Chicken Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag hadde Amfpb som första val efter mönstringen. och nu har jag fått något brev där de erbjuder mig en "SANS" nån extramönstring för stridsbåtförare. Är detta en degradering eller är det en bättre tjänst och kommer jag förfarande få befälsutbildning? Jag vill hälst gå Amfpb skytte betyder de här att jag inte kommit in som det eller är det ett erbjudande att få gjöra nått bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chicken Posted November 30, 2007 Author Report Share Posted November 30, 2007 just ja en fråga till.. om jag inte vill gjöra detta kan jag välja att kolla om jag kan få mitt andra val som är basochstridsledningssäkerhetstroppchef Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snoken Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag har fått pecis samma brev och jag är inskriven som jägarPB i arvidsjaur...så jag tror nog att du får behålla din ordinarie tjänst om du nu fått den. Jag tror att Stridsbåtkomp har ont om folk till extramönstringen och därför skickar dom ut dessa "propaganda" blad om att man ska välja sin SANS till stridsbåt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chicken Posted November 30, 2007 Author Report Share Posted November 30, 2007 Jag har fått pecis samma brev och jag är inskriven som jägarPB i arvidsjaur...så jag tror nog att du får behålla din ordinarie tjänst om du nu fått den. Jag tror att Stridsbåtkomp har ont om folk till extramönstringen och därför skickar dom ut dessa "propaganda" blad om att man ska välja sin SANS till stridsbåt..... ok tack för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag hadde Amfpb som första val efter mönstringen. och nu har jag fått något brev där de erbjuder mig en "SANS" nån extramönstring för stridsbåtförare. Är detta en degradering eller är det en bättre tjänst och kommer jag förfarande få befälsutbildning? Jag vill hälst gå Amfpb skytte betyder de här att jag inte kommit in som det eller är det ett erbjudande att få gjöra nått bättre? Alltså...har du en chans på Strb-pilot så TA DEN!!! Du ångrar dig garanterat inte! Och panga kommer du få göra, oroa sig inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chicken Posted November 30, 2007 Author Report Share Posted November 30, 2007 men vad e de som gjör den så bra?? och kommer jag fortfarande få massa befälsutbildning?? om jag sen vill gjöra utlandstjänst vad får jag då gjöra där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snoken Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 (edited) jag är nog inte den bästa personen att uttala mig om stridsbåtsutbildningen då jag själv aldrig har gjort, dock så har jag spenderat fyra år på en sommarkurs med instruktörer som varit och är stridsbåtsförare och dessutom så är min syrras pojkvän det. Jag tror att det är en väldigt speciell tjänst då det är väldigt få förunnade att få köra stridsbåt, och dessutom så ger det hyfsat stora meriter i form av olika sjöfartscertifikat (som för övrigt i det civila kostar fan). Förutom att det är skitskoj att köra (har testat själv) så är det nog också en väldigt skön känsla att få tundra fram i 40 knop bland kobbar och skär en härlig sommarmorgon. Detta är säkerligen med råge glamourfieringar. vad jag fått höra så ska det vara mkt plugg och mng timmar framför böckerna. Säkerligen en hel del vård av båt också...... Det dära med befälsutb. har jag dock ingen koll på, inte utlandstjänstgöring heller, men nu har ju dock IAS kommit upp som kanske vet och då KANSKE chansen ökar (obs spekulationer!) Om du nu vill bli skyttesoldat så kan du ju gämföra med att alla i försvaret får skjuta, hur många får köra stridsbåt?? jag skulle gärna valt stridsbåtsförare som SANS om det nu itne vore så att man bara fick göra en. Om du inte haft ngr funderingar på att välja en SANS innan, ta då chansen nu! Om du under extramönstringen känner att det är helt fel val för dig så antar jag att du helt enkelt kan hoppa av. Känn dig dock inte för pressad. Vad du än väljer så blir det nog bra( vet att det är jävligt att alltid få höra detta). //snoken edit: läste precis på lumpen.nu att du efter avslutad värnplikt kan ansöka om tjänstgöring i två år till hos försvarsmakten som strbts. instruktör. och där får du ledarskaps utbildning osv. gå in o kolla om du itne gjort de.... Edited November 30, 2007 by snoken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chicken Posted November 30, 2007 Author Report Share Posted November 30, 2007 (edited) tack du nu blev jag intreserad.. ja får tänka på det. dock är jag inte värdens största plugg fan så där ligger väll hakken. e de nogon annan som vet om man får befälsutbildning under värnplikten? Edited November 30, 2007 by Chicken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squaddy Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 (edited) Jag har fått pecis samma brev och jag är inskriven som jägarPB i arvidsjaur...så jag tror nog att du får behålla din ordinarie tjänst om du nu fått den. Jag tror att Stridsbåtkomp har ont om folk till extramönstringen och därför skickar dom ut dessa "propaganda" blad om att man ska välja sin SANS till stridsbåt..... LOL, fick precis ett likadant brev och är även jag inskriven som jägarplutonbefäl! Verkar som om dom har lite tunt med ansökningar på amf1 till denna tjänst och har smygtittat på mönstringsresultaten innan dom valde vilka dom skulle fråga.... Undertecknat av självaste Major XXX, vad tror ni, något att satsa på? Lämna inte ut folks namn sådär, det kan bli obekvämt både för er och för dem! /simon, BlåGul Edited November 30, 2007 by simon Namnkräks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Det finns OTALIGA trådar angående tjänsten som stridsbåtförare. Sök på ordet stridsbåt och I skolen finna! /simon, BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chicken Posted November 30, 2007 Author Report Share Posted November 30, 2007 men jag har inte fått något besked om jag är antagen till någon annan tjänst enu. Kan man kolla upp själv eller är de bara och sitta och vänta på brev? