Jump to content

Fredsstyrkan: Dokumentär från Tv4 i 6 delar.

3924

Recommended Posts

Vist det är lite lånt till första avsnitt men man ska ju vara ute i god tid.

Fredsstyrkan (tips: filmsnutt och intervju från nyhetsmorgon, till vänster)

I fredsstyrkans sex program följer TV4 ett tiotal svenska soldater på plats i Afghanistan. Genom seriens huvudpersoner ges en unik inblick i hur svenska militärer opererar i ett land som präglats av krig och konflikter. Fredsstyrkan följer militärerna från utbildningen i Sverige till den farliga och tuffa tillvaron i Afghanistan, ett land söndertrasat efter nära trettio års krig, och resan hem igen. För några av soldaterna är det första gången som de tjänstgör utomlands, andra är mer rutinerade och har tjänstgjort i konfliktdrabbade länder tidigare.

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 1 month later...
Buppar upp denna litegrann.

FS13 om jag förstått det hela rätt.

Finns någon här som kan/får/vill ge lite förhands- och underhandsinformation? Förslagsvis någon som var på plats. :rockon:

Tror inte att så många mer än TV-bolaget vet så mycket om vad som kom med eller hur det är klippt.

Återstår att se, för alla. :)

Vad Ing sa... Men som du kan se på tv4:as hemsida angående programmet ser du att man följer 10 pers varav vissa det står lite om just nu. Mycket vakt och eskort men även MOT Bravo kommer vara med och givetvis CO.... Sen blir det kanske något klipp från förstärkning och andra när de dyker upp i samband med MOT eller V/E.

Bra program.... är detta ren TV4 produktion eller tror ni FM har lagt in en liten näsa i detta? va ja tänker så är det reklam överallt för utlandstjänst och detta är ett bra sätt att få ut hur det ser ut....

men som sagt såg programet nu och verkar vara bra serie... Hoppas FS16 för min del då....

Edited by StridsPitt2000

Fasiken, då blev med sugen på utlandstjänst igen :unsure:

Det kan jag tänka mig :unsure:

Så vad tyckte folket om utförandet av avsnittet?

Jag läste nånstans att första avsnittet skulle handla om träningen och sådant inför utlandstjänsten, men det såg man ju ingenting av, har jag blivit felaktikgt underrättad? ;-)

Bra program.... är detta ren TV4 produktion eller tror ni FM har lagt in en liten näsa i detta? va ja tänker så är det reklam överallt för utlandstjänst och detta är ett bra sätt att få ut hur det ser ut....

men som sagt såg programet nu och verkar vara bra serie... Hoppas FS16 för min del då....

Så mycket borde inte FM ha med det hela och göra. För i så fall så hade de förhoppningsvis klippt bort den helt inkompetenta delen med OXA-utbildningen för barnen.

Programmet som helhet var dock rätt bra. Men de hade tydligen bara inriktat sig på pinkysar som jag fattade det? Säkert mycket bra för folket ute i stugorna iaf!!

Ännu ett odödligt uttryck till citat samlingen! :banghead:

"Skärpining, vet du inte vad Creedence är"

Dom spelade en Creedencelåt i programmet.

http://www.youtube.com/watch?v=9mpozGiiqN8

Jag tyckte mig se en badhanduk med Sweden-emblemet flasha förbi i en scen. Går dom att få tag på någonstans?

Intressant program. Upptäckte att jag fortfarande var lite rädd för Major D eller Överste som han nu är idag. D var chef för mitt kompani -94. Kändes lite skumt att se honom civil, jag trodde (nästan) att han inte hade några andra kläder än M90, ingen familj, att han bodde på F21 och absolut inte hade ett civilt liv. Trots allt måste jag tillägga att D var en bra chef, rädslan är nog egentligen mer respekt...

Edited by RadaR

@Ivarinovic var ju en del bilder från sverige men njae särskilt matnyttigt var det väl inte

Annars var det en helt okej dokumentär, lagomt mycket action och inga uppblåsande av everyday händelser

Jo, det var ju en del bilder hemifrån, men som du säger, inget matnyttigt. Blev lite besviken på det faktiskt.

Men var det nån annan än jag som hörde att det skulle vara träning och sådant som skulle visas i första avsnittet?

