113JOR Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Var just ute på stan (Karlskrona) och på JC såg jag tre unga (såg ut som Vpl men kan vara befäl) flottister (stog HMS Carlskrona på ärmen) med nya fina gradbeteckningshylsor med en stjärna (guldstjärna på blå hylsa (stjärna precis som i armén)) Först tänkte jag bara att "tre nya fänrikar till flottan"...sen när jag var på väg till bilen så såg jag en annan fänrik och det var då det slog mig...flottan har ju inte stjärnor...eller??? e det det nya systemet? Några idéer? /JOR ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 (edited) Kockarna i flottan har en guldstjärna Så det nya systemet kommer inte innebära att fänrikarna i flottan har en stjärna. Tror att fänrik-strecket blir smalare eller utan "kringla". Kommer inte ihåg exakt tyvärr. Men en Kock-stjärna har dom iaf inte! Edited February 13, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Kanske var stjärngossar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 13, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 13, 2003 De var, Värnpliktiga Fänrikar Flottan har vissa befattningar som är 18mån lång och de KB bevärningarna blir Värnpliktiga fänrikar. För att skilja dem från Yoff så har de som armén en stjärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 (edited) De var, Värnpliktiga FänrikarFlottan har vissa befattningar som är 18mån lång och de KB bevärningarna blir Värnpliktiga fänrikar. För att skilja dem från Yoff så har de som armén en stjärna. Aha! så då hade jag rätt trotts att jag trodde jag hade fel ...man lär sig nya saker varje dag! (...på SoldF.com) Tack Kimster /JOR Edited February 13, 2003 by 113JOR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MoRep Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Flottan har inga KB, bara PB som mest. Stjärnor betyder intendentur dvs kockar. Reservare har kringla plus en krona, alltså så kallade kron-fänrikar. Har kallat en major för fänrik, han gillade INTE det. Men det var 8 år sedan jag muckade..... MVH 028 FAK ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 (edited) att Kimster: Flottan har INTE stjärnor på blå axelklaffar för fänrikar. Kringla gäller för dessa. Således, det var värnpliktiga kockar som 113JOR såg... Edited February 20, 2003 by Hotel Charlie One Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grndl Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Det var inte alls ovanligt att värnpliktiga kockar fick höra ett käckt "Godmorgon, Fänrik!", när de passerade genom vakten på Ka 4 på den gamla goda tiden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 21, 2003 Då backar jag.. jag väger er mer än mina källor i detta fallet ...sorry om det blev fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 17,5 - 18 månaders befattningar har försvunnit eller kommer att försvinna. Enligt pliktverket blir dessa tjänster 15 månaders PB-befattningar. V/o fänrik har mig veterligen aldrig förekommit i flottan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 17,5 - 18 månaders befattningar har försvunnit eller kommer att försvinna. Enligt pliktverket blir dessa tjänster 15 månaders PB-befattningar. V/o fänrik har mig veterligen aldrig förekommit i flottan. NBC-befäl i marinen är en PB-befattning (15månader), men de har särskildtjänsteställning och får graden Fk vid muck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 ) Bara lugn. Nya Uniformsreglementet ligger ute på webben. Börjar gälla 1 mars - i år. Snacka helst inte om galoner i Marinen och Flygvapnet . Ämnet är försåtminerat. Stjärnan i Flottan är - och har alltid varit - en yrkesbeteckning för manskap och underofficerare inom ekonomiavdelningen. Det var förresten ett vådligt tjat om kockar, det finns de som bara tänker på mat El Capitan (Trestjärnig malaj - till grön uniform!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts