Jump to content

Soldr Mtrl Vapen Pistol

Lt Dolk

Recommended Posts

Hallå

Jag har sökt med ljus och lykta efter Soldr Mtrl Vapen Pistol för att hitta den i PDF format. Är det någon som vet vart man kan få tag i denna? HAr även sök på forumet men finner endast en del text kring m/88, dock ingen pdf-fil och inte heller någon hänvisning.

Ser fram emot någons proffesionella hjälp

//Johan

Du får nog leta vidare.

Inga reglementen rörande vapen, ammunition eller sprängmedel finns utlagda på nätet.

SoldR Mtrl Vapen pistol har aldrig funnits ute i pdf-format.

Det stämmer väl. Men, det har funnits.

På mil.se kunde man klicka på "bibliotek" och där kunde man hitta pdf-er med bland annat arméns överlevnadshandbok, och instruktionsböcker för diverse vapen(system) och annat smått och gott.

Ett av dessa vapensystem var pansarvärnsroboten BILL2 (robot 56, länk här)

Dock vet jag inte om det fanns något om just pistolen, men kan ha funnits.

Även om det inte finns kvar på FMs hemsida finns det säkert många som laddat hem, och någon av dessa kanske ha lagt upp något på någon hemsida (mindre troligt) eller på något fildelningsnätverk (mer troligt enligt mej) eller på annat sätt lagt ut det.

Men som du säkert förstår, problemet är att hitta...

[nästan] All information finns på nätet, problemet är att hitta den och att verifiera om det man hittat är korrekt.
En liten sammanfattning av internet.

Du får nog leta vidare.

Inga reglementen rörande vapen, ammunition eller sprängmedel finns utlagda på nätet.

SoldR Mtrl Vapen pistol har aldrig funnits ute i pdf-format.

Det stämmer väl. Men, det har funnits.

Ja, men att det HAR legat ute hjälper inte i detta fallet.

Något reglemente för pistol har dessutom aldrig funnits på nätet som pdf.

I övrigt bör du läsa genom forumets regler, särskilt §16

The Swede

BLÅGUL

Det finns som sagt ingen SoldR Mtrl Vapen Pistol 88 än...det skulle dock vara klart för länge sedan. I väntan på denna lyckades faktiskt HKV prestera en provisoriskt variant som kom ut som skrivelse i början på det här året (tror det var mars). Den finns dock bara i vanligt A4-pappersformat. Har du tillgång själv så är det bara att leta upp den eller be någon som kan.

Hallå

Jag har sökt med ljus och lykta efter Soldr Mtrl Vapen Pistol för att hitta den i PDF format. Är det någon som vet vart man kan få tag i denna? HAr även sök på forumet men finner endast en del text kring m/88, dock ingen pdf-fil och inte heller någon hänvisning.

Ser fram emot någons proffesionella hjälp

//Johan

och varför ska du ha den?

Hej på er!

SoldR Mtrl Pistol 88, gick på remiss för ca 1,5år sedan.

Av olika omständigheter så blev den inte fastställd och därefter anskaffades Pistol 88C2 mm, och man ansåg att den behövde omarbetas.

"Ny" remiss har fortfarande inte kommit ut, vilket betyder att det kommer att dröja ytterligare innan en färdig bok finns att få.

Likaså är SkjutR F Pistol från 1994, och det har hänt ganska mycket sedan dess rent skjuttekniskt. Ny version av den skulle också kommit för ett par år sedan men har också blivit fördröjd av olika anledningar.

Under tiden florerar det ett antal lokala "reglementen" av mycket varierande kvalitet, tyvärr. Det finns en fastställd utbildningsanvisning som skall användas tills det att reglementet kommer, men även den har stora brister.

Personligen tycker jag att det är beklagligt eftersom vi nu utrustar stora delar av utlandsstyrkan med pistol och även Hv får nu sina pistoler.

Tråkigt nog betraktar många pistolen som ett "ovanligt farligt" :) vapen, p g a bristande kunskap/färdighet, vilket snarast ökar risken för olyckor. Detta kunde undvikas med bra och tydliga reglementen och välutbildade instruktörer.

/O

"Erat hårkors i gryningen"

Det togs beslut om Utbildningsanvisning Pistol 88 den 9 april 2007. Där framgår det även att MSS skall före den 1 november 2007 inkomma med förslag till SoldR Mtrl Pistol 88.

Så.... även om det går långsamt så är det något på gång.

SoldR Mtrl P 1992

Sid 177-183

Grunderna såsom ladda/patron ur, tillbehör, information om vapnet, eldgivning, magasinsbyte, hopsättning, isärtagning och åtgärdande av eldavbrott och vård.

Borde lösa dina problem. Finns tyvärr inte på pdf, men köp en bok på tradera och scanna in istället.

/M

Med risk för att låta messerschmitt:

SoldR Mtrl P 1992 är upphävd och gäller inte längre.

För pistol 88 gäller tills vidare "Utbildningsanvisning Pistol 88" Bilaga 1 Daterad 2007-04-09

HKV Beteckning 19 100:65690

Där finns aktuella bestämmelser. Vissa saker har förändrats sen -92......

