Guest Guest_Simon_* Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Är det någon som vet hur många soldater som är i tjänst i den svenska försvarsmakten??? Tacksam för svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Är det någon som vet hur många soldater som är i tjänst i den svenska försvarsmakten??? Tacksam för svar Kika här, där får du infon ända ner på månadsbasis... GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Simon_* Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Tack, bara en fråga igen då... Jag har hört att det är 40 000 medlemmar i Hemvärnet... är det någon som vet om detta stämmer eller har rätt siffra annars??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 ...och så tittar vi på denna sida Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Oj, oj är det så illa numera. 1833 vpl i armén. En stilla tröst är att Livgardet står för 61% Jag vet att det är ett omodernt sätt att tänka, men jag kan inte låta bli att drömma mig tillbaka till tiden för min GU med 16 infanteriregementen och 28 infanteribrigader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoffsten Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 160 man i I19? 70 på P7? hah, ja då är har mina föreställningar varit helt fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag tycker också att siffrorna ser konstiga ut. Ta I 19 t.ex. Där ingår pbat med ingkomp och AJB. Jag har svårt att se hur 160 man räcker till detta. Bara ingkomp borde ha nästan den numerären då det inte ens räcker till ett ordinarie kompani med grundläggande farbfunktioner (EOD, Ing, maskin, flytbro, SoT). Har det något att göra med att man har omfördelat resurser till NGB och ställt in vpl-utbildning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag tycker också att siffrorna ser konstiga ut. Ta I 19 t.ex. Där ingår pbat med ingkomp och AJB. Jag har svårt att se hur 160 man räcker till detta. Bara ingkomp borde ha nästan den numerären då det inte ens räcker till ett ordinarie kompani med grundläggande farbfunktioner (EOD, Ing, maskin, flytbro, SoT). Har det något att göra med att man har omfördelat resurser till NGB och ställt in vpl-utbildning? Kan det ha något att göra med att en stor del av de vpl har inryck 28 Januari? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Men rubriken är ju: "Antal värnpliktiga på respektive förband 2007"...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 @ LeadHead Större delen av de värnpliktiga som utbildades under 2007 muckade i somras, alltså är de varken värnpliktiga eller innerliggande på något GU-förband. Om man läser på överskrifterna till kolumnerna så står det ju hur många fältvpl/bevvpl det finns. Alltså är det nog precis som Fk satan säger, och att listan gäller just i detta nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Men om muck var i somras och nästa inryck är i januari, vilka andra siffror bör då redovisas som "värnpliktiga under 2007", än de som låg inne fram till i somras? Men jag tror nog ni har rätt. Speciellt sen jag såg att samtliga var bevakningsvpl. Kasst presenterad och fullständigt meningslös statistik i så fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Det tycker jag kan vara en "fun to know"-grej, med fortlöpande uppdatering på hemsidan ang. antalet inneliggande värnpliktiga för tillfället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Det tycker jag kan vara en "fun to know"-grej, med fortlöpande uppdatering på hemsidan ang. antalet inneliggande värnpliktiga för tillfället. Ja, vad spännande! Då skulle man ju kunna betta på avgångarna vid inryck /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted December 1, 2007 Report Share Posted December 1, 2007 Men borde inte den här siffran alltså vara större för 2008 eftersom terminsystemet ändras och det inte slutar i mitten av året...och typ...så Annars hittade jag en länk som kan vara värd att kolla in. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...f_active_troops Där man också kan få en lite större insikt hur vi ligger jämnfört med andra länder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted December 1, 2007 Report Share Posted December 1, 2007 Men borde inte den här siffran alltså vara större för 2008 eftersom terminsystemet ändras och det inte slutar i mitten av året...och typ...så Annars hittade jag en länk som kan vara värd att kolla in. