Jump to content

Båt/fartygsbesättning

Beafer

Recommended Posts

Jag är ganska säker på att jag har sett en tråd som passade för det här tidigare, men jag har inte lyckats hitta den. Någon annan lär väl göra det och sparka mig på lämplig kroppsdel.

Jag tycker att tjänsten "Båt/fartygsbesättning" är onödig då en båt är ett fartyg med mått som inte överstiger 12x4m. Det borde kunna förkortas till enbart "Fartygsbesättning".

Det är en ingen stor grej, men det är det är detaljerna som räknas. ;)

Nu finns det ju en hel del folk som är utbildade till just "BÅT". Sedan kan ju disskuteras om tjänsterna skiljer sig så mycket åt att de bör särskiljas..

Tja, det finns rätt många som är utbildade till vagnsbesättningar också, men det heter ju vagnsbesättning och inte stridsfordons/stridsvagns/PBV-besättning.

Nu finns det ju en hel del folk som är utbildade till just "BÅT". Sedan kan ju disskuteras om tjänsterna skiljer sig så mycket åt att de bör särskiljas..

Tja, det finns rätt många som är utbildade till vagnsbesättningar också, men det heter ju vagnsbesättning och inte stridsfordons/stridsvagns/PBV-besättning.

Då torde ju "Sjötjänst" vara en bra kompromiss

Det är nog en skillnad i tradition.

På min tid hade KA båtar och flottan fartyg. OK, det var länge sedan det var min tid, men det är väl samma fortfarande att Amf har båtar.

Det fanns GB-BÅT och PB-BÅT och man blev BåtChef. Nu blir man stridsbåtsförare eller G-båtsförare om man nu inte är officer och blir FC på trossbåt.

Min poäng är nog att "Båt/fartygsbesättning" passar bra i sammanhanget.

När jag mönstrade hette det iaf stridsfordonsfö/sk och stridsvagnsfö/sk.

Efter muck blir du krigsplacerad som t.ex. akanskytt på ett strf90 eller pansarbandvagnsförare på en Stripbv3021.

Kungl. Flottan har örlogsfartyg med påmönstrad besättning. Båtar (Flottan, KA, Amf) har inte påmönstrad besättning. Det är en stor skillnad! :blink:

Förväxla inte detta med civila definitioner/bestämmelser.

Jag skulle inte vilja kalla mig fartygschef då jag bara är båtchef på stridsbåt 90.

Men du är det i lagens mening.

Enligt sjölagen (SFS 1994:1009) har fartyg befälhavare och inte chefer. En stridsbåt har därför, varken civilt eller militärt, någon fartygschef.