SoldR Mtrl P 1992

Sid 177-183

Grunderna såsom ladda/patron ur, tillbehör, information om vapnet, eldgivning, magasinsbyte, hopsättning, isärtagning och åtgärdande av eldavbrott och vård.

Borde lösa dina problem. Finns tyvärr inte på pdf, men köp en bok på tradera och scanna in istället.

/M

Ex.vis - numera skall vid blindavfyring vänster (om man ör högerhänt) tumme föras in i magasinbrunnen och därefter sker blindavfyring.

Detta görs för att säkerställa att magasinet är urtaget och därmed minimera risken för vådaskott.

Det finns ett skjutreglemente för för pistol (SkjutR F Pist) utgivningsdatum:1995-06-12.

Grundhäftet är utgivet 1995 med nr. M7742-710001 (50 sidor).

Innehåller lite historia, handhavande, skjutställningar, mm.

Tilläggshäfte (SkjutR F Pist Tlg) med nr. M7742-710011 (7 sidor) utgivgningsdatum:1996-02-06.

Innehåller olika provmoment (skriftliga och praktiska).

Jag skall försöka scanna in i pdf-filer denna vecka om jag hinner

Edited by VJ9

Det finns ett skjutreglemente för för pistol (SkjutR F Pist) utgivningsdatum:1995-06-12.

Grundhäftet är utgivet 1995 med nr. M7742-710001 (50 sidor).

Innehåller lite historia, handhavande, skjutställningar, mm.

Tilläggshäfte (SkjutR F Pist Tlg) med nr. M7742-710011 (7 sidor) utgivgningsdatum:1996-02-06.

Innehåller olika provmoment (skriftliga och praktiska).

Jag skall försöka scanna in i pdf-filer denna vecka om jag hinner

SkjutR F Pist (1995) med tillhörande Tlg är "omoderna" och bör inte användas. Det har under de senaste 5 åren tillkommit så mycket "nytt" när det gäller hantering och skjutning med pistol att det inte är lämpligt att använda det gamla reglementet vid utbildning. Vissa delar ändras såklart inte, som t ex vapnet delar, isär/ihop mm... Men tyvärr finns det också rena faktafel i boken!

Detsamma gäller Tlg - proven är delvis felaktiga och säki-provet är inaktuellt och luddigt utformat.

Förhoppningsvis (?) kommer nytt reglemente snart. Både SoldR Mtrl Pistol och SkjutR är på gång. Dessvärre kan jag inte säga att jag vet när...

Under tiden finns en (tillfällig) utbildningsanvisning, som det skrivits om tidigare i tråden.

Scanna gärna in gamla reglementet - men använd innehållet med ovanstående i åtanke!

/O

"Erat hårkors i gryningen"

Det jag tycker är lustigast med SkjutRF Pist 95 är det faktum att man i förordet beskriver bakgrunden till Point Shooting systemet utan att nämna det vid namn så att läsaren tror att det är det som lärs ut iboken. Sen har man gjort en 180 graders sväng och tar de facto upp The Modern Technique i reglementet, ett system vars grundare och efterföljare i princip svär sig fullständigt fria från alla erfarenheter som ligger bakom Point Shooting och i stort anser att Applegate/Fairbairn/Sykes hade HELT fel.

Hårfint från falsk marknadsföring!

Ok, om ni anser att det är ett gammalt och förlegat reglemente/utbildningshäfte så kommer jag inte att lägga ner tid på att scanna.

Då får vi vänta på det nya som är på gång!

Men om någon vill ha en kopia så går det bra att skicka PM.

Edited by VJ9

• 5 weeks later...
  • 8 months later...

När vi nu ändå är inne på Pistol88.

Jag har ett dokument med Avbildningsprotokoll för prisskjutning för pistol 88.

MEN! det står inte något om antal skott eller avstånd eller skjutställning.

Dock finns kraven för belöning med.

Det står i hörnet sid 50, samt Enskild stridsutbildning.

Någon som kan svara på vilket avstånd som gäller, 10 meter?

Och hur många skott / figur?

// Kenneth

• 2 weeks later...
  • 2 years later...

Ja, en SoldR Mtrl Vapen Pistol 88 finns nu som tryckt och färdig bok, minns dock inte om årtalet är 2009 eller 2010.

Denna borde då med andra ord gå att få genom min utbildningsgrupp (om de nu känner för att låna mig en)

Ja, en SoldR Mtrl Vapen Pistol 88 finns nu som tryckt och färdig bok, minns dock inte om årtalet är 2009 eller 2010.

Denna borde då med andra ord gå att få genom min utbildningsgrupp (om de nu känner för att låna mig en)

Om du har ett behov av den i din tjänst så SKA du ha ut den .

Om du har ett behov av den i din tjänst så SKA du ha ut den .

Stämmer bra det..

Hos LGG får sedan en tid alla Hundförare/flygförare/Mc förare varsin SoldR Pistol 88

Dvs den personal som har behov av den i sin tjänst.

Edited by Lt G Malmström MDM/ Lggrp