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...f_active_troops Där man också kan få en lite större insikt hur vi ligger jämnfört med andra länder. Vad är det som kommer ändras med terminsystemet? Skillnaden från förra kullen och nu är väl bara att inrycks- och utrycksdatumet inte är samma? Men självklart kommer ju siffrorna öka i.o.m det stora inrycket i Januari, precis som siffrorna säkerligen var högre under t.ex Februari i år då det fanns fler värnpliktiga under GU än det finns nu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Simon_* Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 men vad betyder förkortningarna?? 1. ubflj 3. sjöstriflj 4. sjöstriflj Ing 2 Fältvpl Bevvpl FMUndSäkC FöMusC Och LEDI Är det förkortningar eller är det jag som är dum?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 1. ubflj - Första ubåtsflottiljen 3. sjöstriflj - Tredje sjöstridsflottiljen 4. sjöstriflj - Fjärde sjöstridsflottiljen (surprise!) Ing 2 - Andra ingenjörregementet (Göta) Fältvpl - Fältvärnpliktig Bevvpl - Bevakningsvärnpliktig FMUndSäkC - Försvarsmaktens Underrättelse- och säkerhetscentrum FöMusC - Försvarsmusikcentrum Och - En konjunktion (ett ord som binder samman satsdelar) LEDI - Felaktig stavning av ett tillstånd av jobbfritt med alldeles för många versaler. Sorry, ingen aning... Ledningsinstruktion? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 Vad är det som kommer ändras med terminsystemet? Skillnaden från förra kullen och nu är väl bara att inrycks- och utrycksdatumet inte är samma? Men självklart kommer ju siffrorna öka i.o.m det stora inrycket i Januari, precis som siffrorna säkerligen var högre under t.ex Februari i år då det fanns fler värnpliktiga under GU än det finns nu... Öhm det "stora" inrycket sker väl till hösten eftersom dom ska följa skolsystemets terminssystem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Öhm det "stora" inrycket sker väl till hösten eftersom dom ska följa skolsystemets terminssystem? Följa skolsystemets terminssystem? Hur menar du då? Nej, om du går in på "Pliktverket" här på SoldF så kan du läsa om blivande vpl som ska rycka in på t.ex P7, P4, K3, I19 osv. Sen tror jag inte det finns någon tråd om Lv6 men här rycker de vpl in i Januari, precis som på de flesta arméförband i Sverige. Därför vågar jag påstå att det "stora" inrycket sker i Januari. Eller du kanske menar att man efter utrycket i Juni i år inte hade tänkt utbilda vpl (undantaget bev.sold då naturligtvis) på nästan ett helt år? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Kanske man kunde döpa om trådtitlen till "..hur liten..".. ursäkta om jag strör salt i såren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 9, 2007 Report Share Posted December 9, 2007 Även om inryck sker i januari så följer man ju högskolans terminssystem. Man rycker in för en vårtermin (T1) och en hösttermin (T2). Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Aha tar dom alltså bort termin 3 och 4? Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Nu har du tappat mig någonstans långt borta, jag förstår inte vad du menar. Låt mig tydliggöra vad jag menar. Oavsett om "det stora inrycket" sker i augusti eller i januari (detta sker växelvis, förra kullen (vi) ryckte in i augusti, nästa stora kull rycker in i januari, med ett halvårs glapp mellan det stora utrycket och det stora inrycket) så kommer samtliga terminer (oavsett det är T1 eller T4), vara relativt bra synkade med högskolans terminsstarter, jämfört med det gamla systemet. Är jag otydlig nog, SMC? /s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Kanske man kunde döpa om trådtitlen till "..hur liten..".. ursäkta om jag strör salt i såren.. Hear hear! Eller "Hur liten kan den bli" Försvarsmakten alltså... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Anledningen till att jag inte förstod dig först var för att tinhead skrev: "Öhm det "stora" inrycket sker väl till hösten eftersom dom ska följa skolsystemets terminssystem?" Då undrade jag vad det var som skulle ändras till nästa kull. Då skrev du: "Man rycker in för en vårtermin (T1) och en hösttermin (T2)." Högskolan har alltså bara två terminer medan det terminssystem jag känner till har fyra. Nu förstod jag hur du menar, jag tänkte helt enkelt för mkt! Dock för att vara petig så ryckte jag faktiskt in den 31 Juli och inte Augusti Eller "Hur liten kan den bli" Känns om det är exakt den tanken som finns bland politiker idag! /SMC Edit: Gjorde 2 inlägg till 1. Vc_90 Blågul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.