Jump to content

Gränsen mellan DDR och Västberlin.

skyttesoldat78

Recommended Posts

Halvt OT.

Var faktiskt nere i Västtyskland när demonstartionerna drog igång 1989. Det vara bara någon/några veckor innan allt föll.

Var bland annat framme vid järnridån och tittade in över östtyskland.. Kändes rätt skumt när sedan muren föll med ett brak.

Hade 2004 sönerna med mig och vandrade i Berlin utmed murens sträckning.. Kändes... Mäktikgt...

Att en revolution från folket som var helt oblodig (väl) kunde omdana världen och skapa sådant kaos i delar av världen (forna Jugoslavien)

För den som, likt mig själv, har intresse för sådana här frågor kanjag rekommendera Stasi-museet i Berlin. Ligger i markplan på en av Stasis gamla huvudbyggnader ca 7 min gångväg från Branderbuger Tor. Ingången kan vara lite knepig att hitta då den ligger som på en innergård och utanför var det sist jag var där (i september) en byggarbetsplats.

Väl där hjälper det om man är någorlunda hygglig på tyska för alla dokument mm är i orginal och de engelska referaten är korta och förvånansvärt dåligt översatta. För att koppla inlägget till trådstartaren så finns det naturligtvis en speciell liten avdelning kring muren, betydligt mer djuplodande än den mesta annan information som finns tillgänglig. I samma rum finns som en liten bonus dessutom de Östtyska anfallsplanerna mot Västberlin mycket väl beskrivna med kartunderlag, ingående förband och ansvariga chefer för olika delmål ned till majors nivå. Allt kontinuerligt uppdaterat till och med 1989....

Väl värt ett besök!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...