Typiskt, nu missade man det hela för att man låg och sov istället (det gäller att prioritera här i livet), någon som vet något om repriser?

Finns på nätet. http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=90218

jooo jag hittade också dit, men man måste bli medlem och betala för något slags abonnemang för att kunna se allt på anytime som det alltså kallas. Jag letar och letar, men hittar inte när reprisen går på TV. Någon som hittat och vet?

Så mycket borde inte FM ha med det hela och göra. För i så fall så hade de förhoppningsvis klippt bort den helt inkompetenta delen med OXA-utbildningen för barnen.

...

Jag kommer bara att tänka på en del föreläsningar där föreläsaren säger ungefär så här: "Tänk inte på en skär elefant, tänk absolut inte på en skär elefant". Och ingen tänker på en skär elefant... inte. :)

Det var lite sådana vibbar jag fick av det klippet.

Eftersom jag inte varit med vid OXA-utbildning för barn är jag nyfiken. Hur går den till? Kort beskrivet.

EDIT:

Programmet i stort var bra tycker jag. Och campen såg relativt trevlig ut med sin stenläggning och den mysiga trädgårdsbelysningen.

Edited by stefanf

...

Jag kommer bara att tänka på en del föreläsningar där föreläsaren säger ungefär så här: "Tänk inte på en skär elefant, tänk absolut inte på en skär elefant". Och ingen tänker på en skär elefant... inte. :)

Eftersom jag inte varit med vid OXA-utbildning för barn är jag nyfiken. Hur går den till? Kort beskrivet.

Eftersom barn oftast inte lyssnar på vad man säger utan gör som man gör så kan ju barnen nu komma att springa i väg och lyfta upp OXAn och vifta med den på samma sätt.

Jag har dock ingen koll på EOD-utbildningar utan resonerar enbart från sunt förnuft och erfarenheter.

...

Eftersom barn oftast inte lyssnar på vad man säger utan gör som man gör så kan ju barnen nu komma att springa i väg och lyfta upp OXAn och vifta med den på samma sätt.

Jag har dock ingen koll på EOD-utbildningar utan resonerar enbart från sunt förnuft och erfarenheter.

Nja, det gör de redan. :)

När jag var nere stod vi tillsammans med EOD när dom samlade in granater som någon använt som byggmaterial till en mur.

Vår tolk ropade till mig och gjorde mig uppmärksam på en liten tjej på runt 5 år som var på väg mot mig. I famnen hade hon en granat som var nästan lika stor som henne.

Jag fick genom kroppsspråk henne att lägga ner granaten, som sedan EOD tog hand om.

När vi förklarade för alla barnen att de inte ska röra dessa, för det kan vara farligt samtidigt som vi pekade på deras vän som bara hade ett ben. De ryckte på axlarna. inshalla, visst, han har bara ett ben men han lever sa de och log.

Bredvid oss var det ett hål med en stolpe som stod upp, denna stolpe hade någon stötat upp med en granat som motstöd.

Det är nog djävligt svårt att få dessa barn att förstå att dessa saker är farliga, de lever i stor sett i ett ammunitionslager på vissa ställen Men en början på utbildning är ett steg i rätt riktning.

Edit: ändrade lite i ord

Edited by ugly

Mycket bra program! Bra fakta, några känslomässiga inslag, ingen negativ "mediavinkling" (än iaf).

Gillar scenen där Lars(?) ska fylla i "Vita listan" eller vad det heter och när dom spelar en låt i bakgrunden "I'm not the boy I used to be".

Ser fram emot nästa avsnitt!

Gillar scenen där Lars(?) ska fylla i "Vita listan" eller vad det heter och när dom spelar en låt i bakgrunden "I'm not the boy I used to be".

Låten heter Shoreline och gjordes av Broder Daniel men versionen i avsnittet sjungs av Anna Ternheim, ifall någon undrar.

Gillade programmet. Är nyttigt både för mig som ska ner på FS15 och även för min familj och mina vänner.

Tycker det var ett ganska bra program. Det enda som störde lite var att någon av reportrarna ställde frågor på ett, hmm, korthugget sätt och utan inlevelse. Blir att se resten av serien i alla fall :banana