), men de har särskildtjänsteställning och får graden Fk vid muck.

):) Bara lugn. Nya Uniformsreglementet ligger ute på webben. Börjar gälla 1 mars - i år.

Snacka helst inte om galoner i Marinen och Flygvapnet :) . Ämnet är försåtminerat.

Stjärnan i Flottan är - och har alltid varit - en yrkesbeteckning för manskap och underofficerare inom ekonomiavdelningen. Det var förresten ett vådligt tjat om kockar, det finns de som bara tänker på mat :D

El Capitan (Trestjärnig malaj - till grön uniform!)