Beafer Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 Jag är ganska säker på att jag har sett en tråd som passade för det här tidigare, men jag har inte lyckats hitta den. Någon annan lär väl göra det och sparka mig på lämplig kroppsdel. Jag tycker att tjänsten "Båt/fartygsbesättning" är onödig då en båt är ett fartyg med mått som inte överstiger 12x4m. Det borde kunna förkortas till enbart "Fartygsbesättning". Det är en ingen stor grej, men det är det är detaljerna som räknas. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 (edited) Jag håller med Skoog. Fartyg är ju allt från kanoter till hangarfartyg. Om ni inte har lust att byta till Båt-/Skeppsbesättning Edited November 29, 2007 by Tikkanen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 Nu finns det ju en hel del folk som är utbildade till just "BÅT". Sedan kan ju disskuteras om tjänsterna skiljer sig så mycket åt att de bör särskiljas.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted November 29, 2007 Author Report Share Posted November 29, 2007 Nu finns det ju en hel del folk som är utbildade till just "BÅT". Sedan kan ju disskuteras om tjänsterna skiljer sig så mycket åt att de bör särskiljas.. Tja, det finns rätt många som är utbildade till vagnsbesättningar också, men det heter ju vagnsbesättning och inte stridsfordons/stridsvagns/PBV-besättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 Nu finns det ju en hel del folk som är utbildade till just "BÅT". Sedan kan ju disskuteras om tjänsterna skiljer sig så mycket åt att de bör särskiljas.. Tja, det finns rätt många som är utbildade till vagnsbesättningar också, men det heter ju vagnsbesättning och inte stridsfordons/stridsvagns/PBV-besättning. Då torde ju "Sjötjänst" vara en bra kompromiss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Det är nog en skillnad i tradition. På min tid hade KA båtar och flottan fartyg. OK, det var länge sedan det var min tid, men det är väl samma fortfarande att Amf har båtar. Det fanns GB-BÅT och PB-BÅT och man blev BåtChef. Nu blir man stridsbåtsförare eller G-båtsförare om man nu inte är officer och blir FC på trossbåt. Min poäng är nog att "Båt/fartygsbesättning" passar bra i sammanhanget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Tja, det finns rätt många som är utbildade till vagnsbesättningar också, men det heter ju vagnsbesättning och inte stridsfordons/stridsvagns/PBV-besättning. När jag mönstrade hette det iaf stridsfordonsfö/sk och stridsvagnsfö/sk. Efter muck blir du krigsplacerad som t.ex. akanskytt på ett strf90 eller pansarbandvagnsförare på en Stripbv3021. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 Kungl. Flottan har örlogsfartyg med påmönstrad besättning. Båtar (Flottan, KA, Amf) har inte påmönstrad besättning. Det är en stor skillnad! Förväxla inte detta med civila definitioner/bestämmelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 Jag skulle inte vilja kalla mig fartygschef då jag bara är båtchef på stridsbåt 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 Jag skulle inte vilja kalla mig fartygschef då jag bara är båtchef på stridsbåt 90. Men du är det i lagens mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 Då man inom marinen själva gör skillnad mellan båt och fartyg ( http://www.marinen.mil.se/article.php?id=2596 ) ser jag ingen anledning till varför vi ska ändra. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 Jag skulle inte vilja kalla mig fartygschef då jag bara är båtchef på stridsbåt 90. Men du är det i lagens mening. Enligt sjölagen (SFS 1994:1009) har fartyg befälhavare och inte chefer. En stridsbåt har därför, varken civilt eller militärt, någon fartygschef. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted December 6, 2007 Report Share Posted December 6, 2007 (edited) Då definitionen på ett skepp är 12 x 4m, där bägge villkoren skall vara uppfyllda, är stridsbåt 90H just en båt eftersom bredden är 3.8m. För mer info se Dockstavarvets faktasida Edited December 6, 2007 by larsev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts