stiliR Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Undrar hur det är med tatueringar? Jag har sökt i forumet och har hittat liknande trådar men ändå inte fått det svar jag vill ha. Jag vill veta SÄKERT hur det är innan jag gör något som kan hindra mig. Ser gärna att någon Yoff svarar av egna erfarenheter eller liknande. Kan en tatuering vara en nackdel i lumpen eller om man vill fortsätta på MHS? Kan den hindra vissa tjänster? Tex SSG? Tycker att det igentligen inte borde spela någon roll i denna tid, eller? Svar uppskattas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 HAR du sökt?? En enkel sökning på "tatuering" här i markan gav träff på flera trådar, bl.a. den här som behandlar precis det du tar upp. /Ing, städtant Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag vet flera YOF som har tatueringar. En viss Mj hade till och med en fin liten fjäril tatuerad på underarmen. Kan inte tänka mig att det skulle vara till någon nackdel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Ing: ja, som sagt, jag har sökt, även läst hela den tråden innan jag skrev inlägget, men jag ansåg inläggen vara en aningen suddiga och var ej tillfredsställd med dem. Önskar att jag får bättre tur med svaren här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Undrar hur det är med tatueringar? Jag har sökt i forumet och har hittat liknande trådar men ändå inte fått det svar jag vill ha.Jag vill veta SÄKERT hur det är innan jag gör något som kan hindra mig. Ser gärna att någon Yoff svarar av egna erfarenheter eller liknande. Kan en tatuering vara en nackdel i lumpen eller om man vill fortsätta på MHS? Kan den hindra vissa tjänster? Tex SSG? Tycker att det igentligen inte borde spela någon roll i denna tid, eller? Svar uppskattas. Tja, en tatuering ska i princip inte ställa till problem så länge den inte är stötande eller alltför djärvt placerad (mitt i pannan motsv). DOCK kan det vara som så att om inte herrarna/damerna i tex en antagningsnämnd tycker att det är förenligt med bilden av en officer att ha en fet tatuering på tex underarmen, då kan det vara ett minus, men det bör inte vara särskilt vanligt. Piercingar brukar dock inte uppskattas, jag hade en kamrat i lumpen som hade en stav genom tungan, när han sökte till MHS var det enkelt: Piercing bort=MHS Piercing kvar=Civila mörkret Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Okej, tänkte mig inget som skulle kunna synas med T-shirt. Självklart heller inget stötande. Tror ni att de skulle reagera på om man hade "Made in Sweden" på bröstet? (BARA en fundering) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Okej, tänkte mig inget som skulle kunna synas med T-shirt. Självklart heller inget stötande. Tror ni att de skulle reagera på om man hade "Made in Sweden" på bröstet? (BARA en fundering) Personligen känns det lite tveksamt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Kan bara instämma med Amfibie. Det känns tyvärr som att en sådan tatuering skapar grund för vissa spekulationer hos andra, sen om dessa är sanningsenliga eller inte har tyvärr inte med saken att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag tror heller inte att det kanske är ett lämpligt val av tatuering. Jag har själv en tatuering på armen, ett Stålmannen "S" Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Okej. Men hur skulle det tolkas om man hade Tre kronor tatuerat? dåligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Okej.Men hur skulle det tolkas om man hade Tre kronor tatuerat? dåligt? På överarmen skulle det nog vara okej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Okej.Men hur skulle det tolkas om man hade Tre kronor tatuerat? dåligt? Att ha Tre kronor på bröstet känns väl också sådär...passar kanske bättre på armen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 okej, någon speciell anledning eller tänkte du mer det som en smakfråga? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 okej, någon speciell anledning eller tänkte du mer det som en smakfråga? Både och. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Okej, bortse då från smakfrågan, vad tänkte du då på mer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Okej, bortse då från smakfrågan, vad tänkte du då på mer? mja...det kan missuppfattas som något högerextremistiskt om du förstår vad jag menar. Inte för att JAG tror att du har sådana värderingar ( Fy skäms om du har det ) men du förstår vad jag menar. \ Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Jo, jag misstänkte att du hade något liknande i åtanke. självklart har jag inte det. Men jag tycker igentligen att det är så otroligt okunnigt och dumt att folk förknippar tre kronor till något högerextremistiskt. Men jag förstår vad du menar. Är ju samma med Svenska flaggan. Men det är ju en helt annan diskussion. (Tror inte att du förknippar det så, missförstå mig inte) Men tyverr finns det ju folk som gör det, frågan är om man verkligen ska bry sig om vad sådant folk tycker. Men om man ser det från ett annat håll så blir ju risken att man själv blir missförstådd om man har en sådan tatuering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jo, jag misstänkte att du hade något liknande i åtanke. självklart har jag inte det.Men jag tycker igentligen att det är så otroligt okunnigt och dumt att folk förknippar tre kronor till något högerextremistiskt. Men jag förstår vad du menar. Är ju samma med Svenska flaggan. Men det är ju en helt annan diskussion. (Tror inte att du förknippar det så, missförstå mig inte) Men tyverr finns det ju folk som gör det, frågan är om man verkligen ska bry sig om vad sådant folk tycker. Men om man ser det från ett annat håll så blir ju risken att man själv blir missförstådd om man har en sådan tatuering. Jepp det var så jag menade. Synd att vissa kräk förstör en nationssymbol så att man inte vågar tycka om den utan att nån kallar en för rasist eller liknande. Men skaffa du en tatuering med Tre kronor. Den gör sig bäst på överarmen tycker jag. \ Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 egentligen är det väl för det är lite "extremt" att tatuera sig, och då välja en "politiskt" symbol, får ju då att 1) extremist 2) nationalist. så tror jag det är. Sen så tror jag SSG/likande inte vill att man ha tatueringar, vad det än är. Mer av princip skäl än något annat, men just för SSG vet ju ingen, men klart olika inom olika områden men det är väl som överallt annat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Ser inte att det skulle vara några problem med tre kroner om du vill bli YOF då FM trycker tröjor med tre kronor på bröstet. Det om något borde ju vara ett tecken som FM anser vara välstädat nog. Värt att tänka på, vet mängder med YOF som har tatueringar på armar, ben, vader, ryggar, och så vidare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Jo, du har rätt. Ja, får se vart det blir, om det överhuvudtaget blir just en sån. Nån kommer det däremot bli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Förstår inte varför SSG inte skulle ta emot en tatuerad person av princip skäl...är väl personens färdigheter som borde bestämma om man kommer inte eller inte. Sen kan jag överhuvudtaget inte förstå varför någon förknippar Tre kronor med något dåligt, man ska väl ha en tatuering som betyder något. Att vara nationalist kan väl inte vara negativt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Sen kan jag överhuvudtaget inte förstå varför någon förknippar Tre kronor med något dåligt, man ska väl ha en tatuering som betyder något. Att vara nationalist kan väl inte vara negativt? Angående diskussionen lite längre upp...Det är ju förjävligt att vi inte ska kunna vara stolta och hedra den svenska fanan och tre kronor m.m. Har du en tröja med en svensk flagga kan du helt plötsligt vara rasist, varför det???? Det är absurt! Vi ska vara stolta över vårt land symboler, men det ska inte missbrukas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Förstår inte varför SSG inte skulle ta emot en tatuerad person av princip skäl...är väl personens färdigheter som borde bestämma om man kommer inte eller inte. En tatuering är ett kännetecken då många tatueringar är unika. Kanske inte så bra att ha en tatuering när det gäller ett så hemligt förband som SSG. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Så länge man inte tatuerar in vilket förband man kommer ifrån och vilken befattning man har på armen borde det inte vara några problem. Enda chansen att man kan åka dit på tatueringen, som jag kan komma på, är att man fotar alla militärer och deras tatueringar och sedan skickar dessa till fienden. Sedan skall man kanske inte tatuera SAS i pannan, då kan ju folk bli lite misstänksamma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Sedan skall man kanske inte tatuera SAS i pannan, då kan ju folk bli lite misstänksamma. De flesta (civila) kommer tro att man menar flygbolaget. Förstår inte varför SSG inte skulle ta emot en tatuerad person av princip skäl...är väl personens färdigheter som borde bestämma om man kommer inte eller inte. Det är lättare för fi att känna igen en person med tatuering, om alla är ungefär lika långa, har lika kort hår osv. är det inte lika lätt att slå ut "Hans" eller vad de nu kan heta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 alltså lever jag bara bortom allt men jag har då aldrig hört folk bli kallade nationalister (negativit) för dom haft typ tre kronor eller liknande. Och nu är det ju på modet med såna där "sverige tröjor".. och vm/os med alla gul blåa... hör bara folk som klagar på att andra klagar på att dom bli kallade nazister.. inte någon som säger att dom är det..ni som går runt med såna "märken" kan väl säga hur det ligger till.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Tänkte på det här med förbandsmärken och tatueringar... när jag var på en badstrand på västkusten i somras såg jag två badvakter som hade varsin "Thorleif" på axeln och då måste det alltså klassas som en "olämplig" tatuering eller? Har själv planer på att göra nån liten sak på axeln... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 alltså lever jag bara bortom allt men jag har då aldrig hört folk bli kallade nationalister (negativit) för dom haft typ tre kronor eller liknande. Och nu är det ju på modet med såna där "sverige tröjor".. och vm/os med alla gul blåa... hör bara folk som klagar på att andra klagar på att dom bli kallade nazister.. inte någon som säger att dom är det..ni som går runt med såna "märken" kan väl säga hur det ligger till.. Detta hände mig min första permis från lumpen under GSU:n. Kom spatserande i min permisuniform utan basker blå. Rakad på huvudet och med den svenska flaggan på armen. Det första som händer när jag går genom stan är att jag blir beskylld för att vara nynazist. Varför?? för att jag har en motsägelsefull frisyr och en liten svensk flagga på armen. Jag fick förklara mig för dem som anklagade mig ( överdrev lite och sade att jag var kustjägare, tror inte de visste vad Amfibiesoldat var ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Det första som händer när jag går genom stan är att jag blir beskylld för att vara nynazist. Vad var det för lirare som frågade dig det då?Måste vara något extrem-miffo som inte ser uniformen... För jävligt att folk inte kan visa sin stolthet över vårt land utan att stämplas.Sjukt, rent av.I det syftet skull vi nog må gott av lite krig så vi värderade vår frihet lite högre... //DG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.