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squaddy Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag har fått pecis samma brev och jag är inskriven som jägarPB i arvidsjaur...så jag tror nog att du får behålla din ordinarie tjänst om du nu fått den. Jag tror att Stridsbåtkomp har ont om folk till extramönstringen och därför skickar dom ut dessa "propaganda" blad om att man ska välja sin SANS till stridsbåt..... LOL, fick precis ett likadant brev och är även jag inskriven som jägarplutonbefäl! Verkar som om dom har lite tunt med ansökningar på amf1 till denna tjänst och har smygtittat på mönstringsresultaten innan dom valde vilka dom skulle fråga.... Undertecknat av självaste Major XXX, vad tror ni, något att satsa på? Lämna inte ut folks namn sådär, det kan bli obekvämt både för er och för dem! /simon, BlåGul Uppfattat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amfare1 Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 oavsett kommer du få en gedigen utbildning om jag skulle få välja igen skulle jag välja strb lite för det civila men väljer du amf så så kommer du leva som en lycklig människa resten av livet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsson_PB Posted December 1, 2007 Report Share Posted December 1, 2007 Jag skulle rycka in som AmfPB nu i sommras igentligen. Men man kan högst bli GB nuförtiden på Amf. Gruppbefälen togs ut efter GSU. Jag är nu en vanlig soldat. Så du skall verkligen inte tro att du kommer bli befäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squaddy Posted December 1, 2007 Report Share Posted December 1, 2007 oavsett kommer du få en gedigen utbildning om jag skulle få välja igen skulle jag välja strb lite för det civila men väljer du amf så så kommer du leva som en lycklig människa resten av livet Vet du eller någon annan om man binder sig till tjänsten som strbförare iom godkänd extramönstring, eller kan man fortfarande ångra sig och rycka in som det man fick på mönstringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 Jag skulle rycka in som AmfPB nu i sommras igentligen. Men man kan högst bli GB nuförtiden på Amf. Gruppbefälen togs ut efter GSU. Jag är nu en vanlig soldat. Så du skall verkligen inte tro att du kommer bli befäl. Men såsom jag hört blir ingen GB under värnplikten utan det sköts av sergeanterna, så ingen inom Amf kommer ens blir korpral. Eller har jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 Jag skulle rycka in som AmfPB nu i sommras igentligen. Men man kan högst bli GB nuförtiden på Amf. Gruppbefälen togs ut efter GSU. Jag är nu en vanlig soldat. Så du skall verkligen inte tro att du kommer bli befäl. Men såsom jag hört blir ingen GB under värnplikten utan det sköts av sergeanterna, så ingen inom Amf kommer ens blir korpral. Eller har jag fel? Det ska vara så, men eftersom det inte finns tillräckligt med fa-sergeanter så lär några vpl få fylla igen luckorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontah Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 Jag skulle rycka in som AmfPB nu i sommras igentligen. Men man kan högst bli GB nuförtiden på Amf. Gruppbefälen togs ut efter GSU. Jag är nu en vanlig soldat. Så du skall verkligen inte tro att du kommer bli befäl. Men såsom jag hört blir ingen GB under värnplikten utan det sköts av sergeanterna, så ingen inom Amf kommer ens blir korpral. Eller har jag fel? Det ska vara så, men eftersom det inte finns tillräckligt med fa-sergeanter så lär några vpl få fylla igen luckorna. så om man har tjänsten Gruppbefäl så är det inte nån chans knapt att man får den när man rycker in ? har jag fattat rätt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 Har jag missförstått det hela nu, eller är det så att alla PB har fått ett nytt inskrivningsbeslut och då blivit meniga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 För inneliggande kull är det så att alla har olika namn på sin tjänst på inryckningsordern (amfibiepb, amfibiegb, amfibiesoldat) men vid inryck görs ingen skillnad mellan plutonbefäl eller soldater, alla utbildas mot samma tjänst: amfibiesoldat. Så att vissa skrevs in som plutonsbefäl är bara en gammal rest som pliktverket inte har ordnat till ännu. Det är inte ens så att plutonsbefälen har förtur till eventuella gruppchefsplatser som kan uppstå, utan det utser befälen i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 Ah, jag förstår. Så PB-eleverna muckar som meniga om dom inte utses till gruppbefäl på regementet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts